Ga naar inhoud

Verzekering trekken remorque


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Misschien heeft iemand hier al ervaring mee:

Je hebt een camionette met een trekhaak en dat ding mag een remorque trekken > 750kg MTM (geremd). Die camionette is verzekerd.

Je hebt een remorque met MTM > 750 kg (geremd), die is ook ingeschreven (op Q platen geloof ik?) en apart verzekerd (groene kaart).

Ben je dan in orde, of moet je aan de verzekering van je camionette ook melden dat je een remorque trekt en komt daar ook nog een bijpremie voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 750kg ben je automatisch mee verzekerd in je polis van je camionette. Boven de 750kg moet dit vermeld staan in de polis van de camionette. Of je moet bijbetalen weet ik niet. Hangt af van je maatschappij denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, zo ben je in orde...

 

Meestal is het wel interessanter om de verzekering van je aanhanger te koppelen aan de verzekering van je auto/trekker...

 

Ik heb 1 premie voor auto en caravan, maar wel 2 groene kaarten. Eender wie mag dus mijn caravan trekken als hij die groene kaart maar bij heeft en die van zijn auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 750kg ben je automatisch mee verzekerd in je polis van je camionette. Boven de 750kg moet dit vermeld staan in de polis van de camionette. Of je moet bijbetalen weet ik niet. Hangt af van je maatschappij denk ik.

 

Nee, op de verzekering van de trekker moet niets vermeld staan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe een tekst quoten: Is een aanhangwagen verzekerd volgens de polisvoorwaarden, doch staat dit voertuig niet vermeld op het verzekeringsbewijs, dan ben je in overtreding met Artikel 23 - Wet 21/11/1989

Wanneer een motorrijtuig dat niet onderworpen is aan de voorschriften van artikel 2, § 2, zich bevindt op één van de plaatsen vermeld in artikel 2, § 1, eerste lid, zonder te beschikken over het bewijs bedoeld in artikel 7, wordt de bestuurder gestraft met de straffen bepaald in artikel 29, §2 van de bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 gecoördineerde wetten betreffende de politie over het wegverkeer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de caravan opgenomen in de polis van onze 2 auto's die een trekhaak hebben. Hiervoor hebben ze een addendum aan elke polis gemaakt en ik heb 2 groene kaarten voor de caravan (1 voor elke polis). De prijs was gewoon deze om de caravan te verzekeren, niks extra.

 

Mij heeft men verteld bij Ethias dat wanneer ik de caravan zou uitlenen aan mijn schoonouders bvb, dat zij dit bij hun verzekering moeten aangeven. Dit al dan niet aan een meerprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is dan: moet je aangeven dat je "een" remorque trekt? Of moet je telkens "de" remorque aangeven?

Allez voorbeeld: ik ga een remorque huren, dan weet ik toch nooit op voorhand welke ik ga meehebben, laat staan dat ik die kan laten bijzetten op mijn polis de dag zelf???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net mijn groene formulieren bekeken en op die van de A7 staat niets vermeld!

 

Zou mij verwonderen dat het niet in orde is als je met een combinatieverzekering werkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn onlangs ergens een auto gaan oppikken met een gehuurde remorque, en dat moest toch vermeld worden aan de verzekering. Kregen anders de remorque ook niet mee denk ik... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het groene formulier van de auto's staat bij mij ook niets op, maar ik heb er 2 van de caravan waar telkens de autopolis op vermeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bemerk hier een Belgisch fenomeen. Iedereen denkt in orde te zijn maar niemand weet 100% hoe het in mekaar zit.

 

 

 

Ik heb in elk geval dit gevonden:

 

http://assuralia.be/index.php?id=138&L=0&tx_ttnews%5Btt_news%5D=794

 

 


ndien uw aanhangwagen getrokken wordt door een voertuig dat niet van u is, dan zal u het gebruik van die aanhangwagen ook moeten melden aan de verzekeraar van het trekkend voertuig, terwijl u zelf een aparte verzekering als eigenaar van die aanhangwagen moet hebben. Dit is bijvoorbeeld dikwijls het geval bij internationaal transport.

 

Dus als ik een aanhangwagen van iemand anders wil gebruiken moet die verzekerd zijn EN mijn verzekeraar moet op de hoogte zijn van het gebruik ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja waarschijnlijk is dat verplicht maar

1. niemand doet dat

2. de flikken die u zouden tegen komen weten dat waarschijnlijk nog minder

3. het zou me sterk verbazen moest - bij een ongeval - de verzekeraar daarover beginnen moeilijk doen

 

Die regels zijn waarschijnlijk belangrijk(er) bij transport met camions en zoals idd in die post staat, bij internationaal transport met andere opleggers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bemerk hier een Belgisch fenomeen. Iedereen denkt in orde te zijn maar niemand weet 100% hoe het in mekaar zit.

 

 

 

Ik heb in elk geval dit gevonden:

 

http://assuralia.be/index.php?id=138&L=0&tx_ttnews%5Btt_news%5D=794

 

 

 

 

Dus als ik een aanhangwagen van iemand anders wil gebruiken moet die verzekerd zijn EN mijn verzekeraar moet op de hoogte zijn van het gebruik ervan.

 

Dat kan, maar ik ben al eens gestopt met caravan en toen alle papieren moeten tonen en het was in orde.

 

Mijn verzekeraar weet natuurlijk wel dat ik die caravan trek gezien het in dezelfde polis zit, maar dat staat nergens op de groene formulieren die je in de auto moet hebben.

 

Ah ja, en nog een leuk BE kenmerk is dat je dus zonder rijbewijs een aanhanger mag trekken tot 750 kg (die ook ongeremd mogen zijn tot dat gewicht) en op de nummerplaat van je auto mogen. Maar je verzekering dekt maar tot 500 kg gratis... Hoeveel zijn er daarmee in orde en dan zwijgen we nog over het feit dat 75% van die 750 kg aanhangertjes altijd overladen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, maar ik ben al eens gestopt met caravan en toen alle papieren moeten tonen en het was in orde.

 

Mijn verzekeraar weet natuurlijk wel dat ik die caravan trek gezien het in dezelfde polis zit, maar dat staat nergens op de groene formulieren die je in de auto moet hebben.

 

Ah ja, en nog een leuk BE kenmerk is dat je dus zonder rijbewijs een aanhanger mag trekken tot 750 kg (die ook ongeremd mogen zijn tot dat gewicht) en op de nummerplaat van je auto mogen. Maar je verzekering dekt maar tot 500 kg gratis... Hoeveel zijn er daarmee in orde en dan zwijgen we nog over het feit dat 75% van die 750 kg aanhangertjes altijd overladen zijn...

 

Volgens mij staat op mijn polis toch tot 750 hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het net nagevraagd bij de makelaar en je moet idd aan je maatschappij aangeven dat je met een aanhanger gaat rijden. Ze moeten MTM, chassisnr en nummerplaat hebben.

 

De verzekering van de remorque zelf dient enkel bij ongevallen waarbij de remorque niet is aangekoppeld  :roll:  Als ze is aangekoppeld is het de autoverzekering die ervoor moet opdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ah ja, en nog een leuk BE kenmerk is dat je dus zonder rijbewijs een aanhanger mag trekken tot 750 kg (die ook ongeremd mogen zijn tot dat gewicht) en op de nummerplaat van je auto mogen. Maar je verzekering dekt maar tot 500 kg gratis... Hoeveel zijn er daarmee in orde en dan zwijgen we nog over het feit dat 75% van die 750 kg aanhangertjes altijd overladen zijn...

 

Stond toch uitdrukkelijk in mijn polis(sen) dat het tot 750kg was.

 

Als je een controle uit wilt voeren op het naleven van die MTM dan best eens op het industrieterrein gaan staan waar er stabilisé geladen wordt door particulieren :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verzekering van de remork is inderdaad voor als die ergens stilstaat, en in een ongeval betrokken is. Daar is ook de groene kaart voor.  Op het moment dat je een remork aanpikt aan een auto, hoort deze tot de autoverzekering.  En dan is het wel leuk dat je auto verzekerd is met zware sleep...  Dus ja, je moet dan nog eens bijbetalen voor je autoverzekering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga 't eens voorlegen aan mijn verzekeringsagent, mijn remorque is verzekerd op de polis van het werk en ik trek al 2 jaar lang de remorque met mijn eigen auto,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, en nog een leuk BE kenmerk is dat je dus zonder rijbewijs een aanhanger mag trekken tot 750 kg (die ook ongeremd mogen zijn tot dat gewicht) en op de nummerplaat van je auto mogen. Maar je verzekering dekt maar tot 500 kg gratis... Hoeveel zijn er daarmee in orde en dan zwijgen we nog over het feit dat 75% van die 750 kg aanhangertjes altijd overladen zijn...

 

Op m'n plaatje hebben ze 750kg gezet. Ding is wel gemaakt voor bijna 1,5 ton en is geremd dus perfect veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De camionette die ik heb is blijkbaar verzekerd "met trekhaak" op de polis en dus ook voor het trekken van een remorque, dixit mijne makelaar. Het enige wat ik dus moet doen is zien dat ik de groene kaart van de remorque bij heb voor als ze ergens losgekoppeld staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voorgelegd aan mijn verzekeringsagent en 1x verzekerd(groene kaart) is genoeg

hij gaat 't wel toevoegen aan de polis zodat de remorque meeverzekerd is als ze aan de auto hangt omdat dan de verzekering 'speelt' van de auto en niet van de remorque

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft het voor zin als jij de groene kaart bij hebt in je camionette in Brussel als je remorque geparkeerd staat in Oostende???

 

BE :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid