Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Want ze hebben vroeger bij nieuwbouwappartementen ook steeds een benzinepomp voorzien?

:D

• Grappig 2
Geplaatst:
15 minuten geleden, tuscani zei:

Want ze hebben vroeger bij nieuwbouwappartementen ook steeds een parking voorzien?

Idd.

Geplaatst:
49 minuten geleden, tuscani zei:

Want ze hebben vroeger bij nieuwbouwappartementen ook steeds een benzinepomp voorzien?

Mjah als je gewoon bent thuis in de stekker te steken is altijd buitenhuis gaan laden een heel grote stap. Als je niet anders weet, tot daar, maar anders. 

Geplaatst:

Toen ik dat vroeg aan mijn eletrieker vond hij dat ook niet nodig. Heb het niet direct nodig maar er zit een kabel klaar om 3f te laden

Geplaatst:
2 uren geleden, Polygoon zei:

Extra kost voor de projectontwikkelaar wat ze niet terug zien bij verkoop. Een collega die net kocht heeft ook miserie. 

Bij ons in de gemeente laat ik dat er nu toch standaard inzetten indien de autostaanplaats zich niet aan de woning bevindt dat er tenminste een wachtbuis voorzien wordt

Geplaatst:
23 minuten geleden, d_s zei:

Bij ons in de gemeente laat ik dat er nu toch standaard inzetten indien de autostaanplaats zich niet aan de woning bevindt dat er tenminste een wachtbuis voorzien wordt

Met een wachtbuis ben je nog niks als er geen 3 fasen ligt natuurlijk. 

Geplaatst:
6 minuten geleden, Polygoon zei:

Met een wachtbuis ben je toch niks als er geen 3 fasen ligt natuurlijk. 

naar iedere moderne woning ligt er 3 fasen dacht ik. Het is niet dat ze daarom aangesloten zijn, maar mits aanpassing teller kan het dus wel vrij eenvoudig aangepast worden.

Nu ook met monofase kan je laden. Ik beperkt de laadstroom hier ook op 5A 3 fase (die laadsnelheid haal je ook monofase). Als ik thuis kom 's avonds tot de volgende ochtend is er toch een 14h tijd om bij te laden.

Geplaatst:
15 minuten geleden, jan.van.gent zei:

naar iedere moderne woning ligt er 3 fasen dacht ik. Het is niet dat ze daarom aangesloten zijn, maar mits aanpassing teller kan het dus wel vrij eenvoudig aangepast worden.

Mijn collega, maar again hearsay, heeft toch vrij veel kosten om zijn laadpaal op z’n parkeerplaats aangesloten te krijgen. Dat er 3-fase ligt aan de straat ben je niks mee op -1 enzo. 

Geplaatst:
53 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Nu ook met monofase kan je laden. Ik beperkt de laadstroom hier ook op 5A 3 fase (die laadsnelheid haal je ook monofase). Als ik thuis kom 's avonds tot de volgende ochtend is er toch een 14h tijd om bij te laden.

Dit dus, toch bij een nieuw verkaveling.

Geplaatst:
37 minuten geleden, Polygoon zei:

Mijn collega, maar again hearsay, heeft toch vrij veel kosten om zijn laadpaal op z’n parkeerplaats aangesloten te krijgen. Dat er 3-fase ligt aan de straat ben je niks mee op -1 enzo. 

Uiteindelijk is dat altijd een meerkost. Maar er is een verschil om u de mogelijkheid te geven om dit aan te sluiten dan dat je de mogelijkheid helemaal niet hebt. Je kunt niet verwachten dat ze dat al in elke woning/autostaanplaats standaard voorzien als het gros van de mensen op dit moment die meerkost niet standaard willen betalen.

Geplaatst:
4 uren geleden, Speedhunter zei:

Ik heb de indruk dat in nieuwbouwappartementen dat ze er vaak niet aan denken om laadmogelijkheden te voorzien voor EV's als er een garage bij is? Of ben ik mis. Of 3 fasen enzo. 

9 minuten geleden, d_s zei:

Uiteindelijk is dat altijd een meerkost. Maar er is een verschil om u de mogelijkheid te geven om dit aan te sluiten dan dat je de mogelijkheid helemaal niet hebt. Je kunt niet verwachten dat ze dat al in elke woning/autostaanplaats standaard voorzien als het gros van de mensen op dit moment die meerkost niet standaard willen betalen.

Dat was het originele punt, ja. Ze voorzien geen laadmogelijkheden bij een garage in een nieuwbouwappartementen. Het zelf aanleggen zal wrs wel lukken … 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 17/10/2023 om 17:17, tuscani zei:

Laadpalen stonden meestal apart of op een hoek. :party:

en de nieuwere winkels hebben toch mooie grote parkings viel me op.

Die Italianen zien klaar, en weten dat die EV-rijders niet de beste chauffeurs zijn

Geplaatst:
4 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat was het originele punt, ja. Ze voorzien geen laadmogelijkheden bij een garage in een nieuwbouwappartementen. Het zelf aanleggen zal wrs wel lukken … 

In veel gevallen voorzien ze zelfs geen wachtbuizen en dan is zelf aanleggen al bijna onmogelijk/onbetaalbaar afhankelijk waar je je autostaanplaats hebt. Dus als die stap er al is dan valt die extra kost wel mee.

Geplaatst:

Of ze voorzien een wachtbuis van Ø50 want dat leggen ze overal buiten.
Good luck om daar een 5G6 door te trekken.

Ik zeg tegenwoordig aan mijn klanten dat ze ne 5G6 + 2xUTP moeten voorzien naar buiten voor een laadpaal.

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Is dat niet wat overkill? tenzij je 2 wagens tegelijk wilt laden. 

Standaard is zowat 11kW, wat 16A is, daarvoor volstaat zelfs 2.5 carre. ok ik zou nu ook wel voor 4 gaan, maar als er geen 6 door de wachtbuis geraakt lijkt 4 me al meer dan voldoende.

Geplaatst:
52 minuten geleden, jan.van.gent zei:

Is dat niet wat overkill? tenzij je 2 wagens tegelijk wilt laden. 

Standaard is zowat 11kW, wat 16A is, daarvoor volstaat zelfs 2.5 carre. ok ik zou nu ook wel voor 4 gaan, maar als er geen 6 door de wachtbuis geraakt lijkt 4 me al meer dan voldoende.

Hier toch ook 5G6 + 2xUTP getrokken. Korte pijn want binnenkort moet je wel EV gaan rijden en soms met 2 of 3 auto's per woning.

Geplaatst:

Er zijn nog genoeg nieuwbouwwoning waar ze maar 230V-40A voorzien. Dan kunt ge beter ne 6mm² hebben liggen om 7kW te laden. (Raad ik af, ma luisteren...)

=> zelfs als ik weet dat het maar een 230V aansluiting is gaat er toch een 5G6 naar buiten. Ne 3G6 zou ook voldoende zijn, maar als ze dan willen upgraden moet ge opnieuw graven...

2,5mm² voor 16A is idd genoeg, maar die gaat toch warm worden als die wat lengte heeft en als ge daar een paar uur constant 16A gaat door sleuren.

Geplaatst:
18 hours ago, d_s said:

Niet alleen in nieuwbouwappartementen. Bekijk de nieuwe verkavelingen maar eens.

Van die verkavelingen waar ze de parkeerplaatsen groeperen ipv dat iedereen aan zijn eigen kot kan parkeren. Dat is helemaal feest.

En dan lees je dat dit jaar 20% van de nieuwe auto's elektrisch is. Binnen 5 jaar zitten ze in de problemen. Stel je voor dat in zo een verkaveling 20 EV's staan, allemaal op zo een gegroepeerde parkeerplaats en niemand kan thuis laden. 

Geplaatst:
6 uren geleden, ir_fuel zei:

Van die verkavelingen waar ze de parkeerplaatsen groeperen ipv dat iedereen aan zijn eigen kot kan parkeren. Dat is helemaal feest.

En dan lees je dat dit jaar 20% van de nieuwe auto's elektrisch is. Binnen 5 jaar zitten ze in de problemen. Stel je voor dat in zo een verkaveling 20 EV's staan, allemaal op zo een gegroepeerde parkeerplaats en niemand kan thuis laden. 

Dit dus. N.a.v. zo een opmerking die hier gemaakt is, heb ik dat nu in een verkaveling bij ons in de gemeente laten opnemen dat elk huis met een gegroepeerde parkeerplaats een wachtbuis moet hebben steken naar die parkeerplaats.

Geplaatst:
Op 22/10/2023 om 12:47, ir_fuel zei:

En dan staat er altijd een caravan en een remork op zo een plek dus 18 man kan laden.

Geplaatst:
1 hour ago, gewoon ik said:

En dan staat er altijd een caravan en een remork op zo een plek dus 18 man kan laden.

Jij gaat er vanuit dat er aan die gemeenschappelijke parkeerplaatsen genoeg palen staan om 20 man tegelijk te laten laden? :lolz:

Geplaatst:
4 uren geleden, ir_fuel zei:

Jij gaat er vanuit dat er aan die gemeenschappelijke parkeerplaatsen genoeg palen staan om 20 man tegelijk te laten laden? :lolz:

Ook al.

Heerlijk toch, van die wijken waar ze nadenken over persoonlijk transport en sociaal leven. :inlove:

Geplaatst:
Op 22/10/2023 om 18:49, d_s zei:

Dit dus. N.a.v. zo een opmerking die hier gemaakt is, heb ik dat nu in een verkaveling bij ons in de gemeente laten opnemen dat elk huis met een gegroepeerde parkeerplaats een wachtbuis moet hebben steken naar die parkeerplaats.

Is het dan niet eenvoudiger om een systeem op te zetten dat ge met slimme laadpalen op zo'n plaats die koppelt met een kaart of chip aan de bewoners hun digitale meter?

Beetje t principe van overschot van pv door te verkopen aan anderen wat er nu al is, maar dan met laadpalen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid