Ga naar inhoud

De nieuwe perso-platen


Speedhunter

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden, gTa zei:

Zijn er forumleden die onderstaande kunnen bevestigen vanuit eigen (professionele) ervaring?

  • perso-plaque (auto) gebruiken om een ingeschreven moto (opnieuw) mee in te schrijven
    --> perso plaque komt toe in motorformaat (30 euro)
  • (eventueel de auto tijdelijk herinschrijven op een nieuw plaque, 30 euro)
  • daarna (meteen of wat tijd tussen laten?) dezelfde auto weer (her)inschrijven op dezelfde perso-plaque
    --> nieuwe perso plaque in autoformaat komt toe (30 euro)?
    en tegelijk motorfiets (her)inschrijven op de oude kentekenplaat (die je 4 maand in je schuif mag laten liggen)

Gevolg: 60/90 euro, wat tijd en formulieren (oa telkens melden aan verzekeraar), geen keuring voor verkoop nodig (want voertuigen worden niet op andere titularis ingeschreven), geen BIV (idem, zelfde titularis en maar 1 keer BIV verschuldigd op hetzelfde Vtg) ... maar wel een duplicaat van je perso-plaque.

@ex-Mooseman @Alexanderr @RRD @Matthi e.a.

Geen eigen ervaring, noch professioneel er mee bezig.
Puur uit de logica: moet je voor je eerste stap, je plaat niet opnieuw insturen om je auto uit te schrijven voor je die combinatie opnieuw kan gebruiken voor een moto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Polygoon zei:

Geen eigen ervaring, noch professioneel er mee bezig.
Puur uit de logica: moet je voor je eerste stap, je plaat niet opnieuw insturen om je auto uit te schrijven voor je die combinatie opnieuw kan gebruiken voor een moto?

Neen! Plaat insturen = plaat schrappen!
Nooit doen met een perso-plaque want dan ben je ze kwijt. :D 

 

Als je twee auto's hebt met gewone platen kan je dat ook doen.
b.v. auto 1 met plaat 1-AAA-123 en auto 2 met plaat 2-BBB-123:

  • auto 1 opnieuw inschrijven, aankruisen "plaat beschikbaar" en 2-BBB-123 invullen
  • auto 2 opnieuw inschrijven, aankruisen "plaat beschikbaar" en 1-AAA-123 invullen

Overdragen (op dezelfde titularis weliswaar) van een perso-plaque van b.v. een auto naar een motorfiets, of naar een oldtimer, of naar een vrachtwagen, etc. kan volgens mij perfect.
Aankruisen "plaat beschikbaar" op het inschrijvingsformulier en de combo opgeven. Het voertuig waarop de plaat dan hangt, wordt daardoor automatisch uitgeschreven (maar de plaat niet geschrapt).

Gepersonaliseerde combo's zijn gelinkt aan de titularis, niet aan het type voertuig (en derhalve het type kentekenplaat).

 

Alleen weet ik dus niet of DIV bijhoudt dat een perso eerst op een auto hing, nadat je ze naar een motorfiets overdroeg. Indien wel, ga je bij opnieuw inschrijven van de auto op de perso-plaque, mogelijks de melding krijgen "kentekenplaat formaat auto is in uw bezit". Maar dat zou me straf lijken, tbh. Daarom dus mijn vraag.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Geen eigen ervaring, noch professioneel er mee bezig.
Puur uit de logica: moet je voor je eerste stap, je plaat niet opnieuw insturen om je auto uit te schrijven voor je die combinatie opnieuw kan gebruiken voor een moto?

Ik zou dat ook denken, inderdaad, maar Alexander kan dat ongetwijfeld bevestigen of ontkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, DDke zei:

Wat is dan de bedoeling van het manoeuvre?

 

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Tweede plaat met stempel van je perso.

Yep, duplicaat van een perso kan je niet aanvragen (afaik, tenzij misschien als je iemand kent van de dienst Forceren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gTa zei:

 

Yep, duplicaat van een perso kan je niet aanvragen (afaik, tenzij misschien als je iemand kent van de dienst Forceren).

Waarom zou je dat dan nodig hebben? Ik ben niet mee denk ik :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ochtend "ASKMEHOW" op een Mercedes GLC300e, ik lachte me kapot 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DDke zei:

Waarom zou je dat dan nodig hebben? Ik ben niet mee denk ik :D

(1) uit veiligheidsoverwegingen

  • bij ongeval / total loss met een beschadigde kentekenplaat --> geen duplicaat mogelijk --> verplichte schrapping kentekenplaat (ik ken helaas zo'n geval)
  • bij diefstal: idem
  • bij verlies...

(2) corrosie rond de gaten in de plaat, vind ik maar meh, dan graag een proper plaksken 8D

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

(1) uit veiligheidsoverwegingen

  • bij ongeval / total loss met een beschadigde kentekenplaat --> geen duplicaat mogelijk --> verplichte schrapping kentekenplaat (ik ken helaas zo'n geval)
  • bij diefstal: idem
  • bij verlies...

(2) corrosie rond de gaten in de plaat, vind ik maar meh, dan graag een proper plaksken 8D

Je kan toch perfect een nieuwe duplicaat plaat bekomen wanneer je de oude nog hebt? 
En ja, bij verlies of diefstal heb je pech en weet je ongetwijfeld maar al te goed waarom die verplichte schrapping dan het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, SB-01 zei:

Je kan toch perfect een nieuwe duplicaat plaat bekomen wanneer je de oude nog hebt? 

Bij mijn weten niet, neen. Voor gepersonaliseerde kentekenplaten is (was) het bekomen van een duplicaat afaik niet mogelijk. Was toch zo tot ergens 2e helft 2023 het geval.
Mocht dat nu wél mogelijk zijn, is bovenstaande piste idd helemaal overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Ugeken zei:

Met een doos eclairs naar de div gaan heeft geen zin meer zeker? 😄

Waar is de tijd. 😄
Bij de aankoop van mijn 111S: Zeg xxxxxx ik zou graag een nummerplaat hebben met 111 in. Geen probleem, komt in orde. Ik moest zelfs niet bij de div gaan. Gewoon de papieren bij xxxxxx in de bus droppen. Spijtig genoeg is die persoon ondertussen met pensioen.

Mijn vrouw heeft op die manier ook een gratis “gepersonaliseerde” nummerplaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dit soort handelingen moet je naar DIV @gTa en inderdaad plaat binnengeven. 
Kan perfect verwisseld worden naargelang voertuig, vb oldtimer vierkant, moto vierkant klein, klassiek rechthoekig ..

maar de bestaande plaat moet imperatief ingeleverd worden bij heraanvraag 🙂

IMG_4862.jpeg

IMG_3336.jpeg

IMG_1806.jpeg

IMG_5305.jpeg

IMG_7603.jpeg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Bij mijn weten niet, neen. Voor gepersonaliseerde kentekenplaten is (was) het bekomen van een duplicaat afaik niet mogelijk. Was toch zo tot ergens 2e helft 2023 het geval.
Mocht dat nu wél mogelijk zijn, is bovenstaande piste idd helemaal overbodig.

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/nummerplaten-en-inschrijvingsbewijzen/duplicata-kentekenplaat

Neem dit even door. Ik wil er zeker niet over gaan strijden want ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij speelt het hier geen rol of het gaat over een gewone plaat of een perso plaat. De combinatie in kwestie, gewoon of perso, wordt gewoon opnieuw gedrukt en afgeleverd na ontvangst van de oude/beschadigde plaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, SB-01 zei:

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/nummerplaten-en-inschrijvingsbewijzen/duplicata-kentekenplaat

Neem dit even door. Ik wil er zeker niet over gaan strijden want ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij speelt het hier geen rol of het gaat over een gewone plaat of een perso plaat. De combinatie in kwestie, gewoon of perso, wordt gewoon opnieuw gedrukt en afgeleverd na ontvangst van de oude/beschadigde plaat.

de eerste zin zegt toch al genoeg?

 

Quote

 

Vervanging van een kentekenplaat

Opgelet: Indien u nog een kentekenplaat van het oude formaat heeft en die kentekenplaat niet gepersonaliseerd is, vraagt u een herinschrijving aan en krijgt u een nieuwe kentekenplaat. Vergeet niet de oude te laten schrappen.

 

:D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Alexanderr zei:

Voor dit soort handelingen moet je naar DIV @gTa en inderdaad plaat binnengeven. 
Kan perfect verwisseld worden naargelang voertuig, vb oldtimer vierkant, moto vierkant klein, klassiek rechthoekig ..

maar de bestaande plaat moet imperatief ingeleverd worden bij heraanvraag 🙂

Godmiljaar. :D  Maar bon, ik kan het gewenste resultaat nog bekomen (een nieuwke), alleen kan ik geen voorraadje aanleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, SB-01 zei:

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/nummerplaten-en-inschrijvingsbewijzen/duplicata-kentekenplaat

Neem dit even door. Ik wil er zeker niet over gaan strijden want ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij speelt het hier geen rol of het gaat over een gewone plaat of een perso plaat. De combinatie in kwestie, gewoon of perso, wordt gewoon opnieuw gedrukt en afgeleverd na ontvangst van de oude/beschadigde plaat.

Klopt, men maakt er geen onderscheid. Dan zou je verwachten dat het wel zou moeten kunnen. Ik ga even navragen bij DIV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, JanC zei:

Ik zag 'ONE LIVE'... :fp: 

Andere auto is 'ONE DEAD'

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, gTa zei:

 

Yep, duplicaat van een perso kan je niet aanvragen (afaik, tenzij misschien als je iemand kent van de dienst Forceren).

Volgens mij kan je een nieuwe plaat aanvragen van je perso combinatie... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, gTa said:

Godmiljaar. :D  Maar bon, ik kan het gewenste resultaat nog bekomen (een nieuwke), alleen kan ik geen voorraadje aanleggen.

In welk scenario zou de overheid je ooit meer dan 1 plaat met dezelfde combinatie en zegel afleveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

In welk scenario zou de overheid je ooit meer dan 1 plaat met dezelfde combinatie en zegel afleveren?

Zoals gezegd: herinschrijving onder een bestaande plaat of een duplicaat van een beschadigde, waarbij je toen niet naar de DIV-antenne moest om je oud formaat in te leveren om een nieuw formaat te krijgen. Ze zijn slimmer geworden, so it seems. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, tuscani zei:

de eerste zin zegt toch al genoeg?

 

:D

 

 

Neen, jij vat het fout op. Als je een oude plaat hebt (bv: DFG-123) en je laat deze niet tegen betaling personaliseren dan ben je ze kwijt.
Sinds 2011 en de komst van het europese type plaat hebben ze verschillende gelegenheden aangegrepen om de oude platen te wisselen tegen de nieuwe. Een duplicaat aanvragen wegens beschadigd was zo een reden. Je kreeg dus geen nieuwe DFG-123 plaat, maar 1-XXX-123.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ge nie via de flikken een papier van verlies kunnen halen en dan ze opnieuw aanvragen?

Of is dat te simpel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Joske zei:

Zou ge nie via de flikken een papier van verlies kunnen halen en dan ze opnieuw aanvragen?

Of is dat te simpel?

Te simpel.

Om te beginnen valsheid in geschriften wegens het afleggen van een valse verklaring.
Ten tweede compleet nutteloos, want dan gaat men die plaat schrappen en is die combinatie niet meer beschikbaar.
Dus dan ben je verplicht een nieuwe combinatie te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag JOKER6 gezien op een ID.3. Althans, dat dacht ik toch. Op de achterkant was het JOKER-6. Is dat hetzelfde? Of kan die een boete krijgen wegens foutje in het duplicaat vooraan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid