Ga naar inhoud

Powerflex rubbers


Alexx

Aanbevolen berichten

Powerflex is een merk dat polyurethaan ophangingsrubbers en -bussen maakt. Meestal in stuggere uitvoering dan standaard; met als doel minder speling in die joints toe te laten dan met standaard bussen. Voordelen: de mate waarin de rubbers (gemaakt om te flexen) flexen, vermindert. Een wegauto moet b.v. bij hard remmen behoorlijk wat flexen om stabieler op de neus te liggen. Die bussen isoleren ook: bepaalde trillingen geraken niet of sterk verminderd door die joints, daar waar een stugge stalen verbinding ze gewoon verder zou doorsturen (tot in jouw butt). Het blijven wegauto's, waar men dat niet wil, natuurlijk. Het feit dat er minder flex in zit, laat b.v. toe om je ophanging preciezer af te stellen, omdat je met minder dynamische vervorming/flex rekening moet houden. De voelbare eigenschappen van de afstelling (weggedrag) worden versterkt (dus als je kar rotslecht afgesteld staat maak je 'm nog zoveel slechter) en wat ook voelbaar vermindert is de delay waarmee bepaalde wegeigenschappen naar boven komen. Of nog: de auto reageert sneller en scherper op wat je doet/vraagt enz. Nadelen: met de weggenomen mate aan flex neem je ook een zekere mate aan comfort weg. Bepaalde klappen gaan minder gefilterd doorgegeven worden aan de rest van de auto (en de inzittenden). Als comfort hoog in je lastenboek staat, moet je dat dus niet doen. (In de racerij vervangt men sommige bussen door ball joints, dus metalen koppelingen zonder (of bijna geen) speling en/of flex. Dat maakt de auto nog zoveel scherper en laat toe om veel preciezer af te gaan stemmen.)

Ik heb in m'n vorige auto het achterste subframe, dat vast zit aan de zelfdragende kooi op 4 punten met knoerten van bussen, laten vervangen door deze van de E90ff M3. Waar de stock bussen een soort van zachte rubber waren met een H-vormig profiel binnenin (dus er waren "gaten" in die veel flex toelieten), waren die van de M3 in vol rubber en binnen/buiten voorzien van een dikke stalen huls, waardoor er bijna geen flex meer mogelijk was. M'n voorste stuurstangen heb ik toen ook vervangen door versie met bussen (zoals) van de M3, en daar hetzelfde verhaal: de stock busjes waren (weliswaar vol) zacht rubber en je kon zelfs met de hand voelen dat daar veel flex in zat, terwijl de M3-versie bijzonder stug waren.
Het verschil inzake wegligging was vrij groot. Ergens had ik dat wel verwacht, maar toch stond ik er van te kijken. (M'n auto had de camber-mod met meer negatief camber vooraan en stond op PSS9. Doorgaans reed ik op circuit op R888.) Het stuurgevoel in bochten onder extreme load (dus tegen de gripgrens aan) was preciezer: waar ik met standaard bussen in een "1G-bocht" gemakkelijk 10 graden (!) meer stuurinput kon geven zonder dat dat veel deed aan de rijlijn (wat uiteraard ook te maken heeft met de rest van de auto, de banden, enz.) en zonder dat ik dat vooral voelde in respons, kreeg ik er in dezelfde omstandigheden een stuurinrichting voor terug die onder druk nog altijd communiceerde (dat was al leuk) en nog (minimale) correcties toeliet die normale input behoefden. Voorheen kon ik tegen b.v. onderstuurgrens aan nog 10 graden extra input geven en dan kwam het onderstuur geleidelijk aan over een seconde of 2 verspreid opzetten. Dat was dus écht sturen met veeel vertraging. Met de nieuwe bussen vooraan voelde ik veel sneller dat ik de banden over hun grens duwde, of als ze nog marge hadden kon ik met minder dan 10 graden stuurhoek als input een correctie van m'n rijlijn vragen én krijgen.
De achterste bussen (subframe) waren zo mogelijk nog interessanter. Pas na de plaatsing ervan heb ik kunnen uitvogelen dat heel dat subframe zo veel flex toelaat dat je nooit ofte nimmer een precieze, levendige, communicatieve achteras kon hebben. Absoluut onmogelijk. De reacties kwamen (sterk) vertraagd, het was als roeren in boter, zeer onprecies. Voordien voelde ik de achteras nooit, die volgde altijd gedwee of die ging met een geleidelijk aanzwellend bandengepiep laten verstaan dat er ergens iets te weinig grip vond om die bocht aan die snelheid te kunnen aanhouden. :D Met de M3-subframerubbers erin werd de achterkant van de auto echt een element met karakter, een voelbaar onderdeel waar je mee kon communiceren en iets mee kon doen. M'n initiële afstelling (in de hoop van een levendiger achteras te bekomen) was veel te extreem om daar zuiver mee te kunnen rijden, dus na aanpassen kreeg ik een auto die minder extreem uitgelijnd was achteraan maar wel een strakkere connectie tussen wielen en auto had (bussen). En dat voelde je. Je kon in je onderrug en kont de auto mooi voelen zoeken naar grip b.v. (lift-off oversteer) of je kon dan wél voelen hoe je de kont moest zetten en laten grippen voor je op 't gas mocht (ik had een lagggggy diesel zonder sper, dus gedoseerd gas geven en waaaachten tot je gas mocht geven was een continu battle).

Ik zou het, jouw rijstijl, auto en huidige mods bekijkend, ten stelligste aanbevelen. Ik vermoed dat je nu onderdelen hebt zitten die je niet ten volle kan smaken net omdat er nog teveel precisie verloren gaat in die ingebouwde (bewuste) flex.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een post, super! Merci @gTa

Frits raadde me aan om enkel vooraan de rubbers te vervangen... Ik heb momenteel een OS Giken sper, Bilstein B16, M4 draagarmen (-2 camber vooraan) en een Wiecher veerpootbrug. Ik blijf momenteel wel op Michelin PSS rijden. Dat de auto stugger gaat rijden, is voor mij geen nadeel als je dit vergelijkt met de voordelen. Ik kan men ophaning desnoods nog nog zachter zetten indien nodig. Even bericht sturen naar Frits dat hij ze opzij mag houden voor mij. :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag je eens na op basis waarvan hij z'n advies baseert om achteraan (nog) geen bussen te vervangen? Ben ik wel benieuwd naar. (Voor alle duidelijkheid: ik trek niet in twijfel, wel integendeel. Ik wil gewoon graag weten waarom, omdat ik dan bijleer.)

Die achteraan vervangen is wel een behoorlijk strontwerk (allez, toch bij de vorige generatie '1/'3, geen idee of dat bij de huidige generatie nog zo is). Na die install lag m'n subframe ook minimaal anders gekanteld ten opzichte van de kooi (maar dan écht minimaal, geen 1 of meerdere graden) en daardoor (of samen daarmee) is er een differentieel-whine gekomen die sindsdien nooit meer weggegaan is. Niet luid, maar (net) hoorbaar voor gevoelige oren. Vond ik vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van PU is dat het een materiaal is met redelijk veel 'kruip'. Dat wil zeggen dat het onder belasting traag maar zeker plastisch gaat vervormen. Als je dat dus als ophangingsonderdelen gaat gebruiken, dan geven die speling na een bepaalde tijd. Dan gaat je ophanging dus gaan rammelen.

Bij rubber begint het te scheuren en wordt het stelselmatig slapper. Dat voel/ je, en dan weet je dat die onderdelen vervangen moeten worden.

Als er kits te krijgen zijn met ball-joints, zou ik daar voor gaan. BMW gebruikt dat trouwens zelf ook op bepaalde draagarmen, meestal wel met nog wat rubber rond om de harde schokken te dempen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid