Ga naar inhoud

Oldtimer keuring


Andy

Aanbevolen berichten


Ik zit eigenlijk met de vraag, krijg je onderstaande oldtimer zo door de oldtimer keuring?


Het gaat over een E30 320i bwj. 1986.


 


 


Onderstel:

51mm veerpoten (gestraald en gecoat)

Bilstein B8 sprint schokdempers rondom

Intraxx veren 60/40

325i achteras met remschijven (gestraald en gecoat)

Teflon bussen in de achteras 

Alle rubbers vervangen voor nieuwe origineel BMW

Nieuwe M-tech dikke stabilisatorstangen

Nieuwe draagarmen

Nieuwe hardy schijf

Gereviseerd differentieel

 

Interieur:

Sparco Rolkooi FIA gekeurd, vastgeschroefd op ingelaste platen

MOMO kuipstoel bestuurderskant

Sparco kuipstoel bijrijderskant (niet op foto)

FIA gekeurde vijfpuntsgordels

L-tech deepdish race stuur (met claxon)

Gehele binnenkant voorzien van speciale coating

Aluminium deurpanelen

 

2q0r79v.jpg

 

15fivk7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen.

 

Oldtimerkeuring gaat alleen indien de wagen standaard is.  Met aanpassingen -> tuningkeuring en gewone plaat.

 

Ook wel kort door de bocht he  :huh:

Er geraken enorm veel auto's door de oldtimerkeuring die verre van standaard zijn. Motorombouw enzo, geraakt er zelfs allemaal door, afhankelijk van welk keuringsstation en welke keurmeester.  :ninja:

 

Ik zou het gewoon eens proberen in een station met een lakse reputatie, dat kan toch geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat "even proberen" geen optie is. Ik denk dat de threadstarter de wagen wil kopen maar twijfelt om hem te kopen vanwege legaliteit.

 

Ik voorzie problemen door de rolkooi. Dat is het enige die de veiligheid in het gevaar brengt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat "even proberen" geen optie is. Ik denk dat de threadstarter de wagen wil kopen maar twijfelt om hem te kopen vanwege legaliteit.

 

Ik voorzie problemen door de rolkooi. Dat is het enige die de veiligheid in het gevaar brengt.

 

Ja inderdaad, even die optie vergeten.

 

Ik denk dat, moest het interieur iets meer 'standaard' geweest zijn, dat het wel nog zou lukken. Nu kunnen ze er wel niet naast kijken dat er HEEL wat aan veranderd is  :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wel kort door de bocht he  :huh:

Er geraken enorm veel auto's door de oldtimerkeuring die verre van standaard zijn.

 

 

Dat zijn de regels. Ik denk dat dat het beste advies is die je kan geven.  Dat iemand dat ergens wel door de oldtimerkeuring kan rijden kan goed zijn, maar ik zou het niet riskeren.  Je zou de eerste niet zijn die met een onverkoopbaar ding blijft zitten na invoer zonder goed te informeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voorzie problemen door de rolkooi. Dat is het enige die de veiligheid in het gevaar brengt.

 

De keuring zoals ze hier werkt gaat spijtig genoeg niet altijd over veiligheid.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat "even proberen" geen optie is. Ik denk dat de threadstarter de wagen iwil kopen maar twijfelt om hem te kopen vanwege legaliteit.

Ik voorzie problemen door de rolkooi. Dat is het enige die de veiligheid in het gevaar brengt.

Klopt idd ,ik heb interesse in de E30, maandag ga ik hem inspecteren.

De rolkooi zal het probleem niet zijn. Deze is geschroefd en demonteerbaar.

De orginele gordels zitten er ook nog in.

Kan de orginele stoelen ook nog terug zetten.

Maar trek enkel het gestript interieur en deurpanelen in twijfel.

Waar zou de verkoper het gelijkvormigheidattest kunnen halen?

Het gaat over een nederlands voertuig, in nederland bewaren ze dit document niet bij het voertuig zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivm. Oldtimer keuring is dit alle info wat ik er officieel van kan terug vinden.

Welke stations zijn zoal nog bekend om iets door de vingers te zien?

Misschien beter ergens in Wallonië laten keuren?

 

 

Gedeeltelijke keuring

Old-timers zijn niet aan een volledige maar aan een gedeeltelijke keuring onderworpen. De onderdelen die allerbelangrijkst zijn voor de veiligheid van de inzittenden en van de andere weggebruikers worden nagegaan:

  • keuring van de reminrichting
  • nazicht van het chassisnummer
  • nazicht van de aanwezigheid van een gevarendriehoek
  • keuring van de stuurinrichting
  • keuring van de sleepinrichting

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan altijd moeskroen proberen, maar ik betwijfel het. Meestal keur je die eerst naar O-platen en dan begin je aan de ombouw.

 

Gelijkvormigheidsattest is te behalen bij de invoerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn gewoon de dingen waar ze op keuren, niet of je oldtimerkeuring kan ondergaan of niet.

 

Tuning en oldtimers is een vage aangelegenheid.  De meeste dingen ivm oldtimers staan in een kb van 15 maart 1968, waar niets over tuning instaat.  Je zou dus denken dat alles kan, maar niets is minder waar.  

 

Ergens in een of andere tekst staat dat de wagen in originele staat moet aangeboden worden.  Dat korte zinnetje kan dus gebruikt worden om de oldtimerkeuring te weigeren, en zoiezo naar gewone keuring te gaan.  Vooral omdat er niets beschreven is wat mag en niet mag met oldtimers.  De enige wetten die er zijn ivm tuning is de tuningkeuring-wetgevening, en die is niet van toepassing op oldtimers.  If all else fails hebben ze nog artikel 26 dat ze kunnen inroepen, namelijk:

 

Geen voertuig mag op de openbare weg gebruikt worden indien het inzake onderhoud en werking in een staat verkeert waarbij de verkeersveiligheid in het gedrang komt of wanneer het niet voldoet aan de bepalingen van dit besluit, en dit, ongeacht de keuringen uitgevoerd door de erkende instellingen.

 

Het is dus een vage aangelegenheid.  En naar mijn ervaringen wordt er door de keuringcentra redelijk flexibel mee omgesprongen.  Als voor je oldtimer iets vervangen is omdat het origineel niet meer bestaat, dan wordt daar niet over gezaagd.  Of als er hier of daar iets is veranderd dan lukt een oldtimerkeuring nog wel.  Ga je echter met een gestripte 320i naar de keuring, sjah, dan weet elke keurmeester waarvoor dat ding gaat dienen he... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn gewoon de dingen waar ze op keuren, niet of je oldtimerkeuring kan ondergaan of niet.

 

Tuning en oldtimers is een vage aangelegenheid.  De meeste dingen ivm oldtimers staan in een kb van 15 maart 1968, waar niets over tuning instaat.  Je zou dus denken dat alles kan, maar niets is minder waar.  

 

Ergens in een of andere tekst staat dat de wagen in originele staat moet aangeboden worden.  Dat korte zinnetje kan dus gebruikt worden om de oldtimerkeuring te weigeren, en zoiezo naar gewone keuring te gaan.  Vooral omdat er niets beschreven is wat mag en niet mag met oldtimers.  De enige wetten die er zijn ivm tuning is de tuningkeuring-wetgevening, en die is niet van toepassing op oldtimers.  If all else fails hebben ze nog artikel 26 dat ze kunnen inroepen, namelijk:

 

Geen voertuig mag op de openbare weg gebruikt worden indien het inzake onderhoud en werking in een staat verkeert waarbij de verkeersveiligheid in het gedrang komt of wanneer het niet voldoet aan de bepalingen van dit besluit, en dit, ongeacht de keuringen uitgevoerd door de erkende instellingen.

 

Het is dus een vage aangelegenheid.  En naar mijn ervaringen wordt er door de keuringcentra redelijk flexibel mee omgesprongen.  Als voor je oldtimer iets vervangen is omdat het origineel niet meer bestaat, dan wordt daar niet over gezaagd.  Of als er hier of daar iets is veranderd dan lukt een oldtimerkeuring nog wel.  Ga je echter met een gestripte 320i naar de keuring, sjah, dan weet elke keurmeester waarvoor dat ding gaat dienen he... 

 

Idd, het interieur baart me ook zorgen aangezien het volledig gestript is.

Dit zou ook één van de redenen zijn waarom ik niet overga tot aankoop, tenzij er duidelijke regels rond zijn dat het 100% wel mag.

Je kan het idd proberen, maar als ze moeilijk doen (en dat doen ze meestal bij ons in het keuring centra) moet ik hem keuren als dagelijks voertuig + het hele gedoe met de tuning keuring.

Als ik hem niet kan inschrijven als oldtimer is het niet echt interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben juist terug van de keuring met mijn lichte bestelwagen en heb even wat info gewonnen over keuring ivm. oldtimers.

De kerel wat mijn bestelwagen heeft gekeurd wist mij te vertellen dat een gestript interieur geen probleem zal geven op de keuring.

Wel moeten de kuipstoelen eruit en de orginele gordels moeten ook gemonteerd zijn.

Rolkooi moet er zowiezo uit, geen probleem is geschroefd.

Dus ja, voor de rest ziet de e30 er vrij orgineel uit, buiten de achter as.

Deze is omgebouwd met een 325i achteras, schijfremmen ipv. trommels.

Maar dit gaan ze heus niet opmerken, de 320i tourings hadden ook schijfen achteraan.

Dan moet je echt al een kenner hebben als keurmeester.

 

Dus ja, nog eens een nachtje over slapen  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

achteras gaan ze niet zien denk ik.

 

interieur : tja nog bezig met de inbouw van bepaalde onderdelen, maar geen prioriteit ;)

 

vergeet zeker niet je gevarendriekhoek, want dan voel je echt wel een idioot als je daarvoor afgekeurd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

achteras gaan ze niet zien denk ik.

 

interieur : tja nog bezig met de inbouw van bepaalde onderdelen, maar geen prioriteit ;)

 

vergeet zeker niet je gevarendriekhoek, want dan voel je echt wel een idioot als je daarvoor afgekeurd wordt.

Ik moet de E30 eerst nog gaan inspecteren en dan ga ik beslissen wat ik ga doen.

Als hij kwa techniek en carrosserie "goed" (blanco gekeurd) bij staat zal hij waarschijlijk aangekocht worden.

Er mag nog werk aan zijn technisch en optisch, maar hij mag zeker niet rot zijn.

Dat zie je natuurlijk niet op foto's en wacht ik rustig af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste scenario lijkt me idd eerst keuren als oldtimer in België in originele staat en daarna kan je eventueel wat gaan aanpassen. Dan gaan ze al veel minder moeilijk doen als hij al gekeurd is als oldtimer.

 

Ik weet een Kever rondrijden met Wrx blok, ik veronderstel dat ze dat toch wel zien op een oldtimerkeuring, maar kerel heeft nog nooit problemen gehad

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Even deze threat bumpen...

 

Als je een oldtimer uit het buitenland wil keuren, moet je dan eerst een invoerkeuring doen of kan je meteen als oldtimer laten keuren?

 

Momenteel staat hij er zo bij:

over het ijzerwerk vooraan kunnen ze ook moeilijk doen veronderstel ik? Het dakrek wordt gedemonteerd voor de keuring.

 

3010apx.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even deze threat bumpen...

 

Als je een oldtimer uit het buitenland wil keuren, moet je dan eerst een invoerkeuring doen of kan je meteen als oldtimer laten keuren?

 

Momenteel staat hij er zo bij:

over het ijzerwerk vooraan kunnen ze ook moeilijk doen veronderstel ik? Het dakrek wordt gedemonteerd voor de keuring.

 

Ik zit met een vraag in dezelfde zin als Bouver.

Het zit zo: ik ben erg geïnteresseerd in een oldtimer die reeds is geïmporteerd uit Nederland, maar niet op nummerplaat staat (transitplaat vervallen). De verkoper heeft een roze formulier.

Mijn vraag is de volgende: als ik deze wagen zou kopen, zou ik dan gewoon naar de oldtimerkeuring kunnen gaan en is daarmee de kous af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon naar de keuring met nummerplaten van je eigen wagen, je vignet 705 en een gevarendriehoek niet vergeten. Ook heb je het buitenlands inschrijvingsbewijs nodig dacht ik ?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met je eigen platen, of met de importplaten. Dat de verzekering daarvan vervallen is maakt niet uit. Heb wel al ondervonden dat het ene keuringsstation dat zonder probs aanvaard en het ander dan weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit eigenlijk met de vraag, krijg je onderstaande oldtimer zo door de oldtimer keuring?

Het gaat over een E30 320i bwj. 1986.

 

 

Onderstel:

51mm veerpoten (gestraald en gecoat) Ja

Bilstein B8 sprint schokdempers rondom Ja

Intraxx veren 60/40 attest? Waarschijnlijk niet

325i achteras met remschijven (gestraald en gecoat) Ja

Teflon bussen in de achteras Zwarte? Anders mogelijks afkeur

Alle rubbers vervangen voor nieuwe origineel BMW Ja

Nieuwe M-tech dikke stabilisatorstangen Ja

Nieuwe draagarmen Ja

Nieuwe hardy schijf Ja

Gereviseerd differentieel Ja

 

Interieur:

Sparco Rolkooi FIA gekeurd, vastgeschroefd op ingelaste platen Nee

MOMO kuipstoel bestuurderskant dno

Sparco kuipstoel bijrijderskant (niet op foto) dno

FIA gekeurde vijfpuntsgordels originele gordels nodig

L-tech deepdish race stuur (met claxon) dno

Gehele binnenkant voorzien van speciale coating waarschijnlijk wel

Aluminium deurpanelen waarschijnlijk wel

 

2q0r79v.jpg

 

15fivk7.jpg

 

Heb bijgeschreven wat ik denk dat ze zullen toelaten en wat niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn de regels. Ik denk dat dat het beste advies is die je kan geven.  Dat iemand dat ergens wel door de oldtimerkeuring kan rijden kan goed zijn, maar ik zou het niet riskeren.  Je zou de eerste niet zijn die met een onverkoopbaar ding blijft zitten na invoer zonder goed te informeren.

 

Niet waar. Er wordt nog een onderscheidt gemaakt in wagens met en zonder gelijkvoormigheidsattest. Zonder heb je voldoende aan wielen, sturen, een stel remmen en lichten. Beste is nog steeds origineel O laten keuren en daarna ombouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 190E heeft volgende aanpassingen:

- verlaagd

- sportstoelen vooraan

- sportstuur

- motortuning.

 

Kar werd op 3 keuringsstations radicaal geweigerd voor de oldtimerkeuring.

 

Kar moet volledig origineel staan, TENZIJ ik kan bewijzen dat die auto zo uit het fabriek gerold is...  

 

M.a.w. ik moet alles origineel ombouwen, vervolgens laten O-keuren, om dat terug alles om te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid