Ga naar inhoud

Volkswagen Up!


Sjoerie

Aanbevolen berichten

[h=1]Officieel: Volkswagen Up bestormt A-segment[/h][h=2]Een van de belangrijkste primeurs van de IAA is uit z’n ei gekropen. Met de geheel nieuwe Up wil Volkswagen het A-segment flink opschudden.[/h] De Volkswagen Up is 3,54 meter lang en 1,64 meter breed. De wielbasis is 2,42 meter, waardoor Volkswagen interieurruimte voor vier belooft. De bagageruimte heeft een inhoud van 251 liter. Met neergeklapte achterbank is dat 951 liter.

Onder de kap ligt een nieuwe driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van één liter. Het blokje is er in twee smaken: 60 pk of 75 pk. De eerste heeft een CO2-uitstoot van 105 g/km, bij de sterkste versie is dat 108 g/km. Daardoor hebben beide auto’s bij de introductie de wegenbelasting- en bpm-vrije status.

Wie minder CO2-uitstoot wil, kan het Bluemotion Technology-pakket bestellen. Dan krijgt de Up de beschikking over onder meer een start-stopsysteem en regeneratie van remenergie. Later komt er ook nog een driecilinder motor die geschikt is voor aardgas en groengas. Die heeft een gemiddeld verbruik van 3,2 liter per 100 kilometer. Dat betekent een CO2-uitstoot van 86 g/km. Met het Bluemotion Technology-pakket is dat 79 g/km. Dat wordt zoals het er nu uitziet de laagste uitstoot voor een auto zonder elektromotor. In 2013 komt er ook nog een geheel elektrische Up.

Volkswagen heeft ook aan de veiligheid gedacht. De Up is namelijk de eerste in z’n segment die leverbaar is met City Emergency Braking. Dat systeem is actief bij snelheden tot 30 km/h en maakt gebruik van een laser-sensor. Die scant de omgeving en signaleert potentiële aanrijdingen. Het systeem probeert die te voorkomen of in ieder geval de schade te verminderen door de Up automatisch af te remmen.

Binnenin valt het op de middenconsole geplaatste Personal Infotainment Device (PID) op. Daarmee is het mogelijk om navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties te bedienen en te organiseren. De PID is simpelweg bovenop de middenconsole te plaatsen. Vanaf dat moment is hij opgenomen in het ‘netwerk’ van de auto. Daarbij kan het scherm gebruikt worden voor de weergave van belangrijke voertuiginformatie. Het display geeft bij gebruik van de ParkPilot parkeerhulp bijvoorbeeld een visuele weergave van de ruimte achter de auto.

De onthulling van de Volkswagen Up vindt plaats op de IAA in Frankfurt. Begin 2012 verschijnt de Volkswagen Up bij de dealers.

m1eyt25b8btd_800.jpg

m1eyt25b9ttc_800.jpg

m1eyt25b6bte_800.jpg

m1eyt25b7itf_800.jpg

m1eyt25b5ltg_800.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

[h=1]Gereden: Volkswagen Up[/h]Als Fiat begin 2012 met zijn nieuwe Panda op de markt komt, zal hij een nieuwe en niet mistenverstane tegenstander hebben, de Volkswagen Up, te koop voor een begintarief dat tussen de 8.500 en 9.000 euro zal liggen. Met een 1,0-liter driecilinder benzinemotor aan boord, die 75 pk levert en waarmee je spelenderwijs 1 op 20 rijdt. Maar die er ook geen moeite mee heeft op de Autobahn een tempo van 160 km/h vast te houden, zo ervoeren we tijdens een speciale pre-introductie van de Up in Wolfsburg.

De eerste indrukken waren zonder meer positief. Dankzij zijn – voor zijn klasse - extreem lange wielbasis van 2,42 meter rijdt de up! niet alleen heel stabiel en comfortabel, maar is hij ook buitengewoon ruim. De up! is maar 3,5 meter lang, maar dankzij het feit dat de wielen extreem op de hoeken staan, is de ruimte binnenin voldoende voor vier volwassenen en aardig wat bagage.

De instap naar achteren vraagt weliswaar enige lenigheid, ondanks het feit dat de portieren zo groot zijn als die van een Phaeton, maar verder laat het comfort niks te wensen over. Complimenten aan de motoreningenieurs: de driepitter klinkt niet als een keukenmachine, maar maakt gewoon een lekker geluid, loopt keurig trillingsvrij (ondanks de afwezigheid van balansassen) en hij is nog lekker soepel ook.

De voorruitstijlen zijn erg dik wat doet vrezen voor het zicht naar voren, maar doordat ze zo ver van je vandaan staan, is dat toch goed.

De Up ziet er goed uit, zowel van binnen als buiten, het is een auto met een vriendelijk en rustig design, zoals de Golf. We weten uit ervaring dat de houdbaarheid daarvan okay is. Moet ook wel, want deze eerste up! vormt de basis van een complete familie: er komen ook een vijfdeurs, een coupé, een MPV en een elektrische versie.

Bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/17447/gereden-volkswagen-up

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk design... heel back to basic en stijlvol.

Interieur ziet er me vree plastiek uit.

Al bij al zou ik toch voor de nieuwe Panda kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb een Move Up! ter beschikking gekregen als vervangwagen. Ik ben er wel door gecharmeerd. Voor een klein motortje (1 liter driecilinder met 55kW) wil het nog wel vooruit. Het is geen racemachine maar hij valt me niet tegen qua acceleratie. De uitrusting is vrij spartaans. Toch is hij degelijk in elkaar gevezen. Op de autostrade ging hij ook vlot mee en dat is voor zo'n kleine stadsmus geen vanzelfsprekendheid. Je merkt echter wel dat hij daar niet voor gemaakt is, getuige de rol- en andere geluiden. In de stad voelt hij zicht beter thuis. De stop-start deed niet mee vandaag, maar daar zullen de lage temperaturen wel iets mee te maken gehad hebben.

Het is dus al bij al geen onaangename kennismaking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Move Up! ter beschikking gekregen als vervangwagen. Ik ben er wel door gecharmeerd. Voor een klein motortje (1 liter driecilinder met 55kW) wil het nog wel vooruit. Het is geen racemachine maar hij valt me niet tegen qua acceleratie. De uitrusting is vrij spartaans. Toch is hij degelijk in elkaar gevezen. Op de autostrade ging hij ook vlot mee en dat is voor zo'n kleine stadsmus geen vanzelfsprekendheid. Je merkt echter wel dat hij daar niet voor gemaakt is, getuige de rol- en andere geluiden. In de stad voelt hij zicht beter thuis. De stop-start deed niet mee vandaag, maar daar zullen de lage temperaturen wel iets mee te maken gehad hebben.

Het is dus al bij al geen onaangename kennismaking.

 

Kuch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de pointer, jupmans. De foto's zijn toegevoegd.

 

Heb er nu toch al wat zien rijden. Knap design zo voor een klein karretje.

Het past mooi in de huisstijl. Zeker het front is typisch VW.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid