gTa 24.125 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Ik zie zo hier en daar soms 'es iets over die OBD-dongles die je kan kopen voor de laatste generaties auto's, en die zouden moeten samenwerken met enkele apps die daar de data van oppikken (bluetooth) en daar leuke dingen mee doen op je smartphone. Iemand daar ervaring mee? Welke apps zijn er en hoe rate je ze? Zijn er verschillende soorten/generaties OBD dongles? Zijn er risico's (b.v. messing about with car settings e.d.)? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maaher 1.999 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Voor zover ik kan lezen is het enige wat zo'n app kan doen qua "fiddlen" het verwijderen van foutcodes. 't Is precies ook niet goedkoop: 44.5€ voor BMWhat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlackFox 2.079 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Ik heb een wifi dongle (bluetooth en iPhone gaan meestal niet zo goed samen) in combinatie met Dashcmd. Kan er foutcodes mee uitlezen en wissen, allerlei motorinfo opvragen (realtime snelheid, toerental, inlaattemperatuur, turbodruk, vacuum, koelvloeistoftemperatuur, timing, fuelbands, ...) afhankelijk van de sensors die aanwezig zijn. Helaas wel met lichte vertraging wat eigen is aan OBD. Zo kun je het zelfs configureren tot je eigen boordcomputer. Rev is een andere app die ik ook eens geprobeerd heb, maar was uiteindelijk meer tevreden van dashcmd. Al meerdere auto's mee uit de nood geholpen Echt iets verkloten kun je volgens mij niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maaher 1.999 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Voila, je bevestigt wat ik al dacht. Je kan, buiten uitlezen, enkel foutcodes wissen, verder gaat het niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlackFox 2.079 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Zouden anders veel klachten zijn vrees ik 't is in ieder geval gene VAGcom ofzo Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.125 Geplaatst: 27 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2013 Doel is ook gewoon met een app wat leuke graphs showen en info zien. Niks anders. Maar daar zit een delay op? Bummer. Zo'n dongle kost op ebay geen 20 euro incl. verzending. Dan een gratis of betalend app'je. Kost dus geen hol. Maar als het toch brol is, njah. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlackFox 2.079 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Doel is ook gewoon met een app wat leuke graphs showen en info zien. Niks anders. Maar daar zit een delay op? Bummer. Dat gaat inderdaad perfect, en voor temperaturen e.d. maakt die delay niets uit. Maar om je toerenteller te laten kletsen zoals in't echt... not gonna happen Hoewel bij een diesel... zou kunnen dat het dan nog meevalt 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maaher 1.999 Geplaatst: 27 september 2013 Delen Geplaatst: 27 september 2013 Toch, @@gTa, het zou moeten kunnen: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.125 Geplaatst: 27 september 2013 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2013 No streaming media op 't werk. Maar ik check dat straks! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 693 Geplaatst: 28 september 2013 Delen Geplaatst: 28 september 2013 Ik heb het ook effe uitgetest, maar de waardes die ik interessant vind om te monitoren, zoals olietemp, oliedruk... lukken bij de meesten niet. Tenzij ge naar t schijnt zelf die algoritmes begint te schrijven, maar daarvoor is mijn kennis te beperkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlackFox 2.079 Geplaatst: 30 september 2013 Delen Geplaatst: 30 september 2013 Hangt er ook vanaf of je auto die sensoren heeft natuurlijk, en vooral of die toegankelijk zijn via OBD Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.295 Geplaatst: 30 september 2013 Delen Geplaatst: 30 september 2013 Ik heb die apps op mijn ipad staan. En die dongle van IR_FUEL ligt nog in mijn auto. Mijn ervaring is dat het leuk is om eens te doen, maar dat je het niet vaker doet. Wel is het handig om een foutcode te wissen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.125 Geplaatst: 1 oktober 2013 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2013 Oké, 'k voel al aan dat ik me de moeite kan besparen zoiets in huis te halen. Thx! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tech 1 Geplaatst: 3 oktober 2013 Delen Geplaatst: 3 oktober 2013 (E)OBD staat voor (European) ON BOARD DIAGNOSTICS en is via een europese verordening verplicht aan alle autofabrikanten. Dit had tot doel dat alle herstellers merkgebonden en niet merkgebonden de mogelijkheid kregen om fouten betreffende emissie zouden kunnen uitlezen en wissen. Zodoende was een bestuurder niet meer verplicht om naar een merkgebonden garage te gaan als zijn of haar geel motorlampje brand. Daarin is nog een onderscheid gemaakt tussen algemene en fabrieks codes. een voorbeeld. OBD codes hebben altijd één letter en 4 cijfers. ( P0000 ) of ( B0000 ) enz. Eerste character P = Powertrain (aandrijving) B = Body ( intereur/ comfort) C = Chassis ( chassis) U = Undefind (Niet gedefinieerd meestal het Netwerk) Tweede character 0 = algemene obd foutcode 1 = fabrieksgebonden foutcode ( enkel omschreven door de fabrikant) Derde character 1 = Emissie gerelateerd 2 = Injectie circuit 3 = Ontstekings systeem 4 = Emissie controle 5 = snelheidsmeting en stationair toerental meting 6 = computer (ECU) en vermogencircuit. 7 = Transmissie 8 = Transmissie 9 = Gereserveerd voor SAE ( Society of Automotive Engineering) 0 = Gereserveerd Vierde en vijfde character De fout code zelf. Ik kan hier nog een boek over schrijven, maar mijn bedoeling is van blijf hier af als je er niets van kent. De markt probeert zoveel mogelijk van die ( zeer slechte ) apparaatjes te verkopen aan iedereen die dat wenst. maar dit kan gevaarlijlk zijn en bovendien als je fouten wist kan uw hersteller niet meer achterhalen hoe het voertuig regeerde voor dat je de fouten wist. laat specialisten werk over aan specialisten en laat u niks wijsmaken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.