Ga naar inhoud

Opel Corsa E


Phil

Aanbevolen berichten

Officieel: de nieuwe Opel Corsa, met 1.0 driecilinder

 

opel-corsa-2015.jpg

 

Opel heeft er geen geheim van gemaakt dat er een nieuwe Corsa in het vat zat. Zojuist trokken de Duitsers het doek van de vijfde generatie van hun belangrijkste model, en zo ziet hij er uit!

 

De Corsa is een blijvertije in autoland. De eerste generatie verscheen 32 jaar geleden, sindsdien zijn er bijna 12 miljoen exemplaren verkocht. Niet slecht, als je je bedenkt dat Opel zich ook anno 2014 bijna geheel op de Europese markt concentreert. Jaarlijks gaan er nog zo’n 370.000 Corsa’s over de toonbank, dit model moet het momentum weer een stimulans geven.

Als we kijken naar het design, dan verschilt de auto niet radicaal van zijn voorganger. Lampjes (er zijn nu LED daytime running lights), bumpers, et cetera kregen natuurlijk een andere vorm, maar qua afmetingen en algehele looks is de auto nog zeer herkenbaar als Corsa. Het meest opvallende designelement is wat mij betreft de nieuwe vorm van de C-stijl bij de 3-deurs. Achter het traditioneel kleine achterruitje krijgt deze nu naar onderen toe een flinke versmalling, visueel geholpen dankzij het zwarte inzetstukje.

 

Opel speelt met de nieuwe Corsa op safe. Voor frivoliteit is er immers de Adam. De Corsa is een heel stuk behoudender en introverter, maar spreekt zo wel een breed bereik aan klanten aan. Gezien de toch minimale wijzigingen ten opzichte van de Corsa D is de overstap bovendien makkelijk. We zagen in dit segment nog niet vaak een geheel nieuwe generatie die zo identiek smoelde als zijn voorganger.

 

Nieuw chassis

 

De meeste wijzigingen spelen zich dan ook onderhuids af. De Corsa E heeft een nieuw chassis, wat het zwaartepunt van de auto met 5 millimeter verlaagt. Ook de stuurinrichting is aangepast: zowel de geometrie en de software-kalibrering zijn anders. Ook heeft de elektrisch bekrachtigde inrichting een nieuwe functie: in de stad kan je met een druk op de knop een lichter stuurprogramma selecteren, iets dat we bij concurrent Fiat al sinds jaar en dag tegenkomen.

 

Motoren

 

Meer dan ooit tevoren is het in Europa belangrijk in dit segment een gedownsizede motor met een lage uitstoot te leveren. Doe je dit niet, dan prijs je jezelf uit de markt. Om deze reden is de 1.0 ECOTEC turbomotor met directe injectie essentieel. Het benzineblok komt er in 2 vermogensvarianten: 90 en 115 pk. Beide hebben een maximumkoppel van 170 Nm. We gokken dat Opel mikt op een uitstoot in de twee cijfers, maar waarden zijn nog niet bekend.

Daarnaast levert Opel bij de introductie een 1.4 litermotor met 90 pk, gekoppeld aan een nieuwe Easytronic-transmissie. Dieselaars krijgen de vertrouwde 1.3 CDTI met 95 pk, die nu voldoet aan de Euro 6-uitstootnorm.

 

Introductie

 

Opel presenteert de nieuwe Corsa in oktober op de autosalon van Parijs, voor het einde van het jaar moeten de eerste exemplaren in de fabrieken van Zaragoza en Eisenach van de band rollen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de daklijn te zien is het toch eerder een fel doorgedreven facelift van de D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig dat die zo op de D trekt, Opel is meestal wel een merk dat het design van een nieuwe modelgeneratie serieus durft veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dan ook een facelift van de Corsa D....

 

Ik vind wel dat ze alles eruit gehaald hebben wat ze konden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen facelift... Nieuw chassis enzo...

 

Nope... Oud chassis, oude raamlijnen, mallen worden hergebruikt....

 

Is echt een facelift @@TCT

 

Is een Golf V => Golf VI verhaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hang er natuurlijk vanaf wat je verstaat onder chassis.

 

Ze hebben de instellingen, hoogtes wat aangepast. Maar de rest is exact hetzelfde gebleven. Staat nog steeds op het Platform van de Corsa D/Fiat Punto

 

Vandaar dat ze er ook niet in geslaagd zijn het gewicht naar beneden te krijgen. Ding weegt nog steeds 1.2 ton

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interieur is er wel serieus op vooruit gegaan, maar dat is dan ook het enigste dat verbeterd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interieur is er wel serieus op vooruit gegaan, maar dat is dan ook het enigste dat verbeterd is.

Even plastiekerig als dat van de Clio vooral. Vreselijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interieur is er wel serieus op vooruit gegaan, maar dat is dan ook het enigste dat verbeterd is.

Even plastiekerig als dat van de Clio vooral. Vreselijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even plastiekerig als dat van de Clio vooral. Vreselijk.

Het interieur van een Zafira of oude miata is toch niet veel beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het interieur van een Zafira of oude miata is toch niet veel beter?

Die zijn van 1989, 2006. Niet 2014. Matte plastics verouderen trouwens véél mooier.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben eens benieuwd of deze even K U T zal rijden als het vorige model...

Madame merkte zelfs op dat "deze wel héél veel op die van nu trekt".

 

Als t van mij afhangt komt dit ding nooit op de oprit... liever een tweedehands 1-serie maar dat zal van madame afhangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid