#166 255 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 hoi, er is me altijd verteld dat, wanneer ge nieuwe remschijven steekt, ge ook dadelijk beter de remblokken vervangt. heb me altijd afgevraagd of dat ook wel zo is. kunt ge zo een nieuwe schijf dan niet inrijden met blokken die bvb maar half op zijn? als ge daar een tiental keer vol mee in de ankers gaat, heeft zo een half blok zich dan nog niet aangepast aan de schijf? of is die nieuwe schijf dan niet goed ingereden? lijkt me toch half zot om perfect bruikbare remblokken te vervangen door nieuwe ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 Hoi, Als je per se oude meuk wilt gaan hergebruiken schuur uw blokken dan op op een vlaktafel. groetjes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 17 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 5 minuten geleden zei Frekkel: Hoi, Als je per se oude meuk wilt gaan hergebruiken schuur uw blokken dan op op een vlaktafel. groetjes wie heeft het hier over oude meuk? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 Sinds wanneer zijn blokken die half op zijn nieuw? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 17 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 23 minuten geleden zei Frekkel: Sinds wanneer zijn blokken die half op zijn nieuw? beweer ik toch ook nergens? ok. laat maar. openingspost zal niet duidelijk genoeg zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 Jij wil half versleten blokken hergebruiken, ik geef u een tip hoe je het kan doen. Wees dankbaar voor mijn goeie raad ipv over mijn woordkeuze te zeiken. Moesten de negerkes in Afrika zoveel goeie raad krijgen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 Wat leesvoer voor oorzaken van piepende en trillende remmen: https://www.mijngrossier.nl/uit-de-praktijk-piepende-en-trillende-remmen-html Daar staat niet het rechtstreekse antwoord in op jouw vraag. Maar het toont wel de samenhang tussen alle gemonteerde/gebruikte materialen aan. Oude blokken zijn versleten conform het montage-ritueel van de oude schijven. De nieuwe schijven kunnen weleens beter gemonteerd zijn, of slechter... met een ander raakvlak tot gevolg. Is het per definitie slecht? Vermoedelijk niet. Maar het is logischer om het te combineren met nieuwe blokken.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 1 minuut geleden zei msxx: ander raakvlak tot gevolg Vandaar afschuren op vlaktafel. Is mijn Nederlands zo slecht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 910 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 Waarom dan niet gewoon afwachten en zien hoe de oude remblokken zich gedragen op de nieuwe schijven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DDke 7.295 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 8 minutes ago, Frekkel said: Vandaar afschuren op vlaktafel. Is mijn Nederlands zo slecht? Hier niet. Live is een ander paar mouwen 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 10 minuten geleden zei Frekkel: Vandaar afschuren op vlaktafel. Is mijn Nederlands zo slecht? De topicstarter vroeg om de achtergrond, niet om de remedie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ice_Ken 4.966 Geplaatst: 17 augustus 2016 Delen Geplaatst: 17 augustus 2016 ik heb gebruikte EBC greenstuff blokken op nieuwe schijven gezet vorig jaar op de vento, geen problemen mee gehad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 18 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 7 uur geleden zei Frekkel: Jij wil half versleten blokken hergebruiken, ik geef u een tip hoe je het kan doen. Wees dankbaar voor mijn goeie raad ipv over mijn woordkeuze te zeiken. Moesten de negerkes in Afrika zoveel goeie raad krijgen... ge hebt gelijk. waar zijn m'n manieren. bedankt. uitleg was ook heel verhelderend. 7 uur geleden zei msxx: Wat leesvoer voor oorzaken van piepende en trillende remmen: https://www.mijngrossier.nl/uit-de-praktijk-piepende-en-trillende-remmen-html Daar staat niet het rechtstreekse antwoord in op jouw vraag. Maar het toont wel de samenhang tussen alle gemonteerde/gebruikte materialen aan. Oude blokken zijn versleten conform het montage-ritueel van de oude schijven. De nieuwe schijven kunnen weleens beter gemonteerd zijn, of slechter... met een ander raakvlak tot gevolg. Is het per definitie slecht? Vermoedelijk niet. Maar het is logischer om het te combineren met nieuwe blokken.. bedankt. zal ik straks eens doornemen. 7 uur geleden zei msxx: De topicstarter vroeg om de achtergrond, niet om de remedie was inderdaad de bedoeling. 6 uur geleden zei Ice_Ken: ik heb gebruikte EBC greenstuff blokken op nieuwe schijven gezet vorig jaar op de vento, geen problemen mee gehad. hebt ge de blokken ook opnieuw ingeremd? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ice_Ken 4.966 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 ja, ik had ze wel opgeschuurd ook. Waren blokken die nog bijna nieuw waren, dus was zonde om weg te gooien. Zeker een performance blok die al wat geld kost. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 51.995 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 13 hours ago, #166 said: hoi, er is me altijd verteld dat, wanneer ge nieuwe remschijven steekt, ge ook dadelijk beter de remblokken vervangt. heb me altijd afgevraagd of dat ook wel zo is. kunt ge zo een nieuwe schijf dan niet inrijden met blokken die bvb maar half op zijn? als ge daar een tiental keer vol mee in de ankers gaat, heeft zo een half blok zich dan nog niet aangepast aan de schijf? of is die nieuwe schijf dan niet goed ingereden? lijkt me toch half zot om perfect bruikbare remblokken te vervangen door nieuwe ... Ik heb nog nooit blokken en schijven samen vervangen (en ik heb al wat schijven en blokken versleten ). Gewoon rustig inrijden zodat ze op mekaar kunnen inslijten. Dat geldt zowel voor nieuwe blokken als voor nieuwe schijven. Als je natuurlijk gaat noodremmen na 200 meter ... Bij circuitgebruik moet je rustig opbouwen, maar op straat is er zeker geen enkel probleem. Als ik het verschil in slijtage zie op remblokken, zeker achteraan, krijg je dat bijna niet 100% gerodeerd op een korte tijd op straat. De clue is idd van het contactoppervlak goed te krijgen. En dat kan ook door de blokken uit de klauwen te halen en ze vlak te schuren, maar met rijden lukt dat ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 Jongens, we wijken af. Dit is AM, dus het enige juiste antwoord is: als uw remblokken of remschijven versleten zijn, hebt ge uwen auto al te lang, en doet ge die weg en koopt ge ne nieuwe. Ik wisselde m'n remblokken op m'n ex-120d ook zelf, had een gewone set en een circuitset. Die laatste sleten (zeer) snel, de schijven daarentegen gingen vele remblokken mee. Toch 3 keer nieuwe schijven gestoken en als ik dan blokken had (zowel straatblokken als circuitblokken) die nog niet op waren, dan gebruikte ik die nog opnieuw. Gewoon met gezond verstand gradueel inremmen. Scheef afgesleten remblokken (soms had ik dat op m'n circuitremblokken, vooral achteraan) hergebruikte ik nooit, die verving ik dan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 6 uur geleden zei ir_fuel: De clue is idd van het contactoppervlak goed te krijgen. En dat kan ook door de blokken uit de klauwen te halen en ze vlak te schuren, maar met rijden lukt dat ook. Tegen dat je dat al rijdend goed gekregen hebt, is er ofwel al overbodige slijtage aan de schijf ofwel aan de blokken. En waarom zou je nieuwe schijven al om zeep gaan helpen met oude blokken die al geen effen slijtagevlak meer hebben? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 18 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 ok. bedankt. hier kan ik al wat mee. 2 uur geleden zei gTa: Ik wisselde m'n remblokken op m'n ex-120d ook zelf, had een gewone set en een circuitset. Die laatste sleten (zeer) snel, de schijven daarentegen gingen vele remblokken mee. Toch 3 keer nieuwe schijven gestoken en als ik dan blokken had (zowel straatblokken als circuitblokken) die nog niet op waren, dan gebruikte ik die nog opnieuw. Gewoon met gezond verstand gradueel inremmen. Scheef afgesleten remblokken (soms had ik dat op m'n circuitremblokken, vooral achteraan) hergebruikte ik nooit, die verving ik dan. is precies wat ik van plan ben, één set voor op't straat en één voor op't circuit. mijn schijven zijn op dit moment nog te goed om te vervangen, maar blokken heb ik wel vandoen. geen idee hoelang de schijven nog gaan meegaan, maar als dat is wanneer die circuitblokken (of de volgende) nog maar half zijn, zou het financieel wel een beetje zuur zijn om die dan niet meer te gebruiken. gebruikte ge ook stock schijven? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.126 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 Ja, de remmen van de E81 120d waren eigenlijk 'stock' een verrassend goeie uitgangsbasis om voor weinig een remsysteem te hebben dat goed tegen tracken bestand was. Remklauwen en schijven waren stock, maar de remleidingen heb ik vervangen door Goodridge (staalomvlochten, maar met extra zwart rubberen hoes over zodat ze er niet lastig over deden op de keuring), de remolie door ATE Racing Blue en als remblokken gebruikte ik EBC Yellow. Daarmee deed ik stints van 50 minuten aan 1 stuk op Zolder, gemiddeld tempo 2:05 / rondje (dus allerminst traag). Vond ik zeer behoorlijk. De schijven warpten niet (ik reed ze nochtans roodgloeiend, getuige enkele foto's van o.a. Denniske) en gingen goed lang mee, ondanks trackgebruik. M'n drukste trackjaren was dat niettemin toch een setje schijven per jaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 18 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 2 minuten geleden zei gTa: Ja, de remmen van de E81 120d waren eigenlijk 'stock' een verrassend goeie uitgangsbasis om voor weinig een remsysteem te hebben dat goed tegen tracken bestand was. Remklauwen en schijven waren stock, maar de remleidingen heb ik vervangen door Goodridge (staalomvlochten, maar met extra zwart rubberen hoes over zodat ze er niet lastig over deden op de keuring), de remolie door ATE Racing Blue en als remblokken gebruikte ik EBC Yellow. Daarmee deed ik stints van 50 minuten aan 1 stuk op Zolder, gemiddeld tempo 2:05 / rondje (dus allerminst traag). Vond ik zeer behoorlijk. De schijven warpten niet (ik reed ze nochtans roodgloeiend, getuige enkele foto's van o.a. Denniske) en gingen goed lang mee, ondanks trackgebruik. M'n drukste trackjaren was dat niettemin toch een setje schijven per jaar. rij zelf met een clio 3 RS. stock schijven met DS2500 remt keurig, maar een klein half uurke op zolder is limiet. wil nu wel eens weten wat het verschil is met een meer circuit gerichte blok. ik hoop, in de eerste plaats, op meer uithouding. stalen remleidingen heb ik nog niet steken. vind het trouwens straf dat ze op de keuring zo'n dingen niet zien/opmerken. er moet toch een manier zijn om ze te herkennen, zelfs als ze voorzien zijn met een rubberen omhulsel. of niet? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ice_Ken 4.966 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 28 minutes ago, #166 said: rij zelf met een clio 3 RS. stock schijven met DS2500 remt keurig, maar een klein half uurke op zolder is limiet. wil nu wel eens weten wat het verschil is met een meer circuit gerichte blok. ik hoop, in de eerste plaats, op meer uithouding. stalen remleidingen heb ik nog niet steken. vind het trouwens straf dat ze op de keuring zo'n dingen niet zien/opmerken. er moet toch een manier zijn om ze te herkennen, zelfs als ze voorzien zijn met een rubberen omhulsel. of niet? denk dat je dan meer gaat geholpen zijn met remkoeling te voorzien. Hitte is altijd het probleem, mijn schijven werden 305°C op zolder en dat is gemeten na een cooldown met standaard blokken. Op Ecuyers werden ze amper 120°C(idem na cooldown), toont je hoe erg Zolder wel is voor de remmen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.161 Geplaatst: 18 augustus 2016 Delen Geplaatst: 18 augustus 2016 Of je remt te veel Nee, Zolder is erg zwaar voor de remmen. Ik koop gewoon nieuwe blokken, alles vers, moet waarschijnlijk niet maar dan kan alles mooi inslijten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simoni 5.594 Geplaatst: 9 december 2016 Delen Geplaatst: 9 december 2016 interessante uitleg! @Alexx jij bent er ook veel mee bezig. Heb je nu die endless blokken? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alexx 3.262 Geplaatst: 9 december 2016 Delen Geplaatst: 9 december 2016 @Simoni Ja ik rij momenteel met Endless ME20 vooraan en EBC Yellow achteraan. Super remblok! Geeft soms wel een schijn af, maar gaat nadien weer weg. Hebben me nog nooit teleurgesteld. En slijtage is erg goed. Piepen tegenwoordig wel. En ik vind ze heel prijzig... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.937 Geplaatst: 9 december 2016 Delen Geplaatst: 9 december 2016 1 uur geleden zei Alexx: Ja ik rij momenteel met Endless ME20 vooraan. Super remblok! Geeft soms wel een schijn af, maar gaat nadien weer weg. Hebben me nog nooit teleurgesteld. En slijtage is erg goed. Piepen tegenwoordig wel. En ik vind ze heel prijzig... Piepen nu idd veel te hard met de lagere temperaturen en koud zijn ze niets waard. Heb me al een paar keer mispakt in het begin van een rit Maar bijten idd zeer goed, remt een stuk beter dan standaard maar zoals Alex zegt toch wel vrij prijzig Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.