Bouver 36 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Wat zijn de voor- en nadelen van adaptive cruise control? Ben je bereid om ervoor bij te betalen? Wat zijn jullie ervaringen met 'ACC' bij de verschillende merken, ik veronderstel dat ze zich niet allemaal hetzelfde gedragen? Voor mij persoonlijk zou het ontbreken van de mogelijkheid om het 'adaptive' gedeelte uit te schakelen al een nadeel zijn. Meestal heeft een 'ACC' ook een veiligheidsfunctie, namelijk de mogelijkheid om een noodstop uit te voeren indien nodig, dit is dan weer een functie die ik zeer nuttig vind. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan 922 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Ik vind het zalig, al heb ik wel enkel ervaring met Distronic (+) op de W212 en W221/222. In het begin voelt het wat raar aan omdat hij bvb aan een kruispunt zelfstandig remt naar 0 (vanwege de voorligger) en dan weer zelf optrekt (weer de voorligger volgend) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jupke 9.565 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Ik ben al blij dat ik gewone CC heb. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wax-it.be 1.635 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Ik ben fan op sommige momenten. Druk verkeer, file enzo is dat perfect, dan volg je toch gewoon maar je voorligger. Als je wil doorrijden dan is dan schakel ik over naar de normale cruisecontrol mode. Dan kan je zelf beter anticiperen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bouver 36 Geplaatst: 30 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2014 Ah, overschakelen naar 'normale' cruise control is dan toch mogelijk bij bepaalde modellen? Bij de golf 7 ® is het niet mogelijk voor zover ik weet... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Lijkt mij een zaligheid in de file... maar wel enkel in combinatie met automaat. Lekker app'en en mailen en gewoon passagier zijn op de saaie momenten in je auto :lol: 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wax-it.be 1.635 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Ah, overschakelen naar 'normale' cruise control is dan toch mogelijk bij bepaalde modellen? Bij de golf 7 ® is het niet mogelijk voor zover ik weet... Lijkt me bijna onmogelijk dat je het niet kan uitzetten en naar normaal schakelen. Voor mijn BMW wisten de BMW mannen het ook niet, maar heb het toen opgezocht. Voor BMW is het de "kortere afstand" knop ingedrukt houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Asserti 2.930 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Iets van rtfm enzo. Op een 5 serie van 20 jaar oud zitten al meer snufjes dan de gemiddelde eigenaar kan onthouden, denk dat dat er niet op verbeterd. Topic mss samen zetten met dees? http://www.autominded.be/forums/index.php?/topic/2248-nieuwe-rijhulpjes-ervaring-nuttig/?view=findpost&p=505304&hl=%2Bthe+%2Bswede Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gixxer 611 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Ah, overschakelen naar 'normale' cruise control is dan toch mogelijk bij bepaalde modellen? Bij de golf 7 ® is het niet mogelijk voor zover ik weet... Dacht van wel hoor. Je kan ook de afstand op de kortste stand zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ritsuke 5.342 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Lijkt me bijna onmogelijk dat je het niet kan uitzetten en naar normaal schakelen. Voor mijn BMW wisten de BMW mannen het ook niet, maar heb het toen opgezocht. Voor BMW is het de "kortere afstand" knop ingedrukt houden. Vanaf een bepaald bouwjaar. E90 van mijn grootvader is het niet uit te schakelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.137 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Klopt, de eerste generatie ACC bij BMW is niet uitschakelbaar (dat was tot de facelift van de vorige '5 en '6, denk ik). Ik heb 't ook en ik vind het zalig, zolang het uitschakelbaar is. Mijn mam heeft 't op 'r auto en daar is 't niet uitschakelbaar (cruise control = altijd ACC) en da's vreselijk, daardoor rijd je veel minder op CC dan je normaal zou doen. Ik gebruik het hier b.v. erg vaak op provinciale wegen, steenwegen, e.d. waar je niet mag/kan inhalen en waar geen oversteekplaatsen zijn voor voetgangers e.d. Gewoon ACC op en op 't gemakje zonder prullen je voorligger volgen, inclusief start/stop. Heerlijk. Op Belgische autostrades kan je dat niet zo vaak gebruiken, tenzij je echt rustig wil rijden en ab-so-luut niet door tijd gebonden bent. 't Gebeurt niet vaak dat het makkelijk te gebruiken is, omdat Belgen in het kleinste gat duiken om nog snel effe in te halen, dan laat zelfs de kortst instelbare afstand (bij BMW alvast) eigenlijk nog te veel ruimte over en gaat je kar soms hard in de remmen omdat er nog eentje tussen kruipt. Zeker als het drukker is en je maar een beetje sneller wil rijden dan de anderen (b.v. 140 op teller) is het echt hatelijk. Als het minder druk is en je ofwel 125 op teller wil cruisen ofwel veel sneller wil rijden dan de rest (170 op teller b.v.), valt het nog mee, maar soms moet je nog zelf anticiperen. Nog 'n elementje dat ik wat ambetant vind, is dat 'ie, zelfs op kort ingestelde afstand, toch redelijk ver kijkt en al van 't gas gaat bij grotere snelheidsverschillen. B.v. op 't rechtervak van een quasi lege autostrade aan 170 (op teller) cruisen betekent dat 'ie al van makkelijk +100m afstand die vrachtwagen opmerkt en van 't gas gaat of (als het snelheidsverschil echt groot is) meteen aan 't remmen slaat. Daardoor "moet" je al veel vroeger naar links opschuiven dan je normaliter zou doen (ik ben nu wel iemand die zeer efficiënt de ruimte benut, m.a.w. ik ga nooit ver op voorhand van vak veranderen maar doe dat vrij laat, als ik sommige passagiers mag geloven). Maar bon, da's niet onoverkomelijk en als 't echt rustig is en je sneller rijdt dan de meesten, is er ook absoluut geen beletsel om dat te doen. Wat helaas niét gaat is bij rustig verkeer op de autostrade (typisch: weekends buiten de drukste uren) mensen "sensibiliseren" op 't vlak van het middenvakrijden. Je kan niet op ACC kort achter een ander van 't 1e naar 't 3e vak schuiven om dan meteen weer voor 'm van 3 naar 1 te gaan: als je achter die middenvakplakker komt slaat je ACC tilt en knalt 'ie in de ankers. En vaak heb je ook op dat rechter vak al snel weer een voorligger die trager rijdt, waardoor ACC van 't gas gaat en die evt. "gecoupeerde" middenvakrijder van daarnet je weer komt inhalen. Waar het echt prachtig werkt, is op lange trips, in 't buitenland of in 't weekend als het echt rustig is. Je stelt je snelheid in & go. Heerlijk. Handig in België om net onder de rijbewijsonveilige snelheden te blijven als je wat vaart wil maken, idem in Frankrijk om onder de auto-inbeslagname-grens te blijven, enzovoort. Op de Franse autoroutes vind ik het fantastisch, temeer omdat Fransen véél sneller naar rechts gaan voor snellere verkeersdeelnemers, dan Belgen. Als je dus aan 185 op teller aan komt knallen daar en je kar vertraagt voor ene op de linker rijstrook, dan heb je veel kans dat die uit de weg gaat voor je (in het verzuurde jaloerse België vol zelfverklaarde flikken: foggetaboutit). Je moet er wat leren mee werken. En die systemen hebben hun nadelen, maar all in all werken ze erg goed en is 't een leuk iets. Ik zou er bij een nieuwe auto niet de volle meerprijs voor willen betalen, maar als je 2e hands koopt heeft zo'n optie nul restwaarde dus wel leuk om 't erbij te krijgen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wax-it.be 1.635 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Nog 'n elementje dat ik wat ambetant vind, is dat 'ie, zelfs op kort ingestelde afstand, toch redelijk ver kijkt en al van 't gas gaat bij grotere snelheidsverschillen. B.v. op 't rechtervak van een quasi lege autostrade aan 170 (op teller) cruisen betekent dat 'ie al van makkelijk +100m afstand die vrachtwagen opmerkt en van 't gas gaat of (als het snelheidsverschil echt groot is) meteen aan 't remmen slaat. Daardoor "moet" je al veel vroeger naar links opschuiven dan je normaliter zou doen (ik ben nu wel iemand die zeer efficiënt de ruimte benut, m.a.w. ik ga nooit ver op voorhand van vak veranderen maar doe dat vrij laat, als ik sommige passagiers mag geloven). Maar bon, da's niet onoverkomelijk en als 't echt rustig is en je sneller rijdt dan de meesten, is er ook absoluut geen beletsel om dat te doen. Kan je opvangen door je pinker te gebruiken, dan gaat hij ervanuit dat je naar links gaat om in te halen en kijkt hij schuin links ipv rechtdoor Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TomT 2.050 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Klopt, de eerste generatie ACC bij BMW is niet uitschakelbaar (dat was tot de facelift van de vorige '5 en '6, denk ik). Ik heb 't ook en ik vind het zalig, zolang het uitschakelbaar is. Mijn mam heeft 't op 'r auto en daar is 't niet uitschakelbaar (cruise control = altijd ACC) en da's vreselijk, daardoor rijd je veel minder op CC dan je normaal zou doen. Ik gebruik het hier b.v. erg vaak op provinciale wegen, steenwegen, e.d. waar je niet mag/kan inhalen en waar geen oversteekplaatsen zijn voor voetgangers e.d. Gewoon ACC op en op 't gemakje zonder prullen je voorligger volgen, inclusief start/stop. Heerlijk. Op Belgische autostrades kan je dat niet zo vaak gebruiken, tenzij je echt rustig wil rijden en ab-so-luut niet door tijd gebonden bent. 't Gebeurt niet vaak dat het makkelijk te gebruiken is, omdat Belgen in het kleinste gat duiken om nog snel effe in te halen, dan laat zelfs de kortst instelbare afstand (bij BMW alvast) eigenlijk nog te veel ruimte over en gaat je kar soms hard in de remmen omdat er nog eentje tussen kruipt. Zeker als het drukker is en je maar een beetje sneller wil rijden dan de anderen (b.v. 140 op teller) is het echt hatelijk. Als het minder druk is en je ofwel 125 op teller wil cruisen ofwel veel sneller wil rijden dan de rest (170 op teller b.v.), valt het nog mee, maar soms moet je nog zelf anticiperen. Nog 'n elementje dat ik wat ambetant vind, is dat 'ie, zelfs op kort ingestelde afstand, toch redelijk ver kijkt en al van 't gas gaat bij grotere snelheidsverschillen. B.v. op 't rechtervak van een quasi lege autostrade aan 170 (op teller) cruisen betekent dat 'ie al van makkelijk +100m afstand die vrachtwagen opmerkt en van 't gas gaat of (als het snelheidsverschil echt groot is) meteen aan 't remmen slaat. Daardoor "moet" je al veel vroeger naar links opschuiven dan je normaliter zou doen (ik ben nu wel iemand die zeer efficiënt de ruimte benut, m.a.w. ik ga nooit ver op voorhand van vak veranderen maar doe dat vrij laat, als ik sommige passagiers mag geloven). Maar bon, da's niet onoverkomelijk en als 't echt rustig is en je sneller rijdt dan de meesten, is er ook absoluut geen beletsel om dat te doen. Wat helaas niét gaat is bij rustig verkeer op de autostrade (typisch: weekends buiten de drukste uren) mensen "sensibiliseren" op 't vlak van het middenvakrijden. Je kan niet op ACC kort achter een ander van 't 1e naar 't 3e vak schuiven om dan meteen weer voor 'm van 3 naar 1 te gaan: als je achter die middenvakplakker komt slaat je ACC tilt en knalt 'ie in de ankers. En vaak heb je ook op dat rechter vak al snel weer een voorligger die trager rijdt, waardoor ACC van 't gas gaat en die evt. "gecoupeerde" middenvakrijder van daarnet je weer komt inhalen. Waar het echt prachtig werkt, is op lange trips, in 't buitenland of in 't weekend als het echt rustig is. Je stelt je snelheid in & go. Heerlijk. Handig in België om net onder de rijbewijsonveilige snelheden te blijven als je wat vaart wil maken, idem in Frankrijk om onder de auto-inbeslagname-grens te blijven, enzovoort. Op de Franse autoroutes vind ik het fantastisch, temeer omdat Fransen véél sneller naar rechts gaan voor snellere verkeersdeelnemers, dan Belgen. Als je dus aan 185 op teller aan komt knallen daar en je kar vertraagt voor ene op de linker rijstrook, dan heb je veel kans dat die uit de weg gaat voor je (in het verzuurde jaloerse België vol zelfverklaarde flikken: foggetaboutit). Je moet er wat leren mee werken. En die systemen hebben hun nadelen, maar all in all werken ze erg goed en is 't een leuk iets. Ik zou er bij een nieuwe auto niet de volle meerprijs voor willen betalen, maar als je 2e hands koopt heeft zo'n optie nul restwaarde dus wel leuk om 't erbij te krijgen. Dit vat het perfect samen. Al moet ik toegeven dat ik mij minder erger aan het feit dat je de afstandsregeling niet kan uitschakelen dan dat ik na mijne eerste ritten verwacht had. ACC op de franse autoroute is werkelijk fan-tas-tisch. Deze zomer in het zuiden vertrokken en niet aan mijn gas of rem moeten komen, behalve bij de 3 korte tussenstops. ACC bij een elektrische wagen (E-Golf) is ook zalig, echt maf hoe relaxed rijden dat is! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.137 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Kan je opvangen door je pinker te gebruiken, dan gaat hij ervanuit dat je naar links gaat om in te halen en kijkt hij schuin links ipv rechtdoor Werkt niet, hè, dan moet je al van op langere afstand beginnen pinken en toch op je vak blijven zitten. Enige dat helpt is gewoon vroeger van vak veranderen. Lukt me wel. Dat knipperen om 'm toch te doen versnellen, dat het helpt in sommige gevallen wel ja. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.307 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Dit vat het perfect samen. Man ben ik blij dat hij de samenvatting heeft gepost! 5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lefty 18.518 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Als je kan overschakelen naar 'normale' cc, zeker nemen. Op de A8 was dat niet het geval, is verschrikkelijk tenzij je je gewoon achter een auto/vrachtwagen wil plakken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.137 Geplaatst: 1 oktober 2014 Delen Geplaatst: 1 oktober 2014 Man ben ik blij dat hij de samenvatting heeft gepost! trilogie, 't origineel ISBN 961/5/28/138907-1 ISBN 961/5/28/138907-2 ISBN 961/5/28/138907-3 stuur pm voor een forumprijs voor de 3 samen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kefkie 2.216 Geplaatst: 22 juli 2017 Delen Geplaatst: 22 juli 2017 Op 1-10-2014 om 10:20 zei TomT: Dit vat het perfect samen. Al moet ik toegeven dat ik mij minder erger aan het feit dat je de afstandsregeling niet kan uitschakelen dan dat ik na mijne eerste ritten verwacht had. ACC op de franse autoroute is werkelijk fan-tas-tisch. Deze zomer in het zuiden vertrokken en niet aan mijn gas of rem moeten komen, behalve bij de 3 korte tussenstops. ACC bij een elektrische wagen (E-Golf) is ook zalig, echt maf hoe relaxed rijden dat is! Even van onder het stof halen. Kan je op de nieuwe passat ACC ook gebruiken als gewone CC? Ik heb ACC eens gehad op een vervangwagen golf 7 en dat was gewoon niet handig qua gebruik en afstand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.