Ga naar inhoud

Snel-rij-taks


Waky

  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Ik ben voor of tegen de invoering van een snel-rij-taks?

    • voor!
      6
    • tegen!
      2


Aanbevolen berichten

In tijden van begrotingstekort, besparingen, belastingen allerhande, lijkt het misschien tijd om eens een belasting in te voeren die met plezier onthaald wordt, of niet? Je hoeft ze niet te betalen, je MAG ze betalen en ze levert jou een voordeel op.

 

De taks zou enkel betrekking hebben op snelwegen met minstens 3 rijvakken. 

Het derde rijvak zou gereserveerd worden aan betalers van deze taks. Eerst inleg of instapkost.

Per 10km per uur dat je extra wil reserveren boven de wettelijke 120km/h, betaal je een verdubbeling van het forfaitair tarief.

 

10km/h sneller of 130km/h zou U 100euro kosten op jaarbasis.

20km/h 200 EUR

30km/h 400 EUR

etc.

 

Deze fictieve taks is puur fictief en staat volledig los van ideologie met betrekking tot verkeersveiligheid.

 

Wat kunnen mogelijks problemen zijn? Waarom ben je voor of tegen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus diegene die niet betalen mogen niet op het derde vak.

Vak 1 & 2 gaat dus voller zitten.

Jij hebt betaald voor 10 km/u meer en ik voor 30 maar ik kan u niet voorbij omdat jij niet sneller mag en niet meer opzij kan.

Ergernis voor mij.[emoji1]

Denk dat we een paar vakken bij gaan moeten maken.

Hoe zou dat dan gecontroleerd moeten worden?

Met een soort tracking systeem maar dan weten ze ook hoe snel je rijdt op ander plaatsen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gratis tot ze je flitsen uiteraard, in dat geval zou je dus geen boetes meer krijgen.

Maar goed, veel ben je er niet mee als je betaald hebt tot 180km/u en er hangt er eentje voor je op het derde vak die maar betaald heeft voor 140km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel praktische problemen inderdaad. Langs de E40 en E17 hangen er op verschillende plekken nummerplaat herkennings camera's, deze zouden kunnen beboeten bij illegaal gebruik van de 3de rijstrook.

 

Echter blijven de verkeersregels van kracht dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden! Ook al heb je betaald voor het derde vak. Als het 2de vrij is schuif je even op een snellere door te laten.

 

Flitsen zou dan ook niet alleen kunnen gebeuren op snelheid, maar ook op illegaal gebruik van de derde rijstrook. (In Amerika hebben ze bvb een car-pool strook, vanaf dat je met meer dan twee in de wagen zit mag je die gebruiken. De hoge boetes zorgen ervoor dat dit redelijk goed gehandhaafd wordt). 

 

Indien we meer rijstroken hadden zou zoiets makkelijker en wss meer sociaal aanvaard zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het basisidee in ieder geval goed.

Wil je hard rijden? Geen probleem, gewoon een vooraf bepaald bedrag dokken.

Goedkoper dan iedere keer geflitst te worden, tijdswinst die (in mijn geval bvb) ook geld opbrengt, minder ergernissen onderweg voor zowel mijn medeweggebruikers in hun Berlingo als voor mezelf,...

 

Helaas praktisch gezien absoluut niet haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het nergens op slaan. Je betaalt omdat je iets terug krijgt zoals infrastructuur in geval van wegentaks. Ik zie niet waarom je zou betalen om hard te mogen rijden, dat is 16-jarigen logica. Als we een samenleving gaan beginnen op basis van dat soort fantasie zijn we ver van huis. Of hard rijden kan geen kwaad en het mag of het is gevaarlijk en het mag niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nachttarief: ik wil alleen 's nachts kunnen knallen.

Net 200 km achter de kiezen, veel rendement zou ik niet gehad hebben van m'n 200 of 400 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je hard rijden? Geen probleem, gewoon een vooraf bepaald bedrag dokken.

Goedkoper dan iedere keer geflitst te worden

Maatschappelijk onaanvaardbaar in de vooropgestelde vorm, maar als je het verpakt zoals brjefs als een forfait abonnement misschien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het nergens op slaan. Je betaalt omdat je iets terug krijgt zoals infrastructuur in geval van wegentaks. Ik zie niet waarom je zou betalen om hard te mogen rijden, dat is 16-jarigen logica. Als we een samenleving gaan beginnen op basis van dat soort fantasie zijn we ver van huis. Of hard rijden kan geen kwaad en het mag of het is gevaarlijk en het mag niet.

 

Altijd dat zelfde argument. Snel rijden is gevaarlijk en de oorzaak van ongevallen. :roll: Dat vind ik zever. Onaangepaste snelheid is iets anders, bvb aan de verkeersdrukte, uw vermoeidheid, de capaciteiten van uw kar. Maarja, snelheid is het enige meetbare en zo makkelijk te bestraffen :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige scenario waarin dit mogelijk is, is wanneer auto's zelf kunnen rijden en de idi's er allemaal voor kiezen de auto te laten rijden of dat de auto weet wanneer de bestuurder iets gevaarlijks doet en ingrijpt. Eerder gaan er geen hogere snelheden toegelaten worden denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pinken, rechts rijden en in je spiegel kijken voor je van vak wisselt lukt op grote schaal niet. Zie je die idi's al 160 rijden? Of jij 160 tussen die idi's?

Gaat toch vrij goed ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid