Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Niet de mijne, maar de MINI van de broer van mijn vriendin. Die plastidip oranje idd. Probleem is als volgt: Zaterdag waren we onderweg met de MINI naar BMW M-optic. Op de autostrade de 7000 toeren nog eens aangetikt, met licht knarsend geluid tot gevolg. Maar dat deed ie al een paar maanden, op dat toerental. Dus bij geen van ons beiden ging er een belletje rinkelen, maar opeens lichtje van de ESP dat ging branden, lichtje van de motor, met daarop volgend vermogenverlies,... Direct gestopt naast de autostrade, en kap opengedaan. Motor scheen op 3 cilinders te draaien, want onregelmatig draaien, en schudden. Uit de uitlaat kwam redelijk wat blauwe rook als je wat gas gaf. Takeldienst via Europe Assistance laten komen, heeft hem uitgelezen ter plekke, bleek "overslag cilinder 4" aan te geven.. Hij dacht in eerste instantie dat het een slechte bougiekabel zou kunnen zijn. Bougie op cilinder 4 gaf ook geen perfecte vonken meer. Maandag heeft hij dan geprobeerd met een nieuwe bougiekabel, maar hielp niks. Dus weggetakeld naar BMW Smets in Lier, bij Tommie. Gisteren hadden ze geen tijd, en vandaag kreeg hij telefoon met een bestek met het mooie bedrag van zo'n slordige 8000€... Volgens hen is de motor stuk, maar waar het aan zou kunnen liggen, daar hebben ze geen idee van. Prijs was ook zonder compressor, want daarvan wisten ze ook niet of die stuk was of niet... Mijn vraag is dan wat ze juist wel weten, maar soit, ik ben geen garagist. Tweedehandsmotor komt op min. 1500-2000€, meestal zonder compressor. Zonder montagekosten dan. Als je kijkt dat die MINI's nog zo'n 7000€ gaan tweedehands, is het dan nog de moeite? Gelieve jullie inbreng hier op tafel te gooien De jongen zit wel wat in de put nu, en begrijpelijk. Mss moet hij even met blackfox afspreken, lotgenoten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 15.495 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Verkopen om een car-simulator van te bouwen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlackFox 2.079 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Ja. Hoi. IMO zelfde situatie zoals bij mij, weinig keuze. Je scheurt sowieso fel je broek.Nieuwe motor is uiteraard geen optie meer.Niet herstellen ook niet, want dan is hij 2dehands mss 2-3k euro waard? Dus vervangen/herstellen en dan beslissen of je verkoopt of niet. In mijn geval gaat het door de heel zure appel heen bijten zijn en dan verder proberen te genieten... Hoeveel km heeft 'ie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.085 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Hmm mss toch eerst eens te weten komen wat er nu juist scheelt? Compressietest gedaan? Beetje weinig info. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Ja. Hoi. IMO zelfde situatie zoals bij mij, weinig keuze. Je scheurt sowieso fel je broek. Nieuwe motor is uiteraard geen optie meer. Niet herstellen ook niet, want dan is hij 2dehands mss 2-3k euro waard? Dus vervangen/herstellen en dan beslissen of je verkoopt of niet. In mijn geval gaat het door de heel zure appel heen bijten zijn en dan verder proberen te genieten... Hoeveel km heeft 'ie? 3000€ zou al mooi zijn. 120.000km ofzo denk ik. Nu, zo'n grote liefhebber als jij en ik is het niet, dus of hij daar allemaal zin in heeft is een andere vraag.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Hmm mss toch eerst eens te weten komen wat er nu juist scheelt? Compressietest gedaan? Beetje weinig info. Vind ik ook. Heb zelfs zin om dat spel uiteen te smijten om te zien waar juist effectief het probleem zit. Met een natte vinger gokken kan ik ook wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
abtler 3.809 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Allereerst zou ik eens een specialist (hoor eens rond op Mini fora) bezoeken om te zien wat er nu precies aan de hand is. Afhankelijk daarvan op zoek naar een passend vervangblok of de huidige laten reviseren. Vrees dat hij nu niks gaat opbrengen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.085 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Goh een specialist opzoeken, als ze het bij zo'n grote bmw/mini dealer nog niet kunnen vaststellen zou dat maar zonde zijn hé. Voor hetzelfde geld weet de werkplaats perfect wat er scheelt maar komt dat niet door via de receptie die de klant contacteert.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kakker Scheef 2.512 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Projectje van maken. W16 in smijten en vierwielaandrijving eronder. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.163 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Idd eens een andere maning vragen, een niet-dealer mening misschien? "Motor stuk" is makkelijk gezegd hè, of kennen ze daar zo weinig van auto's dat ze altijd de volledige motor vervangen? Volgende keer toch maar op tijd naar de garage gaan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Goh een specialist opzoeken, als ze het bij zo'n grote bmw/mini dealer nog niet kunnen vaststellen zou dat maar zonde zijn hé. Voor hetzelfde geld weet de werkplaats perfect wat er scheelt maar komt dat niet door via de receptie die de klant contacteert.. Volgens mij hebben ze daar niet al te veel vastgesteld, en kiezen ze voor de gemakkelijke manier, door gewoon te zeggen dat alles kapot is en een nieuwe motor te steken. Jan Modaal trapt daar mss in, maar bij mij ligt dat toch iets anders. Projectje van maken. W16 in smijten en vierwielaandrijving eronder. Moesten we niet in België wonen, had ik al op zoek geweest naar één of ander type-R blok ofzo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
abtler 3.809 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Goh een specialist opzoeken, als ze het bij zo'n grote bmw/mini dealer nog niet kunnen vaststellen zou dat maar zonde zijn hé. Voor hetzelfde geld weet de werkplaats perfect wat er scheelt maar komt dat niet door via de receptie die de klant contacteert.. mmmm ... bij sommige wagens/merken zie je toch vaak een hele 'cultuur' eromheen van specialisten, die veel meer weten / willen doen dan de grote dealers. Zonen van een kennis van mijn vader reviseren in grote aantallen versnellingsbakken van Cooper S tegen de halve prijs van de gemiddelde dealer en gebruiken daarbij ook nog eens specifieke stukken, zodat ze niet meer (zo snel) stuk gaan. Wil hun wel eens vragen of ze een blokje kunnen bezorgen/inbouwen, maar dan moet ik even wat meer gegevens (bouwjaar/evt. opties mbt motor .. airco etc.) van de wagen hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tommie 8.514 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 Had hem zien staan. Zal vrijdag eens informeren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 mmmm ... bij sommige wagens/merken zie je toch vaak een hele 'cultuur' eromheen van specialisten, die veel meer weten / willen doen dan de grote dealers. Zonen van een kennis van mijn vader reviseren in grote aantallen versnellingsbakken van Cooper S tegen de halve prijs van de gemiddelde dealer en gebruiken daarbij ook nog eens specifieke stukken, zodat ze niet meer (zo snel) stuk gaan. Wil hun wel eens vragen of ze een blokje kunnen bezorgen/inbouwen, maar dan moet ik even wat meer gegevens (bouwjaar/evt. opties mbt motor .. airco etc.) van de wagen hebben. Als je dat eens zou willen doen Bouwjaar is 2004, airco heeft ie zeker en vast. Xenon, leder, panodak,.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 Had hem zien staan. Zal vrijdag eens informeren. Zou leuk zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 ik wil hem desnoods ook es open gooien om te kijken waar het probleem zit en dat zal geen 8000€ kosten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2012 ik wil hem desnoods ook es open gooien om te kijken waar het probleem zit en dat zal geen 8000€ kosten Kijk, naar zo'n dingen zijn we op zoek Ik hou dat zeker even in het achterhoofd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Salokin 8.215 Geplaatst: 12 december 2012 Delen Geplaatst: 12 december 2012 ik wil hem desnoods ook es open gooien om te kijken waar het probleem zit en dat zal geen 8000€ kosten Ik ook, maar of dat dat een goed idee is. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Riskitalltowin 2.957 Geplaatst: 13 december 2012 Delen Geplaatst: 13 december 2012 Goed dat dat lelijk ding stuk is, verschroten die handel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
abtler 3.809 Geplaatst: 13 december 2012 Delen Geplaatst: 13 december 2012 Goed dat dat lelijk ding stuk is, verschroten die handel ... wel eerst die chemische laag er vanaf pellen in verband met het milieu Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 7.992 Geplaatst: 13 december 2012 Delen Geplaatst: 13 december 2012 Misschien kan Salokin hem opengooien en frekkel terug in elkaar steken... 8000 eur lijkt me nu toch ook helemaal van de pot gerukt... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tommie 8.514 Geplaatst: 13 december 2012 Delen Geplaatst: 13 december 2012 Belachelijk veel geld: ja. Een gek bedrag bij een dealer aan originele stukken en werkuren? Nee. Plaatsen van een donkere dakhemel in een 5GT: 2500 euro. Om maar een voorbeeld te geven... Crazy duur, maar we kunnen niks in 't zwart doen en BMW rekent stukken vlotjes door aan concessies hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 Belachelijk veel geld: ja. Een gek bedrag bij een dealer aan originele stukken en werkuren? Nee. Plaatsen van een donkere dakhemel in een 5GT: 2500 euro. Om maar een voorbeeld te geven... Crazy duur, maar we kunnen niks in 't zwart doen en BMW rekent stukken vlotjes door aan concessies hoor. Tuurlijk, en ik begrijp dat ook. Langs de andere kant, thebiemerke vertelde me overlaatst wat zo'n concessies van BMW moeten doen met tweedehands stukken, of soms zelfs nieuwe onderdelen, en waar ze als garage "niks" meer mee kunnen doen. En dat maakte me wel een beetje ziek. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 13 december 2012 Delen Geplaatst: 13 december 2012 Belachelijk veel geld: ja. Een gek bedrag bij een dealer aan originele stukken en werkuren? Nee. Plaatsen van een donkere dakhemel in een 5GT: 2500 euro. Om maar een voorbeeld te geven... Crazy duur, maar we kunnen niks in 't zwart doen en BMW rekent stukken vlotjes door aan concessies hoor. Los daar van (geen verwijt naar jouw garage toe maar algemeen), een dealer durft vaak toch wel de meest ridicule dingen doorrekenen aan de klant, die een onafhankelijke garage niet vermeldenswaardig vindt. Bijvoorbeeld een voor de hand liggende analyse van het probleem voor herstelling... mij lijkt het evident dat dat in de herstelprijs gevat wordt, dealers denken daar anders over, en van die kleine dingetjes drijven de totaalprijs van een herstelling wel op. Naar mijn ervaring is dat wel vooral de VW-mentaliteit. Ooit eens m'n toenmalige Lupo binnengebracht met de duidelijke opdracht 'wiellager rechts vooraan vervangen'. Krijg ik nadien de factuur met vermelding 'opzoeken probleem: wiellager rechts voor stuk'. Dat zinnetje kostte me 28€ ofzoiets. Daar word je dus slecht gezind van. Veel betere ervaringen bij BMW Beckers trouwens, gelukkig maar. @Greg; 8000€ lijkt me de prijs van een nieuwe ruilmotor met montage? Er moet al serieuze schade aan een blok zijn voordat het niet meer reviseerbaar is, en een revisie van zo'n blok waarbij van 1 cilinder misschien een zuiger en een paar kleppen moeten vervangen worden, en voor de rest enkel kleine prullen en werk, zal misschien 2 à 3k kosten. Uiteraard gesteld dat het niet zo dramatisch is Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greg 2.949 Geplaatst: 13 december 2012 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2012 @Greg; 8000€ lijkt me de prijs van een nieuwe ruilmotor met montage? Er moet al serieuze schade aan een blok zijn voordat het niet meer reviseerbaar is, en een revisie van zo'n blok waarbij van 1 cilinder misschien een zuiger en een paar kleppen moeten vervangen worden, en voor de rest enkel kleine prullen en werk, zal misschien 2 à 3k kosten. Uiteraard gesteld dat het niet zo dramatisch is Jep, nieuwe ruilmotor inclusief montage, zonder compressor dacht ik. Motor startte nog. Zelfs bij BMW hebben ze hem nog gestart zeiden ze, maar viel dan wel terug stil. Mijns inziens is dat dus niet zo dramatisch als ze doen vermoeden. Nogmaals, ik ken er niet veel van. Heb al veel zin gehad om dat C_X-gewijs open te smijten zonder voorkennis, en op zoek te gaan naar het probleem. Maar dat terug ineen krijgen he Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.