Ga naar inhoud

Welk koelmiddel gebruiken?


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik ga het koelwater in de Pajero moeten vervangen wanneer ik de motorverwarmer plaats.

Het huidige is nogal bruinachtig en dus geen idee welk koelmiddel daar in moet. Iemand een idee of daar groen of rood spul inmoet?

Wat is eigenlijk het verschil?

De handleiding geeft aan dat er "Super Queen Long Life Coolant or equivalent" inmoet... en daar ben ik dus niks mee.

 

(en nu es kijken hoeveel echte autokenners vs toogracers er hier zitten :lol: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor zover ik weet, van te horen van mijn onderdelenverkoper: vroeger was dat meestal blauw, een jaar of 20 terug hebben ze dan die rode ontwikkeld met andere bestandsdelen (zou eens moeten opzoeken wat juist). In principe kan je ze beiden gebruiken, maar mengen is af te raden.

De rode zou wel (veel) langer meegaan dan de blauwe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci.

 

Het schijnt dat het Mitsi spul groen was, maar ik ga me locaal laten aanraden wat best is. Waarschijnlijk dat het antivries hier wat meer meemaakt bij -42°C dan bij ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci.

 

Het schijnt dat het Mitsi spul groen was, maar ik ga me locaal laten aanraden wat best is. Waarschijnlijk dat het antivries hier wat meer meemaakt bij -42°C dan bij ons.

 

Groen is normaal G48 dan.

 

http://www.glysantin.com/162-1-G48.html

 

 

In 50/50 beschermt dat spul tot een -37 graden, bij 60/40 (koelmiddel/water) tot een -52 graden.

 

http://www.mofin-oil.com/produkt/basf-glysantin-kuehlerfrostschutzmittel-g48.html

 

Heeft wel geen goedkeuring van Mitsubishi. Dus kan wel een aanslag betekenen op dichtingen en rubbere slangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad rood spul gekocht. Moet het 2/3 antivries, 1/3 water erin doen om te beschermen tot een -50°C.

 

Mitsubishi schrijft een Eigen product dat Dia-Queen Super Long Life of zoiets heet... :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen rood spul gekocht. Als de motorverwarmer geplaatst wordt, eens goed alles doorspoelen en dat in kappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid