Ga naar inhoud

[Verkeer & wetgeving] Tractoren krijgen eigen nummerplaat


tato

Aanbevolen berichten

Landbouwtractoren krijgen nog dit jaar een eigen, specifieke nummerplaat. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) beslist. Met die maatregel wil de regering de fiscale misbruiken met tractoren tegengaan.

In België is het aantal boerderijen in 30 jaar meer dan 60 procent gedaald, terwijl het aantal tractoren in die periode net 40 procent is gestegen tot ruim 180.000, schrijft de krant Le Soir. Dat dit op zijn minst vreemd is te noemen, bewijzen ook de cijfers voor Brussel: de hoofdstad telt 21 landbouwbedrijven, maar er zijn wel 956 tractoren ingeschreven.

1605722062.jpg

VRT

Oorzaak is het fiscaal gunstige regime voor landbouwvoertuigen. Tractoren mogen rijden op goedkope stookolie (de zogenoemde rode diesel), de eigenaar hoeft geen verkeersbelasting te betalen en de bestuurder is ook niet onderhevig aan de rij- en rusttijden.

Het gevolg is dat bij veel bedrijven in de transportsector voertuigen worden ingeschreven als landbouwvoertuigen, onder meer bij grond- en sloopwerken. Maar dat noemt Wathelet oneerlijke concurrentie. "Want iedereen die in de transportsector zit, moet dit doen in dezelfde omstandigheden en dat is nu niet het geval", legt hij uit. Door een specifieke nummerplaat zal de politie de voertuigen sneller kunnen identificeren en dus ook sneller kunnen achterhalen of er fraude in het spel is.

Bron: deredactie.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral de loonwerkers zullen malcontent zijn met dit nieuws.

Zou dit ook effect hebben op de landbouwquads?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tractoren die worden ingezet bij grond- en sloopwerk, wat is daar mis mee? Wij hebben een huis laten afbreken en die afbreker had ook een een tractor voor zijn gesloopt materiaal te vervoeren. Doordat het een tractor was kon hij tot vanachter op de grond rijden en zo alles inladen. Hiervoor moest hij wel eerst door een weide. Dit zou dan nu niet meer mogen als ik het goed doorheb?

Wat voor pipo's zetten ze daar toch op mobiliteit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mis omdat er oneerlijke concurrentie ontstaat. Je bent met een tractor niet verplicht je aan de rij- en rusttijden te houden. Ook tank je rode diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tractoren die worden ingezet bij grond- en sloopwerk, wat is daar mis mee? Wij hebben een huis laten afbreken en die afbreker had ook een een tractor voor zijn gesloopt materiaal te vervoeren. Doordat het een tractor was kon hij tot vanachter op de grond rijden en zo alles inladen. Hiervoor moest hij wel eerst door een weide. Dit zou dan nu niet meer mogen als ik het goed doorheb?

Wat voor pipo's zetten ze daar toch op mobiliteit...

hij zal wel nog met een traktor mogen rijden, maar niet met de speciale taksloze plaat en hij zal ook gewone diesel moeten tanken. Maar hij zal nog steeds met een traktor kunnen rijden waar een vrachtwagen niet geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat gaat die oplaat hier aan helpen?

Die grondwerkers kunnen toch gewoon hetzelfde blijven doen of zie ik dat verkeerd?

Of mag je met een tractorplaat alleen woon-veld verkeer doen op rode mazout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat gaat die oplaat hier aan helpen?

Die grondwerkers kunnen toch gewoon hetzelfde blijven doen of zie ik dat verkeerd?

Of mag je met een tractorplaat alleen woon-veld verkeer doen op rode mazout?

yep, alleen officieel boerenwerk

geen bieten in de laadbak? taks betalen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De landbouwers zullen de voordelen kunnen behouden, de aannemers, zullen de correcte prijs mogen gaan dokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De landbouwers zullen de voordelen kunnen behouden, de aannemers, zullen de correcte prijs mogen gaan dokken.

Ze zullen dan ook sneller mogen rijden met die dingen geloof ik, nu vlammen die mannen constant in overtreding volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen dan ook sneller mogen rijden met die dingen geloof ik, nu vlammen die mannen constant in overtreding volgens mij.

hoe snel mag zo een ding eigenlijk?

Wel zijn die dingen gigantisch breed, en ze snijden serieus hoeken af. Er rijden al genoeg mensen rond die al bang zijn om een camionette voorbij te steken, dus dikke fun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk! Zie er hier in Gent centrum minstens 2 per dag rijden. Deze ochtend nog eentje een graafmachine zien leveren, met een dieplader achter. Inderdaad totaal oneerlijk tegenover bedrijven die zich wel aan de regels houden, om van het gevaar van zo'n ding in een stadscentrum nog maar te zwijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe snel mag zo een ding eigenlijk?

Wel zijn die dingen gigantisch breed, en ze snijden serieus hoeken af. Er rijden al genoeg mensen rond die al bang zijn om een camionette voorbij te steken, dus dikke fun

Volgens mij als tractor 30. Als ze alles volgens de letter van de wet doen bij niet gebruik in de landbouw, is dat een vrachtwagen en mag die 90. In dat geval moet je ook een rijbewijs hebben voor een vrachtwagen en moet je transportdiesel tanken in plaats van stookolie. Het kostenplaatje loopt dan uiteraard een heel stuk op, zeker op kortere trajecten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

90 met een traktor. Help! Dan pis ik in mijn broek bij het zien aanstormen van zo een gevaarte vrees ik. Van sommigen zijn die voorbanden alleen al groter dan ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk! Zie er hier in Gent centrum minstens 2 per dag rijden. Deze ochtend nog eentje een graafmachine zien leveren, met een dieplader achter. Inderdaad totaal oneerlijk tegenover bedrijven die zich wel aan de regels houden, om van het gevaar van zo'n ding in een stadscentrum nog maar te zwijgen.

Buiten het stadscentrum ook ;) Heb in Heist-op-den-Berg is eentje gezien die op een 70-weg aan een kruispunt over zijn voorligger was gereden omdat hij niet kon stoppen ...

Ik heb een tijdje elke ochtend een colonne van die dingen tegengekomen, die mannen reden steevast door het rood op een bepaald kruispunt. In dat rijtje zat steeds een oudere man in de eerste tractor, in de rest zaten puistenkoppen die er amper 18 uitzagen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Tractoren die worden ingezet bij grond- en sloopwerk, wat is daar mis mee? Wij hebben een huis laten afbreken en die afbreker had ook een een tractor voor zijn gesloopt materiaal te vervoeren. Doordat het een tractor was kon hij tot vanachter op de grond rijden en zo alles inladen. Hiervoor moest hij wel eerst door een weide. Dit zou dan nu niet meer mogen als ik het goed doorheb?

Wat voor pipo's zetten ze daar toch op mobiliteit...

aja want vroeger geraakten ze daar niet, en droegen ze die stenen tot aan de straat ofzo?

vroeger hadden ze zware 6trekkers, maar die kosten meer en je hebt geen goedkopere diesel en de rust-tijden.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid