Ga naar inhoud

Adaptive cruise control


Bouver

Aanbevolen berichten

Wat zijn de voor- en nadelen van adaptive cruise control?

Ben je bereid om ervoor bij te betalen?

Wat zijn jullie ervaringen met 'ACC' bij de verschillende merken, ik veronderstel dat ze zich niet allemaal hetzelfde gedragen?

 

Voor mij persoonlijk zou het ontbreken van de mogelijkheid om het 'adaptive' gedeelte uit te schakelen al een nadeel zijn. Meestal heeft een 'ACC' ook een veiligheidsfunctie, namelijk de mogelijkheid om een noodstop uit te voeren indien nodig, dit is dan weer een functie die ik zeer nuttig vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zalig, al heb ik wel enkel ervaring met Distronic (+) op de W212 en W221/222. In het begin voelt het wat raar aan omdat hij bvb aan een kruispunt zelfstandig remt naar 0 (vanwege de voorligger) en dan weer zelf optrekt (weer de voorligger volgend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben fan op sommige momenten. Druk verkeer, file enzo is dat perfect, dan volg je toch gewoon maar je voorligger.

 

Als je wil doorrijden dan is dan schakel ik over naar de normale cruisecontrol mode. Dan kan je zelf beter anticiperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een zaligheid in de file... maar wel enkel in combinatie met automaat.

 

Lekker app'en en mailen en gewoon passagier zijn op de saaie momenten in je auto :lol:  :lol: :lol:  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, overschakelen naar 'normale' cruise control is dan toch mogelijk bij bepaalde modellen? Bij de golf 7 ® is het niet mogelijk voor zover ik weet...

Lijkt me bijna onmogelijk dat je het niet kan uitzetten en naar normaal schakelen. Voor mijn BMW wisten de BMW mannen het ook niet, maar heb het toen opgezocht.

Voor BMW is het de "kortere afstand" knop ingedrukt houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets van rtfm enzo. Op een 5 serie van 20 jaar oud zitten al meer snufjes dan de gemiddelde eigenaar kan onthouden, denk dat dat er niet op verbeterd.

Topic mss samen zetten met dees?

http://www.autominded.be/forums/index.php?/topic/2248-nieuwe-rijhulpjes-ervaring-nuttig/?view=findpost&p=505304&hl=%2Bthe+%2Bswede

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, overschakelen naar 'normale' cruise control is dan toch mogelijk bij bepaalde modellen? Bij de golf 7 ® is het niet mogelijk voor zover ik weet...

Dacht van wel hoor.

Je kan ook de afstand op de kortste stand zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me bijna onmogelijk dat je het niet kan uitzetten en naar normaal schakelen. Voor mijn BMW wisten de BMW mannen het ook niet, maar heb het toen opgezocht.

Voor BMW is het de "kortere afstand" knop ingedrukt houden.

Vanaf een bepaald bouwjaar. E90 van mijn grootvader is het niet uit te schakelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, de eerste generatie ACC bij BMW is niet uitschakelbaar (dat was tot de facelift van de vorige '5 en '6, denk ik).

 

Ik heb 't ook en ik vind het zalig, zolang het uitschakelbaar is. Mijn mam heeft 't op 'r auto en daar is 't niet uitschakelbaar (cruise control = altijd ACC) en da's vreselijk, daardoor rijd je veel minder op CC dan je normaal zou doen.

  • Ik gebruik het hier b.v. erg vaak op provinciale wegen, steenwegen, e.d. waar je niet mag/kan inhalen en waar geen oversteekplaatsen zijn voor voetgangers e.d. Gewoon ACC op en op 't gemakje zonder prullen je voorligger volgen, inclusief start/stop. Heerlijk.
  • Op Belgische autostrades kan je dat niet zo vaak gebruiken, tenzij je echt rustig wil rijden en ab-so-luut niet door tijd gebonden bent. 't Gebeurt niet vaak dat het makkelijk te gebruiken is, omdat Belgen in het kleinste gat duiken om nog snel effe in te halen, dan laat zelfs de kortst instelbare afstand (bij BMW alvast) eigenlijk nog te veel ruimte over en gaat je kar soms hard in de remmen omdat er nog eentje tussen kruipt. Zeker als het drukker is en je maar een beetje sneller wil rijden dan de anderen (b.v. 140 op teller) is het echt hatelijk. Als het minder druk is en je ofwel 125 op teller wil cruisen ofwel veel sneller wil rijden dan de rest (170 op teller b.v.), valt het nog mee, maar soms moet je nog zelf anticiperen.
  • Nog 'n elementje dat ik wat ambetant vind, is dat 'ie, zelfs op kort ingestelde afstand, toch redelijk ver kijkt en al van 't gas gaat bij grotere snelheidsverschillen. B.v. op 't rechtervak van een quasi lege autostrade aan 170 (op teller) cruisen betekent dat 'ie al van makkelijk +100m afstand die vrachtwagen opmerkt en van 't gas gaat of (als het snelheidsverschil echt groot is) meteen aan 't remmen slaat. Daardoor "moet" je al veel vroeger naar links opschuiven dan je normaliter zou doen (ik ben nu wel iemand die zeer efficiënt de ruimte benut, m.a.w. ik ga nooit ver op voorhand van vak veranderen maar doe dat vrij laat, als ik sommige passagiers mag geloven). Maar bon, da's niet onoverkomelijk en als 't echt rustig is en je sneller rijdt dan de meesten, is er ook absoluut geen beletsel om dat te doen.
  • Wat helaas niét gaat is bij rustig verkeer op de autostrade (typisch: weekends buiten de drukste uren) mensen "sensibiliseren" op 't vlak van het middenvakrijden. Je kan niet op ACC kort achter een ander van 't 1e naar 't 3e vak schuiven om dan meteen weer voor 'm van 3 naar 1 te gaan: als je achter die middenvakplakker komt slaat je ACC tilt en knalt 'ie in de ankers. En vaak heb je ook op dat rechter vak al snel weer een voorligger die trager rijdt, waardoor ACC van 't gas gaat en die evt. "gecoupeerde" middenvakrijder van daarnet je weer komt inhalen. :D
  • Waar het echt prachtig werkt, is op lange trips, in 't buitenland of in 't weekend als het echt rustig is. Je stelt je snelheid in & go. Heerlijk. Handig in België om net onder de rijbewijsonveilige snelheden te blijven als je wat vaart wil maken, idem in Frankrijk om onder de auto-inbeslagname-grens te blijven, enzovoort. Op de Franse autoroutes vind ik het fantastisch, temeer omdat Fransen véél sneller naar rechts gaan voor snellere verkeersdeelnemers, dan Belgen. Als je dus aan 185 op teller aan komt knallen daar en je kar vertraagt voor ene op de linker rijstrook, dan heb je veel kans dat die uit de weg gaat voor je (in het verzuurde jaloerse België vol zelfverklaarde flikken: foggetaboutit).

Je moet er wat leren mee werken. En die systemen hebben hun nadelen, maar all in all werken ze erg goed en is 't een leuk iets. Ik zou er bij een nieuwe auto niet de volle meerprijs voor willen betalen, maar als je 2e hands koopt heeft zo'n optie nul restwaarde dus wel leuk om 't erbij te krijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Nog 'n elementje dat ik wat ambetant vind, is dat 'ie, zelfs op kort ingestelde afstand, toch redelijk ver kijkt en al van 't gas gaat bij grotere snelheidsverschillen. B.v. op 't rechtervak van een quasi lege autostrade aan 170 (op teller) cruisen betekent dat 'ie al van makkelijk +100m afstand die vrachtwagen opmerkt en van 't gas gaat of (als het snelheidsverschil echt groot is) meteen aan 't remmen slaat. Daardoor "moet" je al veel vroeger naar links opschuiven dan je normaliter zou doen (ik ben nu wel iemand die zeer efficiënt de ruimte benut, m.a.w. ik ga nooit ver op voorhand van vak veranderen maar doe dat vrij laat, als ik sommige passagiers mag geloven). Maar bon, da's niet onoverkomelijk en als 't echt rustig is en je sneller rijdt dan de meesten, is er ook absoluut geen beletsel om dat te doen.

 

Kan je opvangen door je pinker te gebruiken, dan gaat hij ervanuit dat je naar links gaat om in te halen en kijkt hij schuin links ipv rechtdoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, de eerste generatie ACC bij BMW is niet uitschakelbaar (dat was tot de facelift van de vorige '5 en '6, denk ik).

 

Ik heb 't ook en ik vind het zalig, zolang het uitschakelbaar is. Mijn mam heeft 't op 'r auto en daar is 't niet uitschakelbaar (cruise control = altijd ACC) en da's vreselijk, daardoor rijd je veel minder op CC dan je normaal zou doen.

  • Ik gebruik het hier b.v. erg vaak op provinciale wegen, steenwegen, e.d. waar je niet mag/kan inhalen en waar geen oversteekplaatsen zijn voor voetgangers e.d. Gewoon ACC op en op 't gemakje zonder prullen je voorligger volgen, inclusief start/stop. Heerlijk.
  • Op Belgische autostrades kan je dat niet zo vaak gebruiken, tenzij je echt rustig wil rijden en ab-so-luut niet door tijd gebonden bent. 't Gebeurt niet vaak dat het makkelijk te gebruiken is, omdat Belgen in het kleinste gat duiken om nog snel effe in te halen, dan laat zelfs de kortst instelbare afstand (bij BMW alvast) eigenlijk nog te veel ruimte over en gaat je kar soms hard in de remmen omdat er nog eentje tussen kruipt. Zeker als het drukker is en je maar een beetje sneller wil rijden dan de anderen (b.v. 140 op teller) is het echt hatelijk. Als het minder druk is en je ofwel 125 op teller wil cruisen ofwel veel sneller wil rijden dan de rest (170 op teller b.v.), valt het nog mee, maar soms moet je nog zelf anticiperen.
  • Nog 'n elementje dat ik wat ambetant vind, is dat 'ie, zelfs op kort ingestelde afstand, toch redelijk ver kijkt en al van 't gas gaat bij grotere snelheidsverschillen. B.v. op 't rechtervak van een quasi lege autostrade aan 170 (op teller) cruisen betekent dat 'ie al van makkelijk +100m afstand die vrachtwagen opmerkt en van 't gas gaat of (als het snelheidsverschil echt groot is) meteen aan 't remmen slaat. Daardoor "moet" je al veel vroeger naar links opschuiven dan je normaliter zou doen (ik ben nu wel iemand die zeer efficiënt de ruimte benut, m.a.w. ik ga nooit ver op voorhand van vak veranderen maar doe dat vrij laat, als ik sommige passagiers mag geloven). Maar bon, da's niet onoverkomelijk en als 't echt rustig is en je sneller rijdt dan de meesten, is er ook absoluut geen beletsel om dat te doen.
  • Wat helaas niét gaat is bij rustig verkeer op de autostrade (typisch: weekends buiten de drukste uren) mensen "sensibiliseren" op 't vlak van het middenvakrijden. Je kan niet op ACC kort achter een ander van 't 1e naar 't 3e vak schuiven om dan meteen weer voor 'm van 3 naar 1 te gaan: als je achter die middenvakplakker komt slaat je ACC tilt en knalt 'ie in de ankers. En vaak heb je ook op dat rechter vak al snel weer een voorligger die trager rijdt, waardoor ACC van 't gas gaat en die evt. "gecoupeerde" middenvakrijder van daarnet je weer komt inhalen. :D
  • Waar het echt prachtig werkt, is op lange trips, in 't buitenland of in 't weekend als het echt rustig is. Je stelt je snelheid in & go. Heerlijk. Handig in België om net onder de rijbewijsonveilige snelheden te blijven als je wat vaart wil maken, idem in Frankrijk om onder de auto-inbeslagname-grens te blijven, enzovoort. Op de Franse autoroutes vind ik het fantastisch, temeer omdat Fransen véél sneller naar rechts gaan voor snellere verkeersdeelnemers, dan Belgen. Als je dus aan 185 op teller aan komt knallen daar en je kar vertraagt voor ene op de linker rijstrook, dan heb je veel kans dat die uit de weg gaat voor je (in het verzuurde jaloerse België vol zelfverklaarde flikken: foggetaboutit).

Je moet er wat leren mee werken. En die systemen hebben hun nadelen, maar all in all werken ze erg goed en is 't een leuk iets. Ik zou er bij een nieuwe auto niet de volle meerprijs voor willen betalen, maar als je 2e hands koopt heeft zo'n optie nul restwaarde dus wel leuk om 't erbij te krijgen.

Dit vat het perfect samen. Al moet ik toegeven dat ik mij minder erger aan het feit dat je de afstandsregeling niet kan uitschakelen dan dat ik na mijne eerste ritten verwacht had.

 

ACC op de franse autoroute is werkelijk fan-tas-tisch. Deze zomer in het zuiden vertrokken en niet aan mijn gas of rem moeten komen, behalve bij de 3 korte tussenstops.

 

ACC bij een elektrische wagen (E-Golf) is ook zalig, echt maf hoe relaxed rijden dat is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je opvangen door je pinker te gebruiken, dan gaat hij ervanuit dat je naar links gaat om in te halen en kijkt hij schuin links ipv rechtdoor ;)

Werkt niet, hè, dan moet je al van op langere afstand beginnen pinken en toch op je vak blijven zitten.

Enige dat helpt is gewoon vroeger van vak veranderen. Lukt me wel. :D

Dat knipperen om 'm toch te doen versnellen, dat het helpt in sommige gevallen wel ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kan overschakelen naar 'normale' cc, zeker nemen.

Op de A8 was dat niet het geval, is verschrikkelijk tenzij je je gewoon achter een auto/vrachtwagen wil plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man ben ik blij dat hij de samenvatting heeft gepost!

trilogie, 't origineel

 

ISBN 961/5/28/138907-1

ISBN 961/5/28/138907-2

ISBN 961/5/28/138907-3

 

stuur pm voor een forumprijs voor de 3 samen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Op 1-10-2014 om 10:20 zei TomT:

Dit vat het perfect samen. Al moet ik toegeven dat ik mij minder erger aan het feit dat je de afstandsregeling niet kan uitschakelen dan dat ik na mijne eerste ritten verwacht had.

 

ACC op de franse autoroute is werkelijk fan-tas-tisch. Deze zomer in het zuiden vertrokken en niet aan mijn gas of rem moeten komen, behalve bij de 3 korte tussenstops.

 

ACC bij een elektrische wagen (E-Golf) is ook zalig, echt maf hoe relaxed rijden dat is!

 

Even van onder het stof halen.

Kan je op de nieuwe passat ACC ook gebruiken als gewone CC?

Ik heb ACC eens gehad op een vervangwagen golf 7 en dat was gewoon niet handig qua gebruik en afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid