ICM 24.885 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 5 minutes ago, wooter said: De norm was vroeger 100%. De belastingen zijn voor beide types zwaarder geworden, maar minder zwaar voor EV's. Ik respecteer je kennis ter zake ivm EV, maar het zijn uitspraken als deze die aantonen dat je logisch redeneren is beïnvloed. Een Tesla heeft geen bonus van 20% en een Porsche een malus van 50%. De fiscale aftrekbaarheid is van een Tesla is niet 0 + 20 %, het is 100 + 20 %. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 10 uren geleden, wooter zei: https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2019/tesla-model-3-performance-track-mode-release-version-review/ @PJH Ik merk maar één ding op aan die review: to discombobulate is een zalig woord Verder lees ik vooral: de software wordt aangepast door iemand om de auto zo snel mogelijk te maken. Dit doen ze door te berekenen hoeveel wheelspin er mag optreden bij power-on, zodat er een hele kleine hoek ontstaat. Eens de bodyroll stabiel is gaan we die hoek gaan gebruiken om tractie te genereren en vervolgens de rest van de aandrijving sturen naar de voorkant waar nog grip beschikbaar is. Eens de auto volledig in balans is en tractie maakt, gaan we zoveel mogelijk naar de voorkant sturen om veilig en wel de bocht te verlaten, terwijl we het koppel sturen met de remblokjes om zo sperwerking te simuleren. Als ik dat zo eens opnoem dan tag je echt de foute mens en de juiste mens tegelijk. De technerd in mijn is zeer geïnteresseerd in hoe het allemaal werkt. Ik heb dan ook al vaker gezegd dat ik bewondering heb voor het design en de techniek van bepaalde auto's ook al dienen ze niet om echt de rijder aan te spreken (Bugatti Veyron/Chiron omwille van zijn bruut vermogen die toch heel blijft, Model S omwille van zijn toegankelijke extreme performance voor een relatief lage prijs, hoe AP werkt, alle aspecten van F1 (F1 dient niet om plezant te zijn!)) en dus ook hier... hoe gaan we alles gaan managen, wat doet die fameuze trackmode als je achteraan een winterband zou leggen en vooraan een R888R, enz enz. Maar aan de andere kant, de rijder in mij moet daar echt van braken. Je leest continue "the soft ware does".... driving fun gaat over "the driver does and feels". Mij kan het geen reet schelen dat een 458 sneller is dan een Exige op de ring, want ik amuseer mij te pletter. Ik maak fouten, ik zet ze recht, ik leer bij, ik rij sneller op een veiligere manier, ik leer omgaan met hoe een ophanging zich gedraagt, ik doe ALLES ZELF. En daar gaat track-driving eigenlijk over. De rijder zou alles ZELF moeten doen. Een Nissan GTR is dan misschien wel snel en efficient, ik vind het één van de saaiste kisten ooit Bovendien als ik dat objectief bekijk dan vermoed ik dat die wagen heel even track mode zal kunnen, maar daarna een uur of 2 mag gaan afkoelen. Continue sperren door de remmen te gebruiken, hoge piekstromen uit de batterij halen, enz enz... allemaal een teken aan de wand dat dit eigenlijk een auto is die iets moet doen waarvoor hij niet ontworpen is. Alsof ze willen bewijzen dat het wel kan, maar diep vanbinnen weten ze ook wel dat ze niemand gaan foppen. Momenteel denk ik niet dat een trackmode model 3 mij gaat bijhouden over een rondje ring, daar is hij te zwaar voor en heeft hij de uithouding denk ik niet voor. Je leest ook niet in het artikel dat ze daar 10 laps na elkaar hebben gedaan bvb... 1 Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Zou men de AP in trackmode kunnen zetten trouwens? En dus een snel rondje afmalen op een circuit dat de wagen al kent (gps data, camera's enz enz)? Dat moet nogal wat CPU power eisen Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 33 minuten geleden, Maxime S zei: Wanneer alle fiscale voordelen zouden wegvallen, rijdt niet nog de helft met een Tesla of ander elektrisch tuig. Ongeacht schoolpoorten en kindjes enzo. Want als dat toch één van jouw redenen is, begin dan maar met je GT3, oldtimer, Range rover te verkopen en te vervangen door elektrische dingen. Dat is mijn mening. Het klinkt hard maar het is idd de realiteit. Men moet durven eerlijk te zijn met zichzelf, en dat is vandaag de dag blijkbaar niet makkelijk. Mijn haar komt al langer recht van dat "doen alsof", of durven we niet zeggen dat we gewoon "in willen zijn" of gewoon interesse te hebben om in elke categorie van auto's een zeer leuke te bezitten. Daar is niets mis mee at all (imo) als je van autobezit houdt. 3 Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 3 minuten geleden, PJH zei: Zou men de AP in trackmode kunnen zetten trouwens? En dus een snel rondje afmalen op een circuit dat de wagen al kent (gps data, camera's enz enz)? Dat moet nogal wat CPU power eisen Een beetje als ghost mode om te kijken wat de ideale en snelste lijn is zeg maar Quote
Germinal 464 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Ik respecteer je kennis ter zake ivm EV, maar het zijn uitspraken als deze die aantonen dat je logisch redeneren is beïnvloed. Een Tesla heeft geen bonus van 20% en een Porsche een malus van 50%. De fiscale aftrekbaarheid is van een Tesla is niet 0 + 20 %, het is 100 + 20 %.Tussen een Porsche pana hybrid en een tesla zit toch wel enkel die 20% verschil. Quote
Alexx 3.766 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Op 3/11/2018 om 20:44, BMWMB zei: En als ik mijn kinderen ga afhalen aan de school, dan word ik versmacht van de uitlaatgassen, terwijl mijn Tesla daar niets uitstoot. David Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 5 minutes ago, Germinal said: Tussen een Porsche pana hybrid en een tesla zit toch wel enkel die 20% verschil. Tussen een Tesla en een Tesla zit 0% verschil. Je doet dus geen enkel fiscaal voordeel! 1 Quote
Germinal 464 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Het klinkt hard maar het is idd de realiteit. Men moet durven eerlijk te zijn met zichzelf, en dat is vandaag de dag blijkbaar niet makkelijk. Mijn haar komt al langer recht van dat "doen alsof", of durven we niet zeggen dat we gewoon "in willen zijn" of gewoon interesse te hebben om in elke categorie van auto's een zeer leuke te bezitten. Daar is niets mis mee at all (imo) als je van autobezit houdt. Ja natuurlijk ! Dat betwist ook niemand ( behalve mss Wooter )Het is gewoon EEN element dat meespeelt in aankoop, meer niet.Het is toch altijd zo dat wanneer je iets koopt en je tevreden bent van je aankoop je de positieve elementen van dat product extra in de verf zet en de negatieve eerder verzwijgt? Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 15 minutes ago, PJH said: Als ik dat zo eens opnoem dan tag je echt de foute mens en de juiste mens tegelijk. Dat weet ik. Als chauffeur heb jij niks aan zo een dingen, maar als tech nerd lijkt het me interessanter dan API's voor bankapplicaties schrijven. De Model 3 Performance gaat overigens niet na 3 ronden in limp mode, maar blijft gaan. Er wordt wel iets vermogen beperkt, maar Motor Trend heeft dit gemeten dat dit een anderhalve seconde per ronde telt, en andere recente auto's met brandstofmotor en elektronica dit ook doen om de hardware te beschermen. Musk zegt op Twitter dat een Model S met dezelfde banden en remmen sneller dan de Model 3 zou zijn, maar daar is het liedje inderdaad uit na 6-7 minuten circuit rijden. Een AP kent geen track mode, maar BMW heeft hier al experimenten mee gedaan. Het probleem met dergelijke experimenten is wat je eruit wil halen. Waymo/Google mikt op self driving in een beperkte geografische omgeving, een track mode autopilot van BMW is nog meer beperkt qua geografie, terwijl Tesla mikt op zoveel mogelijk AP functies over een heel grote geografische omgeving. Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 24 minutes ago, ICM said: Ik respecteer je kennis ter zake ivm EV, maar het zijn uitspraken als deze die aantonen dat je logisch redeneren is beïnvloed. Een Tesla heeft geen bonus van 20% en een Porsche een malus van 50%. De fiscale aftrekbaarheid is van een Tesla is niet 0 + 20 %, het is 100 + 20 %. Het hangt er vanaf waar je het bekijkt. Bekijk je het van 4 jaar terug, dan is een EV stevig bevoordeeld. Kijk je vanaf 2008, dan zijn EV's en hybrides status quo gebleven, en zijn het de auto's met verbrandingsmotor die stevig benadeeld zijn. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 50 minuten geleden, Germinal zei: Ja natuurlijk ! Dat betwist ook niemand ( behalve mss Wooter ) Het is gewoon EEN element dat meespeelt in aankoop, meer niet. Het is toch altijd zo dat wanneer je iets koopt en je tevreden bent van je aankoop je de positieve elementen van dat product extra in de verf zet en de negatieve eerder verzwijgt? Oeps, ik probeer een auto te zien zoals hij is, met zijn voor en nadelen (100% objectief bestaat niet) . Op zich is dat leuk omdat je constant zin hebt om andere auto's te ervaren en dingen aan te voelen die leuker en minder leuk zijn. Het wordt gewoon leuk als je niet met auto's bezig bent om je eigen keuze te bevestigen en je ego te strelen maar om net weer nieuwe dingen te ontdekken die misschien beter zijn. Ik denk trouwens dat net jij niet het type bent dat het negatieve verzwijgt en juist wel met een open geest (vanuit jouw perspectief natuurlijk) naar een auto te ervaren. Ik herken je alvast niet in dat laatste zinnetje Ik vind het bv ongelooflijk fijn dat ik nog met een BMW E36M3 kon rijden en kan zeggen (als niet BMW man) dat dat een ongelooflijk leuk rijdende auto is/was. Dat Volvo echt wel leuke en goede auto's maakt, dat hun R voor geen meter verkoopt maar verdorie een heel leuke wagen was om mee te rijden. Gewoon open kunnen staan voor andere auto's zonder je keuze te willen bevestigen maakt het zoveel leuker. Het verklaart ook mijn afkeer voor types die alleen maar hun eigen keuze willen ophemelen en er niets negatief aan zien. Valt het bv niet op dat ik over mijn Pan weinig zeg net omdat ik er eigenlijk te tevreden over ben. Heb geen nood omdat elke week te komen bevestigen. Of neem de discussie PDK vs manueel, het is blijkbaar niet sexy om daar een 49-51% mening over te hebben, eens mensen kiezen moet dat precies 100 vs 0% zijn. Enz..... of dat ik met Fuel zijn Spyder kon rijden en merken dat een leukere wagen is dan een GT4 als voor non track use. Of gewoon kan zeggen dat de GT3 zeker niet op alle vlakken een betere koop is dan de GTS enz... enz..... enz...... Soit mijn tekst zal voor kritiek vatbaar zijn, ik probeer een soort benadering te beschrijven. Mijn passie voor auto's is gewoon te groot om merken of keuzes krampachtig voor de volle 100% te verdedigen, net omdat de keuze helemaal niet zwart/wit is. Er spelen zoveel factoren mee, soms ook irrationele bij de aankoop of het bezit van een auto dat het debiel is om zo zwart wit te praten. Ja dat roept bij mij dan een beetje het tegengestelde op. Sorry. 2 Quote
kefkie 2.685 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 1 uur geleden, PJH zei: Zou men de AP in trackmode kunnen zetten trouwens? En dus een snel rondje afmalen op een circuit dat de wagen al kent (gps data, camera's enz enz)? Dat moet nogal wat CPU power eisen Beetje zoals avant la lettre Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 2 uren geleden, PJH zei: Zou men de AP in trackmode kunnen zetten trouwens? En dus een snel rondje afmalen op een circuit dat de wagen al kent (gps data, camera's enz enz)? Dat moet nogal wat CPU power eisen Denkt ge dat als ge harder rijdt de CPU harder moet werken? Quote
iceblue 51 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Tussen een Tesla en een Tesla zit 0% verschil. Je doet dus geen enkel fiscaal voordeel! Ik dacht dat die 20% sinds dit jaar was afgeschaft?Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Gast wooter Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 24 minutes ago, Le Capri Mauve said: Denkt ge dat als ge harder rijdt de CPU harder moet werken? Je hebt 8 camera's, een lange afstanden radar en rondom radarsensoren tot 3 meter. Die geven meerdere keren per seconde (voor de camera's 30 keer per seconde) informatie door aan de CPU. Die CPU moet dus per seconde 240 frames analyseren en objecten herkennen, en de input van de radarsensoren erbij voegen en een match maken. Stilstaand, is het snel te herkennen dat de nieuwste set van frames identiek zijn als de vorige frames. Maar hoe hoger de snelheid, hoe sneller objecten op de auto afkomen en hoe minder marge is om ze correct te herkennen. Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 En dan hebben we het nog niet over de apex zoeken, tractie meting en torque vectoring, sperwerking, ... ze hebben wel één voordeel: ze moeten niet meer de optimale versnelling berekenen Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Ik zie nog geen argument dat als ge twee keer zo hard rijdt de computer 2 keer zo hard moet rekenen. Quote
iceblue 51 Geplaatst: 12 november 2018 Geplaatst: 12 november 2018 Op 9/11/2018 om 17:19, Le Capri Mauve zei: Ik zie nog geen argument dat als ge twee keer zo hard rijdt de computer 2 keer zo hard moet rekenen. Als een computer sneller moet rekenen dan moet hij toch harder rekenen niet? Als je 2x de normale snelheid rijdt moet de computer in dezelfde tijd 2x van de informatie verwerken. Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 12 november 2018 Geplaatst: 12 november 2018 3 minutes ago, iceblue said: Als een computer sneller moet rekenen dan moet hij toch harder rekenen niet? Als je 2x de normale snelheid rijdt moet de computer in dezelfde tijd 2x van de informatie verwerken. Nee, die computer trekt zich van de omstandigheden niets aan. Als die is ingesteld om bvb 10 keer per seconde de sensoren uit te lezen en adequate acties te ondernemen, dan doet die dat. Ongeacht of je nu stilstaat, 50km/u rijdt, of 200. Dat die in het laatste geval meer zal missen, is duidelijk. Processoren werken nu éénmaal met verwerkingen per klokslag/tijdseenheid. Men zou de verwerkingsslagen kunnen programmeren in functie van bvb wielrotatie, meer metingen naarmate je sneller rijdt dus, maar dan gaat het systeem uiteindelijk ook niet meer mee kunnen en informatie moeten gaan skippen. Zelfde resultaat als hierboven. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 https://electrek.co/2018/11/13/tesla-model-3-display-fleet-europe/ Quote
PJH 21.018 Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 Op 12/11/2018 om 09:41, ICM zei: Nee, die computer trekt zich van de omstandigheden niets aan. Als die is ingesteld om bvb 10 keer per seconde de sensoren uit te lezen en adequate acties te ondernemen, dan doet die dat. Ongeacht of je nu stilstaat, 50km/u rijdt, of 200. Dat die in het laatste geval meer zal missen, is duidelijk. Processoren werken nu éénmaal met verwerkingen per klokslag/tijdseenheid. Men zou de verwerkingsslagen kunnen programmeren in functie van bvb wielrotatie, meer metingen naarmate je sneller rijdt dus, maar dan gaat het systeem uiteindelijk ook niet meer mee kunnen en informatie moeten gaan skippen. Zelfde resultaat als hierboven. Ik zou vooral verwachten dat, als een AP on the limit moet rijden, er veel meer systemen actief worden: - ABS - Torque vectoring - Sperwerking - Calculatie van maximale grip per sectie van het circuit enz enz. Allemaal dingen die je niet nodig hebt om op AP de E40 af te sjezen Quote
ICM 24.885 Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 16 minutes ago, PJH said: Ik zou vooral verwachten dat, als een AP on the limit moet rijden, er veel meer systemen actief worden: - ABS - Torque vectoring - Sperwerking - Calculatie van maximale grip per sectie van het circuit enz enz. Allemaal dingen die je niet nodig hebt om op AP de E40 af te sjezen Die zaken zijn evengoed actief “polling” aan 10km/u. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 On 11/9/2018 at 10:35 AM, wooter said: en andere recente auto's met brandstofmotor en elektronica dit ook doen om de hardware te beschermen. Als ze er niet voor gemaakt zijn misschien. Welke sportwagen van Porsche of Lotus doet dit? Volgens mij doet een BMW M3 dat ook niet. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Je laat uitschijnen dat dit standaard gang van zaken is voor auto's die gemaakt worden voor (deels) circuitgebruik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.