Ga naar inhoud

Autoencyclopedie online


Bompa

encyclopedie autohistoriek online  

11 leden hebben gestemd

  1. 1. Is er interesse in deze bron van gegevens?

    • Ja
    • Twijfel
      0
    • Nee
      0
  2. 2. Is de vorm (manier van aanbieden) van deze gegevens toereikend?



Aanbevolen berichten

Een vriend van mij is al een heel groot deel van zijn leven bezig met het maken van een autoencyclopedie. Deze encyclopedie is vooral gericht op HISTORIEK. Niet zozeer op technische eigenschappen, daarvoor bestaan genoeg andere sites.

 

Hij twijfelt of hij zijn levenswerk online zou zetten. Het werk is niet af, en zal nooit af zijn, is continu in beweging, want wordt continu aangevuld met nieuwe zaken. In elk geval, als hij het online zou zetten zou het in eerste instantie eenvoudig moeten gebeuren, dwz, gewoon fiches online zetten, niet interactief.

Maar hier kan nog het een en ander veranderen op termijn.

 

Ik zou het jammer vinden dat er niets mee gebeurt. Maar langs de andere kant .... kan het zijn dat er amper mensen in geïnteresseerd zijn.

 

Vandaar deze poll.

 

Zijn encyclopedie bestaat uit een drietal grote delen:

1. Merkenoverzicht: Alle automerken in de wereld met enkele kerneigenschappen

2. Merkstamboom: overzicht per merk van zijn oorsprong, tot welke groep ze behoorden/behoren en welke overnames er al geweest zijn (zelf overgenomen door of eigen overnames)

3. Merkfiches: Per merk alle nuttige info en alle modellen met hun kerneigenschappen

 

Bij wijze van voorbeeld een extract van 1 merk, uiteraard voor dit forum heb ik er BMW uitgekozen :)

(er zitten 5816 merken in het merkenoverzicht, om maar te zeggen hoe compleet hij tracht te zijn)

 

Graag antwoorden in de zin van interesse, niet in de zin van nieuwsgierigheid, want iedereen wil dat wel eens gezien hebben, maar als het is om 1x te bekijken en dan niet meer noem ik dat niet echt interesse. Gelieve dus zo de poll te beantwoorden.

 

Er hoort nog een handleiding en legende bij, deze heb ik niet gepost, 't is maar om een idee te geven.

 

 

MERKENOVERZICHT:

 

overzichtmerken_zpsca4f9274.jpg

 

MERKSTAMBOOM:

 

OPAstamboombmw_zpsbdde8c56.jpg

 

MERKFICHE:

 

OPAb-1_zpseef92176.jpg

 

OPAb-2_zps1c8206ab.jpg

 

OPAb-3_zps5a8ad4d3.jpg

 

OPAb-4_zps0c7e81f8.jpg

 

OPAb-5_zps137c6ce4.jpg

 

OPAb-6_zps4df21db1.jpg

 

OPAb-7_zps4cd02c25.jpg

 

OPAb-8_zpse11920e2.jpg

 

OPAb-9_zps47934e79.jpg

 

OPAb-10_zpsd150a1c3.jpg

 

OPAb-11_zpse0480fac.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel interesse in zulke gegevens : het gebeurt regelmatig dat ik google raadpleeg voor zulke zaken. Maar ik vraag me af of het niet interessanter is om dat via Wikipedia te doen? Ik raadpleeg nu deze bron regelmatig, maar vaak is de info involledig (hetgeen ik wil weten staat er dan net niet in :roll:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig interessant dat wel, maar dat was de vraag niet zeker he.

 

Vaak gebeurt het niet maar soms zit je met een vraag over een bepaald type, merk, jaargang, ... en dan is zoiets natuurlijk geweldig handig.

 

Ik is precies wel de type-nummer bij de verschillende modellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat razend intressant en zou daar dikwijls in snollen, denk ik!

Zijn de fiches overzichtelijk genoeg? Ja, zeker wel. Als het op termijn interactiever zou worden des te beter wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De e-codes staan er niet bij Jupke. Ik zei hem ook dat dit de eerste opmerking was die ging komen :D

 

Maar dat zijn allemaal zaken die nog aangevuld kunnen worden.

Bij MB staan er dus bv wel degelijk de W-codes bij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op, het kan ook als interessant aangeduid worden als je het als ideale lectuur beschouwt he, maar ik wil wel vermijden dat er 50man zegt dat het interessant is terwijl ze gewoon bedoelen: dat wil ik wel eens een keer zien.

Als je er ooit 1x iets specifiek zal in opzoeken is het ook al interessant he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu dikwijls in wikipedia iets over een merk/model op te zoeken, zeker over oldtimers. Bij mij zou die site zeker bij mijn favorieten terechtkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respect voor het monnikenwerk dat hiervoor nodig was/is! Ik vind het wel leuk om eens te doorbladeren, maar veel van die info vind je al terug bij een simpele google search ( weliswaar verspreid over enkele sites).

 

Dus ik vind de informatie wel goed en compleet, maar dit zou interactief moeten zijn om echt handig te zijn online. En dat op zich is nog een heel ander werk  :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 x een volmondige ja !!!

 

Inzake de vorm van aanbieden ... daar kan je verbetervoorstellen verwachten, maar iets = beter dan niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is verder wel een heel goede basis om iets moois op te bouwen.

 

Wiki-achtig maar dan enkel op vlak van automobiel.

 

Valt geld mee te verdienen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet hem eens vragen waar Austin Healey gebleven is.

 

Dat merk is ook eigendom van BMW.

 

We weten het, het is zeker niet compleet, maar 't scheelt niet zo veel meer :D

 

Dat is verder wel een heel goede basis om iets moois op te bouwen.

 

Wiki-achtig maar dan enkel op vlak van automobiel.

 

Valt geld mee te verdienen

 

Dat beseffen we ook. Vandaar dat we zeer voorzichtig willen zijn met de gegevens, voorlopig. We gaan niet zo maar alles online zwieren in excel of ander copy-paste formaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten het, het is zeker niet compleet, maar 't scheelt niet zo veel meer :D

 

 

Dat beseffen we ook. Vandaar dat we zeer voorzichtig willen zijn met de gegevens, voorlopig. We gaan niet zo maar alles online zwieren in excel of ander copy-paste formaat.

 

En hoe zit dat met copyright?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je? Dit zijn gegevens die hij zelf samengeraapt heeft van zijn 7 a 8j tot nu, 40j. Dus naar anderen toe is hij niet veel of niks verschuldigd denk ik.

Hij wil daar zelf een copyright op uiteraard. Maar dat zijn allemaal dingen die we goed moeten bekijken alvorens we het effectief online zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Copyright law is hell. Succes ... als je je daar mee bezig gaat houden ben je in no time verzuurd.

 

Wat niet weg neemt dat een slimme manier om het beschikbaar te stellen, plicht is. Inkomsten genereren door kliks en reclame, misschien. Maar verhinderen dat er gekopieerd wordt is bijna onbegonnen werk en zó demotiverend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Delen copiëren is nu nog niet onze zorg. Maar het geheel mag niet zo maar eenvoudig weg te plukken zijn. Uiteraard mag deze info gebruikt worden. Zoals je zegt: een slimme manier om het beschikbaar te stellen.

 

Maar eigenlijk zijn dat zorgen voor mochten we ermee doorgaan ;)

Eerst verder toetsen of het interessant is. Voorlopig is de balans positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je? Dit zijn gegevens die hij zelf samengeraapt heeft van zijn 7 a 8j tot nu, 40j. Dus naar anderen toe is hij niet veel of niks verschuldigd denk ik.

Hij wil daar zelf een copyright op uiteraard. Maar dat zijn allemaal dingen die we goed moeten bekijken alvorens we het effectief online zetten.

 

Ja, dat bedoel ik, hoe bescherm je die gegevens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat bedoel ik, hoe bescherm je die gegevens.

 

Door ze niet in bulk downloadbaar te maken, maar enkel via selecties en eventueel na een login.

Zoals Eurotax, Jato, VGS en consorten hun data beschermen.

 

Net zoals zij wordt continue nieuwe data aangeleverd/toegevoegd, zodat je moet aangesloten blijven om de stroom te kunnen volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid