Ga naar inhoud

Invoer vanuit Frankrijk


Dave530

Aanbevolen berichten

Iemand hier al ervaring met het invoeren van een auto vanuit Frankrijk naar België?

Meerbepaald ivm de transitplaten.

 

Ja ik, Er zijn geen transitplaten beschikbaar in Frankrijk.

 

Ik ben gewoon teruggekeerd op de Franse nummerplaten en heb een tijdelijke verzekering op chassisnummer genomen. Niet alle verzekeringsmaatschappijen laten dat echter toe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook.

 

Zo moet het, idd. Franse nummerplaten volgen de auto (niet de persoon), dus als je een auto/motor koopt ginder krijg je die nummerplaten mee. Tenzij wanneer de vorige eigenaar ze al heeft ingeleverd... maar dat doen ze meestal niet. Nummerplaten zijn daar ook geen officiëel item: iedereen kan/mag ze maken.  Je vindt ze dan ook in alle vormen en uitvoeringen, soms met logo's van het automerk erop, soms met reclame van de garage, enzovoort/

Als je bij 'n officiële verkoper koopt (dealer, marchand, ...) ga je wel 'n document moeten ondertekenen waarbij je attesteert dat je vanaf dan houder van het voertuig en (vooral) de nummerplaten bent. Dus niet denken "Yeeey, ongestraft naar huis peren!" :D

 

Zoals Mayo zegt: je eigen verzekering tijdelijk op 't chassisnummer (en evt. nummerplaat, als je die al kent) overzetten. Kan een meerprijs betekenen. Aftikken en klaar.

 

Ook vreemd: de COC wordt in Frankrijk meestal opgestuurd naar de prefecture (of één of ander overheidsniveau daar) en krijg je dus niet mee. Je gaat dus in de meeste gevallen een nieuw gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen in België (via de dealer of importeur). Al is zelfs dát niet noodzakelijk, er zijn forummers die een voertuig al ingeschreven kregen zonder COC...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is dat dan wettelijk voor dat stuk van de grens naar huis?

Neen. Maar zelfs bij controle doet men daar niet moeilijk over. Tenminste: toch als je goed verzekerd bent (minstens op chassisnummer van het voertuig waar je mee rijdt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens luisteren of mijn verzekering dit wil doen,maar vrees ervoor

De meeste doen dat wel. Een goeie makelaar helpt al enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat houdt nooit stand als ze zelf expliciet dekking (op chassisnummer) bevestigen voor een ander voertuig dan het normaliter verzekerde voertuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
  • 6 jaren later...

Van een oud topic gesproken. Tussen mijn laatste post hierboven en nu heb ik alvast zelf een auto uit FR ingevoerd. Zonder problemen, en te lezen in het betreffende topic.

Ik heb een COC bij de invoerder aangevraagd. Heeft me als ik me niet vergis een 150 eur gekost en wat papperasserij, maar dan heb je geen miserie meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij invoer van een auto die eerder al in de Europese Unie werd ingeschreven is intussen al vele jaren geen COC of gelijkvormigheidsattest meer nodig. Dat staat zowel op het inschrijvingsbewijs als op het keuringsbewijs vermeld.

Als je er om welke reden dan ook toch per se een wil, dan kun je via de invoerder gaan. Heb je geluk, dan sturen ze het gewoon op (tegen betaling), heb je pech dan is het een homologatiekeuring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid