Ga naar inhoud

Best (turbo) charged cars ever


Bouncing Bullet

Best (turbo)charged cars ever  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke geladen kar is volgens jou het meest geslaagd in zijn totaalplaatje

    • Audi C7 RS6
      1
    • Audi B5 RS
      0
    • Audi RS2
      0
    • Audi Sport Quattro
      1
    • BMW 2002 Turbo
      0
    • BMW 1M
      1
    • Bugatti Veyron
      0
    • Ferrari 288 GTO
      4
    • Ferrari F40
      5
    • Ford Focus RS
      0
    • Ford Escort RS Cosworth
      0
    • Ford Sierra Cosworth RS500
      1
    • Koenigsegg CCXR
      1
    • Koenigsegg Regera
      1
    • McLaren P1
      0
    • Mitsubishi Lancer Evo 1
      0
    • Mitsubishi Lancer Evo 6
      1
    • Mitsubishi Lancer Evo 8
      0
    • Pagani Huayra
      1
    • Porsche 964 Turbo 3.6S
      2
  2. 2. Vervolg

    • Porsche 997 GT2RS
      8
    • Renault Megane RS Trophy R
      0
    • Renault 5 Turbo
      2
    • Subaru 22B STI
      1
    • Subaru WRX STI " Colin McRae"
      1
    • Toyota Supra
      3
    • RUF CTR Yellowbird
      4


Aanbevolen berichten

Om van het turbo - is - slecht - geween weg te komen deze poll.  :)

 

Welke geblazen kar klopt jouw hart het meest en zegt jouw hoofd dat het plaatje af is?

 

Audi C7 RS6
Audi B5 RS4
Audi RS2
Audi Sport Quattro
BMW 2002 Turbo
BMW 1M
Bugatti Veyron
Ferrari 288 GTO
Ferrari F40
Ford Foxus RS
Ford Escort RS Cosworth
Ford Sierra Cosworth RS500
Koenigsegg CCXR
Koenigsegg Regera
McLaren P1
Mitsubishi Lancer Evo I
Mitsubishi Lancer Evo 8
Pagani Huayra
Porsche 964 Turbo 3.6S
Porsche 997 GT2RS
Renault Megane RS Trophy R
Renault 5 Turbo
Subaru 22B STI
Subaru WRX STI "Collin McRae"
Toyota Supra
RUF CTR Yellowbird
Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi C7 RS6

15421016672_c7d756045d_k_d.jpg

 

Audi B5 RS4
3651190579_fb6f2a1c35_b.jpg
 
Audi RS2
5634847996_7d7c641a19_o_d.jpg
 
Audi Sport Quattro
LL9P8849.JPG
 
BMW 2002 Turbo
8273631914_871edc8c9b_o_d.jpg
 
BMW 1M
8228333998_e1629bca4a_h.jpg
 
Bugatti Veyron
8189868971_b32ee73600_k_d.jpg
 
Ferrari 288 GTO
12119089284_8ec057c5cf_o_d.jpg
 
Ferrari F40
6166414911_5608d67b37_b.jpg
 
Ford Foxus RS
5088500335_03936394fc_b.jpg
 
Ford Escort RS Cosworth
2704807610_d2e76863fd_b.jpg
 
Ford Sierra Cosworth RS500
16538671512_0c9ad6f837_k_d.jpg
 
Koenigsegg CCXR
6064472287_017b347b0b_o_d.jpg
 
Koenigsegg Regera
16141921514_ca8ab91fb3_h.jpg
 
McLaren P1
2013-mclaren-p1-extreme-heat-23677-1920x
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mitsubishi Lancer Evo I

1.jpg
 
Mitsubishi Lancer Evo 8
MITSUBISHILancerEvolutionVIII-379_7.jpg
 
Pagani Huayra
2010-12-11-Pagani-03-2379mm6m.jpg
 
Porsche 964 Turbo 3.6S
5759004612_d13cca9205_o_d.jpg
 
Porsche 997 GT2RS
4973802244_4cb0532d3b_b.jpg
 
Renault Megane RS Trophy R
15688226501_98e72b89f1_b.jpg
 
Renault 5 Turbo
19549742555_d9a359812b_b.jpg
 
Subaru 22B STI
12750subarusti22b220812.jpg
 
2000-2007 Subaru WRX STI "Collin McRae"
128716d1267834474-fs-2005-subaru-sti-bra
 
Toyota Supra
7173852310_9091bb840c_o.jpg
 
RUF CTR Yellowbird
ruf_ctr_yellowbird-c.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze mogen erin, de rest zijn geen typische turbo karren

 

Audi B5 RS

Audi Sport Quattro

BMW 2002 Turbo

Ferrari F40

Ford Focus RS

Ford Escort RS Cosworth

Mitsubishi Lancer Evo

Pagani Huayra

Porsche 964 Turbo

Porsche 997 GT2RS

Renault 5 Turbo

Subaru WRX STI

Toyota Supra

Link naar reactie
Delen op andere sites

think again

I needn't think again.

 

Drukvulling komt er enkel maar

  • als er regels zijn die de cilinderinhoud beperken en men meer vermogen wil dan atmosferisch uit die cilinderinhoud te halen is (b.v. heel wat motorsporttakken);
  • als er regels zijn die (één of meerdere) secundaire eigenschappen van een verbrandingsmotor (dus niet vermogen of koppel, maar uitstoot of verbruik) viseren;
  • als de fiscaliteit van een motor bepaald wordt in termen van b.v. cilinderinhoud of uitstoot en men derhalve met drukvulling probeert een kleinere motor alsnog meer vermogen te geven (vaak middels mapping die de motor tijdens de meting van b.v. de uitstoot erg "proper" laat lopen maar in alle andere gevallen gewoon mikt op vermogen);
  • als er plaatsgebrek is om een grotere motor te monteren;
  • als er inzake R&D-cost beperkingen zijn en men er voor kiest om een andere motor als basis te nemen en die middels drukvulling alsnog meer vermogen te geven;
  • als men op goedkope manier snel (veel) meer vermogen uit een bestaande motor wil halen;
  • als het motortype en/of de gebruikte brandstof zich niet/minder leent tot een efficiënt vermogen (vs. grootte motor, gewicht, e.d.), b.v. bij dieselmotoren
  • ...

Met andere woorden: drukvulling komt er altijd om wille van redenen die op één of andere manier een beperking inhouden. Drukvulling is dan ook, zo je wil, een lapmiddel om te verhelpen aan de onmogelijkheid om met een grotere atmosferische motor hetzelfde te bereiken. Drukvulling wordt, samengevat, veelal gekozen o.w.v. budgettaire of reglementaire redenen. Vandaag de dag is drukvulling (op benzines) er quasi altijd omdat automerken in een stringent keurslijf gedwongen worden inzake verbruik en uitstoot. Bovendien betekent drukvulling bijna altijd dat een motor een stuk duurder is in onderhoud, meestal minder betrouwbaar, enz.

 

--> Ik kan het niet weten, maar ik geloof heilig dat er geen enkele motorbouwer is (ooit) die een motor (we spreken hier nu even over benzinemotoren voor auto's waar de doorsnee liefhebber het wel in mindere of meerdere mate warm van krijgt of kan krijgen) waarvoor 'ie "carte blanche" had (m.a.w. ongehinderd door reglementaire, kostenbeperkende of andere secundaire maatregelen), een drukgevulde motor bouwt. Neen, dan bouwt men een atmosferische motor.

 

Zelfs iconen zoals de Ferrari 288GTO en F40 zijn uitzonderingen die de regel bevestigen, want de drukvulling op die modellen was ook ingegeven door o.m. de zoektocht naar (heel wat) meer vermogen op bestaande blokken of motoren die zonder grote kost van bestaande motoren konden worden afgeleid.

 

 

Ik zeg niet dat drukvulling slecht is. Ik zeg niet dat er geen goeie drukgevulde motoren zijn. Au contraire! Maar ik zeg wel dat drukvulling niet gekozen wordt o.w.v. de pure, meest zuivere, optimale werking van een (sportievere) motor. Dus, samengevat en alle uitzonderingen in acht genomen, dat atmo > turbo.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de nuttige bijdrage!

 

Wat is het nut van meer dan 20 keuzes, als er amper 20 mensen stemmen :-)

Open dan de zoveelste turbo vs atmo discussie  :P of beperk de keuze tot een top 10 'widowmakers'. 

 

Ik zou graag eens met een F40 rijden om te weten of die echt zo onderstuurt als de sims ons laten geloven.  :inlove: will never happen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@gTa :kleine nuance. Zelfs de 288 en F40 hebben niet zomaar de turbo gekregen hoor. Beide zijn ontwikkeld met het oog op grB regels waarbij boost onbeperkt was en dus iedere constructeur turbos gebruikte [emoji6]

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid