Ga naar inhoud

Luie motor, hoe fixen?


Dimitri

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een Honda Accord van 1998 gekocht van een oudere medemens die de laatste jaren nog  geen 5000km per jaar deed. Het gevolg laat zich raden: de 2 liter benzine motor voelde sloom en lui aan, ondanks zijn 135pk.

Sinds dat ik hem heb laat ik de motor eerst goed warm worden, en ga ik al eens de toeren opzoeken, maar nog niet te extreem natuurlijk. Hierdoor is het ondertussen al goed verbeterd en begint de motor wat los te komen, maar het kan nog steeds beter. Heeft er iemand nog wat tips and tricks hiervoor, of moet ik gewoon verder doen zoals ik bezig ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor spoelen met speciale olie, beetje bij beetje hoger in toeren trekken, groot onderhoud, injectorreiniger,...

Mijne 190 is merkbaar sneller geworden nadat deze punten zijn aangepakt, vooral na de motorspoeling.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik met m'n moeders Renault R5 leerde rijden reed die, voet op de vloer in hoogste (4de) versnelling, maximum 90 :-) het resultaat van jaren enkel tot aan de Colruyt en Denaldi rijden.

Na enkele maanden kwam dat wel weer goed, zijnde een 130 kmh was weer doenbaar

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfde probleem gehad met mijn vento vorig jaar.

toen het volgende allemaal vervangen:

-oliefilter
-luchtfilter
-brandstoffilter
-dichting kleppendeksel
-bougies
-bougiekabels
-delcokap
-delcorotor
-ruitenwissers voor
-waterpomp
-motorspoeling
-benzine systeem spoeling
-v-riem
-multiriem
-olie
-koelvloeistof
-ruitensproeiervloeistof

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Benieuwd voor hoeveel extra pk's die nieuwe ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof hebben gezorgd. :D 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Benieuwd voor hoeveel extra pk's die nieuwe ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof hebben gezorgd. :D 

extreem belangrijk om dit te vervangen voor extra vermogen.:lol:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei gTa:

Benieuwd voor hoeveel extra pk's die nieuwe ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof hebben gezorgd. :D 

Meer vermogen = meer dode vliegen op de voorruit

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, gTa said:

Benieuwd voor hoeveel extra pk's die nieuwe ruitenwissers en ruitensproeiervloeistof hebben gezorgd. :D 

Ging het ook just zeggen :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ice_Ken @Krikkie Ik lees veel verschillende dingen over motorspoeling op het internet, hoe hebben jullie dit gedaan? Gewoon toch speciale olie in (toevallig aanraders?), even laten draaien en terug laten uitlopen, of ben ik mis?

Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Dimitri said:

@Ice_Ken @Krikkie Ik lees veel verschillende dingen over motorspoeling op het internet, hoe hebben jullie dit gedaan? Gewoon toch speciale olie in (toevallig aanraders?), even laten draaien en terug laten uitlopen, of ben ik mis?

Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips ;)

hangt af van product hé, lees de gebruiksaanwijzing. Meestal bij de olie doen voor de wissel en laten warmdraaien, vervolgens gewoon oliewissel uitvoeren met nieuwe filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wegblijven van die motorspoelingen. Zie het nut er niet van in? Zit vooral in je hoofd.
Gebruik deftige olie, desnoods vervang je hem na 500km opnieuw als je persé een soort van "spoeling" wilt maar normaal is dat niet nodig. Om de 10.000km verse olie en filter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Jochen:

Ik zou wegblijven van die motorspoelingen. Zie het nut er niet van in? Zit vooral in je hoofd.
Gebruik deftige olie, desnoods vervang je hem na 500km opnieuw als je persé een soort van "spoeling" wilt maar normaal is dat niet nodig. Om de 10.000km verse olie en filter!

Als je hem zelf onderhoudt wel maar als je een tweedehands koopt weet je toch niet hoe lang er al mottige olie in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar dat ik zeg dat je hem de eerste keer na 500 km weer kan vervangen. Dan zal die oude zooi er wel uit zijn.
Ik zou dat geld eerder gebruiken voor een injectiereiniger ofzo.
Verse lucht, een goeie vonk en de juiste hoeveelheid benzine moet dat ding hebben. En een paar keer tegen de begrenzer trekken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2016 om 08:04 zei Jochen:

Ik zou wegblijven van die motorspoelingen. Zie het nut er niet van in? Zit vooral in je hoofd.
Gebruik deftige olie, desnoods vervang je hem na 500km opnieuw als je persé een soort van "spoeling" wilt maar normaal is dat niet nodig. Om de 10.000km verse olie en filter!

Ik heb ooit samen met @Avantuseen Audi gehad vol black sludge. Maar vol is echt vol. Daarom slechte oliesmering aan cilinderkop. 

Spoeling gedaan en opgelost. Helpt echt wel hoor...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorkomen is beter dan genezen.

Iedere auto die ik al gekocht heb kreeg direct Liqui Moly motorclean en daarna ceratec protector.

Dan om de 2 onderhouden nog eens Motor clean erin, en na 50.000km ceratec protector opnieuw.

Of het helpt geen flauw idee, maar slecht is het zeker niet (op die wagens die ik had). En mijn 190D was eigenlijk veel te vlot voor een hok met 400.000km en maar 126pk af fabriek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid