Ga naar inhoud

Remblokken e87 118d?


Mercedeske

Aanbevolen berichten

Ik zou nieuwe remblokken moeten plaatsen op m'n 118d'tje, hierdoor zou ik ineens voor ietwat performantere blokken willen gaan.

Kwestie van wat reserve te hebben op de gebruikelijke Ardennen-/Nurburgring ritjes.

Het blijft echter (maar) een 118d waardoor ik zeker niet té ver wil gaan.

 

Kan iemand van jullie eventueel advies geven betreffende de keuze die ik zou moeten nemen?

EBC yellow stuff?

Je hebt blijkbaar ook green en red stuff. Wat zijn de verschillen juist?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals op AF reeds gezet, met "upgrade" spullen ga je niks vooruit. Het enige wat je doet is meer betalen voor de marketingpraat en ondertussen blokjes krijgen die meer stof aan uw velgen gaan koeken en meer lawaai gaan maken. Plus je loopt het risico dat ze niet 100% de juiste maat zijn en gaan piepen en doen.

 

Als je een systeem wil dat stabieler blijft bij opwarming moet je eerst en vooral vervangen wat er opwarmt: de olie. Vervang uw dot 4 door dot 5 en je krijgt al een stuk hoger kookpunt.

 

Uw aftermarket remblok gaat nl tot dezelfde temperatuur opwarmen als een OEM. De blok zelf kan daar misschien beter tegen, maar hij gaat nog altijd de remolie op dezelfde manier opwarmen.

 

Bij schijven kan je wat meer voordeel halen. Een schijf die de warmte beter afvoert, ipv die richting remklauw en dus olie te sturen, helpt daarbij. Bovendien gaat een schijf die beter bestand is tegen hitte een stuk minder snel verslijten / kromtrekken.

 

Enkel blokjes vervangen doe je doorgaans enkel als de constructeur er rommel ondergooit normaal die bij de eerste trackday in stukken en brokken uiteenvalt. 

 

Achteraan op een 118 diesel? Beke onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn weldegelijk aftermarket blokken die duidelijk beter zijn dan standaard (qua bijtkracht en uithouding vooral uiteraard), maakt niet uit hoe goed de standaard remmen zijn.

Dat in combinatie met goede OEM schijven doet heel veel.

Dot 5 remolie maakt niet zo'n geweldig groot verschil. Al is het zeker geen slechte upgrade samen met betere blokken en stalen remleidingen.

Remmen :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn weldegelijk aftermarket blokken die duidelijk beter zijn dan standaard (qua bijtkracht en uithouding vooral uiteraard), maakt niet uit hoe goed de standaard remmen zijn.

Dat in combinatie met goede OEM schijven doet heel veel.

Dot 5 remolie maakt niet zo'n geweldig groot verschil. Al is het zeker geen slechte upgrade samen met betere blokken en stalen remleidingen.

Remmen :inlove:

 

Remolie maakt wel degelijk een groot verschil. Een betere remblok kan bij x graden C wel beter grijpen / minder snel slijten dan je OEM blok, ze blijft tot x graden C opwarmen en dat betekent dat de remvloeistof evenzeer opwarmt als bij OEM blokken.

 

Door gewoon al je remvloeistof te vervangen door dot 5 en de rubberen remleidingen door stalen exemplaren, mag de boel al een stuk heter lopen voor er verliezen optreden qua prestaties. Je remdruk blijft nl doorgaans goed lineair doordat de remvloeistof niet aan prestaties inboet en de leidingen niet meeflexen als je op het pedaal duwt. 

 

Nadien een goede schijf steken die de warmte beter afvoert en minder snel kromtrekt en bijhorende blokjes steken, en je hebt een top upgrade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je remolie heter kan worden zonder meer uit te zetten heb je nog altijd niks aan als je remblokken en schijven meteen beginnen te faden.

Is imho dus zeker geen must have eerste upgrade wat remmen betreft, als je standaard blokken en schijven al niet geweldig zijn.

Schijven zijn imo ook best het laatste wat je moet aanpakken, oem schijven voldoen meestal meer dan voldoende met betere blokken en de rest. Tenzij ze in oppervlakte te klein zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Remblokken en schijven gaan niet "faden". Die verliezen grip of, 99% van de tijd, gaan ze heel hard slijten. Fading treed op omdat de remvloeistof aan de kook raakt en er dus gasbubbeltjes in je vloeistof ontstaan. Die zijn comprimeerbaar met alle gevolgen vandien.

 

Soit, om op het topic te antwoorden: een 118d heeft geen andere blokken nodig. Weggegooid geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zweed, er bestaan verschillende soorten fade hoor, remolie die aan de kook gaan, blokken die gaan verglazen van de hitte en dus niet meer gaan remmen, etc...

Ook kan dot5 als uw remleidingen er niet tegen kunnen sneller verduren door dat soort olien te gaan gebruiken, als de ontwikkelaar dot4 opgeeft kapt ge der best niks anders in als ge de leidingen (flexibels) standaard laat.

Een goede remblok (Bv. een ferdodo ds2500) op een nieuwe schijf kan een serieus verschil geven, heb ik zelf gemerkt. Ik heb brembo oem vervangers op de 190 met ferodo ds2500 blokken en dat remt een serieus stuk harder dan oem blokken. Ik heb wel stalen remleidingen en een ietsje grotere schijf vanvoor steken maar dat gaat het verschil niet maken bij normaal rijden en remmen, en zelfs daar voel ik het aan.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar als je 5 gaat steken in een auto waar 4.1 inzat ga je problemen krijgen omdat dat spul absoluut niet gemengd mag worden...

 

Als je echt 5 gaat steken moet heel je systeem geflushed worden als je geen problemen wilt krijgen in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets doet, doe het dan inderdaad goed ipv te gaan prutsen. Enkel vanachter wat duurdere remblokken steken onder een brave diesel middenklasser zal meer aan uw ego dan aan het remvermogen veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(1) remolie vervangen door ATE Racing Blue (d.i. een DOT 4 van goeie kwaliteit, mag gemengd worden met stock fluid, volledig hydrofoob, kan je zorgeloos 2 jaar mee rondbollen en is goed te betalen)

(2) EBC RedStuff als je oem-like koud wil kunnen remmen ;  EBC YellowStuff heeft minder initial bite koud/nat (opletten dus)

 

Op stints op Zolder met de 120d deed ik geen 4 laps met de stock remblokken en remolie (tempo ca. 2:08-2:10).

Nadien, met ATE Racing Blue en EBC YellowStuff kon ik een stint van 1 uur continu tracken zonder fading (tempo ca. 2:02-2:04).

 

Remblokken swappen zonder remolie te swappen lijkt me omgekeerd te werk gaan. Eerst remolie, dan blokken.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets doet, doe het dan inderdaad goed ipv te gaan prutsen. Enkel vanachter wat duurdere remblokken steken onder een brave diesel middenklasser zal meer aan uw ego dan aan het remvermogen veranderen.

 

Ervaring met de '1 on track, dan? :P

 

Ik versleet mijn achterste remblokken duidelijk sneller on track dan de voorste. Het is dus allerminst nonsens om aandacht te hebben voor de achterste remblokken in termen van levensduur bij intens gebruik. Maar je hebt wel gelijk dat enkel de achterste swappen om meer remkracht te hebben, nonsens is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. En het is nonsense van in een diesel middenklasser hatchback een koersmachien te zien. Schoenmaker blijf bij uw lees, zeiden ze ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

(1) remolie vervangen door ATE Racing Blue (d.i. een DOT 4 van goeie kwaliteit, mag gemengd worden met stock fluid, volledig hydrofoob, kan je zorgeloos 2 jaar mee rondbollen en is goed te betalen)

(2) EBC RedStuff als je oem-like koud wil kunnen remmen ;  EBC YellowStuff heeft minder initial bite koud/nat (opletten dus)

 

Op stints op Zolder met de 120d deed ik geen 4 laps met de stock remblokken en remolie (tempo ca. 2:08-2:10).

Nadien, met ATE Racing Blue en EBC YellowStuff kon ik een stint van 1 uur continu tracken zonder fading (tempo ca. 2:02-2:04).

 

Remblokken swappen zonder remolie te swappen lijkt me omgekeerd te werk gaan. Eerst remolie, dan blokken.

 

Helemaal mee eens.

 

Ik zou wel eerder voor PF remblokken gaan dan EBC. Performanter, properder en minder uitgaven aan marketing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan zeer goed zijn, maar ik heb enkel ervaring met EBC op BMW voor occasioneel circuitgebruik, dus ik kan enkel daarover spreken. Dat er betere zullen zijn dan EBC -> ben ik zeker van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs bij mijn 1 die nooit track gezien heeft slijten de achterste blokken sneller. Heb ik ook nooit begrepen :)

 

DTC of DSC die ingrijpt?  

 

Ooit gelezen op planet-9: Porsches zonder LSD hebben hier op circuit ook last van door de PSM, voornamelijk wanneer je te bruut begint te rijden worden de remmen al deels geactiveerd nog voor je begint te glijden om sneller te kunnen ingrijpen wanneer het fout zou gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed altijd met volledig uitgeschakeld DSC/ASC/... op circuit. Het ABS stond wel op, en daarmee ook CBC maar dat regelt remkracht links/rechts en niet voor/achter, dus dat zou het niet mogen zijn. Ik wijt het dus aan de remkrachtverdeling: met opzet genoeg achteraan zodat bij het remmen niet alles op de neus duikt en de lastwissel wat minder groot wordt ter beteugeling van overstuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Zoals op AF reeds gezet, met "upgrade" spullen ga je niks vooruit. Het enige wat je doet is meer betalen voor de marketingpraat en ondertussen blokjes krijgen die meer stof aan uw velgen gaan koeken en meer lawaai gaan maken. Plus je loopt het risico dat ze niet 100% de juiste maat zijn en gaan piepen en doen.

 

Als je een systeem wil dat stabieler blijft bij opwarming moet je eerst en vooral vervangen wat er opwarmt: de olie. Vervang uw dot 4 door dot 5 en je krijgt al een stuk hoger kookpunt.

 

Uw aftermarket remblok gaat nl tot dezelfde temperatuur opwarmen als een OEM. De blok zelf kan daar misschien beter tegen, maar hij gaat nog altijd de remolie op dezelfde manier opwarmen.

 

Bij schijven kan je wat meer voordeel halen. Een schijf die de warmte beter afvoert, ipv die richting remklauw en dus olie te sturen, helpt daarbij. Bovendien gaat een schijf die beter bestand is tegen hitte een stuk minder snel verslijten / kromtrekken.

 

Enkel blokjes vervangen doe je doorgaans enkel als de constructeur er rommel ondergooit normaal die bij de eerste trackday in stukken en brokken uiteenvalt. 

 

Achteraan op een 118 diesel? Beke onwaarschijnlijk.

Ben van het zelfde oordeel, is perfekt uitgelegd.

Prima

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als vorige remblokken heb ik ook EBC Yellow gehad en ben best tevreden hierover! Ik heb er nooit fading mee gehad, hetgeen met mijn vorige wel ooit voorkwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid