Parsifal 4.572 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 6 uren geleden, ir_fuel zei: Ja idd, kijk maar naar @Parsifal zijn kar. 8 jaar oud. Geraakt nog met moeite tot aan de school om zijn kinderen af te zetten zonder bij te laden. Inderdaad. Wordt elke dag tot 90% geladen, op vakantie 100% en leegrijden tot soms wel 2-3% resultaat. Na 9 jaar en 190.000km nog 91,5% van de batterij over. Als ik dan zie hoeveel kosten en prutsen mijn ouders hebben aan hun Volvo V70 diesel uit 2016 met 200.000km (EGR kleppen, kapotte turbo, airco stuk, versnellingsbak die vervangen moet worden,….) dan lijkt een EV op lange termijn me een betere gok voor de particulier… 1 Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 43 minuten geleden, Fr79 zei: Voor de lease-brigade die deze karren na 4j. dumpt maakt het sowieso niks uit. Het is Piet Particulier die deze 'goedkoop' overneemt die het risico draagt en de bonen heeft gefret als het misloopt. En dat was met een ICE natuurlijk volledig anders 1 1 Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 5 hours ago, mrbbs said: Ja want bij Aviloo kennen ze er niets van. Die gast gooit dat percentage er tussen zonder enige uitleg, en dat moeten we dan maar als "feit" aannemen. De rest van de wereld heeft het dus mis. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 3 hours ago, tuscani said: Daar zeg je zoiets. Wat een bucht zijn ice wagens eigenlijk. De eerste 5000km mag je niet meer dan 2500toeren (ik zeg maar) om de wagen te roderen. Godver ik ben een jaar verder dan, tegen dat ik deftig mag rijden. een EV is gewoon duracel insteken en gaan. En dat spel elke rit 15km warm rijden voor je gas mag geven. Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 3 minuten geleden, ir_fuel zei: En dat spel elke rit 15km warm rijden voor je gas mag geven. Lap mijn dagelijkse rit is amper 6km . Quote
Fr79 506 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 1 uur geleden, Lotuzzz zei: En dat was met een ICE natuurlijk volledig anders Neen, maar dat is het punt hier niet. Het ging over de batterij. Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 10 uren geleden, mrbbs zei: Kijken hoeft niet, doe ik ook niet. Je kan toch best wat anders doen met dit op de achtergrond. Leuk feitje uit de video, blijkbaar is de 20-80 regel, om accu degradatie te beperken, al achterhaald. Zou tegenwoordig 20-65 zijn. Wat houd je dan nog over Ze spreken ook over het feit dat je ongeveer 1000x je range kunt rijden tegen dat je batterij niet meer bruikbaar is. Aan de huidige range van 400-500km is dit dus minimum 400.000km. Aan een gemiddelde van 20.000km per jaar kom je dus aan 20 jaar. Voor een hybrid gelden dus dezelfde regels, als je daar 30km mee kunt rijden, kom je op 30.000 elektrische kilometers. Stel dat je 50% van je tijd elektrisch zou rijden, kom je aan 60.000km voor je je batterij mag vervangen. Dus een EV is beter dan hybrid. Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari 2 uren geleden, Fr79 zei: Neen, maar dat is het punt hier niet. Het ging over de batterij. Ik heb de batterij van mijn Abarth al meer moeten vervangen dan de batterij van de Y. 2 Quote
mrbbs 2.790 Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari 17 uren geleden, BelgianRally zei: Ze spreken ook over het feit dat je ongeveer 1000x je range kunt rijden tegen dat je batterij niet meer bruikbaar is. Aan de huidige range van 400-500km is dit dus minimum 400.000km. Aan een gemiddelde van 20.000km per jaar kom je dus aan 20 jaar. Voor een hybrid gelden dus dezelfde regels, als je daar 30km mee kunt rijden, kom je op 30.000 elektrische kilometers. Stel dat je 50% van je tijd elektrisch zou rijden, kom je aan 60.000km voor je je batterij mag vervangen. Dus een EV is beter dan hybrid. Je vergeet de nuance dat je range ondertussen wel telkens minder wordt en dat je niet iedere rit van volledig vol naar volledig leeg gaat rijden. Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari 4 uren geleden, mrbbs zei: Je vergeet de nuance dat je range ondertussen wel telkens minder wordt en dat je niet iedere rit van volledig vol naar volledig leeg gaat rijden. Als je batterij degradeert, ga je dat toch net wel doen? Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari 22 uren geleden, BelgianRally zei: Ze spreken ook over het feit dat je ongeveer 1000x je range kunt rijden tegen dat je batterij niet meer bruikbaar is. Aan de huidige range van 400-500km is dit dus minimum 400.000km. Aan een gemiddelde van 20.000km per jaar kom je dus aan 20 jaar. Voor een hybrid gelden dus dezelfde regels, als je daar 30km mee kunt rijden, kom je op 30.000 elektrische kilometers. Stel dat je 50% van je tijd elektrisch zou rijden, kom je aan 60.000km voor je je batterij mag vervangen. Dus een EV is beter dan hybrid. Oei. Die van mij is voor de vuilbak. Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari 5 uren geleden, mrbbs zei: Je vergeet de nuance dat je range ondertussen wel telkens minder wordt en dat je niet iedere rit van volledig vol naar volledig leeg gaat rijden. Dat die range minder wordt heeft toch heel weinig impact. Mijn Tesla had na 150km nog steeds 94% van de actieradius. Gaat een benzinemotor eens boven de 100k km ook niet een beetje meer verbruiken? Ook heeft uw rijstijl, en zeker ook bij ICE, veel meer impact op de actieradius. Let op, ik wil daarmee niet het feit dat batterijen effectief degraderen niet onder de mat borstelen, maar de impact is klein. Quote
BelgianRally 105 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 12 uren geleden, ex-Mooseman zei: Oei. Die van mij is voor de vuilbak. werd als vuisregel meegegeven, dit vond ik voor plug-in hybrid niet echt als realistisch. Bij een EV met een range van 400km, dat je rond de 400.000km zou uitkomen kan ik wel als realistisch aannemen. Bij een ICE zal je dan ook wat kosten achter de rug hebbe. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Onze plug-in Outlander zit nu op 140k km, altijd stevig elektrisch gebruikt, opgeladen wanneer kan. Batterij zat vorig voorjaar op net iets boven de 70% capaciteit. Zit er nu zeker onder, rijbereik is nog gezakt naar mijn gevoel. Dus zo goed als sjaak. Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Maar dat heb ik wel al vaker gehoord bij de PHEV batterijen... Collega heeft een Volvo V60 T6 van 3 jaar oud, en de range van die batterij is echt serieus naar beneden gegaan... Quote
BMWMB 12.348 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari 30 minuten geleden, Greg zei: Onze plug-in Outlander zit nu op 140k km, altijd stevig elektrisch gebruikt, opgeladen wanneer kan. Batterij zat vorig voorjaar op net iets boven de 70% capaciteit. Zit er nu zeker onder, rijbereik is nog gezakt naar mijn gevoel. Dus zo goed als sjaak. Dat is een hybride? Eens effe opgezocht, en de degradatie van de batterij van de outlander is blijkbaar een gekend probleem. Al tot 30% verlies na enkele tienduizenden kilometers, en dat zou te maken hebben dat ze een te kleine batterij hebben gestoken, waarvan ze een te groot deel bruikbaar maken. 1 Quote
Dimitri 732 Geplaatst: 16 februari Geplaatst: 16 februari Het valt wel op dat er heel veel verschil is in accu degradatie tussen merken/ modellen. Maar langs de andere kant kan je dit ook wel misschien zeggen van ICE modellen ook, een motor van Stellantis zal ook veel minder lang meegaan dan de gemiddelde motor van een Toyota of Honda. Quote
Dimitri 732 Geplaatst: 18 februari Geplaatst: 18 februari Sportief rijden gaat toch nog altijd niet samen met een kleine EV. Een range van nog geen 130km als je het ding gebruikt waarvoor het gemaakt is, ja jongens...veel plezier ermee dan als een rondrit gaat doen of een dagje Nürburgring. Ter referentie: het rijbereik van mijn ST is een dikke 300km bij stevig sportief gebruik, en levert quasi dezelfde pk als deze Alpine. Knap bakje voor de rest wel! Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 19 februari Geplaatst: 19 februari 18 hours ago, Dimitri said: Sportief rijden gaat toch nog altijd niet samen met een kleine EV. Een range van nog geen 130km als je het ding gebruikt waarvoor het gemaakt is, ja jongens...veel plezier ermee dan als een rondrit gaat doen of een dagje Nürburgring. Bwah, met mijn E36 M3 moest ik destijds toch ook na 4-5 toerkes gaan tanken. Quote
Logic 538 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Sommige “experts” dromen dat batterijen super betrouwbaar zijn en fabricagefouten nog zelden voorvallen … 20 jaar lang gaan die batterijen mee … Tijd voor nog eens een nieuwtje Volvo gaat 40.000 (!) packs vervangen van de EX30. https://www.tijd.be/ondernemen/auto/volvo-moet-batterijen-van-40-000-e-auto-s-vervangen-aandeel-krijgt-klap/10649747.html Mercedes nieuws: “(..) de bewuste modellen worden teruggeroepen en de volledige accu wordt vervangen. Niet alleen de EQB is getroffen, maar ook de technisch nauw verwante EQA. Het gaat om wagens gebouwd tussen 2022 en 2024.” https://www.hln.be/mobiliteit/mercedes-roept-twee-populaire-elektrische-modellen-terug-wegens-brandgevaar-batterij-deze-actie-is-ongezien~a0c991f3/ Quote
tuscani 11.791 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Je citeerde dan ook de 2 slechtste merken in ev-land voor het moment. ( samen met Audi nog) En hoeveel terugroepacties zijn er bij ice wagens.... zo kan je alles draaien en keren. Quote
Logic 538 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 9 minuten geleden, tuscani zei: Je citeerde dan ook de 2 slechtste merken in ev-land voor het moment. ( samen met Audi nog) En hoeveel terugroepacties zijn er bij ice wagens.... zo kan je alles draaien en keren. Hupla, gooi Audi ook ineens voor de bus, waarom dat? Het zijn de batterijcellen die voor de problemen zorgen éh, niet de autofabrikanten. 1 Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Zijn zo'n zaken niet van alle tijden? Ik denk maar aan de VW TSI motoren, de BMW N47 motor, de Stellantis PureTech brol... Quote
Liquid Li0n 978 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) exact. gooi Farasis Energy voor de bus maar niet de merken die het gebruiken. 24 februari aangepast door Liquid Li0n Quote
Logic 538 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari In 2021 riep Hyundai wereldwijd meer dan 82.000 elektrische voertuigen terug (voornamelijk Kona EV's, enkele Ioniq- en Elec City-bussen) vanwege brandgevaar in verband met LG Chem-batterijen die in Nanjing, China, waren geproduceerd. De terugroepactie, die ongeveer 900 miljoen dollar kostte, betrof de vervanging van hoogspanningsbatterijpakketten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.