Ga naar inhoud

BMW F11: airco werkt soms, en soms niet


Rabbit

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb dus een BMW F11 van 2013 (facelift) 520d voor zij die het nog niet wisten :) 

Hierbij werkt de airco soms wel en soms niet.
Ondertussen is het euvel na een jaar nog niet gevonden ( het leek me opgelost, maar in de winter heb je die airco dus niet veel van doen voor koude lucht )


Reeds uitgevoerde werken:

- Nieuwe condensor/radiator
- Gecheckt op lekken
- 5x bijgevuld ( verliest niets )
- Software bijgewerkt (zodat de radiator binnenin ofzo niet kan bevriezen, wat soms kan voorkomen )

Ondertussen toch al dik 290 euro armer, zonder werkende airco.

Binnen 2 weken gaat de wagen binnen voor een paar dagen :(, maar men waarschuwt me nu al dat het een serieuze zoektocht wordt.

Iemand hier al dergelijks meegemaakt? Of een indicatie wat het zou kunnen zijn?
@dragonfly, wat was jouw probleem weer ?


Bedankt bij voorbaat

Mathieu

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Rabbit:


- Nieuwe condensor/radiator
- Gecheckt op lekken
- 5x bijgevuld ( verliest niets )
- Software bijgewerkt (zodat de radiator binnenin ofzo niet kan bevriezen, wat soms kan voorkomen )
 

Citaat

Ondertussen toch al dik 290 euro armer, zonder werkende airco.

€ 290 valt heel goed mee voor die werken wel. :D 

 

Draait de compressor op het moment dat je geen airco hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Mazdastruction:

€ 290 valt heel goed mee voor die werken wel. :D 

 

Draait de compressor op het moment dat je geen airco hebt?

De condensor was onder garantie, en t opvullen was telkens mijn lokale garagist ( nonkel ) die dat gratis en veur niets deed.

De 290 is voor die update.

Ook lekker: door de update zijn al mijn coderingen en andere coderingen (:ninja:) weg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom laat je 5x opvullen als er geen lek is? Je kan op zo'n apparaat toch zien wat er nog inzit bij het aankoppelen?
Werkt je sensor aan de voorruit nog goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ST TDCi:

Waarom laat je 5x opvullen als er geen lek is? Je kan op zo'n apparaat toch zien wat er nog inzit bij het aankoppelen?
Werkt je sensor aan de voorruit nog goed?

Dat is blijkbaar een standard practice dat opvullen, ik vraag dat niet :)

Die sensor, waar moet ik die vinden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ST TDCi:

Waarom laat je 5x opvullen als er geen lek is? Je kan op zo'n apparaat toch zien wat er nog inzit bij het aankoppelen?
Werkt je sensor aan de voorruit nog goed?

Ah, kan je dat?

Mag je mij dat type toestel eens doorgeven

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het probleem, had het ook op m'n E91; gereinigd en opnieuw bijgevuld zonder resultaat.

Uiteiindelijk bleek het de compressor te zijn die kapot was. Dure beestjes wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Carlito:

Ah, kan je dat?

Mag je mij dat type toestel eens doorgeven

Als hij maar mensen kan verbeteren hoor, dan is hij er als de kippen bij :)
Die hoeveelheid die ik aanhaalde weet men blijkbaar pas NA het leegtrekken van het systeem.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rabbit:

Dat is blijkbaar een standard practice dat opvullen, ik vraag dat niet :)

Die sensor, waar moet ik die vinden? 

Bij veel merken zit die gewoon in het dashboard bijna tegen de voorruit. Geen idee of het er iets mee te maken kan hebben, dat wil ik zeker niet beweren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5x bijgevuld en lekt niks.... dat is maar een rare manier.

is die getest met een lekmiddel, of werd er gewoon koelgas bij gedaan? volgens wat ik weet, haal je het systeem leeg, doe je er een lekmiddel in en wordt het dan op druk gezet. dan kijk je of de druk zakt, en vervolgens zoek je sporen van dat lekmiddel. is alles lekvrij, dan vul je het opnieuw.  zomaar bijvullen wordt niet gedaan, en dat lukt immers niet tenzij het al was weggelekt.

als het koelgas niet lekt, en de airco doet het niet, moet je het in de aircopomp of de aansturing ervan gaan zoeken. is toch makkelijk te merken, als je de airco aanzet, zal de pomp je motor zwaarder belasten en hoor je vanzelf als die anders gaat draaien. doet die dat niet, kan je verder zoeken. 

draait de motor wel anders, dan draait je aircopomp. als de boel nog niet koud wordt, is de pomp kapot

aangepast door fcapri
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei fcapri:

als het koelgas niet lekt, en de airco doet het niet, moet je het in de aircopomp of de aansturing ervan gaan zoeken. is toch makkelijk te merken, als je de airco aanzet, zal de pomp je motor zwaarder belasten en hoor je vanzelf als die anders gaat draaien. doet die dat niet, kan je verder zoeken. 

draait de motor wel anders, dan draait je aircopomp. als de boel nog niet koud wordt, is de pomp kapot

10-15 jaar geleden werkte het zo ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Carlito:

10-15 jaar geleden werkte het zo ja.

allé vooruit, en daarna niet meer?

mijn laatste firmawagen was een 3maand oud toen de airco uitviel. naar de garage ermee, lekmiddel erin, ik dacht CO2 erin en op druk zetten. bleek geen lek in te zitten, dus hebben ze die opgevuld.

airco werkte, ik reed naar huis. als ik de airco knop indrukte terwijl ik een auto dubbelde, voelde ik zo het vermogen teruglopen. smorgens start ik de auto, 5 seconden later een klik en de motor loopt iets hoger in toeren. airco viel uit. gas weer leeg. is toen 2dagen naar de garage geweest en ze hebben de gehele airco unit eruit gesloopt en buiten de auto weer samengestoken. er bleek dus een lek in één of andere hoofdleiding te zitten, die normaal NOOIT kapot gaat.
wel straf dat de auto nog maar 3maand was en t gebeurde al. en dat was bijlange nog geen 10jaar geleden hoor.

"dus 10-15jaar geleden werkte het zo".... ik denk het niet.
t is niet omdat 1 merk van systeem veranderd, dat de rest ook direct volgde

aangepast door fcapri
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat uitleg bij al die refills ...

Ik ben al een jaar achter dit probleem aan het jagen. Kwam pas aan het licht verleden zomer.

Toen heeft men daar een soort vloeistof ingegoten om naar lekken te zoeken. Daarbij kwam een lek aan het licht ( een kleintje ) aan de radiator. Deze is toen onder garantie vervangen geweest.
Probleem opgelost zo leek het ...

Tot het weer eens warm werd. Ik terug binnen, en opnieuw is het gasniveau gecheckt, en weer opgevuld, maar daar was geen noemenswaardige hoeveelheid uit. Opnieuw leek alles opgelost.

En u raad het al: recent zeer warm en het werkte weer niet. En ja dan weer eens dat niveau gecheckt ...

Maar goed bij BMW weten ze het blijkbaar momenteel ook niet :( 
Ik hoop dat we toch tot een regeling kunnen komen omtrent de reparatiekosten dat ik toch niet ELKE factuur mag klakkeloos gaan afdokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan u enkel maar aanraden om eens een andere garage te proberen. Mijn auto is 4x binnen geweest zonder resultaat, werkplaatsverantwoordelijke vervangen bij dealer en die nieuwe mens heeft het probleem wel gevonden. Ondertussen uiteraard al uit garantie dus gezellige factuur ontvangen.

Met de A5 was het net hetzelfde, T h o e n vond het maar niet en is dan eens binnen geweest bij R a e s in Brugge en 't was meteen opgelost na 1 jaar zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig doet hij het weer (al een week aan een stuk, wat op zich bijzonder is, en het dus zou kunnen dat hun softwareupdate misschien toch effect heeft)

. Dus ik ga voorlopig nog even afwachten. Bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-7-2017 om 09:22 zei dragonfly:

Kan u enkel maar aanraden om eens een andere garage te proberen. Mijn auto is 4x binnen geweest zonder resultaat, werkplaatsverantwoordelijke vervangen bij dealer en die nieuwe mens heeft het probleem wel gevonden. Ondertussen uiteraard al uit garantie dus gezellige factuur ontvangen.

Met de A5 was het net hetzelfde, T h o e n vond het maar niet en is dan eens binnen geweest bij R a e s in Brugge en 't was meteen opgelost na 1 jaar zoeken.

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is niet warm genoeg geweest om zeker te zijn, is ook de reden dat het bij mij zo lang aangesleept heeft.

Moet +30°C zijn voor een goede test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei dragonfly:

't Is niet warm genoeg geweest om zeker te zijn, is ook de reden dat het bij mij zo lang aangesleept heeft.

Moet +30°C zijn voor een goede test.

SHATAP :lol:

Ja, ik zie inderdaad nog wel 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/7/2017 om 09:22 zei dragonfly:

Kan u enkel maar aanraden om eens een andere garage te proberen. Mijn auto is 4x binnen geweest zonder resultaat, werkplaatsverantwoordelijke vervangen bij dealer en die nieuwe mens heeft het probleem wel gevonden. Ondertussen uiteraard al uit garantie dus gezellige factuur ontvangen.

Met de A5 was het net hetzelfde, T h o e n vond het maar niet en is dan eens binnen geweest bij R a e s in Brugge en 't was meteen opgelost na 1 jaar zoeken.

is dat dezelfde codetaal zoals de grote oranje reus?  :D

 

@ir_fuel

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

 

On 7/16/2017 at 9:22 AM, dragonfly said:

T h o e n vond het maar niet en is dan eens binnen geweest bij R a e s in Brugge en 't was meteen opgelost na 1 jaar zoeken.

Ik ben bij Thoen ook 5X moeten binnen gaan voor de Adaptive Cruise Control die niet werkte...

aangepast door ma:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid