Ga naar inhoud

Company car: 316d - 318d - 508 SW - V60 - Mazda6

44 leden hebben gestemd

1. 1. Welke bedrijfswagen

• BMW 316d touring
      1
    • BMW 318d touring
      8
    • Volvo v60 D2 R-design
      2
    • Peugeot 508 SW e-HDI
      2
    • Mazda 6 Executive
      31

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
:D

Er ontbreekt natuurlijk nog 1 optie (  ;) ) die de auto voor mij "af" zou maken maar ja... budget hé :( .

een motor?

Geplaatst:

Vandaag dus een testritje gedaan met de nieuwe Mazda 6.
Zoals gezegd had ik reeds sterke bedenkingen bij het feit dat de verkoper me ging vergezellen, daar waar ik bij de Duitse merken een wagen gewoon meekrijg zolang ik wil, en dit alleen.

De testrit is vrij kort geweest, wederom omdat de verkoper niet veel tijd had. Het was eentje van een halfuurtje.

Ik kan het vrij kort samenvatten: ik ben zéér overtuigd. DIt is zo'n underrated kar.

Interieur
Het interieur blijft sterk Japans ogen, met de gekende plastics. Maar ze hebben wel hun best gedaan: dashboard, deuren, zijn voorzien van zachte plastics. 
Enkel de middentunnel was voor mij een domper: harde plastic, en het ding leek bovendien niet te goed vast te zitten. Er zijn enkel harde plastics gebruikt op de plaatsen waar je toch niet teveel met je handen aankomt of moet zitten op kijken.

Qua ergonomie valt het hard op dat ze zich hebben laten inspireren door de Duitsers. Knopje zoals die van de zetelverwarming en dergelijke zitten op exact dezelfde plaats. Ik vond al vrij snel een goeie zithouding, dankzij de goed instelbare verstelbare zetel. De zitting is inderdaad wat kort, maar ik vond het mijn 1,86 m geen nadeel. Ik zat goed

Het algemeen ontwerp is vrij sober, met het obligatoire Japanse klokje erin  :P 
Beenruimte achterin is zonder meer zeer ruim. Ik had met mijn zitpositie vooraan toch nog wat beenruimte over. Het is echter wel geen superb. Zijn lengte zit dus elders in.

De GPS krijgt de kritiek te klein te zijn ( iets groter dan een Samsung Galaxy Note 2 ), maar ik hoef geen cinemascherm zoals ze bij bmw ze hebben.

Motor

Deze verdient wat mij betreft toch enige vermelding. Qua loopcultuur kan een 2 liter van BMW er niet aan. Van het moment dat je de start-knop indrukt ervaar je het gebrek aan trillingen. De motor is nagenoeg trillingsvrij in vergelijking met mijn 116d/Volvo v50. Ook bij het start/stop systeem valt de motor nagenoeg ongemerkt stil en start hij ook zo weer op. Dit zou aan een nieuw soort Start/stop-systeem liggen, maar vraag me ook niet meer. Het werk alleszinds vrij sereen.

Je hebt echter nooit de indruk met 150pk op baan te zijn. De motor is zeer stil en uiterst lineair, zonder dat je een echte duw krijgt. Ook naar de 380 Nm was het gevoelsmatig wat zoeken. Maar een blik op de teller toonde aan dat het toch wel vooruitgaat.

De respons op het gas is trouwens ook het vermelden waard: ik kon mede door de perfect geplaatste pedalen perfect tiphielen. Iets wat met mijn Volvo v50 nagenoeg onmogelijk is door de lamme gasrespons.

Rijgedrag

Ik heb reeds ervaring met tal van wagens in deze klasse: E90, F30, Passat, 508, V60. Voor mij is de benchmark uiteraard de F30 en tot nog toe was geen enkele andere wagen erin geslaagd me hetzelfde rijgevoel te geven.
Daarbij doel ik vooral op: stuurgevoel (hoewel de e90 hierin voor mij nog steeds het beste scoort ), algemene feeling van het rijden. Een ideale mix van sportief rijplezier en comfort. 

De Mazda wist me dit gevoel wel weer te geven. Het stuur is voor dergelijke grote wagen zeer direkt ( bmw-like ), zij het wel wat vaag, maar dat is een bedje waarin de f30 ook ziek is. 

Een bocht, die ik vrij vlot nam, verteerde de mazda met een gretigheid, die me deed terugdenken aan mijn bmw 1. Hij bezig een lichtvoetigheid, die je weinig terugvindt in deze klasse. 

De verkoper wist het wederom niet te appreciëren. Een minpuntje aan de testrit voor mij. Blijkbaar is het Mazda publiek er eentje dat graag rechtdoor rijdt. Ik citeer " dit is geen testrit, maar afbeulen ". Dafuq  :unsure:

Ondanks de 19 inch velgen, waar de wagen van voorzien was, bleef hij zeer comfortabel. Met zijn afmetingen en comfort vond ik hem 5-reeks aanvoelen.

De versnellingsbak is een waar plezier om mee te rijden. Deze bak is erg kort, en schakelt met een zekere aangename 'stroefheid'. De vergrendeling van de versnellingen is stevig. Iets dat ik zeer kan appreciëren.

Kortom: deze wagen heeft me overtuigd. Ik vind er het bmw-rijplezier terug, dat ik eigenlijk ik geen van zijn concurrenten terugvond. Dat ik daar wat toegevingen moet bij doen wat betreft materiaalkwaliteit stoort me niet, gezien zijn prijs.

Voor 30.000 euro heb ik een Mazda 6 break 150pk met gps, parkeersensoren en achtercamera, xenon met led dagrijlichten, lederen zetels ( elektrische en verwarmd ), dodehoek-sensoren, lane departure sensoren, automatisch remmen onder de 30 km/u.
Nu nog een 'go' krijgen van de werkgever en er staat deze zomer een Mazda 6 Wagon op de oprit.

• Vind ik leuk 6
Geplaatst:

En ik geef je geen ongelijk.

Geplaatst:

Ik ben eigenlijk ongelooflijk blij met dit resultaat.

Geplaatst:
Ik ben eigenlijk ongelooflijk blij met dit resultaat.

Ik ook. En dat op een elitair forum als dit :)

Geplaatst:

ik vind dat er nog eentje ontbreken:

new Skoda Octavia(komt in 't voorjaar uit)

volgens mij kan je daar de 2.0tdi in hebben voor je budget en ook redelijk full option(je zit nl met 'tzelfde budget als ik)

wel blij verrast over de Mazda, als ik ooit van de huidige bmw verlost ben, ga ik ook eens testrijden(door minder kms, 'mag' ik er 2 jaar langer in bollen(was aangekocht)

Geplaatst:

Zilvergrijs is nen ongespoten otto, dus dat telt niet mee!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
ik vind dat er nog eentje ontbreken:

new Skoda Octavia(komt in 't voorjaar uit)

volgens mij kan je daar de 2.0tdi in hebben voor je budget en ook redelijk full option(je zit nl met 'tzelfde budget als ik)

wel blij verrast over de Mazda, als ik ooit van de huidige bmw verlost ben, ga ik ook eens testrijden(door minder kms, 'mag' ik er 2 jaar langer in bollen(was aangekocht)

Zeker en vast doen!

En ja, qua kleuren ben ik zo goed als vrij. Ik twijfel momenteel tussen rood of zwart.

Geplaatst:

Voor 30.000 euro heb ik een Mazda 6 break 150pk met gps, parkeersensoren en achtercamera, xenon met led dagrijlichten, lederen zetels ( elektrische en verwarmd ), dodehoek-sensoren, lane departure sensoren, automatisch remmen onder de 30 km/u.

Nu nog een 'go' krijgen van de werkgever en er staat deze zomer een Mazda 6 Wagon op de oprit.

Vandaag mocht ik niet zeggen dat 30K voor een Golf GTD erg veel was voor 'maar' een Golf. Als je ziet wat voor een wagen jij daarvoor hebt dan bevestigt dat toch enkel mijn gedachte.

De Mazda 6 had ik vorige keer al meegenomen in de overweging, maar tot een proefrit is het nooit gekomen. Over een tijdje toch eens in overweging nemen. Zeker als de yen zo mooi blijft zakken

Geplaatst:
Vandaag mocht ik niet zeggen dat 30K voor een Golf GTD erg veel was voor 'maar' een Golf. Als je ziet wat voor een wagen jij daarvoor hebt dan bevestigt dat toch enkel mijn gedachte.

De Mazda 6 had ik vorige keer al meegenomen in de overweging, maar tot een proefrit is het nooit gekomen. Over een tijdje toch eens in overweging nemen. Zeker als de yen zo mooi blijft zakken

Daar denk ik nu net zo over, liever een Mazda 6 met veel toeters en bellen en ruime wagen dan de ongetwijfeld ook wel plezant rijdende Golf GTD

Geplaatst:

Goeie keuze!

Geplaatst:

edit: zie net dat de link al gepost is.

Geplaatst:

Mooi verslag !

Dit wordt binnen 1,5 jaar ook een zeer grote kanshebber.

Laat me trouwens eens weten of jullie bedrijf/lease-maatschappij, die 19" goedkeuren.

Ik las al dat ze omwille van bedrijfswagens die 17" monteren op de executive. Omwille van de prijs van de

winterbanden voor de lease-firma's.

Geplaatst:
Mooi verslag !

Dit wordt binnen 1,5 jaar ook een zeer grote kanshebber.

Laat me trouwens eens weten of jullie bedrijf/lease-maatschappij, die 19" goedkeuren.

Ik las al dat ze omwille van bedrijfswagens die 17" monteren op de executive. Omwille van de prijs van de

winterbanden voor de lease-firma's.

Is geen leasemaatschappij. WIj kopen de wagens aan op het bedrijf.

Geplaatst:
Is geen leasemaatschappij. WIj kopen de wagens aan op het bedrijf.

Ah ok !

Go for it Rabbit !

Geplaatst:

Vandaag langs de boerenwegels even mogen kennismaken met mijn 118d vervangwagen, ik ben verrast dat ding rijdt leuker dan verwacht.

• 1 maand later...
Geplaatst:

En Rabbit? Nu bestellen is levering einde juli begin augustus (3 à 4 maand en de leveringstermijn is aan het toenemen), wisten ze me vandaag bij Mazda te vertellen. Ik zou de opvolger van de Passat tenlaatste Februari 2014 moeten hebben, Mazda adviseerde deze dan toch in de loop van augustus in bestelling te zetten.

Geplaatst:
En Rabbit? Nu bestellen is levering einde juli begin augustus (3 à 4 maand en de leveringstermijn is aan het toenemen), wisten ze me vandaag bij Mazda te vertellen. Ik zou de opvolger van de Passat tenlaatste Februari 2014 moeten hebben, Mazda adviseerde deze dan toch in de loop van augustus in bestelling te zetten.

Ben nog offertes aan het verzamelen.

Ga ze mid mei binnen steken en dan normaal juni bestellen.

War vond je ervan ?

Geplaatst:

Knappe wagen (gezien voor een 6 Wagon Business Line). Testrit krijg je inderdaad niet zomaar bij Mazda. Moest op afspraak en niet op zaterdag. Ben het nu aan het vergelijken met een Passat Variant 2.0TDI Comfortline, maar de Mazda gaat sowieso beter uitgerust zijn en goedkoper (in aankoop). Ik moet de offertes dan nog doorsturen naar een leasemaatschappij. Mazda heeft me geadviseerd Alphabet te contacteren.

Ik heb zo ook verder gekeken voor stationwagons in dezelfde klasse met rond de 140pk en co2 van max 120. Komen nog in aanmerking:

• Audi A4 Avant 2.0 TDIe: valt waarschijnlijk af wegens te oud (net zoals de Passat eigenlijk)
  • Volvo V60 D3 Momentum/Summum: vrij duur in aankoop, zal in lease behoorlijk tegenvallen. Kinetec/base moeten aangevuld worden met te veel opties.
  • BMW318d (met comfort pack en connectivity pack): duurste in waarde van allen. Zou in lease wel eens een concurrent kunnen zijn.

Ik denk moest ik een offerte voor een 318d binnendienen dat deze wordt goedgekeurd. Echter de Mazda is de knapste en de potentste. Probleem kan nog zijn dat het Brits management, die allen met BMW's rijden, toch liever zouden hebben dat ik voor BMW/VW/Audi opteer omwille van de uitstralng/eenheidsworstprincipe. Maar voor mij is het duidelijk, ik ga voor de Mazda.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Knappe wagen (gezien voor een 6 Wagon Business Line). Testrit krijg je inderdaad niet zomaar bij Mazda. Moest op afspraak en niet op zaterdag.

Ja jong, niet zeggen dat ik het niet heb voorgesteld he!

Ik versta niet echt dat er zijn die daar moeilijk over doen. 't Hoort er nu eenmaal bij, toch?

Wat zeg je @@Rabbit, offertes nodig? :ninja:

Geplaatst:

Ik ga mss nog wel op de uitnodiging in hoor. Eerst nu de Lux offertes afwachten en eens polsen met Alphabet wat dat moet kosten in Leasing. Als de Mazda duurder is als een Passat/BMW 3 kan ik het sowieso vergeten dat die wordt goedgekeurd.

Geplaatst:

Bij zal de keuze dus vallen tussen Mazda 6 Wagon, VW Passat Variant, Audi A4 Avant, BMW 318d Touring, Volvo V60 D3 Momentum.

Geplaatst:
Ja jong, niet zeggen dat ik het niet heb voorgesteld he! Ik versta niet echt dat er zijn die daar moeilijk over doen. 't Hoort er nu eenmaal bij, toch?Wat zeg je @@Rabbit, offertes nodig? :ninja:

Waar werk je eigenlijk ?

Stuur anders eens je mailadres via pm ofzo.

Ik ga deze namiddag nog eens hem gaan bekijken en de bluetooth enzo testen en ipod integratie, want ik vind dat zeer belangrijk nu ik weer 1200 km per week afleg aan woon werk verkeer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in