jan.van.gent 3.716 Geplaatst: 16 juni 2017 Delen Geplaatst: 16 juni 2017 Mijn E36 316i lpg is zo goed als verkocht. Dus de zoektocht naar een opvolger kan van start gaan. Vereisten: - >4 cyl (bij voorkeur 6 in lijn) - BMW - RWD (geen xdrive) - manueel - Euro4, bij voorkeur >2005 - geen directe injectie - geen turbo - >220 pk - airco - trekhaak - km stand <160.000 - prijs < 13.000 € Dan kom ik automatisch uit op een BMW E91 330i en een E61 530i, met het N52 motorblok, of dus 258 pk. Liefst ga ik voor de E91 330i, maar jammer genoeg heeft die geen plek voor reserve wiel, en dus een ringtank. In de plaats zit daar een kunststof bak, zie: In Duitsland en Nederland zijn er LPG installateurs die die kunststof bak gaan verwijderen, dicht maken met een platte stuk plaat (+verstevigingen) en werken dan met een onderbouw tank. Tank weg: Dicht gemaakt en met ondertank: Bij IASB in nederland doen ze het zo: (zie: http://www.aisb.nl/installaties-en-systemen/autogasinstallatie-fotos/bmw/bmw-3-touring) Het probleem/vraagteken hierbij is of dit wel toegestaan is voor de belgische keuring. Volgens LPG de roover is dit niet het geval, omdat je zogezegd structurele veranderingen aanbrengt. Maar in mijn ogen is een kunststof bak verwijderen nu niet bepaald een "structurele" aanpassing. De brandstoftank onderaan monteren is wel toegestaan Zie: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&table_name=wet&cn=2013030716 Montage van de brandstoftank onder de auto 8. § 1. Bij de montage van de brandstoftank onder de auto moet bij een lege auto met de ophanging in rijstand, de vrije hoogte tussen het laagste punt van de brandstoftank en de grond ten minste 200 mm bedragen voor auto's met een maximaal toegestane massa tot en met 3 500 kg, en ten minste 250 mm voor auto's met een maximaal toegestane massa van meer dan 3 500 kg. Voor de onder de categorieën N1 ingeschreven of in te schrijven auto's en voor de terreinvoertuigen zoals bepaald in bijlage II van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, mag de vrije hoogte onder de brandstoftank niet kleiner zijn dan 250 mm. De minimale vrije hoogte mag na verloop van tijd nooit met meer dan 10 % verminderen. Er kan echter van de in het eerste en tweede lid opgelegde minimale vrije hoogtes worden afgeweken, indien de brandstoftank aan de voor- en zijkanten voldoende is beschermd en indien geen enkel onderdeel van de brandstoftank onder de beschermende structuur uitsteekt. § 2. Een brandstoftank die achter de aslijn van de achterwielen van de auto is gemonteerd, ligt bovendien volledig boven de raaklijn die vertrekt van het achterwiel en die door het laagste punt van het oorspronkelijke achterkoetswerk loopt of, in voorkomend geval, door de oorspronkelijk gemonteerde bumper. Indien evenwel om redenen eigen aan de fabricage van de auto's met een hoogst toegelaten massa tot en met 3 500 kg niet aan de hierboven vermelde vereiste kan worden voldaan, dan mag de vrije hoogte onder ieder punt van de brandstoftank niet minder bedragen dan 1/4 van de horizontale afstand van dat punt tot het verticaal vlak dat door de aslijn van de achterwielen van de auto gaat. § 3. De brandstoftank moet door middel van spatlappen tegen voorwerpen die door de wielen worden weggeslingerd, zijn beschermd. De appendages bevinden zich volledig boven het laagste punt van de brandstoftank. § 4. De brandstoftank moet op ten minste 100 mm van elke uitlaatleiding en van iedere andere warmtebron worden gemonteerd, behalve indien hij op afdoende wijze tegen de thermische straling is beschermd. Een E61 heeft daarintegen wel ruimte voor een reserve wiel, dus een ringtank is wel een oplossing. Wat denken jullie van de E91 ombouw? Niet toegestaan of juist wel? Aan te raden of af te raden? Of beter direct voor een E61 gaan? Of zijn er nog opties die ik over het hoofd zie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fcapri 126 Geplaatst: 17 juni 2017 Delen Geplaatst: 17 juni 2017 volgens mij mag het gewoon. in mijn pickup had ik ook 2 gastanken die onderaan de laadbak gemonteerd werden. er mag heel veel bij de inbouw van LPG. bij een gewone auto mag je NIETS wijzigen aan de huidige brandstoftank. ook een kleinere monteren is niet toegelaten. echter bij inbouw van LPG installatie mag je die zelf verwijderen of veranderen. hetgeen ik mij wel af vraag: als je die plastic bak verwijderd, heb je dan een open gat waarmee je de vloer ziet? dat kan ik namelijk niet geloven. onze benz had ook zo een ding in de bak waar dan een compressortje en een anti-lek spuitbus voor de banden in zat. bij het verwijderen van die bak, had ik gewoon een metalen bak waar wel een wiel in paste. als het effectief een gat is, is er weinig structureels veranderd hé. eens bellen of mailen naar vanmenen? die bouwen zoveel LPG in dat ze het wel zullen weten wat mag en niet mag in belgie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.716 Geplaatst: 19 juni 2017 Auteur Delen Geplaatst: 19 juni 2017 Net nagevraagd aan de stationschef van Rotselaar, en het zou geen probleem mogen zijn. Wel is het nogal "flu" wat een structureel onderdeel is, maar ik kan me niet inbeelden dat zo een plastieken bak onder de noemer structureel valt... Straks eens naar LPG de Roover rijden en er eens over babbelen om te checken of hij dat al dan niet ziet zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.157 Geplaatst: 19 juni 2017 Delen Geplaatst: 19 juni 2017 AGS in Olen is is ongeveer even ver, misschien ook eens je licht daar opsteken? Mijn Prins installatie doet het nog steeds goed in mijn Audi moet ik zeggen, beter dan de Bigas in mijn SAAB indertijd. Ben je ook al voor Vialle gaan kijken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.