Ga naar inhoud

OBD bluetooth-dongle + smartphone-app?


gTa

Aanbevolen berichten

Ik zie zo hier en daar soms 'es iets over die OBD-dongles die je kan kopen voor de laatste generaties auto's, en die zouden moeten samenwerken met enkele apps die daar de data van oppikken (bluetooth) en daar leuke dingen mee doen op je smartphone.

 

Iemand daar ervaring mee? Welke apps zijn er en hoe rate je ze? Zijn er verschillende soorten/generaties OBD dongles? Zijn er risico's (b.v. messing about with car settings e.d.)?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik kan lezen is het enige wat zo'n app kan doen qua "fiddlen" het verwijderen van foutcodes. 't Is precies ook niet goedkoop: 44.5€ voor BMWhat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een wifi dongle (bluetooth en iPhone gaan meestal niet zo goed samen) in combinatie met Dashcmd. Kan er foutcodes mee uitlezen en wissen, allerlei motorinfo opvragen (realtime snelheid, toerental, inlaattemperatuur, turbodruk, vacuum, koelvloeistoftemperatuur, timing, fuelbands,  ...) afhankelijk van de sensors die aanwezig zijn. Helaas wel met lichte vertraging wat eigen is aan OBD. Zo kun je het zelfs configureren tot je eigen boordcomputer.

 

Rev is een andere app die ik ook eens geprobeerd heb, maar was uiteindelijk meer tevreden van dashcmd. Al meerdere auto's mee uit de nood geholpen :D

 

Echt iets verkloten kun je volgens mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doel is ook gewoon met een app wat leuke graphs showen en info zien. Niks anders. Maar daar zit een delay op? Bummer. :(

 

Zo'n dongle kost op ebay geen 20 euro incl. verzending. Dan een gratis of betalend app'je. Kost dus geen hol. Maar als het toch brol is, njah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doel is ook gewoon met een app wat leuke graphs showen en info zien. Niks anders. Maar daar zit een delay op? Bummer. :(

 

 

Dat gaat inderdaad perfect, en voor temperaturen e.d. maakt die delay niets uit.

Maar om je toerenteller te laten kletsen zoals in't echt... not gonna happen :D

 

 

Hoewel bij een diesel... zou kunnen dat het dan nog meevalt :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook effe uitgetest, maar de waardes die ik interessant vind om te monitoren, zoals olietemp, oliedruk... lukken bij de meesten niet.

 

Tenzij ge naar t schijnt zelf die algoritmes begint te schrijven, maar daarvoor is mijn kennis te beperkt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die apps op mijn ipad staan.

En die dongle van IR_FUEL ligt nog in mijn auto.

 

Mijn ervaring is dat het leuk is om eens te doen, maar dat je het niet vaker doet.

Wel is het handig om een foutcode te wissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, 'k voel al aan dat ik me de moeite kan besparen zoiets in huis te halen. Thx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

(E)OBD staat voor (European) ON BOARD DIAGNOSTICS en is via een europese verordening verplicht aan alle autofabrikanten. Dit had tot doel dat alle herstellers merkgebonden en niet merkgebonden de mogelijkheid kregen om fouten betreffende emissie zouden kunnen uitlezen en wissen. Zodoende was een bestuurder niet meer verplicht om naar een merkgebonden garage te gaan als zijn of haar geel motorlampje brand.

Daarin is nog een onderscheid gemaakt tussen algemene en fabrieks codes.

een voorbeeld. OBD codes hebben altijd één letter en 4 cijfers. ( P0000 ) of ( B0000 ) enz.

 

Eerste character

P = Powertrain (aandrijving)

B = Body         ( intereur/ comfort)

C = Chassis    ( chassis)

U = Undefind   (Niet gedefinieerd meestal het Netwerk)

 

Tweede character

0 = algemene obd foutcode

1 = fabrieksgebonden foutcode ( enkel omschreven door de fabrikant)

 

Derde character

1 = Emissie gerelateerd

2 = Injectie circuit

3 = Ontstekings systeem

4 = Emissie controle

5 = snelheidsmeting en stationair toerental meting

6 = computer (ECU) en vermogencircuit.

7 = Transmissie

8 = Transmissie

9 = Gereserveerd voor SAE ( Society of Automotive Engineering)

0 = Gereserveerd

 

Vierde en vijfde character

De fout code zelf.

 

Ik kan hier nog een boek over schrijven, maar mijn bedoeling is van blijf hier af als je er niets van kent.

De markt probeert zoveel mogelijk van die ( zeer slechte ) apparaatjes te verkopen aan iedereen die dat wenst.

maar dit kan gevaarlijlk zijn  en bovendien als je fouten wist kan uw hersteller niet meer achterhalen hoe het

voertuig regeerde voor dat je de fouten wist.

laat specialisten werk over aan specialisten en laat u niks wijsmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid