Ga naar inhoud

Audi R8


Gast

Aanbevolen berichten

Audi_R8_2015_1.jpg

 

Audi_R8_2015_2.jpg

 

Audi_R8_2015_3.jpg

 

Audi_R8_2015_4.jpg

 

Audi_R8_2015_5.jpg

 

Audi_R8_2015_6.jpg

 

 

 

Het topmodel van Audi’s range is te bestellen met de V10 uit de Huracan, die 540 pk bij 540 Nm of 610 pk bij 560 Nm (V10 plus) levert. De laatste zoeft van 0-100 km/u in een rappe 3,2 tellen en houdt pas op met accelereren bij 330 km/u. De basisversie doet de standaardsprint in 3,5 s en heeft een topsnelheid van 323 km/u. Daarnaast komt er een elektrische e-tron versie met ruim 460 pk en 920 Nm.

Een stevige motor lust nu eenmaal een lieve slok en da’s in het geval van de R8 niet anders. De ingenieurs hebben het verbruik van de V10 weten te beperken tot 11,8 l/100 km met 275 gram CO2 per kilometer. Voor de V10 Plus liggen die aantallen op 12,4 l/100 km bij een gemiddelde uitstoot per kilometer van 289 gram CO2. Overigens is de V10 Plus te herkennen aan de vaste achterspoiler, waar de gewone V10 een elektrisch uitklapbaar exemplaar krijgt.

 

Door gebruik maken van een lichtgewicht spaceframe (Audi Space Frame, om precies te zijn) en CFRP’s is de nieuwe R8 met een drooggewicht van 1.454 kg zo’n 15% lichter dan z’n voorganger. Desondanks is de torsiestijfheid met 40% toegenomen, wat alleszins een knappe prestatie is. Om de rijeigenschappen helemaal af te toppen heeft de R8 een nieuw Quattro-systeem, dat 100% van het koppel naar de voor- of achterwielen kan sturen. Bij het vorige model was de verhouding standaard 15:85 (vóor:achter) waarbij maximaal 15% extra naar de voorwielen werd gestuurd. Dat de nieuwe wel een lekkere drift kan neerleggen lijkt dus een zekerheidje.

 

De prijzen beginnen in Duitsland bij 165.000 euro voor de R8 V10 en 187.400 euro voor de V10 Plus.

 

De E-tron versie krijgt een 92 kwh accu (groter dan een Model S dus) en een behoorlijke stevige elektrische range van 450 km. Om deze prestatie mogelijk te maken, heeft de R8 e-tron een CW-waarde van 0,28. De twee elektromotoren leveren gezamenlijk 460 pk en 920(!) Nm, wat een acceleratie van 0-100 km/u mogelijk maakt in 3,9 seconden. Topsnelheid? 210 (elektronisch begrensd) of 250 km/u.

Audi gooit in hun persbericht overigens lekker de knuppel in het hoenderhok, door te stellen dat de ervaringen met de R8 e-tron zullen worden gebruikt voor de ontwikkeling van een elektrische sedan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn god dat stuur met die knoppenhandel en die spoiler  :fp:  :facepalm:  :facepalm:

 

Voor de rest vind ik het geheel wel stoer ogen, nieuwe interieur design is beter uitgewerkt in de TT dan hier, maar de look&feel zal wel weer top zijn.

 

Edit: Kruisspaken :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...
  • 4 weken later...
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid