Ga naar inhoud

Toyo R1R vs Toyo R888


Alexis

Aanbevolen berichten

Er valt veel te lezen over deze banden op het web, en dan vooral over de R888. Wat ik echter niet meteen terugvind is informatie die rechtstreeks van de constructeur komt. Ik vroeg me af of er hier mensen zitten die sommige zaken die ik lees kunnen bevestigen of ontkrachten, liefst uit eigen ervaring of van uit goeie bron. 

 

Voor diegenen die de banden niet kennen, R888 is een straatlegale semi-slick, ttz een slick met groeven in om water af te voeren. Echter minder waterafvoerende capaciteit dan een straatband wegens minder diep profiel en minder groeven in band. De R1R is een 'extreme performance summer tire', en heeft meer groeven in het profiel. Ze labelen de band dus niet als semi-slick, maar gebruiken wel de 'R' in de labeling. 

 

 

Toyo Proxes R888:

 

r888.jpg

 

 

Toyo Proxes R1R

Toyo-R1R.jpg

 

Enkele stellingen:

  • De rubber compound van een R888 band is dezelfde als die van een R1R band. 
  • De wang/flank van beide banden is even stijf. 
  • R1R is beter in natte condities. 
  • R1R slijt minder snel dan R888. 
  • R1R oververhit sneller dan R888. 

Wat ik me vooral afvraag is hoeveel beter de R888 is in termen van grip op droog wegdek voor bv. trackdays. Ik heb met de E30 het plezier gehad om een tijd met R888's rond te knallen en was steeds opnieuw omver geblazen door de grip die de band gaf. Indien het verschil echt merkbaar is zou ik voor m'n S2000 opnieuw opteren voor R888's. Indien het verschil miniem is (in de zin dat je slechts tienden van seconden wint per ronde tegenover R888's) zou ik eerder voor R1R's opteren. Deze zijn ook een stuk budgetvriendelijker en gemakkelijker verkrijgbaar in de juiste maten. 

 

Deze banden zouden op een aparte set velgen komen dus ik hoef me geen zorgen te maken over alledaagse inzetbaarheid. Al is extra levensduur natuurlijk welkom, ook op circuit. 

 

Benieuwd naar jullie inzichten, expertise, ervaringen, ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet kunt ge de R888 in verschillende compounts krijgen.

 

Bij mij heeft de keuze van beschikbaarheid/prijs ook een rol gespeeld bij de keuze. R888 in 17" zijn echt merkelijk duurder dan de R1-R.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De R888 komt in drie compounds, inderdaad (maar niet in alle maten). Dat alleen al maakt vergelijken moeilijker.

 

Ik heb geen ervaring met de R1R, maar wat ik geloof is het volgende: de compound van beide banden zal waarschijnlijk wel (licht) anders zijn dan die van een gewone top-sportband (MPSP b.v.), maar wat de R888 vooral "sneller" maakt (en aangenamer doet aanvoelen op circuit) tegenover gewone banden is het feit dat 'ie net zo weinig groeven heeft en de rubberblokken dus zo groot zijn dat ze niet / veel minder vervormen. Het contactoppervlak is dus groter én het oppervlak van de band is veel meer één geheel, en dat maakt dat je zoveel extra grip ervaart. En dan vraag ik me af of een R1R dan zoveel beter is dan b.v. die MPSP?

 

Bovendien: éénmaal warm zijn R888 ook bijzonder efficiënt op vochtige ondergrond. Ik herinner me b.v. nog zeer goed dat ik met m'n 120d plots snellere rondjes reed dan twee CSL's (de ene op MPSC en de andere op MPS2) toen 't zacht begon te regenen op Croix. Mijn rondentijden namen met 1 à 2 seconden toe, die van de CSL's met 5 à 10 seconden. Die R888 (toen nog redelijk nieuw) waren warm en bleven plakken als gek, terwijl de MPSC's blijkbaar al last ondervonden van dat klein beetje vocht op den tarmac, en de MPS2's zoals zoveel straatbanden meteen beginnen te glijden.

Maar als 't nat is, dan zijn ze niet veel meer waard.

 

Qua rondentijden, mjah, dat zal niet zo'n gigantisch verschil zijn. Veel kans dat er geen seconde verschil zit tussen de twee op een klein clubcircuitje. Veel meer dan de rondentijd vind ik de feeling belangrijk. Ik vond 't enig om door de R888 een nagenoeg niet ondersturende '1 te hebben op circuit, terwijl 'ie met straatbanden desastreus onderstuurde en ik daar horendol van werd.

 

My 2 cents.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet afhankelijk van de auto welke semislick de beste is? Een FWD Megane RS kan bijvoorbeeld beter af zijn met deze Toyo's dan bijvoorbeeld een RWD Lotus Exige S. Ik zeg maar wat. Zelf heb ik met mijn Megane nooit met deze Toyo's gereden. De wagen stond op straatbanden toen ik 'm kocht. Op aanraden van Lefty heb ik dan MPSC's gekocht, omdat deze volgens hem langer zouden meegaan. Ik heb er al op droge en natte ondergrond trackdays mee gedaan. Ik ben wel tevreden met deze banden, maar kan ze dus niet vergelijken met andere semislicks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij Crauwels ooit de vraag gesteld of die R1R inderdaad hetzelfde carcas heeft als de r888, en het antwoord was redelijk letterlijk: "Degene die dat beweert heeft die banden nog nooit alletwee vastgehad".   Andere compound, ander carcas, andere tekening, maw een volledig andere band.

 

Ik heb uiteindelijk dus nooit de r1r geprobeerd en bij de r888 gebleven.  Kijk eventueel eens naar een Yokohama advan neova AD08 als alternatief voor de r1r.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

  • R1R slijt minder snel dan R888. 
  • R1R oververhit sneller dan R888.

Die 2 gaan niet samen hé. Een band die 'oververhit', zal veel sneller slijten.

 

Volgens mij zijn dan effectief wel 2 verschillende banden. Het zou verkeerd zijn dat een bandenconstructeur dezelfde compound gebruikt voor een band die bedoeld is om in koudere omstandigheden te rijden (straat/regen).

 

Voor op straat zou ik eigenlijk geen 'race compound' gebruiken. Het feit dat elke heat cycle er voor zorgt dat de band minder goed is, zorgt er voor dat je er eigenlijk nooit ten volle van kan genieten. Elke verplaatsing is slijtage, en niet gewoon profiel dat weg gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het na de winter gewoon eens proberen. De R1-R komt op mijn "circuit" velgen. Als die tegenvallen en versleten zijn kan ik de Yokohama's AD08 es testen ofwel voor de federal slicks gaan.

 

Uiteindelijk verschilt da toch van auto tot auto, en ervarigen met een 1350kg wegende diesel zijn er niet echt te vinden op t net. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De R888 komt in drie compounds, inderdaad (maar niet in alle maten). Dat alleen al maakt vergelijken moeilijker.

 

Ik heb geen ervaring met de R1R, maar wat ik geloof is het volgende: de compound van beide banden zal waarschijnlijk wel (licht) anders zijn dan die van een gewone top-sportband (MPSP b.v.), maar wat de R888 vooral "sneller" maakt (en aangenamer doet aanvoelen op circuit) tegenover gewone banden is het feit dat 'ie net zo weinig groeven heeft en de rubberblokken dus zo groot zijn dat ze niet / veel minder vervormen. Het contactoppervlak is dus groter én het oppervlak van de band is veel meer één geheel, en dat maakt dat je zoveel extra grip ervaart. En dan vraag ik me af of een R1R dan zoveel beter is dan b.v. die MPSP?

 

Bovendien: éénmaal warm zijn R888 ook bijzonder efficiënt op vochtige ondergrond. Ik herinner me b.v. nog zeer goed dat ik met m'n 120d plots snellere rondjes reed dan twee CSL's (de ene op MPSC en de andere op MPS2) toen 't zacht begon te regenen op Croix. Mijn rondentijden namen met 1 à 2 seconden toe, die van de CSL's met 5 à 10 seconden. Die R888 (toen nog redelijk nieuw) waren warm en bleven plakken als gek, terwijl de MPSC's blijkbaar al last ondervonden van dat klein beetje vocht op den tarmac, en de MPS2's zoals zoveel straatbanden meteen beginnen te glijden.

Maar als 't nat is, dan zijn ze niet veel meer waard.

 

Qua rondentijden, mjah, dat zal niet zo'n gigantisch verschil zijn. Veel kans dat er geen seconde verschil zit tussen de twee op een klein clubcircuitje. Veel meer dan de rondentijd vind ik de feeling belangrijk. Ik vond 't enig om door de R888 een nagenoeg niet ondersturende '1 te hebben op circuit, terwijl 'ie met straatbanden desastreus onderstuurde en ik daar horendol van werd.

 

My 2 cents.

 

Welke zijn de drie compounds in dewelke R888's beschikbaar zijn dan? 

Dat R888's grippen op nattige ondergrond heb ik ook al mogen merken, bijzonder fun! Plassen ontwijken is wel nodig :) 

 

Ik heb bij Crauwels ooit de vraag gesteld of die R1R inderdaad hetzelfde carcas heeft als de r888, en het antwoord was redelijk letterlijk: "Degene die dat beweert heeft die banden nog nooit alletwee vastgehad".   Andere compound, ander carcas, andere tekening, maw een volledig andere band.

 

Ik heb uiteindelijk dus nooit de r1r geprobeerd en bij de r888 gebleven.  Kijk eventueel eens naar een Yokohama advan neova AD08 als alternatief voor de r1r.

 

Da's duidelijk. Ik vond het ook al vreemd dat die twee banden zo vergelijkbaar zouden zijn. 

De vraag is nu of ik teleurgesteld ga zijn als ik voor R1R's kies, wetende hoe capabel de R888's zijn. 

 

Mayo heeft toch ervaring met beide?

 

Niet dat ik weet. Hij heeft ervaring met R888, denk niet met R1R. Probleem is dat je inderdaad iemand moet vinden die op een en dezelfde wagen al met beide banden gereden heeft. Anders is dat veel te subjectief. Ik hoor van sommige mensen op S2000 forum ook 'dat je Hankook V12 Evo moet kopen, grippen als een gek en totaal niet te vergelijken met een straatband!', terwijl dat gewoon een sportieve(re) straatband is die veel minder gript dan de Hankook Ventus RS2's die ik nu heb. Alles is relatief. Als je nog nooit met een echt sportieve band hebt gereden en plots R1R rijdt zal je waarschijnlijk echt onder de indruk zijn. Als je wel al R888 gereden hebt en nog nooit R1R is het misschien een teleurstelling? 

 

Die 2 gaan niet samen hé. Een band die 'oververhit', zal veel sneller slijten.

 

Volgens mij zijn dan effectief wel 2 verschillende banden. Het zou verkeerd zijn dat een bandenconstructeur dezelfde compound gebruikt voor een band die bedoeld is om in koudere omstandigheden te rijden (straat/regen).

 

Voor op straat zou ik eigenlijk geen 'race compound' gebruiken. Het feit dat elke heat cycle er voor zorgt dat de band minder goed is, zorgt er voor dat je er eigenlijk nooit ten volle van kan genieten. Elke verplaatsing is slijtage, en niet gewoon profiel dat weg gaat.

 

Dat is ook een sterk argument om voor de R1R's te kiezen natuurlijk. Ik zou de 'circuitwielen' ook wel af en toe gewoon monteren voor de leut, omdat snoeihard door de bocht gaan ook op andere plaatsen leuk kan zijn. Als je dan bij elk ritje naar het centrum een heat cycle achter de rug hebt (of toch bijna, afhankelijk van afstand en rijstijl) en zo je banden 'op'rijdt is dat ook jammer.. 

 

Verder zou de set 'circuitwielen' voor mij ook dienen om af en toe eens mee op de Nurburgring of andere circuits te gaan rijden. Ik denk dat ik nu wel vrij potente banden heb steken, toch vooraan alleszins. Ik ga zeker niet de held uithangen, maar heb zelfs dan liever wat extra marge puur door mechanische grip van goeie banden rondom. 

 

De optie R888 was een set tweedehandse banden, wel nog nooit gebruikt, van 2006. Zogezegd koel, donker en droog gestald. Volgens sommigen is dit nog goed, volgens anderen dan weer niet. Feit is dat de verkoper niet meer terugmailt en ik die optie dus waarschijnlijk ga moeten laten varen. Kwam op 450€ + verzending van 42€. De R1R's kan ik nieuw kopen in de correcte maten en komen op +- 475€ incl verzending. Min of meer dezelfde prijs dus, verschil is dat ik bij de R1R's niet kan afbieden :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

AD08 = Neova

alexis, koop eens Michelin Pilot Super Sport...wint alle testen en slijtage valt goed mee (index 300, R1R is 160 dacht ik)

wel geen idee of ze in uw maat bestaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke zijn de drie compounds in dewelke R888's beschikbaar zijn dan?

GG = de gewone (voor normale auto's, niet zo denderend voor lichte auto's)

3G = zachter (endurance voor erg lichte auto's, sprintraces voor gewone), vroeger "GGG"

SG = zachtst (voor erg lichte auto's)

 

Op de tab "Dimensionen" van deze pagina vind je de beschikbare maten en compounds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

GG = de gewone (voor normale auto's, niet zo denderend voor lichte auto's)

3G = zachter (endurance voor erg lichte auto's, sprintraces voor gewone), vroeger "GGG"

SG = zachtst (voor erg lichte auto's)

Op de tab "Dimensionen" van deze pagina vind je de beschikbare maten en compounds.

Erg interessant, thanks! Op de BBS'en voor de E30 liggen er nu GG's.

Denk niet dat Michelin PS Cups bestaan in mijn maten. 205 55 16 en 225 50 16.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker die eerste niet ... da's een erg zeldzame maat, vooral E30 moeten die en die zijn eigenlijk redelijk duur. (Allez, dat waren ze toen ik nog met de mijne reed.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker die eerste niet ... da's een erg zeldzame maat, vooral E30 moeten die en die zijn eigenlijk redelijk duur. (Allez, dat waren ze toen ik nog met de mijne reed.)

 

E30 is 205 55 15, niet 16 inch. Op zich zou 215 55 16 oid ook nog moeten kunnen voor vooraan zonder er al te belachelijk uit te zien.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, my bad: 205/55VR15. Nog vaak achter zitten zoeken. :)

 

Zijn 205/55R16 en 225/50R16 couranter?

 

Zijn zeer courant. Is maat voor e34, golf iv, v,... polo en nog een nest vag's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met beide en de R1R moet echt niet veel onderdoen voor de R888 en is uiteraard opmerkelijk makkelijker te rijden in de regen. Als het dus puur voor circuit is zou ik voor de R888 opteren, anders zonder twijfel de R1R. Ze zijn wel niet makkelijk te vinden in bepaalde maten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid