Ga naar inhoud

Nieuwe firmawagen

21 leden hebben gestemd

1. 1. Welke als nieuwe firmawagen

• Skoda Octavia Combi Elegance 2.0TDI + DSG6
      16
    • Skoda Superb Combi Ambition Business 2.0TDI
      5

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het is zover, met leveringstermijnen van 3 a 4 maanden is het de tijd om te beslissen wat de nieuwe krel wordt voor 2014 en 2015 (mss zelfs nog 2016). Na lang wikken en wegen schieten er 2 voertuigen over:

Skoda Octavia Combi Elegance 2.0TDI + DSG6 met volgende uitrusting

• Metaalkleur - Brilliant Silver
  • DSG 6
  • LED achterlichten
  • Alarm
  • KESSY
  • Driving mode selection
  • Verwarmbare voorruit
  • Getinte ruiten "sunset"
  • Teron-velgen
  • Reservewiel
  • Bi-xenon met led-daglichten
  • Chassis sport
  • Leder
  • Multifunctioneel stuurwiel met bediening DSG
  • Columbus nave
  • Maxi dot - kleur
  • Elektrisch bediende, verwarmde, zelfdimmende en inklapbare buitenspiegels met instapverlichting
  • Verwarmbare voor- en achterzetels
  • Mistlichten vooraan met bochtverlichting - Black
  • Elektrsich regelbare voorzetels met geheugenfunctie
  • Pack chrome

Skoda Superb Combi Ambition Business 2.0TDI

• Metaalkleur - Lava Blue
  • Getinte ruiten "sunset"
  • Kaarten navi West-Europa
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Trifid velgen
  • Reservewiel
  • 4-spakig multifunctioneel stuurwiel voor radio en telefoon (klein leder pakket)
  • Verlaagd chassis
  • Bi-xenon met AFS
  • Regensensor
  • Mistlichten met bochtverlichting
  • MAXI Dot scherm
  • Buitenspiegels dag/nacht functie, verwarmd, elektrisch regelbaar en inklapbaar
  • Bluetooth GSM II
  • Amundsen +
  • MDI

Het is wat het is. Een korte vergelijking van de voertuigen vind je hieronder

https://dl.dropboxusercontent.com/u/109973079/superb-octavia.xps

aangepast door Riskitalltowin
Gast caoimhin
Geplaatst:

Ik zou voor de Octavia gaan. Is weer wat gegroeid sinds het vorig model, heeft een uitstekende automaat, iets meer vermogen voor minder gewicht, heeft panoramisch dak, .. Zaken die voor mij toch de doorslag geven.

Geplaatst:

Ik kan enkel de vergelijking maken tussen "oudere" octavia en de superb en dan kies ik resoluut voor de superb. 

Wel eens benieuwd hoe die nieuwe octavia het doet.

Geplaatst:

Moest het gaan tussen de oude Octavia en de Superb dan zeg ik ook resoluut Superb.

Geplaatst:

De nieuwe Octavia is een pak gegroeid, zowel in beenruimte, schouderruimte als hoofdruimte. Het smalle beknepen gevoel dat ik had in een Octavia II is volledig weg.

Geplaatst:

Hard one...

Ik vind de superb een mega comfort kar, en los van alles het best geschikt voor je werk.

Maar sinds de facelift is die niet zo knap meer, en de octavia is ferm knap geworden. Daar komen dan nog eens een pak extra opties bij, en dan is voor mij de keuze wel gemaakt.

Geplaatst:

de vraag is: wil je automaat of niet, want jij doet toch heel wat km hé?

ik zou persoonlijk voor de Octavia gaan vanwege de DSG

Geplaatst:

Eerlijk, ik weet het niet. Ja en nee. Op de moment dat ik de file sta ja, andere momenten zou ik het echt niet nodig hebben. DSG rijdt wel een beetje kut, zoals elke automaat, is dat bij het planken het ding begint te zoeken naar de ideale versnelling. Pano dak staat ook nog ter discussie.

Geplaatst:

Straks met een neutraal persoon eens de Skoda's gaan bekijken.

Geplaatst:

Het verbaast me wel dat je op beiden voor een sport of verlaagd chassis kiest.

Mss ook eens wat autostrade doen met beiden om rij- en rolgeluiden eens te testen?

Geplaatst:

Leuke vergelijking.

De nieuwe Octavia vind 'k knap, en zelfs niet "enkel" knap voor "maar" een Skoda, maar gewoon knap all the way. Zeker in 't zilver. De facelift-Superb vind ik dan weer minder. Voor de rest houd ik ook wel van een dikke uitrusting, meer dan van een maatje groter te nemen, dan. Dus subjectief zou ik de Octavia kiezen. Punten die mij overtuigen: automaat, panoramisch dak, uitrusting, looks en kleur.

Geplaatst:

Eerlijk, ik weet het niet. Ja en nee. Op de moment dat ik de file sta ja, andere momenten zou ik het echt niet nodig hebben. DSG rijdt wel een beetje kut, zoals elke automaat, is dat bij het planken het ding begint te zoeken naar de ideale versnelling. Pano dak staat ook nog ter discussie.

Je kan een automaat in manueel zetten.

Je kan geen manuele in automaat zetten.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Klopt en zelfs dat is eigenlijk nauwelijks nodig. Een automaat moet je leren kennen, en na verloop van tijd doe je 'm wel of net niet schakelen door de manier waarop je gas geeft. Ik kan vanuit 1.500 t/min voluit accelereren zonder terugschakelen door gewoon zachtjes aan het gaspedaal tot tegen de kickdown-weerstand te bewegen (dus in 2 à 3 seconden tijd alles behalve bruusk het pedaal steeds verder in te duwen). Dan weet de automaat dat ik geen nerveus gedoe hoef door terugschakelen, maar gewoon 't koppel wil benutten. Lijkt me dat een DSG dat ook moet kunnen.

Af en toe gebruik ik 'm wel nog 'es manueel, ja. Gisteren nog gedaan toen ik aan 80 per uur (werken autostrade, beperkt tot 70) al in 3e wou schakelen om de tussen 75 en 85 per wiegelende, links van mij rijdende Kangoo Max Monovolume Family Carrier met tegen de zijruiten kwijlende kutkinderen ter plekke te laten van zodra de snelheidslimiet terug 120 was. Voor de rest gebruik ik dat omzeggens nooit.

Geplaatst:

Ik ben het volledig eens met gTa, en vraag me echt af hoe sommige mensen met automaat rijden.

- Je moet hem leren kennen en dan ook daarnaar gaan gebruiken. Een hedendaagse automaat kan je zelf besturen met je voet als je het een beetje door hebt.

- Sommigen klagen dat hij niet zacht genoeg schakelt. Maar als hij zachter schakelt dan manueel (je moet wel een beetje kunnen rijden natuurlijk) zie ik geen enkel probleem.

- Hij schakelt zo veel: tja, maar met een manuele zelf gaan roeren in de pot is geen probleem? Het is een automaat, laat hem doen (of zie eerste punt, beinvloed hem)

En dan gebruik je omzeggens nooit de manuele stand.

Dus: ik versta best dat riskitalltowin buiten de file nog manueel wil. Ik had ook dat gevoel. Tot ik hele dagen met een automaat begon te rijden. Er is zeker fun, maar andere fun.

Gast caoimhin
Geplaatst:

Volgende wordt hier ook sowieso automaat. De enkele keren dat ik met een wagen met s tronic / DSG heb mogen rijden vond ik dat super :-)

Geplaatst:

Hier staan ondertussen bijna 60.000 op de Superb (incl. verlaagd chassis :) ) van mijn vrouw naar volle tevredenheid. In bovenstaande zou ik, op basis van uitrusting en het nieuwe model, voor de Octavia gaan.

Grote plus van de Superb is met name de plaats op de achterbank, maar eigenlijk is dat alleen een + als je veel met volwassenen achterin rijdt.

Geplaatst:

Maar als een Octavia aanvaardbaar is qua beenruimte zou ik daar zelfs niet eens naar kijken.

Geplaatst:

@@Bompa ; @@gTa ; @@ir_fuel bedankt voor jullie meningen over automaat. Heb bitter weinig ervaring met automaat rijden en jullie bijdrage helpt bij deze dus werkelijk wel. Misschien zelfs dat beetje om me te overtuigen resoluut voor de Octavia te gaan (ook zonder pano-dak).

Beenruimte is geen issue. Ik ben klein van gestalte. Dus achteraan de Octavia zal er al meer dan ruimschoots plaats zijn, in de superb creeer je dan de mogelijkheid voor een 3de zetelrij.

Geplaatst:

Het verbaast me wel dat je op beiden voor een sport of verlaagd chassis kiest.

Mss ook eens wat autostrade doen met beiden om rij- en rolgeluiden eens te testen?

Het is en blijft een twijfel. Het heeft ook te maken dat ik de auto niet meer de eerste beste veldweg meer in smijt zoals nu bij de Passat. Toen ik indertijd nog met de 155 Trofeo reed paste ik telkens op bij oneffenheden. Sinds de eerste Focus trek ik me er geen ruk meer van aan.

Ik heb bitter weinig zin om veel tijd te steken in testritten, laat staan de nodige testwagen te vinden met en zonder verlaagd chassis. De Superb heb ik mee gereden zonder verlaagd chassis en daar zou ik het echt wel nemen, de Octavia heb ik gereden zonder verlaagd chassis en daar ben ik minder overtuigd. Maar het staat leuker :ninja:

Geplaatst:

Ik heb bitter weinig zin om veel tijd te steken in testritten, laat staan de nodige testwagen te vinden met en zonder verlaagd chassis. De Superb heb ik mee gereden zonder verlaagd chassis en daar zou ik het echt wel nemen, de Octavia heb ik gereden zonder verlaagd chassis en daar ben ik minder overtuigd. Maar het staat leuker :ninja:

misschien best gewoon meteen een 318d M pack kopen?

Geplaatst:

misschien best gewoon meteen een 318d M pack kopen?

Neen, dank u.

Geplaatst:

Zo zou de Superb er uit zien

voor-zijaanzicht_zps53979fcc.jpg

achter-zijaanzicht_zps8c8dc97b.jpg

Geplaatst:

Zo de Octavia

octaviaside_zps5dbaa6e1.jpg

octaviaside-back_zps9f58fff0.jpg

octaviaside-front_zpsbb9d8212.jpg

Geplaatst:

Klopt en zelfs dat is eigenlijk nauwelijks nodig. Een automaat moet je leren kennen, en na verloop van tijd doe je 'm wel of net niet schakelen door de manier waarop je gas geeft. Ik kan vanuit 1.500 t/min voluit accelereren zonder terugschakelen door gewoon zachtjes aan het gaspedaal tot tegen de kickdown-weerstand te bewegen (dus in 2 à 3 seconden tijd alles behalve bruusk het pedaal steeds verder in te duwen). Dan weet de automaat dat ik geen nerveus gedoe hoef door terugschakelen, maar gewoon 't koppel wil benutten. Lijkt me dat een DSG dat ook moet kunnen.

Af en toe gebruik ik 'm wel nog 'es manueel, ja. Gisteren nog gedaan toen ik aan 80 per uur (werken autostrade, beperkt tot 70) al in 3e wou schakelen om de tussen 75 en 85 per wiegelende, links van mij rijdende Kangoo Max Monovolume Family Carrier met tegen de zijruiten kwijlende kutkinderen ter plekke te laten van zodra de snelheidslimiet terug 120 was. Voor de rest gebruik ik dat omzeggens nooit.

Doe ik identiek! Nooit last van ongewild terugschakelen.

Geplaatst:

De Superb valt af enkel en alleen omdat hij geen DSG heeft. Begin toch sterk te twijfelen niet te gaan voor de Golf met volgende config:

• Variant Highline
  • 2.0TDI DSG6
  • Zilver
  • Getinte ruiten 65%
  • Spiegelpakket
  • Ergo seats
  • Climatronic
  • Dijon
  • Pack licht en zicht
  • Discover media
  • Chassis sport
  • Velgen 17inch Dijon
  • Multifunctioneel stuurwiel DSG
  • Park pilot

Wat is het verschil met de Octavia:

• Geen Xenon
  • Half leder ergo in plaats van leder
  • Geen kessy
  • Geen voorruitverwarming
  • Geen drive mode selection
  • Geen sofisticeerd alarm
  • Kleine navi ipv de grote

Maar wat pleit in het voordeel van de Golf:

• Betere achterophanging
  • Betere afwerking

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in