Ga naar inhoud

blokken en schijven


#166

Aanbevolen berichten

hoi,

 

er is me altijd verteld dat, wanneer ge nieuwe remschijven steekt, ge ook dadelijk beter de remblokken vervangt. heb me altijd afgevraagd of dat ook wel zo is. kunt ge zo een nieuwe schijf dan niet inrijden met blokken die bvb maar half op zijn? als ge daar een tiental keer vol mee in de ankers gaat, heeft zo een half blok zich dan nog niet aangepast aan de schijf? of is die nieuwe schijf dan niet goed ingereden? lijkt me toch half zot om perfect bruikbare remblokken te vervangen door nieuwe ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Frekkel:

Hoi,

Als je per se oude meuk wilt gaan hergebruiken schuur uw blokken dan op op een vlaktafel.

groetjes

wie heeft het hier over oude meuk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Frekkel:

Sinds wanneer zijn blokken die half op zijn nieuw?

beweer ik toch ook nergens?

ok. laat maar. openingspost zal niet duidelijk genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij wil half versleten blokken hergebruiken, ik geef u een tip hoe je het kan doen. Wees dankbaar voor mijn goeie raad ipv over mijn woordkeuze te zeiken. Moesten de negerkes in Afrika zoveel goeie raad krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leesvoer voor oorzaken van piepende en trillende remmen:

https://www.mijngrossier.nl/uit-de-praktijk-piepende-en-trillende-remmen-html

Daar staat niet het rechtstreekse antwoord in op jouw vraag. Maar het toont wel de samenhang tussen alle gemonteerde/gebruikte materialen aan. Oude blokken zijn versleten conform het montage-ritueel van de oude schijven. De nieuwe schijven kunnen weleens beter gemonteerd zijn, of slechter... met een ander raakvlak tot gevolg. Is het per definitie slecht? Vermoedelijk niet. Maar het is logischer om het te combineren met nieuwe blokken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Frekkel:

Vandaar afschuren op vlaktafel. Is mijn Nederlands zo slecht?

De topicstarter vroeg om de achtergrond, niet om de remedie :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gebruikte EBC greenstuff blokken op nieuwe schijven gezet vorig jaar op de vento, geen problemen mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Frekkel:

Jij wil half versleten blokken hergebruiken, ik geef u een tip hoe je het kan doen. Wees dankbaar voor mijn goeie raad ipv over mijn woordkeuze te zeiken. Moesten de negerkes in Afrika zoveel goeie raad krijgen...

ge hebt gelijk. waar zijn m'n manieren. bedankt. uitleg was ook heel verhelderend.

 

7 uur geleden zei msxx:

Wat leesvoer voor oorzaken van piepende en trillende remmen:

https://www.mijngrossier.nl/uit-de-praktijk-piepende-en-trillende-remmen-html

Daar staat niet het rechtstreekse antwoord in op jouw vraag. Maar het toont wel de samenhang tussen alle gemonteerde/gebruikte materialen aan. Oude blokken zijn versleten conform het montage-ritueel van de oude schijven. De nieuwe schijven kunnen weleens beter gemonteerd zijn, of slechter... met een ander raakvlak tot gevolg. Is het per definitie slecht? Vermoedelijk niet. Maar het is logischer om het te combineren met nieuwe blokken..

bedankt. zal ik straks eens doornemen.

 

7 uur geleden zei msxx:

De topicstarter vroeg om de achtergrond, niet om de remedie :P

was inderdaad de bedoeling.

 

6 uur geleden zei Ice_Ken:

ik heb gebruikte EBC greenstuff blokken op nieuwe schijven gezet vorig jaar op de vento, geen problemen mee gehad.

hebt ge de blokken ook opnieuw ingeremd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik had ze wel opgeschuurd ook. Waren blokken die nog bijna nieuw waren, dus was zonde om weg te gooien. Zeker een performance blok die al wat geld kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, #166 said:

hoi,

 

er is me altijd verteld dat, wanneer ge nieuwe remschijven steekt, ge ook dadelijk beter de remblokken vervangt. heb me altijd afgevraagd of dat ook wel zo is. kunt ge zo een nieuwe schijf dan niet inrijden met blokken die bvb maar half op zijn? als ge daar een tiental keer vol mee in de ankers gaat, heeft zo een half blok zich dan nog niet aangepast aan de schijf? of is die nieuwe schijf dan niet goed ingereden? lijkt me toch half zot om perfect bruikbare remblokken te vervangen door nieuwe ...

Ik heb nog nooit blokken en schijven samen vervangen (en ik heb al wat schijven en blokken versleten :P ).

Gewoon rustig inrijden zodat ze op mekaar kunnen inslijten. Dat geldt zowel voor nieuwe blokken als voor nieuwe schijven. Als je natuurlijk gaat noodremmen na 200 meter ...

Bij circuitgebruik moet je rustig opbouwen, maar op straat is er zeker geen enkel probleem. Als ik het verschil in slijtage zie op remblokken, zeker achteraan, krijg je dat bijna niet 100% gerodeerd op een korte tijd op straat. 

De clue is idd van het contactoppervlak goed te krijgen. En dat kan ook door de blokken uit de klauwen te halen en ze vlak te schuren, maar met rijden lukt dat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, we wijken af. Dit is AM, dus het enige juiste antwoord is: als uw remblokken of remschijven versleten zijn, hebt ge uwen auto al te lang, en doet ge die weg en koopt ge ne nieuwe.

:D

Ik wisselde m'n remblokken op m'n ex-120d ook zelf, had een gewone set en een circuitset. Die laatste sleten (zeer) snel, de schijven daarentegen gingen vele remblokken mee. Toch 3 keer nieuwe schijven gestoken en als ik dan blokken had (zowel straatblokken als circuitblokken) die nog niet op waren, dan gebruikte ik die nog opnieuw. Gewoon met gezond verstand gradueel inremmen. Scheef afgesleten remblokken (soms had ik dat op m'n circuitremblokken, vooral achteraan) hergebruikte ik nooit, die verving ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei ir_fuel:

De clue is idd van het contactoppervlak goed te krijgen. En dat kan ook door de blokken uit de klauwen te halen en ze vlak te schuren, maar met rijden lukt dat ook.

Tegen dat je dat al rijdend goed gekregen hebt, is er ofwel al overbodige slijtage aan de schijf ofwel aan de blokken. En waarom zou je nieuwe schijven al om zeep gaan helpen met oude blokken die al geen effen slijtagevlak meer hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok. bedankt. hier kan ik al wat mee.

 

2 uur geleden zei gTa:

Ik wisselde m'n remblokken op m'n ex-120d ook zelf, had een gewone set en een circuitset. Die laatste sleten (zeer) snel, de schijven daarentegen gingen vele remblokken mee. Toch 3 keer nieuwe schijven gestoken en als ik dan blokken had (zowel straatblokken als circuitblokken) die nog niet op waren, dan gebruikte ik die nog opnieuw. Gewoon met gezond verstand gradueel inremmen. Scheef afgesleten remblokken (soms had ik dat op m'n circuitremblokken, vooral achteraan) hergebruikte ik nooit, die verving ik dan.

is precies wat ik van plan ben, één set voor op't straat en één voor op't circuit. mijn schijven zijn op dit moment nog te goed om te vervangen, maar blokken heb ik wel vandoen. geen idee hoelang de schijven nog gaan meegaan, maar als dat is wanneer die circuitblokken (of de volgende) nog maar half zijn, zou het financieel wel een beetje zuur zijn om die dan niet meer te gebruiken.

gebruikte ge ook stock schijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de remmen van de E81 120d waren eigenlijk 'stock' een verrassend goeie uitgangsbasis om voor weinig een remsysteem te hebben dat goed tegen tracken bestand was. Remklauwen en schijven waren stock, maar de remleidingen heb ik vervangen door Goodridge (staalomvlochten, maar met extra zwart rubberen hoes over zodat ze er niet lastig over deden op de keuring), de remolie door ATE Racing Blue en als remblokken gebruikte ik EBC Yellow. Daarmee deed ik stints van 50 minuten aan 1 stuk op Zolder, gemiddeld tempo 2:05 / rondje (dus allerminst traag). Vond ik zeer behoorlijk. De schijven warpten niet (ik reed ze nochtans roodgloeiend, getuige enkele foto's van o.a. Denniske) en gingen goed lang mee, ondanks trackgebruik. M'n drukste trackjaren was dat niettemin toch een setje schijven per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei gTa:

Ja, de remmen van de E81 120d waren eigenlijk 'stock' een verrassend goeie uitgangsbasis om voor weinig een remsysteem te hebben dat goed tegen tracken bestand was. Remklauwen en schijven waren stock, maar de remleidingen heb ik vervangen door Goodridge (staalomvlochten, maar met extra zwart rubberen hoes over zodat ze er niet lastig over deden op de keuring), de remolie door ATE Racing Blue en als remblokken gebruikte ik EBC Yellow. Daarmee deed ik stints van 50 minuten aan 1 stuk op Zolder, gemiddeld tempo 2:05 / rondje (dus allerminst traag). Vond ik zeer behoorlijk. De schijven warpten niet (ik reed ze nochtans roodgloeiend, getuige enkele foto's van o.a. Denniske) en gingen goed lang mee, ondanks trackgebruik. M'n drukste trackjaren was dat niettemin toch een setje schijven per jaar.

rij zelf met een clio 3 RS. stock schijven met DS2500 remt keurig, maar een klein half uurke op zolder is limiet. wil nu wel eens weten wat het verschil is met een meer circuit gerichte blok. ik hoop, in de eerste plaats, op meer uithouding. stalen remleidingen heb ik nog niet steken. vind het trouwens straf dat ze op de keuring zo'n dingen niet zien/opmerken. er moet toch een manier zijn om ze te herkennen, zelfs als ze voorzien zijn met een rubberen omhulsel. of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, #166 said:

rij zelf met een clio 3 RS. stock schijven met DS2500 remt keurig, maar een klein half uurke op zolder is limiet. wil nu wel eens weten wat het verschil is met een meer circuit gerichte blok. ik hoop, in de eerste plaats, op meer uithouding. stalen remleidingen heb ik nog niet steken. vind het trouwens straf dat ze op de keuring zo'n dingen niet zien/opmerken. er moet toch een manier zijn om ze te herkennen, zelfs als ze voorzien zijn met een rubberen omhulsel. of niet?

denk dat je dan meer gaat geholpen zijn met remkoeling te voorzien. Hitte is altijd het probleem, mijn schijven werden 305°C op zolder en dat is gemeten na een cooldown met standaard blokken. Op Ecuyers werden ze amper 120°C(idem na cooldown), toont je hoe erg Zolder wel is voor de remmen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je remt te veel :)  Nee, Zolder is erg zwaar voor de remmen. 

Ik koop gewoon nieuwe blokken, alles vers, moet waarschijnlijk niet maar dan kan alles mooi inslijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@Simoni Ja ik rij momenteel met Endless ME20 vooraan en EBC Yellow achteraan. Super remblok! Geeft soms wel een schijn af, maar gaat nadien weer weg. Hebben me nog nooit teleurgesteld. En slijtage is erg goed. Piepen tegenwoordig wel. En ik vind ze heel prijzig... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Alexx:

Ja ik rij momenteel met Endless ME20 vooraan.  Super remblok! Geeft soms wel een schijn af, maar gaat nadien weer weg. Hebben me nog nooit teleurgesteld. En slijtage is erg goed. Piepen tegenwoordig wel. En ik vind ze heel prijzig... :D

Piepen nu idd veel te hard met de lagere temperaturen en koud zijn ze niets waard. Heb me al een paar keer mispakt in het begin van een rit :P 

Maar bijten idd zeer goed, remt een stuk beter dan standaard maar zoals Alex zegt toch wel vrij prijzig :( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid