Carlito 5.715 Geplaatst: 3 december 2012 Delen Geplaatst: 3 december 2012 Hoe zit het eigenlijk met die importtaksen van oldtimers als ze van buiten de EU komen? Want ik heb altijd gedacht dat dat hetzelfde was als een normale auto De auto voor het vrije verkeer en ten verbruik aangeven op het eerste douanekantoor langswaar men de Unie binnenkomt (1)Aan de douane voor te leggen stukken - enig document (IM4 of EU4); - aankoopfactuur van de auto en eventuele andere handelsdocumenten; - in voorkomend geval, buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document; - aanvraag om inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld. Te betalen belastingen - de invoerrechten : worden in principe berekend aan het tarief van 10 % op de douanewaarde van de auto; - de BTW : wordt berekend aan het tarief van 21 % op de douanewaarde van de auto, vermeerderd met de invoerrechten en, in voorkomend geval, met bepaalde kosten. ______________ (1) Indien dit kantoor in een andere lidstaat van de Europese Unie gelegen is, kan de auto daar onder de regeling extern communautair douanevervoer worden geplaatst met als bestemming een Belgisch douanekantoor waar hij moet worden aangegeven voor het vrije verkeer en ten verbruik. Maar nu heb ik een bron die beweert dat dat voor een oldtimer maar 6% BTW is (EU-regeling) en de invoerbelasting weg zou vallen. Maar ik zou dat graag concreet zwart op wit hebben. Verder, als ik dat gequote stuk hierboven goed begrijp kan ik dus kiezen in welk land ik de auto invoer. (laten verschepen naar een ander land). Of zijn ze in België weer zo bezig dat de belgische douane zowiezo tussenbeide moet komen? Nu weet ik dat die 6% en verval van invoerbelasting zeker wel geldig is voor NL, dus is de mogelijkheid eventueel die eerst in NL in te schrijven (BPM op zo een auto bestaat naar mijn weten toch ook niet) en hem dan van NL naar Belgie te exporteren. Volgens onderstaand zal hij in dat geval zelfs na 1 week al als 2dehands voertuig geïmporteerd kunnen worden (dus zonder BTW erop te moeten betalen). 1. Nieuwe auto (auto waarvan de levering plaatsvindt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname of die niet meer dan 6000 km heeft afgelegd) De intracommunautaire verwerving aangeven op een Belgisch douanekantoor. Aan de douane voor te leggen stukken - bijzondere BTW-aangifte inzake intracommunautaire verwerving van nieuwe vervoermiddelen (446); - aankoopfactuur van de auto en eventuele andere handelsdocumenten; - in voorkomend geval, buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document; - aanvraag om inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld. Te betalen belastingen - de BTW, die wordt berekend tegen het tarief van 21 % op de aankoopwaarde van de auto, in voorkomend geval vermeerderd met bepaalde kosten. 2. Niet-nieuwe auto (auto waarvan de levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikneming plaatsvindt en die meer dan 6000 km heeft afgelegd) De intracommunautaire verwerving van een niet-nieuwe auto door een particulier, is niet belastbaar in België. De koper moet zich echter toch naar een Belgisch douanekantoor begeven om het vignet 705 te bekomen, dat noodzakelijk is voor de inschrijving van het voertuig. Aan de douane voor te leggen stukken - de aankoopfactuur of een gelijkaardig document; - het buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document; - een aanvraag om inschrijving van het voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld. Of vergis ik me ergens? Iemand de juiste gegevens over de taksen/BTW te betalen? We hebben eventueel de mogelijkheid de wagen de EU te laten betreden via Italië, Spanje, Frankrijk, Nederland, Duitsland of België, dus de goedkoopste manier is de beste manier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Carlito 5.715 Geplaatst: 3 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 december 2012 Heb hier al iets gevonden 2. Transport en invoeren, invoerrechten en BTW van een auto, motor of schip De formule om te berekenen wat een auto ongeveer kost als deze in Nederland of België is: (((aanschafprijs van de auto + € 1.500 transportkosten) x 10% invoerrechten*) x 21% *BTW) Hierbij komen de kosten van transportverzekering ( 1,5%) en cargadoorskosten ( het uit de container halen en afwikkelen van betalen van de invoerrechten) van ongeveer € 500 exclusief BTW. De invoerrechten voor een vrachtauto, bestelwagen of pick up met laadbak lengte groter dan 50% van de wielbasis ( midden naaf tot midden naaf) bedragen 22%, voor een boot 1,7% ( zeewaardig jacht 0%) en een motorfiets 7%. Auto's ouder dan 30 jaar zijn vrijgesteld van invoerrechten en u betaald 6 % BTW.( * Voor België geldt voor personenauto's 10% invoerrechten en 21% BTW. Voor klassiekers kan dezelfde voordeelregel worden toegepast als hierboven door de auto via ons vanuit de VS naar Nederland te laten vervoeren en in te klaren ). Zoals verwacht zit België dus weer een pak duurder Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.707 Geplaatst: 4 december 2012 Delen Geplaatst: 4 december 2012 Werk via methode Nederland. Zou ook sneller gaan, dacht ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mrbbs 2.152 Geplaatst: 28 november 2015 Delen Geplaatst: 28 november 2015 Is dit nog altijd actueel? Vriend van mij wil graag een oldtimer invoeren vanuit de US (>30 jaar). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Carlito 5.715 Geplaatst: 28 november 2015 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2015 Bij mijn weten wel. Best via nl gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.