Ga naar inhoud

Advies gevraagd voor wanpraktijken bij een garage


Bompa

Aanbevolen berichten

Een collega van me zit in de penarie met haar wagen.

 

Ze heeft een auto van haar ouders gekregen, een paar jaar geleden. Auto (merk en type is niet van belang) heeft 280 000 km dacht ik. En opeens wou hij niet meer starten.

Auto is naar een garagist gebracht, zonder merk, dus geen dealer.

Ze zeiden dat het een 12j oude auto is, dus geen zware kosten te doen.

 

Twee weken horen ze van niets. Ze bellen, en de garagist zegt dat hij al 600 eur kosten uitgevoerd heeft, maar niets gevonden heeft. Wagen start nog steeds niet. Hij zou nog de leidingen vervangen.

Garage zou bellen met een raming van de kosten zodat ze zouden kunnen beslissen. 4 weken later (dus 6 in totaal) hebben ze nog steeds niets gehoord. De vader van m'n collega belt, garage meldt doodleuk dat ze al aan 1 600 eur zitten en de wagen nog steeds niet kan starten. Vader beveelt hen te stoppen.

Op dat moment krijgen ze een bod van iemand anders om die auto te kopen voor 950 eur, maar dat hebben ze laten gaan. Ze wachten nog op de door de garage geschatte waarde van de wagen, zoals afgesproken.

 

Ineens krijgen ze een faktuur van 1 600 eur. De vriend van m'n collega gaat naar de garage en protesteert. Maar er is niks te doen aan de prijs.

 

Ze gaan naar hun rechtsbijstand, die in naam van hun advocaat een brief sturen, waarin ze in gebreke worden gesteld (te duur in verhouding tot de herstelling).

Mijn collega krijgt een telefoon van de garage, waarbij ze geen speld tussen het gesprek krijgt, maar ze als garage wel een hoop leugens verzinnen: dat haar vader zou gezegd hebben dat ze toch mochten verder zoeken, dat de garage de prijs van de wagen wel telefonisch doorgegeven zou hebben, enz.

 

Die 600 eur willen ze wel betalen, die 1600 is erover, en bovendien vraagt de garage nu nog eens 1500 eur stageld.

Een vervangwagen hebben ze nooit gekregen "want uw moeder heeft ook nog een auto die je kan gebruiken".

 

Enig idee wat ng mogelijke pistes zijn (juridisch juist)?

- faktuur protesteren op papier, sowieso, heb ik aangeraden, anders hebben ze nog eens intresten aan hun been.

- kunnen ze de wagen opeisen? (start wel niet meer) Als ze dat kunnen, hoe doen ze dat best?

- hoe kunnen ze van dat stageld en die zware faktuur af geraken? Eisen dat hij weer in de oorspronkelijke staat hersteld wordt en enkel een compromissluiten in de uren werk?

- kunnen ze hun rechtsbijstand nog verder iets laten doen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een collega van me zit in de penarie met haar wagen.

Ze heeft een auto van haar ouders gekregen, een paar jaar geleden. Auto (merk en type is niet van belang) heeft 280 000 km dacht ik. En opeens wou hij niet meer starten.

Auto is naar een garagist gebracht, zonder merk, dus geen dealer.

Ze zeiden dat het een 12j oude auto is, dus geen zware kosten te doen.

Twee weken horen ze van niets. Ze bellen, en de garagist zegt dat hij al 600 eur kosten uitgevoerd heeft, maar niets gevonden heeft. Wagen start nog steeds niet. Hij zou nog de leidingen vervangen.

Garage zou bellen met een raming van de kosten zodat ze zouden kunnen beslissen. 4 weken later (dus 6 in totaal) hebben ze nog steeds niets gehoord. De vader van m'n collega belt, garage meldt doodleuk dat ze al aan 1 600 eur zitten en de wagen nog steeds niet kan starten. Vader beveelt hen te stoppen.

Op dat moment krijgen ze een bod van iemand anders om die auto te kopen voor 950 eur, maar dat hebben ze laten gaan. Ze wachten nog op de door de garage geschatte waarde van de wagen, zoals afgesproken.

Ineens krijgen ze een faktuur van 1 600 eur. De vriend van m'n collega gaat naar de garage en protesteert. Maar er is niks te doen aan de prijs.

Ze gaan naar hun rechtsbijstand, die in naam van hun advocaat een brief sturen, waarin ze in gebreke worden gesteld (te duur in verhouding tot de herstelling).

Mijn collega krijgt een telefoon van de garage, waarbij ze geen speld tussen het gesprek krijgt, maar ze als garage wel een hoop leugens verzinnen: dat haar vader zou gezegd hebben dat ze toch mochten verder zoeken, dat de garage de prijs van de wagen wel telefonisch doorgegeven zou hebben, enz.

Die 600 eur willen ze wel betalen, die 1600 is erover, en bovendien vraagt de garage nu nog eens 1500 eur stageld.

Een vervangwagen hebben ze nooit gekregen "want uw moeder heeft ook nog een auto die je kan gebruiken".

Enig idee wat ng mogelijke pistes zijn (juridisch juist)?

- faktuur protesteren op papier, sowieso, heb ik aangeraden, anders hebben ze nog eens intresten aan hun been.

- kunnen ze de wagen opeisen? (start wel niet meer) Als ze dat kunnen, hoe doen ze dat best?

- hoe kunnen ze van dat stageld en die zware faktuur af geraken? Eisen dat hij weer in de oorspronkelijke staat hersteld wordt en enkel een compromissluiten in de uren werk?

- kunnen ze hun rechtsbijstand nog verder iets laten doen?

Moet je een factuur betalen als hij niet gemaakt is?

Dat die snul buitensporige kosten maakt aan een auto die maar 1000euro waard zal op de rechtbank ook niet goed vallen,volgens mij een gegarandeerde winst.

Ik zou btw niks betalen,ook geen 600.

Hoe kan je in godsnaam zoveel kosten maken om een auto nog maar in gang ge krijgen,wat een prutser..

Waarom zo geheimzinnig over het model enz..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is zoiets rechtsgeldig als de toestemming zogezegd via de telefoon is gegeven? Daar zijn dan toch geen bewijzen van? Ik ken er niks van maar lijkt me onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook gewoon niets betalen, het feit dat die snul na het "spenderen" van 1600 euro nog niet eens de juiste diagnose van het probleem heeft kunnen stellen zegt genoeg. Dat zal een rechter ook zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind ook ergens dat de eigenares (of haar ouders) deels nalatig zijn. Mijn wagen heeft ook eventjes (2 weken) bij zo'n voddenman gestaan. Ik heb in die periode een keer of 4-5 gebeld en ben eens langs geweest. Dus pas na 2 weken bellen is niet slim, en dan nadien nog eens 4 weken wachten is nog stommer. Na die twee weken had men al aan de alarmbel moeten trekken. Dus die 600 euro niet aanvaarden wegens probleem niet opgelost en de wagen terughalen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai ai, dit is het soort horrorverhaal wat ik al meermaals van anderen heb mogen aanhoren toen mijn auto ook bij de dealer stond met die motorproblemen. Gelukkig in mijn geval is dat wel correct afgelopen geweest (op het feit dat mijn motor naar de zeik was na).

Maar zover ik weet hebben ze perfect het recht om dat stageld te vragen. 

Rechtsbijstand zal hier wel mee verder kunnen, maar de vraag is dan wat er precies bereikt gaat worden. Het feit dat er zoveel tijd overheen is gegaan is alvast niet in hun voordeel. 

En de rechtzaak zelf kan ook makkelijk een jaar of meer duren. En die factuur van het stageld zal dan nog wel oplopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je een factuur betalen als hij niet gemaakt is?

Dat die snul buitensporige kosten maakt aan een auto die maar 1000euro waard zal op de rechtbank ook niet goed vallen,volgens mij een gegarandeerde winst.

Ik zou btw niks betalen,ook geen 600.

Hoe kan je in godsnaam zoveel kosten maken om een auto nog maar in gang ge krijgen,wat een prutser..

Waarom zo geheimzinnig over het model enz..?

 

Faktuur is gemaakt; wat er op de faktuur staat heb ik geen idee van.

In elk geval moet die faktuur geprotesteerd worden, zoniet loopt het zeker fout.

Geheimzinnig: details die er niet toe doen, en internet blijft openbaar, hoe afgeschermd het ook lijkt. De enige die dit beter niet leest is de garagist zelf.

 

Maar is zoiets rechtsgeldig als de toestemming zogezegd via de telefoon is gegeven? Daar zijn dan toch geen bewijzen van? Ik ken er niks van maar lijkt me onwaarschijnlijk.

 

Er zijn inderdaad nergens bewijzen van.

 

Ik zou ook gewoon niets betalen, het feit dat die snul na het "spenderen" van 1600 euro nog niet eens de juiste diagnose van het probleem heeft kunnen stellen zegt genoeg. Dat zal een rechter ook zeggen.

 

Hopelijk...

 

Ik vind ook ergens dat de eigenares (of haar ouders) deels nalatig zijn. Mijn wagen heeft ook eventjes (2 weken) bij zo'n voddenman gestaan. Ik heb in die periode een keer of 4-5 gebeld en ben eens langs geweest. Dus pas na 2 weken bellen is niet slim, en dan nadien nog eens 4 weken wachten is nog stommer. Na die twee weken had men al aan de alarmbel moeten trekken. Dus die 600 euro niet aanvaarden wegens probleem niet opgelost en de wagen terughalen.

 

Tja. Dat kan. Ik zou het ook niet zo ver laten komen hebben. Maar het is wat het is...

 

Ai ai, dit is het soort horrorverhaal wat ik al meermaals van anderen heb mogen aanhoren toen mijn auto ook bij de dealer stond met die motorproblemen. Gelukkig in mijn geval is dat wel correct afgelopen geweest (op het feit dat mijn motor naar de zeik was na).

Maar zover ik weet hebben ze perfect het recht om dat stageld te vragen. 

Rechtsbijstand zal hier wel mee verder kunnen, maar de vraag is dan wat er precies bereikt gaat worden. Het feit dat er zoveel tijd overheen is gegaan is alvast niet in hun voordeel. 

En de rechtzaak zelf kan ook makkelijk een jaar of meer duren. En die factuur van het stageld zal dan nog wel oplopen...

 

Rechtsbijstand reageert nogal gelaten na de telefoon van de garagist....

 

Wat staat er op papier tussen garage en klant?

 

Niks. Is gewoon binnengebracht (dus niet gekocht daar), mondeling gevraagd om te herstellen, en enige papier is een blaadje achter de toog in een hoekje ivm dat  stageld, en de faktuur.

 

gewoon nummerplaat gaan afvijzen en terugsturen naar de DIV.

dat hij het wrak houdt, en zijn factuur ook.

 

In hoeverre is dat legaal en wettelijk?

Is nog zo geen slecht gedacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre is dat legaal en wettelijk?

Is nog zo geen slecht gedacht...

 

Dat ze zeggen dat de garagist zei dat hij de factuur liet vallen in ruil voor de auto. mondelinge overeenkomst ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de garage geen werkorder heeft dat getekend is door de klant, staat die al helemaal niet zo sterk in zijn schoenen zou ik denken. Zo heb ik het toch altijd gezien, gelezen of gehoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt aanvaardbaar, maar ik heb nog nooit een werkorder getekend.

En ik denk ook niet dat dat de gewoonte is elders. Dus de rechtbank zal daar misschien wel rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt aanvaardbaar, maar ik heb nog nooit een werkorder getekend.

En ik denk ook niet dat dat de gewoonte is elders. Dus de rechtbank zal daar misschien wel rekening mee houden.

Ik altijd. Zowel bij Porsche als bij Renault.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's dan mogelijks wel een voordeel. Er werd niets getekend. Is ook geen merkdealer, dus kans is klein dat dat daar de gewoonte is.

Ik heb dat nog nooit moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt aanvaardbaar, maar ik heb nog nooit een werkorder getekend.

En ik denk ook niet dat dat de gewoonte is elders. Dus de rechtbank zal daar misschien wel rekening mee houden.

Ik ben klant bij dezelfde garagegroep als jij, en ik heb dit wel moeten tekenen, bij afleveren van de wagen, en bij het terug ophalen
Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de vervangwagen teken ik ook een blaadje, dat klopt, maar da's alleen voor het tijdstip van ophalen en inleveren. Voor de boetes die zouden toekomen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er betwistingen zijn, en de klant heeft geen handtekening gezet voor herstelling, verliest de garage.

Is dat is niet beperkt tot 175euro ofzo?

Het zijn dergelijke zaken waarvan we zeker zouden moeten zijn. Dat zou dus betekenen dat een rechtszaak veel kans op slagen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid