Ga naar inhoud

BMW Lovers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vraagje rond de "uitlaatlogica" van BMW:

Vroeger was een 3 met enkele uitlaat een 4 cilinder en eentje met dubbele uitlaat een zescilinder.

Hoe zit dat tegenwoordig? Als ik een 3 zie met een enkele (verchroomde) uitlaatpijp, welk model kan dat zijn?

Een enkele verchroomde uitlaatpijp is een 316/318/320 d/i. :)

Geplaatst:

Met dank.

En als ik het goed begrijp is een 5 met twee uitlaten gescheiden (links en rechts) een 535i-535d-550i en als de rest heeft een dubbele uitlaat links?

Geplaatst:

535i en 535d hebben 2 uitlaatpijpjes. De 540d, 550i en 550d hebben uitlaten ingewerkt in de achterbumper. :)

Geplaatst:

Beetje confused, aangezien dat model in de 7 en de X-reeksen wel bestaat. :)

Geplaatst:

We zouden het waarderen als je volgende keer je research beter doet Whispy, zo kunnen wij niet op jou rekenen.

Geplaatst:

:lol:

Trouwens, zit daar nog een verschil tussen de 35d en de 40d ? En hetzelfde voor de 35i en de 40i?

Ik dacht dat de 740i bvb een krachtiger versie van de 3.0i twin-turbo benzine kreeg dan de 535i?

Of is dat ook allemaal achterhaald?

Geplaatst:

Eigenlijk niet, de 640i levert raar maar waar 320 paardjes en 450 Nm koppel, de 335i en consoorten "maar" 306 PK en 400 Nm.
Vraag me niet waar het verschil zit, maar het is er wel eentje :)

Geplaatst:

Eigenlijk niet, de 640i levert raar maar waar 320 paardjes en 450 Nm koppel, de 335i en consoorten "maar" 306 PK en 400 Nm.

Vraag me niet waar het verschil zit, maar het is er wel eentje :)

Ik dacht ook dat de 740i iets van een 326pk of zo leverde in het begin.

Is die trouwens ook een turbo kwijtgespeeld sindsdien?

Rare gasten bij BMW :mellow:

Geplaatst:

Oorspronkelijk was de 335i(N54) een zes-in-lijn met twee turbo's, een Bi-turbo dus. Ondertussen is er de N55-versie die 1 turbo heeft met variabele geometrie, een zogenaamde Twin-scroll-turbo. Om het nog ingewikkelder te maken leveren beide een identiek vermogen, al zou de N54 beter te (chip)tunen zijn.

De reden waarom de 640i 320 pk heeft is denk ik om een verschil te maken met de 640d die ook 306 pk levert. In de 3-serie was dat niet nodig omdat de 335d daar maar 286pk levert.

Geplaatst:

N55 heeft geen variabele geometrie denk ik

De Porsche 911 Turbo is nog steeds de enige wagen die dat heeft (met een benzine, maar ben niet zeker)

Geplaatst:

Ook een Chrysler LeBaron Convertible heeft een variabele geometrie (en dat zelfs zónder turbo!), zeker als je over dwarse sporen rijdt.

• Vind ik leuk 8
Geplaatst:

:lolz:

Zo zijn er wel veel cabrios.

Effe verdervragen aan onze BMW-isten. Wat was het voordeel van die twee turbos op de 35i te vervangen door één twin-scroll? (buiten de lagere kost voor BMW en de verminderde complexiteit)

Geplaatst:

Milieunormen denk ik (misschien dat Bleke Willy het juist weet ?), al scheelt in de praktijk het verbruik niet veel. En zoals je al zei de lagere kost, de N54 is thans een beest ze hebben die niet voor niets in de 1M gebruikt en ook in de nieuwe M4 denk ik. De motoren zouden ook standaard meer vermogen halen dan opgegeven, 320 t.o.v 306. Waarmee ik niet wil zeggen dat de N55 slecht is, persoonlijk vind ik die ook iets vetter klinken, lekker zwaar in de lage toeren tot het typische 6-in-lijn gejank als je doortrekt.

Geplaatst:

Wel, ik veronderstel dat zo één turbo weglaten, wel wat voordelen heeft voor BMW. Ten eerste sparen ze inderdaad per auto enkele honderden euro uit zonder dat ze de prijs verlagen, dus dat is pure winst. Het is een onderdeel minder te vervangen in geval van garantieclaim, je zal wat meer plaats hebben in de motorruimte en minder hitte opwekken (wat opnieuw de betrouwbaarheid ten goede komt), etc

Voor de klant zelf zal er weinig verschil opzitten. De klant voor een 535i / 740i is al wat minder gedreven om tuning (of zelfs extreme prestaties) op te zoeken dan de jonge gast die net zijn eerste 118d kocht.

Het verschil in geluid, is me nog niet opgevallen. Feit is wel: Wanneer zie / hoor je eens een 35i?

Geplaatst:

Ja pa heeft er eentje dus ik hoor hem wel vaak, maar het is inderdaad zo dat je ze zeker hier in België enorm weinig ziet, ik kom zelfs vaker een M3 dan een 335i tegen. De N55 is trouwens iets betrouwbaarder dan de N54, die vooral in de 1ste jaren enkele kinderziektes had. Ik ben wel eens benieuwd wanneer ze de 35i een vermogensupgrade gaan geven, BMW weet ook maar al te goed dat de motor veel meer potentieel heeft, en heeft nog nooit een upgrade gehad sinds hij uitkwam in 2006 terwijl de 35d wel verbeterd is. Ik had het al bij de F30 verwacht maar misschien zijn ze ook wat bang om teveel in het vaarwater van die nieuwe M3/4 te komen.

Geplaatst:

Ook een Chrysler LeBaron Convertible heeft een variabele geometrie (en dat zelfs zónder turbo!), zeker als je over dwarse sporen rijdt.

enkel mits m-pack

Geplaatst:

Uw pa heeft een 535i? Ook wel "rare as hen's teeth", zoals ze in het Engels plegen te zeggen. Knap beest :)

Ik heb de indruk dat velen ofwel een 528i nemen of direct naar een 550i gaan.

Is er trouwens geen 530i ook nog? Ik dacht die ooit ergens in de catalogus te hebben zien staan.

Geplaatst:

Hij heeft een E92 335i.

En een 30i is de enige atmosferische zes-in-lijn, yup.

Geplaatst:

De 530i is toch niet meer verkrijgbaar sinds de facelift?

Geplaatst:

Sinds de LCI niet meer nee.

Had ook geen nut meer aangezien de 28i - nuchter bekeken - zijn meerdere was.

Geplaatst:

Ik veronderstel dat die voor Belgie en co inderdaad klopt, maar dat er op meer exotische markten wel misschien nog een 530i zal blijven bestaan. Of is die helemaal weg?

Anderzijds, hoe groot was het prijsverschil nog tussen een 530i en een 535i? De stap is vaak al snel gemaakt en de 535i zal met zijn turbo waarschijnlijk een veel voller karakter hebben.

Geplaatst:

Ik veronderstel dat die voor Belgie en co inderdaad klopt, maar dat er op meer exotische markten wel misschien nog een 530i zal blijven bestaan. Of is die helemaal weg?

Ik denk volledig weg, in de US kan je ook enkel de 528i of de 535i krijgen. En de 550i ook natuurlijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid