msxx 7.826 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 6 minuten geleden, BMWMB zei: Straf te beseffen dat alle auto's elektrisch zullen moeten worden, dus ook merken zoals Ferrari, Lamborgini, McLaren,... Ik kan me dat echt niet voorstellen. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze alle auto's elektrisch willen, of op waterstof. Een betere oplossing was geweest de diesels te verbannen, maar toch wel nog benzine toe te laten, maar dan wel zonder fiscale voordelen, en heel veel duurder aan de pomp. Dan zouden die heerlijke exotische dingen, en de betere oldtimers nog blijven bestaan. Volgens mij gaan ze dat dan ook nog ooit aanpassen. En idd ook restricties van waar er nog mag gereden worden. Het grappige is dat ze ons pushen van diesel naar benzine, wegens tal van luchtvervuilingen (wat ik snap). Maar dat de hele discussie nu over CO2 gaat, waar benzine slechter in scoort dan diesel. Dus de overstap van benzine naar diesel maakt dat probleem groter, niet kleiner. Hier thuis een praktisch voorbeeld, van een 1.6hdi motor met 5.0l/100km naar een 1.5 benzine met turbo met ... 8.0l/100km. Het gaat hier over een rustig rijdende vrouw, die altijd in de stad rond mag rijden. Diesel bannen de oplossing? Voor wat? Alvast niet voor het CO2 verhaal... Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 En dat ze ons dan in benzines duwen die ineens moeten uitgerust worden met directe injectie voor het verbruik. Resultaat? Een benzine stoot ineens ook fijnstof uit, zoals een diesel vroeger. We draaien precies in cirkels. Quote
Bart 207 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 10 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Bart, jij hebt jouw mening. Wat me gigantisch STOORT is dat jij nul komma nul respect hebt voor andere mensen. Ik gun mensen hun EV, en als dat in jouw leven perfect past is dat ook ok. Maar u dan op een manier opstellen dat je ICE passé noemt, slechter rijden en radicaal voor die nieuwe wetgeving bent. Stoort me enorm. Ik heb ook een sterke mening maar ga me NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT verkneukelen om het plezier van iemand af te nemen, hem op kosten te jagen of zijn werk te bemoeilijken. Voila DAT is wat me stoort en wat ik een arrogante HOUDING noem. Voor alle duidelijkheid is de HOUDING in een discussie geen oordeel over je persoonlijkheid voor de rest. Belangrijk nuance, zal ze nog maar eens maken Je mag echt gaan stoppen met dat paard en kar. Deze technologie is niet nieuw, is op zich als aandrijving helemaal niet nieuw en het is zeker niet altijd beter. Het is natuurlijk makkelijk om me in een anti ev hoekje te duwen, dat is zelfs niet eens zo. Ik probeer dat zo objectief mogelijk te bekijken van uit mijn passie en job. Niet meer, niet minder. Lees gerust mijn mening over de EQS bevoorbeeld. En ja er zal hier ook een EV MOETEN komen, dat weet ik ook, en als dat naast fiscaal me ook het praktische leven doet verbeteren, dan zal ik niet twijfelen. Jokke, ik verkneukel me nergens ! Ik stel vast dat dit de politieke weg is waar we naartoe gaan . Meer niet, wat voor nut heeft het om tegen de stroom te zwemmen? Het gaat u enkel veel geld kosten. Ik had gewoon een probleem met het continue afbreken van ev s . Veel duurder , geen plezier , op sommige vlakken gaan we achteruit , maar er zijn ook goeie dingen aan . Wat sommigen niet ook niet willen zien! Wat kan mij het schelen waarop we rijden, zoals ik reder heb geschreven , ik kijk naar het fiscale /power. En op dat vlak zijn ev onklopbaar. als er morgen een auto op kernenergie uitkomt met 2000 pk en nog meer voordelen , voor mij is dat ook goed bij wijze van spreken. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 9 minuten geleden, msxx zei: Het grappige is dat ze ons pushen van diesel naar benzine, wegens tal van luchtvervuilingen (wat ik snap). Maar dat de hele discussie nu over CO2 gaat, waar benzine slechter in scoort dan diesel. Dus de overstap van benzine naar diesel maakt dat probleem groter, niet kleiner. Hier thuis een praktisch voorbeeld, van een 1.6hdi motor met 5.0l/100km naar een 1.5 benzine met turbo met ... 8.0l/100km. Het gaat hier over een rustig rijdende vrouw, die altijd in de stad rond mag rijden. Diesel bannen de oplossing? Voor wat? Alvast niet voor het CO2 verhaal... ik denk dat het voor de overheid idd een win win is. ze kunnen meer taksen vragen want je stoot meer co2 uit en tegelijk krijgen ze meer accijnzen binnen want je verbruikt meer. Quote
Dimitri 734 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 15 minuten geleden, BMWMB zei: Straf te beseffen dat alle auto's elektrisch zullen moeten worden, dus ook merken zoals Ferrari, Lamborgini, McLaren,... Ik kan me dat echt niet voorstellen. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze alle auto's elektrisch willen, of op waterstof. Een betere oplossing was geweest de diesels te verbannen, maar toch wel nog benzine toe te laten, maar dan wel zonder fiscale voordelen, en heel veel duurder aan de pomp. Dan zouden die heerlijke exotische dingen, en de betere oldtimers nog blijven bestaan. Dus alleen de ėchte rijken zouden dan van u met een ICE mogen rondrijden? Sommigen gaan hier wel heel graag terug naar het verleden, waar alleen de rijken alles mogen Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 33 minuten geleden, Liquid Li0n zei: dit is ook ongelooflijk https://www.hln.be/milieu/confederatie-bouw-tussen-26-000-en-37-000-euro-om-woning-te-renoveren-naar-d-label~aca71b26/ Tja, daar scoort Belgie met zijn 'oude' huizen op europees vlak nogal slecht. Massa's energieverlies door slechte of ontbrekende isolatie. Low-hanging fruit dus, want als ge zo'n verplichte renovatie bij aankoop doorduwt gaat ge dat natuurlijk versneld aanpakken (tov geen verplichting). Op zich ook wel logisch want zo'n gemiddeld oud huis (ik spreek dan niet van iets dat 10j geleden gebouwd is) kan wel een pak besparen. Het meeste gaat gehaald worden met 'betere' isolatie en betere luchtdichtheid. Maar om eerlijk te zijn ... tegen dat ge er 25 a 40k€ energiekosten mee gaat besparen zit je volgens mij ook wel rap aan +15j In the long term brengt het wel op, en als we er van uitgaan dat de energie enkel maar duurder zal worden daalt de terugverdientijd. 1 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 (aangepast) 9 minuten geleden, Dimitri zei: Dus alleen de ėchte rijken zouden dan van u met een ICE mogen rondrijden? Sommigen gaan hier wel heel graag terug naar het verleden, waar alleen de rijken alles mogen 29 minuten geleden, BMWMB zei: Dan zouden die heerlijke exotische dingen, en de betere oldtimers nog blijven bestaan. Euh ... de betere oldtimer mag ook blijven zegt hij he. Ge moet lezen wat er staat he, niet wat ge wilt dat er staat 9 november 2021 aangepast door WoKe Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 ik kan dat toch ook moeilijk geloven ze dat alles dan met batterijen moet...ziekenwagens, brandweer, politie, takelwagens etc etc... Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 (aangepast) 6 minuten geleden, Liquid Li0n zei: ik kan dat toch ook moeilijk geloven ze dat alles dan met batterijen moet...ziekenwagens, brandweer, politie, takelwagens etc etc... Ik wil het ook nog zien, vrachtvervoer gaat de grootste uitdaging worden. Ik heb mij net nog een nieuwe BE Trekker (Iveco Daily 3.0) besteld nu het nog kan Want eerlijk gezegd zie ik het momenteel nog niet goed komen om zoiets als EV te kunnen krijgen. Ik vrees dat er dan van mijn laadcapaciteit misschien nog 500kg overblijft. En ik zou daarmee dan ook graag een bruikbare range van 400km hebben. 9 november 2021 aangepast door WoKe 1 Quote
Bart 207 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 9 minuten geleden, WoKe zei: Ik wil het ook nog zien, vrachtvervoer gaat de grootste uitdaging worden. Ik heb mij net nog een nieuwe BE Trekker (Iveco Daily 3.0) besteld nu het nog kan Want eerlijk gezegd zie ik het momenteel nog niet goed komen om zoiets als EV te kunnen krijgen. Ik vrees dat er dan van mijn laadcapaciteit misschien nog 500kg overblijft. En ik zou daarmee dan ook graag een bruikbare range van 400km hebben. 2023 komt de ev sprinter , ik wil wachten tot dan. Had ergens eens gelezen over een transit dat ze de spel +_ 300 pk met een range van rond de 350 km ging geven. als de ev sprinter dat ook zou hebben, Quote
Dimitri 734 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 (aangepast) 21 minuten geleden, WoKe zei: Euh ... de betere oldtimer mag ook blijven zegt hij he. Ge moet lezen wat er staat he, niet wat ge wilt dat er staat Ik lees wat er staat: de benzine nog veel duurder maken, ondanks dat we al vandaag aan een recordprijs zitten. Dat kan de middenklasse niet betalen, en in die middenklasse zitten ook veel eigenaars met een juweeltje als oldtimer. Maar alles wat minder is dan een Italiaanse exoot zal wel een waardeloze oldtimer zijn zeker 9 november 2021 aangepast door Dimitri Quote
Logic 538 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 45 minuten geleden, Jules_W zei: Eindeloze discussie. Voor de een is een mooie auto met punch voldoende, zeker EV kopen. De ander wilt een licht klein autootje waarin je zelf moet schakelen, waar je aan kan sleutelen en waar je de hele mechanische beleving hebt. Die eerste is perfect gelukkig met een model3, hoeft zelfs geen taycan of etron te zijn. De laatste moet van zijn exige of donkervoort overstappen op een model 3 want “EvEnVeEl PeEkAaS” Van de moment je over rijplezier spreekt start je sowieso een discussie hé. Ik ben nipt oud genoeg om te weten dat het nooit anders geweest is. Over de servo, waterkoeling, directe injectie, turbo(gat), allerhande soorten aandrijvingen en gewichtsverdelingen. Oeverloze discussies! Ik kan van veel zaken genieten, en ocharme de kerel die elke dag hetzelfde recept moet eten (kwinkslag naar die ene slag onder de gordel hier). Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen waarom je van een EV ook niet de meerwaarde kunt zien. Ondanks alle drama nu, denk dat velen nog wel gaan converteren en het minder erg gaan vinden dan ze nu laten uitschijnen. Het enige wat ik van de M4 mis is dat je daarmee het varken kunt uithangen, lees: het rijbewijs verliezen op 1001 manieren of 'em rond een boom plooien binnen de second. Als je je wilde haren verloren bent is er werkelijk niks beter aan. 1 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 2 minutes ago, Logic said: Het enige wat ik van de M4 mis is dat je daarmee het varken kunt uithangen, lees: het rijbewijs verliezen op 1001 manieren of 'em rond een boom plooien binnen de second. Dat kan je perfect met een Tesla Model 3 Performance. Niet met een Polestar 2. Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 13 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat kan je perfect met een Tesla Model 3 Performance. Niet met een Polestar 2. weet je of dit dan standaard is of hebben ze iets aangepast? Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 Een Tesla Model 3 Performance kan je in RWD zetten en alle ESP uit, in track mode. 1 Quote
WoKe 308 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 23 minuten geleden, Dimitri zei: Ik lees wat er staat: de benzine nog veel duurder maken, ondanks dat we al vandaag aan een recordprijs zitten. Dat kan de middenklasse niet betalen, en in die middenklasse zitten ook veel eigenaars met een juweeltje als oldtimer. Maar alles wat minder is dan een Italiaanse exoot zal wel een waardeloze oldtimer zijn zeker Ik denk nu eerlijk gezegd niet dat de meesten wakker gaan liggen van de brandstofkost als ze hunnoldtimer eens buitenhalen. Die dingen rijden meestal maar een paar 1000 km per jaar (als het al zoveel is). Bij een verdubbeling van de benzineprijs spreekt ge dan nog altijd maar over een paar 100€ he, geen 1000'en euro's. En ik vermoed dat er met 'de betere oldtimer' verwezen wordt naar de 'echte' oldtimers. Kwestie van het onderscheid te maken met de fiscaal interessante oude afgetrapte sleur waar sommigen een O-plaat op hangen. Ik weet iig dat ik er mijn co2 brakend classic'ske iig niet voor ga laten staan Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 30 minuten geleden, Dimitri zei: Ik lees wat er staat: de benzine nog veel duurder maken Gewoon 250 euro BIV voor alles, 0 euro VB, normale prijs aan de pomp en goedkopere elektriciteit. En dan gewoon het makkelijker maken om een EV te hebben, en dan zullen de mensen wel overstappen terwijl de rest niet gekloot hoeft te zijn. Altijd dat verbieden of kunstmatig duur maken van dingen, ik vind dat zo mottig. Je moet mensen in iets anders steken door dat andere makkelijker en beter te maken, niet door het 1e duur of onmogelijk te maken. Da's mensen kloten. 4 Quote
Jules_W 4.838 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 24 minuten geleden, Logic zei: Van de moment je over rijplezier spreekt start je sowieso een discussie hé. Ik ben nipt oud genoeg om te weten dat het nooit anders geweest is. Over de servo, waterkoeling, directe injectie, turbo(gat), allerhande soorten aandrijvingen en gewichtsverdelingen. Oeverloze discussies! Ik kan van veel zaken genieten, en ocharme de kerel die elke dag hetzelfde recept moet eten (kwinkslag naar die ene slag onder de gordel hier). Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen waarom je van een EV ook niet de meerwaarde kunt zien. Ondanks alle drama nu, denk dat velen nog wel gaan converteren en het minder erg gaan vinden dan ze nu laten uitschijnen. Het enige wat ik van de M4 mis is dat je daarmee het varken kunt uithangen, lees: het rijbewijs verliezen op 1001 manieren of 'em rond een boom plooien binnen de second. Als je je wilde haren verloren bent is er werkelijk niks beter aan. Ik kan daar wel de meerwaarde van zien. Als daily zou ik het overwegen, als weekendauto niet. Ik zie nu dat de model 3 in aanmerking zou komen, dat zal ik binnen 2 jaar ook zeker bekijken. Ik heb er vooral problemen mee dat ze ICE’s zullen verbieden of kapot belasten terwijl ik mijn ding nog niet vindt tussen de EV’s. Daar sta je dan als petrolhead Bart heeft ook een andere kijk op auto’s dan ik dus ik begrijp hem wel, maar zijn goesting is niet de mijne. 1 Quote
Fille 798 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 1 uur terug, Bart zei: Meer niet, wat voor nut heeft het om tegen de stroom te zwemmen? Het gaat u enkel veel geld kosten. Wat kan mij het schelen waarop we rijden, zoals ik reder heb geschreven , ik kijk naar het fiscale /power. En op dat vlak zijn ev onklopbaar. Nogmaals.. kijk eens buiten het fiscale aspect hiervan! Kijk bijvoorbeeld eens naar een doodgewone werkende mens (particulier), die geen gebruik kan maken van het fiscal voordelige van een EV. Een EV is voor VEEL gewone werkende mensen momenteel te duur denk ik. Vroeg of laat zal iedereen naar een EV moeten inderdaad, maar als ik mag kiezen, geef me toch maar zo lang mogelijk een auto met ICE. Ongetwijfeld dat in de toekomst de prijs van EV's zal zakken met nog betere technologie en meer rijbereik, volledig mee akkoord. 2 Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 5 minuten geleden, PJH zei: Gewoon 250 euro BIV voor alles, 0 euro VB, normale prijs aan de pomp en goedkopere elektriciteit. En dan gewoon het makkelijker maken om een EV te hebben, en dan zullen de mensen wel overstappen terwijl de rest niet gekloot hoeft te zijn. Altijd dat verbieden of kunstmatig duur maken van dingen, ik vind dat zo mottig. Je moet mensen in iets anders steken door dat andere makkelijker en beter te maken, niet door het 1e duur of onmogelijk te maken. Da's mensen kloten. Voor de politiek is heel die klimaat waanzin een manier om meer belastingen op te halen. Ideaal schaamlapje. Glasgow bewijst dat ze er voor de rest niet wakker van liggen. De uitzondering daar gelaten. Als het echt over klimaat zou gaan, dan draait het niet om EV's en gascentrales, dan draait het er om hoe we al die grootmachten tot rede kunnen brengen. Maar daar heeft niemand de ballen voor. Ja de werkende mensen wurgen, dat kunnen ze wel. Of dat veel gaat bijdragen aan de planeet, betwijfel ik. Maar we zijn gesust want "we doen tenminste iets zelf". 4 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 1 minuut geleden, Jokke_vlo zei: Voor de politiek is heel die klimaat bazaar een manier om meer belastingen op te halen. Ideaal schaamlapje. Glasgow bewijst dat ze er voor de rest niet wakker van liggen. De uitzondering daar gelaten. Ja natuurlijk, een politieker lost nooit wat op. Die schuift het probleem gewoon door naar binnen 4 jaar en vult zijn zak terwijl hij wat roept. Alleen is het geroep soms wel extra nadelig voor ons. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 Zojuist, PJH zei: Ja natuurlijk, een politieker lost nooit wat op. Die schuift het probleem gewoon door naar binnen 4 jaar en vult zijn zak terwijl hij wat roept. Alleen is het geroep soms wel extra nadelig voor ons. Wij zijn gewoon de makkelijkste prooi, de weg van de minste weerstand en vooral: geld ophalen en het geweten sussen. 1 Quote
Bart 207 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 https://www.hln.be/drive/onze-auto-expert-test-de-renault-megane-e-tech-en-ontkracht-een-fabel-over-elektrische-wagens-de-propagandamachine-van-de-autowereld-doet-het-nog-altijd~a2bd9e93/ Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 29 minuten geleden, Bart zei: https://www.hln.be/drive/onze-auto-expert-test-de-renault-megane-e-tech-en-ontkracht-een-fabel-over-elektrische-wagens-de-propagandamachine-van-de-autowereld-doet-het-nog-altijd~a2bd9e93/ ja de prijs gaan naar elkaar toe groeien, mensen die dus nog onder de 25 000 euro (om het héél ouderwets te zeggen: 1 miljoen BEF) zijn er dus aan voor de moeite ook dit heeft de politiek nu ontdekt: https://www.hln.be/economie/franse-auto-industrie-vreest-voor-100-000-jobs-door-overgang-naar-elektrisch-rijden~a3770d0b/ Quote
Bart 207 Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 Qua jobs , vrees ik nog een groter impact dan enkel de autoindustrie. tankstations , lokale garages , auto-onderdelen handels / tuningshops . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.