Ga naar inhoud

Motor kapot :( Herstellen of verkopen?


Greg

Aanbevolen berichten

Niet de mijne, maar de MINI van de broer van mijn vriendin.

 

Die plastidip oranje idd.

 

 

Probleem is als volgt:

 

 

Zaterdag waren we onderweg met de MINI naar BMW M-optic. Op de autostrade de 7000 toeren nog eens aangetikt, met licht knarsend geluid tot gevolg. Maar dat deed ie al een paar maanden, op dat toerental.

 

Dus bij geen van ons beiden ging er een belletje rinkelen, maar opeens lichtje van de ESP dat ging branden, lichtje van de motor, met daarop volgend vermogenverlies,...

 

Direct gestopt naast de autostrade, en kap opengedaan. Motor scheen op 3 cilinders te draaien, want onregelmatig draaien, en schudden. Uit de uitlaat kwam redelijk wat blauwe rook als je wat gas gaf.

 

Takeldienst via Europe Assistance laten komen, heeft hem uitgelezen ter plekke, bleek "overslag cilinder 4" aan te geven.. Hij dacht in eerste instantie dat het een slechte bougiekabel zou kunnen zijn. Bougie op cilinder 4 gaf ook geen perfecte vonken meer.

 

Maandag heeft hij dan geprobeerd met een nieuwe bougiekabel, maar hielp niks. Dus weggetakeld naar BMW Smets in Lier, bij Tommie.

 

Gisteren hadden ze geen tijd, en vandaag kreeg hij telefoon met een bestek met het mooie bedrag van zo'n slordige 8000€... :noparty:

 


Volgens hen is de motor stuk, maar waar het aan zou kunnen liggen, daar hebben ze geen idee van. Prijs was ook zonder compressor, want daarvan wisten ze ook niet of die stuk was of niet...

Mijn vraag is dan wat ze juist wel weten, maar soit, ik ben geen garagist.

 

 

Tweedehandsmotor komt op min. 1500-2000€, meestal zonder compressor. Zonder montagekosten dan. Als je kijkt dat die MINI's nog zo'n 7000€ gaan tweedehands, is het dan nog de moeite?

 

 

Gelieve jullie inbreng hier op tafel te gooien :)

 

 

De jongen zit wel wat in de put nu, en begrijpelijk. Mss moet hij even met blackfox afspreken, lotgenoten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Hoi. :D

 

IMO zelfde situatie zoals bij mij, weinig keuze. Je scheurt sowieso fel je broek.

Nieuwe motor is uiteraard geen optie meer.
Niet herstellen ook niet, want dan is hij 2dehands mss 2-3k euro waard?

 

Dus vervangen/herstellen en dan beslissen of je verkoopt of niet. 

In mijn geval gaat het door de heel zure appel heen bijten zijn en dan verder proberen te genieten...

 

Hoeveel km heeft 'ie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Hoi. :D

 

IMO zelfde situatie zoals bij mij, weinig keuze. Je scheurt sowieso fel je broek.

Nieuwe motor is uiteraard geen optie meer.

Niet herstellen ook niet, want dan is hij 2dehands mss 2-3k euro waard?

 

Dus vervangen/herstellen en dan beslissen of je verkoopt of niet. 

In mijn geval gaat het door de heel zure appel heen bijten zijn en dan verder proberen te genieten...

 

Hoeveel km heeft 'ie?

 

3000€ zou al mooi zijn.

 

120.000km ofzo denk ik.

 

 

Nu, zo'n grote liefhebber als jij en ik is het niet, dus of hij daar allemaal zin in heeft is een andere vraag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm mss toch eerst eens te weten komen wat er nu juist scheelt?

Compressietest gedaan?

 

Beetje weinig info.

 

Vind ik ook.

 

Heb zelfs zin om dat spel uiteen te smijten om te zien waar juist effectief het probleem zit. Met een natte vinger gokken kan ik ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst zou ik eens een specialist (hoor eens rond op Mini fora) bezoeken om te zien wat er nu precies aan de hand is. Afhankelijk daarvan op zoek naar een passend vervangblok of de huidige laten reviseren.

 

Vrees dat hij nu niks gaat opbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh een specialist opzoeken, als ze het bij zo'n grote bmw/mini dealer nog niet kunnen vaststellen zou dat maar zonde zijn hé. Voor hetzelfde geld weet de werkplaats perfect wat er scheelt maar komt dat niet door via de receptie die de klant contacteert..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd eens een andere maning vragen, een niet-dealer mening misschien?

"Motor stuk" is makkelijk gezegd hè, of kennen ze daar zo weinig van auto's dat ze altijd de volledige motor vervangen?

 

 

Volgende keer toch maar op tijd naar de garage gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh een specialist opzoeken, als ze het bij zo'n grote bmw/mini dealer nog niet kunnen vaststellen zou dat maar zonde zijn hé. Voor hetzelfde geld weet de werkplaats perfect wat er scheelt maar komt dat niet door via de receptie die de klant contacteert..

 

Volgens mij hebben ze daar niet al te veel vastgesteld, en kiezen ze voor de gemakkelijke manier, door gewoon te zeggen dat alles kapot is en een nieuwe motor te steken. Jan Modaal trapt daar mss in, maar bij mij ligt dat toch iets anders.

 

Projectje van maken. W16 in smijten en vierwielaandrijving eronder.

 

 

Moesten we niet in België wonen, had ik al op zoek geweest naar één of ander type-R blok ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh een specialist opzoeken, als ze het bij zo'n grote bmw/mini dealer nog niet kunnen vaststellen zou dat maar zonde zijn hé. Voor hetzelfde geld weet de werkplaats perfect wat er scheelt maar komt dat niet door via de receptie die de klant contacteert..

 

mmmm ... bij sommige wagens/merken zie je toch vaak een hele 'cultuur' eromheen van specialisten, die veel meer weten / willen doen dan de grote dealers. Zonen van een kennis van mijn vader reviseren in grote aantallen versnellingsbakken van Cooper S tegen de halve prijs van de gemiddelde dealer en gebruiken daarbij ook nog eens specifieke stukken, zodat ze niet meer (zo snel) stuk gaan.

 

Wil hun wel eens vragen of ze een blokje kunnen bezorgen/inbouwen, maar dan moet ik even wat meer gegevens (bouwjaar/evt. opties mbt motor .. airco etc.) van de wagen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmmm ... bij sommige wagens/merken zie je toch vaak een hele 'cultuur' eromheen van specialisten, die veel meer weten / willen doen dan de grote dealers. Zonen van een kennis van mijn vader reviseren in grote aantallen versnellingsbakken van Cooper S tegen de halve prijs van de gemiddelde dealer en gebruiken daarbij ook nog eens specifieke stukken, zodat ze niet meer (zo snel) stuk gaan.

 

Wil hun wel eens vragen of ze een blokje kunnen bezorgen/inbouwen, maar dan moet ik even wat meer gegevens (bouwjaar/evt. opties mbt motor .. airco etc.) van de wagen hebben.

 

 

Als je dat eens zou willen doen :)

 

Bouwjaar is 2004, airco heeft ie zeker en vast. Xenon, leder, panodak,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil hem desnoods ook es open gooien om te kijken waar het probleem zit

en dat zal geen 8000€ kosten

 

Kijk, naar zo'n dingen zijn we op zoek :)

 

Ik hou dat zeker even in het achterhoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil hem desnoods ook es open gooien om te kijken waar het probleem zit

en dat zal geen 8000€ kosten

Ik ook, maar of dat dat een goed idee is.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat dat lelijk ding stuk is, verschroten die handel

:D  ... wel eerst die chemische laag er vanaf pellen in verband met het milieu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belachelijk veel geld: ja.

Een gek bedrag bij een dealer aan originele stukken en werkuren? Nee.

Plaatsen van een donkere dakhemel in een 5GT: 2500 euro. Om maar een voorbeeld te geven...

Crazy duur, maar we kunnen niks in 't zwart doen en BMW rekent stukken vlotjes door aan concessies hoor. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belachelijk veel geld: ja. Een gek bedrag bij een dealer aan originele stukken en werkuren? Nee. Plaatsen van een donkere dakhemel in een 5GT: 2500 euro. Om maar een voorbeeld te geven... Crazy duur, maar we kunnen niks in 't zwart doen en BMW rekent stukken vlotjes door aan concessies hoor. ;)

 

Tuurlijk, en ik begrijp dat ook.

 

Langs de andere kant, thebiemerke vertelde me overlaatst wat zo'n concessies van BMW moeten doen met tweedehands stukken, of soms zelfs nieuwe onderdelen, en waar ze als garage "niks" meer mee kunnen doen. En dat maakte me wel een beetje ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belachelijk veel geld: ja. Een gek bedrag bij een dealer aan originele stukken en werkuren? Nee. Plaatsen van een donkere dakhemel in een 5GT: 2500 euro. Om maar een voorbeeld te geven... Crazy duur, maar we kunnen niks in 't zwart doen en BMW rekent stukken vlotjes door aan concessies hoor. ;)

Los daar van (geen verwijt naar jouw garage toe maar algemeen), een dealer durft vaak toch wel de meest ridicule dingen doorrekenen aan de klant, die een onafhankelijke garage niet vermeldenswaardig vindt. Bijvoorbeeld een voor de hand liggende analyse van het probleem voor herstelling... mij lijkt het evident dat dat in de herstelprijs gevat wordt, dealers denken daar anders over, en van die kleine dingetjes drijven de totaalprijs van een herstelling wel op.

 

Naar mijn ervaring is dat wel vooral de VW-mentaliteit. Ooit eens m'n toenmalige Lupo binnengebracht met de duidelijke opdracht 'wiellager rechts vooraan vervangen'. Krijg ik nadien de factuur met vermelding 'opzoeken probleem: wiellager rechts voor stuk'. Dat zinnetje kostte me 28€ ofzoiets. Daar word je dus slecht gezind van.

Veel betere ervaringen bij BMW Beckers trouwens, gelukkig maar.

 

 

@Greg; 8000€ lijkt me de prijs van een nieuwe ruilmotor met montage?

Er moet al serieuze schade aan een blok zijn voordat het niet meer reviseerbaar is, en een revisie van zo'n blok waarbij van 1 cilinder misschien een zuiger en een paar kleppen moeten vervangen worden, en voor de rest enkel kleine prullen en werk, zal misschien 2 à 3k kosten. Uiteraard gesteld dat het niet zo dramatisch is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greg; 8000€ lijkt me de prijs van een nieuwe ruilmotor met montage?

Er moet al serieuze schade aan een blok zijn voordat het niet meer reviseerbaar is, en een revisie van zo'n blok waarbij van 1 cilinder misschien een zuiger en een paar kleppen moeten vervangen worden, en voor de rest enkel kleine prullen en werk, zal misschien 2 à 3k kosten. Uiteraard gesteld dat het niet zo dramatisch is :)

 

 

Jep, nieuwe ruilmotor inclusief montage, zonder compressor dacht ik.

 

Motor startte nog. Zelfs bij BMW hebben ze hem nog gestart zeiden ze, maar viel dan wel terug stil.

 

Mijns inziens is dat dus niet zo dramatisch als ze doen vermoeden. Nogmaals, ik ken er niet veel van.

 

Heb al veel zin gehad om dat C_X-gewijs open te smijten zonder voorkennis, en op zoek te gaan naar het probleem. Maar dat terug ineen krijgen he :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid