Ga naar inhoud

Testverslag : Een dag in het leven van een BMW 316d touring


Soul

Aanbevolen berichten

Testverslag : Een dag in het leven van een BMW 316d touring

 

316d1.jpg

 

Dagje rondgereden met een 316D. Nou ja, dagje,…  33 km, immers d’er moet ook wel eens gewerkt worden en niet alleen maar gespeeld.

 

 

Wat is ie klein.

 

Binnen toch, in mijn garage. Als daar een 525i in staat, kan ik daar niet zo makkelijk rond lopen… Wist je trouwens dat de touring van de 3-reeks de kleinste buitenmaten heeft van alle 3’s ? Kwa binnenruimte in de wagen, had ik geen klagen. Ik kon mijn benen kwijt en mijn ondertussen al uitgedunde haardos werd niet constant plat gedrukt door de dakhemel.

 

Beoordeling : 8/10. Van een 5 naar een 3 is kwa omvang een stapje terug, dat weet je. Maar als je het grote volume niet nodig hebt, is een 3 helemaal niet slecht. Eigenlijk had ik de ondergrondseparkingtest moeten doen, heeft ie dan schade aan de velgrand, dan is ie nog te groot.

 

 

Halt.

 

De remmen leken mij een beetje “onhandig”. In het begin moet je je hoofd er wel effen bij houden, juist doseren, is belangrijk.

 

316d2.jpg

 

Beoordeling : 7/10. Niet dat ik ergens tegen gereden ben, dus die remmen werkten. Alleen, ik stop niet graag…

 

 

2e

 

Verwend door een 3-liter motor met veel souplesse (een versnelling te hoog of te laag maakt niet veel uit bij Andie) viel het mij op dat de 2e versnelling nogal “zelfverzekerd” was. “Schakel op het juiste moment  ! De schakelmomenten staan op het dashboard !”, leek die bij momenten wel uit te roepen…

 

Beoordeling : 7/10. OK, je moet op het juiste moment van versnelling veranderen, maar zo strikt ?

 

 

Start stop

 

Hier zijn we er mee : het nadenkmoment… Als ik start wil ik niet echt stoppen, dan wil ik doorrijden tot waar ik moet zijn. Dit zou dus niet meteen een optie zijn die ik aanvink, maar… ’t zat erop, dus…

 

316d3.jpg

 

Dat “ding” stopt ineens de motor. En even later wordt die motor terug opgestart. Eerlijk is eerlijk, dat herstarten gebeurt bliksemsnel.

 

Maar bespaar je daar mee ? Bespaar je daar benzine (in dit geval : diesel) mee ? Zorg je hier mee dat onze aarde minder snel naar de verdoemenis gaat door verminderde uitstoot ?

 

I don’t know !

 

Stoppen en terug starten en dat veelvuldig na elkaar… Is dat niet “slijtig” voor de hieraan meewerkende onderdelen ? Stel je voor dat je een trip doet zonder groene lichten die net als jij daar passeert telkens op rood springen : 1 keer starten en 1 keer stoppen. Of je doet diezelfde trip, nu toevallig door en provinciestadje met onderweg dus een zevental oversteekplaatsen voor winkelende moeders, voor studenten die nog maar eens gaan zien of de ouders wat extra studie- of uitgangsgeld op de rekening gestort hebben of voor zeventigers die dagelijks hun koffie-met-patéke gaan verorberen.

 

Da’s dus 8 keer starten en 8 keer stoppen… Betekent dit ook dat de startmotor dan ook 8 keer zo vaak moet arbeiden ? Of gebeurt dat herstarten op een andere manier ? Belast je zo de batterij niet extra, door zo vaak te herstarten ? Is stationair draaien van de motor zoveel meer brandstofverslindend dan telkens stoppen en opnieuw starten ? Vraagt herstarten echt veel minder brandstof ?

 

Ik hoop dat de straffe technische jongens van dit forum hier eens een wetenschappelijk onderbouwde uitleg kunnen over geven ! ;-) 

 

Beoordeling : ???/10. Eerst die wetenschappelijk onderlegde verklaring, dan zal ik mijn mening geven !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rijden

 

Toch wel lekker. Geen gesputter, geen getreuzel, geen gedoe. Het is een vlotte wagen die netjes meeschuift in het dagelijkse verkeer. ’t Is verrassingsloos, ’t is misschien net daarom leuk. 13 in een dozijn. Gaat aardig vooruit. Goede wegligging.

 

316d4.jpg

 

Kwa ophanging heb ik nooit het gevoel gehad dat deze wagen afgesteld was voor het vervoeren van zware pakken. Normale ophanging zoals ik het graag heb.

 

Brake Energy Regeneration staat er op de optielijst. Tijdens het rijden niks van gemerkt. Tijdens het stilstaan trouwens ook niet… Maar als we energie kunnen besparen, stem ik voor !

 

Beoordeling : 8/10. Blijft een diesel en ik verkies benzine. Blijft een kleine motor. Maar voor de rest best ok ! Rijdt als een berline, niet als een break.

 

 

Looks

 

Wat een knoerten van spiegels staan daar op ? Jongens, jongens, jongens, leek wel de snuit van een Boeing 747, langs beide zijden. BMW, dat moet toch beter kunnen !

 

Kleurmatig was er buiten gekozen voor “leasegrijs” oftewel Titansilber metallic. Waar grijs een man op leeftijd een charmante look geeft, is dit voor mij toch niet het van het. Durf leven ! BMW heeft kleuren zoals daar zijn : Estoril, Dakar, Interlagos, Le Mans, Tiefsee, Melbourne Red, waarom moeten die kleuren in “het potteke” blijven zitten ?

 

De binnenkant werd… euh… verfraaid kan je het niet echt noemen, eerder opgesmukt met interior strips in platin-bronze metallic. In mijn ogen een miskleun van formaat : past totaal niet bij de rest van het interieur en het is een kleur die het vuil aantrekt.  

 

316d5.jpg

 

Voor het overige kan  ik mij best vinden in zo’n break. Als je hem bekijkt heb je niet meteen het gevoel dat het maar een break is. Het is eerder een wagen, die toevallig een touring is.

 

Beoordeling : 7/10. Leuk kleurtje d’er over gooien, leuke velg d’er onder gooien en de score gaat hier omhoog.

 

 

Audio

 

Ja, d’er stond een radio in… Maar ’t was een redelijk rudimentaire uitvoering. En dat is iets wat ik niet begrijp bij de luxemerken, dat ze niet gewoon werken met een “genormaliseerde sleuf” en dito aansluitfiches waar je een radio naar keuze kan inschuiven. Ok, we moeten rekening houden met andere dingen die daar aan gekoppeld zijn, zoals navigatie, maar toch… Het is natuurlijk zo dat automerken geen radio’s willen verkopen, maar dat ze radio’s plaatsen omdat de doorsnee klant die een auto koopt, in die auto “een” radio in wil, dus kassa/kassa,… Maar voor iemand die wel eens wil gaan rijden om te luisteren naar een nieuwe CD en terwijl ook wat wil genieten van de auto…

 

Beoordeling : 4/10. Ik weet het, ik ben een audiofiel…

 

316d6.jpg

 

 

Totaal (zonder de start/stop beoordeling) : 41/60 of 68/100. Da’s dus geslaagd.

 

Samengevat : Klein en leuk aan de buitenkant, groot genoeg binnenin. Redelijk basic-uitvoering kwa opties, kwa motor, maar toch is deze 316d meer dan in orde voor de doorsnee autobestuurder. Volgens de verbruiksmeter zit hij tussen 6 en 7 liter per honderd km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwend door een 3-liter motor met veel souplesse (een versnelling te hoog of te laag maakt niet veel uit bij Andie) viel het mij op dat de 2e versnelling nogal “zelfverzekerd” was. “Schakel op het juiste moment  ! De schakelmomenten staan op het dashboard !”, leek die bij momenten wel uit te roepen…

 

Beoordeling : 7/10. OK, je moet op het juiste moment van versnelling veranderen, maar zo strikt ?

 

 

Ik hoop dat de straffe technische jongens van dit forum hier eens een wetenschappelijk onderbouwde uitleg kunnen over geven ! ;-) 

 

Beoordeling : ???/10. Eerst die wetenschappelijk onderlegde verklaring, dan zal ik mijn mening geven !

 

Die schakelINDICATOR toont gewoon hoe je moet schakelen om zo weinig mogelijk brandstof te gebruiken. Als je wilt dat de auto voor jou bepaalt wanneer te schakelen moeten je maar een automaat kiezen.

 

En over dat start-stopsysteem: Als er in München 200 ingenieurs zitten die beslissen dat dat zuiniger is, wie zijn wij dan om er vragen bij te stellen?

 

Brake Energy Regeneration staat er op de optielijst. Tijdens het rijden niks van gemerkt. Tijdens het stilstaan trouwens ook niet… Maar als we energie kunnen besparen, stem ik voor !

 

Wat een knoerten van spiegels staan daar op ? Jongens, jongens, jongens, leek wel de snuit van een Boeing 747, langs beide zijden. BMW, dat moet toch beter kunnen !

 

Maar voor iemand die wel eens wil gaan rijden om te luisteren naar een nieuwe CD en terwijl ook wat wil genieten van de auto…

 

Brake Energy Regeneration grijpt dan ook in zonder dat je het merkt, wat de bedoeling is. En eigenlijk is dat gewoon een fancy naam voor iets doms.

 

Spiegels is Europese regelgeving, dus weinig aan te veranderen.

 

En als jij wou genieten van je CD en de auto, had je een CD moeten in die radio steken, want dat past perfect.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nuanceren ivm start-stop: de regelgeving duwt autofabrikanten in die richting, maar is het ook beter? Het is niet omdat de Europese reguleringen zo opgesteld zijn dat het daarom ook uit een objectief standpunt het beste is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bayerische Mazout Werke =/= Bayerische Motoren Werke .

 

Eén geluk, deze wagen heeft de pretentie niet zich ook nog zo een belachelijk M-Pack aan te meten :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het M-pack op mijn 316d nog altijd subliem vinden,

 

groetjes

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen kopen zelfs al een auto na er tien mee gereden te hebben.

 

Welgeteld 0km met een Passat 2.0TDI...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, ik heb met zo'n 316d al 120.000 km gereden

 

We wachten op uw testverslag :D

 

Moet ook navenant langer zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel!

 

BMA's 316d touring heeft M Pack én steekt in 't fabelachtig mooie bluewater metallic.

Dus: 10/10.

 

Néééxt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de 307 ook gekocht zonder er mee te rijden. T was een leuke kleur, ruim genoeg en had garantie dat alles wat er mis mee zou zijn het eerste jaar sowieso gratis gemaakt werd.

Was direct oké voor mij. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen we daaruit concluderen dat hoe een auto rijdt je niet boeit? :shock:

Mag ik je eraan herinneren op welk forum we zitten? :ninja:

 

Laten we stellen dat we toen financieel niet te breed zaten en dringend een praktische auto nodig hadden (206 was gecrasht en hadden toen net ons Lieselotte.) binnen het budget dat we hadden was er sowieso geen plaats voor echte driver-cars en we waren al lang klant bij pug dus de 307 was eigenlijk voorafgaand al bijna een vaststaand feit.

 

En ik moet erbij zeggen dat ik me dat geen seconde heb beklaagd, het was een ideale cruise-bak voor makkelijk op verlof te gaan en dingen te vervoeren, beter dan de 5008 nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, ik ben mod, geen actief lid of zo he, ik moet niet over auto's zeveren, zit al 10 jaar op een autoforum zonder over auto's te zeveren. :lol::D

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik moet erbij zeggen dat ik me dat geen seconde heb beklaagd, het was een ideale cruise-bak voor makkelijk op verlof te gaan en dingen te vervoeren, beter dan de 5008 nu.

 

:o

 

Is die kleiner/minder praktisch? Of hebben je kinderen nu nog méér rommel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:o

 

Is die kleiner/minder praktisch? Of hebben je kinderen nu nog méér rommel :)

 

Kwa zitruimte achteraan is hij ruimer, kwa praktisch gebruik van ruimte en laadvermogen was de 307 praktischer ja. Maar nu heb ik dat minder vandoen he, nu voldoet de 5008 prima hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, ik ben mod, geen actief lid of zo he, ik moet niet over auto's zeveren, zit al 10 jaar op een autoforum zonder over auto's te zeveren. :lol::D

 

Beetje zoals Tomski dus, alleen dat Tomski altijd zevert over auto's die hij toch niet koopt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid