Tommie 10.463 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 9 uren geleden, BMWMB zei: Natuurlijk kan niet iedereen een Model 3 kopen, en dat beweer ik ook niet. Maar mensen die vandaag een auto kopen in de klasse van een BMW 3 moeten zeker toch eens gaan rekenen, en zeker die zo'n wagens als firmawagen kunnen kopen. Ik heb eens de TCO berekend van een Model 3 van 50k euro, en van een BMW 320d van 50k euro. De BMW is dan niet super uitgerust met Sport-pack, leder, navi, maar heeft geen AP, geen cruisecontrol met afstandsregelaar, geen grote wielen, geen elektrische stoelen met geheugen, geen speciale lichten, geen schuifdak... Ik heb een berekening gemaakt van de TCO bij een nieuw gekochte wagen, gebruik over 4 jaar / 140k km, en rekening gehouden met een restwaarde die 40% van de nieuwwaarde. Wat kom ik uit? BMW 320d: € 55.762,- Tesla Model 3: € 34.538,- Ik denk dat ik nu al weet welke auto's de volgende firmawagens van meerdere van mijn bedienden gaat worden... Doe 't nu eens met de TCO van een G20 330e? 39gr CO2,100% fiscaal aftrekbaar. Ook na 2020. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Zal ik straks eens uitrekenen. [emoji1303] Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 9 hours ago, BMWMB said: En dan houd ik geen rekening dat particulieren hun Tesla misschien laden met eigen zonnepanelen, wat de kost per jaar nog eens met goed € 1.000,- laat dalen. Hoeveel particulieren hebben zoveel zonnepanelen liggen dat ze en hun elektriciteitsverbruik kunnen coveren en het laden van een elektrische wagen? Volgens mij quasi niemand. Dus of ze tanken "gratis" en betalen de elektriciteit voor hun woning, of vice versa. Vestzak broekzak. Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 9 uren geleden, wooter zei: Ik vind het zielig dat plots de leasing markt niet bestaat, om een punt te maken alsof er geen Model 3's hier verkocht gaan worden omdat particulieren dat geld niet hebben. De vraag is dan wel hoe sterk Tesla staat binnen corporate leasing. Je weet maar al te goed dat de wagens daar met grote kortingen verkocht worden. En Tesla doet daar niet aan mee. Net zoals bij Model S en X zal die kist enkel door zelfstandigen gekocht worden. No way dat die qua leaseprijs op een BMW 316d kan zitten. Pas op, ik hoop dat zo wel zo is, want dan zou ik die meteen nemen. Maar ik vrees dat dit iets te ver gegrepen is. 1 Quote
Jupke 11.090 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 1 hour ago, ir_fuel said: Hoeveel particulieren hebben zoveel zonnepanelen liggen dat ze en hun elektriciteitsverbruik kunnen coveren en het laden van een elektrische wagen? Volgens mij quasi niemand. Dus of ze tanken "gratis" en betalen de elektriciteit voor hun woning, of vice versa. Vestzak broekzak. Ik heb dus pas panelen laten leggen en bij installatie inderdaad nagevraagd wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn als er ooit een elektrische auto komt. Nu is dat inderdaad berekent op ons huidig verbruik, dan zal er bij moeten komen. Quote
Tommie 10.463 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 10 minuten geleden, Jupke zei: Ik heb dus pas panelen laten leggen en bij installatie inderdaad nagevraagd wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn als er ooit een elektrische auto komt. Nu is dat inderdaad berekent op ons huidig verbruik, dan zal er bij moeten komen. Quote
flupke73 10.917 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 3 minuten geleden, Tommie zei: ze zijn nog altijd aan het tellen Quote
Gast wooter Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 De vraag is dan wel hoe sterk Tesla staat binnen corporate leasing. Je weet maar al te goed dat de wagens daar met grote kortingen verkocht worden. En Tesla doet daar niet aan mee. Net zoals bij Model S en X zal die kist enkel door zelfstandigen gekocht worden. No way dat die qua leaseprijs op een BMW 316d kan zitten. Pas op, ik hoop dat zo wel zo is, want dan zou ik die meteen nemen. Maar ik vrees dat dit iets te ver gegrepen is.Ik denk dat de leasesector absoluut niet klaar is om de Model 3 in hun aanbod op te nemen. Ik werk zelf nog voor een bedrijf waar het Carplan allemaal diesel is, muv de Toyota’s die hybride zijn.Zelfstandigen gaan er veel sneller op vliegen want TCO, en de loontrekkers kunnen met moeite een 120d bijeen klikken op de configurator. Quote
Germinal 464 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 ik zou het wel overwegen voor enkele bedienden als de TCO idd zoveel interessanter valt, als bedrijfsleider is fiscaliteit belangrijk, meteen de grote motivator om dat te kopen. TCOVanaf 2020 is elk voertuig dat niet hybrid of elektro is toch een kleine ramp ? Zelfs iets met Ocharme 110 gr CO2 is maar 65% aftrekbaar.. dan kan je bijna beter meer loon geven Quote
Germinal 464 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Zal ik straks eens uitrekenen. [emoji1303]Had ik al aangehaald.. tov een gelijkaardige hybrid is het verschil peanuts. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 3 minutes ago, Germinal said: dan kan je bijna beter meer loon geven Nou, daar zit je nog ver vanaf Quote
Gast wooter Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Had ik al aangehaald.. tov een gelijkaardige hybrid is het verschil peanuts. Maar hoeveel daarvan is gewoon een abnormaal laag normverbruik om maar onder de fiscale regels te vallen? Quote
Parsifal 4.575 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 1 uur terug, wooter zei: Ik denk dat de leasesector absoluut niet klaar is om de Model 3 in hun aanbod op te nemen. Ik werk zelf nog voor een bedrijf waar het Carplan allemaal diesel is, muv de Toyota’s die hybride zijn. Zelfstandigen gaan er veel sneller op vliegen want TCO, en de loontrekkers kunnen met moeite een 120d bijeen klikken op de configurator. Voila, dat denk ik ook... Maar dan is het toch zo dat er een kleine markt is voor model 3 Als particulieren + corporate fleet al uit de boot vallen, blijft er inderdaad maar een handvol zelfstandigen over. De meesten daarvan zullen ook al een model S of X hebben. Quote
BMWMB 12.352 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 5 uren geleden, ir_fuel zei: Hoeveel particulieren hebben zoveel zonnepanelen liggen dat ze en hun elektriciteitsverbruik kunnen coveren en het laden van een elektrische wagen? Volgens mij quasi niemand. Dus of ze tanken "gratis" en betalen de elektriciteit voor hun woning, of vice versa. Vestzak broekzak. We gaan een enorme energietransitie tegemoet, om op termijn enkel op hernieuwbare energie te kunnen werken. Het punt is dat er overdag de meeste opbrengst is met zonnepalen, en we dan niet thuis zijn, en dus ook de auto niet. 's Avonds zijn we thuis en gaan we verbruiken, en liefst 's nachts ook de auto laden, maar dan is er geen zon. Daarom dat we naar opslagmogelijkheden moeten gaan van deze elektriciteit, naar batterijen dus, die overdag laden, en waarvan je dan 's avonds en 's nachts je verbruik kan aftappen. ook zullen deze batterijen gekoppeld zijn aan het net, zodat overdag vanuit het net ook de batterijen kunnen geladen worden, en andersom de batterijen kunnen leeggetrokken worden door het net moest dat nodig zijn. hierbij zullen er tellers komen die ook kunnen terugdraaien. Onze huishoudmachines zullen zoveel als mogelijk geprogrammeerd kunnen worden dat ze draaien als er elektriciteit is. Vandaag vullen we onze wasmachine, en zetten we deze onmiddellijk aan. op termijn zullen we het uur programmeren wanneer we willen dat deze klaar moet zijn, en zal de machine contact hebben met het net wanneer er de meeste elektricteit is. Zowel particulieren als bedrijven zullen investeringen moeten doen in zonnepanelen/windtrubines gecombineerd met batterijen, om zoveel als mogelijk autonoom te zijn. Ik wilde thuis geen zonnepalen, omdat ik het lelijk vond, maar die schakelaar heb ik omgezet. ik ga thuis investeren in zonnepanelen en een batterij. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 5 uren geleden, ir_fuel zei: Hoeveel particulieren hebben zoveel zonnepanelen liggen dat ze en hun elektriciteitsverbruik kunnen coveren en het laden van een elektrische wagen? Volgens mij quasi niemand. Dus of ze tanken "gratis" en betalen de elektriciteit voor hun woning, of vice versa. Vestzak broekzak. En de zon moet schijnen als jij de stroom nodig hebt. Dan is een batterij als buffer al noodzakelijk om het technisch rendement te verhogen en het financieel rendement te verlagen. Quote
Gast wooter Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Als je een terugdraaiende teller hebt en prosumententarief betaalt, is het netwerk jouw batterij. Overdag draait je teller terug want er hangen geen verbruikers aan, 's nachts draait je teller mee om je auto op te laden. Maak je overigens geen illusies: als je elke dag 200km doet, moet je 3 PowerWalls installeren om je energie die je overdag met je zonnepanelen kan vangen, terug in je auto te laden. Quote
Gast wooter Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 1 hour ago, Parsifal said: Voila, dat denk ik ook... Maar dan is het toch zo dat er een kleine markt is voor model 3 Als particulieren + corporate fleet al uit de boot vallen, blijft er inderdaad maar een handvol zelfstandigen over. De meesten daarvan zullen ook al een model S of X hebben. Die handvol zelfstandigen kan al een vrij grote groep zijn, die dan hun auto laten zien aan hun kennissen, die op hun beurt als particulier moeite gaan doen om een Model 3 te kopen, of werknemers die binnen hun KMO hun baas zover krijgen om de Model 3 op te nemen gezien de gunstige TCO. De boites met car policies en leasecontracten zullen de laatsten zijn om mee te springen op die kar. Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 (aangepast) 1 uur geleden, wooter zei: Als je een terugdraaiende teller hebt en prosumententarief betaalt, is het netwerk jouw batterij. Overdag draait je teller terug want er hangen geen verbruikers aan, 's nachts draait je teller mee om je auto op te laden. Maak je overigens geen illusies: als je elke dag 200km doet, moet je 3 PowerWalls installeren om je energie die je overdag met je zonnepanelen kan vangen, terug in je auto te laden. Je zet de stroom aan 6 cent op het net, en je betaalt 15 transportkosten om ze terug van het net te halen plus prosumententaks. Als de batterij je op termijn minder kost dan 15cent per kWh , dan kan je het overwegen. levensduus, dagelijkse gebruikte capaciteit. De panelen zelf mogen max 6 cent kost per geleverde kWh, op de levensduur. 6% btw op de installatie.... en nu 21% op de elektriciteit... Ik ben over een installatie aan het denken, dan volgt de auto wel. Als het laden onderweg goedkoper kan dan 25 cent per kwh, gewoon doen.... 16 oktober 2018 aangepast door Dirk75 Quote
Gast Dirk75 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Rechtzetting: de prosumententaks zorgt voor een terugdraaiende teller. Geen transportkosten, maar dit staat ter discutie. Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Die terugdraaiende teller zal eens verdwijnen Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 6 hours ago, wooter said: Die handvol zelfstandigen kan al een vrij grote groep zijn, die dan hun auto laten zien aan hun kennissen, die op hun beurt als particulier moeite gaan doen om een Model 3 te kopen, of werknemers die binnen hun KMO hun baas zover krijgen om de Model 3 op te nemen gezien de gunstige TCO. 't zal nog altijd goedkoper zijn een BMW 330e te pakken. Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 7 hours ago, BMWMB said: We gaan een enorme energietransitie tegemoet, om op termijn enkel op hernieuwbare energie te kunnen werken. Het punt is dat er overdag de meeste opbrengst is met zonnepalen, en we dan niet thuis zijn, en dus ook de auto niet. 's Avonds zijn we thuis en gaan we verbruiken, en liefst 's nachts ook de auto laden, maar dan is er geen zon. Daarom dat we naar opslagmogelijkheden moeten gaan van deze elektriciteit, naar batterijen dus, die overdag laden, en waarvan je dan 's avonds en 's nachts je verbruik kan aftappen. ook zullen deze batterijen gekoppeld zijn aan het net, zodat overdag vanuit het net ook de batterijen kunnen geladen worden, en andersom de batterijen kunnen leeggetrokken worden door het net moest dat nodig zijn. hierbij zullen er tellers komen die ook kunnen terugdraaien. Onze huishoudmachines zullen zoveel als mogelijk geprogrammeerd kunnen worden dat ze draaien als er elektriciteit is. Vandaag vullen we onze wasmachine, en zetten we deze onmiddellijk aan. op termijn zullen we het uur programmeren wanneer we willen dat deze klaar moet zijn, en zal de machine contact hebben met het net wanneer er de meeste elektricteit is. Zowel particulieren als bedrijven zullen investeringen moeten doen in zonnepanelen/windtrubines gecombineerd met batterijen, om zoveel als mogelijk autonoom te zijn. Ik wilde thuis geen zonnepalen, omdat ik het lelijk vond, maar die schakelaar heb ik omgezet. ik ga thuis investeren in zonnepanelen en een batterij. Jaja blablablabla maar dat is weer van dat typisch Tesla-eigenaar-gezwets. "In de toekomst" "we gaan" "we zullen". Alleen rijd ik vandaag niet rond in 2025, dus uw TCO berekening die claimt dat je geld bespaart omdat je gratis kan opladen aan je zonnepanelen thuis is pure lulkoek. 2 Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 't zal nog altijd goedkoper zijn een BMW 330e te pakken.In aankoop, maar niet in TCO. En waarom een 330e kopen als je een Model 3 kan rijden. Die laatste is momenteel veel specialer dan een 3 reeks, en je weet nu al dat hybrides fiscaal op hun kloten gaan krijgen tov EV’s.Tuurlijk, de BMW adept koopt wel een 330e, en de consument die beïnvloeden werd door alle FUD in de media ook, maar dat zal ook veranderen als meer en meer Model 3 eigenaars hun auto en hun ervaringen delen met anderen. En Tesla heeft ook nog niet de productiecapaciteit om iedereen van een Model 3 te voorzien . Quote
DHL 43 Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 22 uren geleden, Capitol zei: Als ik 50k als particulier moet neertellen voor een auto, zal het alleen maar zijn voor een echte FUN en rijdersauto en dus zeker niet voor een EV (zoals ze nu momenteel bestaan). Een echte rijdersauto misschien nog niet voor 60.000 Euro alhoewel... hoeft natuurlijk niet altijd Duits te zijn en dan vind je wel zoiets voor die prijs. Maar zolang ik als particulier voor 60.000 (alhoewel ik nooit meer dan 50 uitgeef )Euro met een ruime premium kan rijden, is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om een doorsnee middenklasser te kopen enkel en alleen omdat die elektrisch is. Ook al betaal je voor de ene geen taxen en voor de andere pakweg 1000 Euro per jaar. Een particulier koopt in die prijsklasse geen wagen om te besparen. Om te besparen koop je dan nog altijd beter een veel goedkopere Talisman 1600 dCi grandtour om zo maar lukraak een voorbeeld te geven. Ok, niet zo snel als een electrische auto, maar wel één die je op de derde band van de snelweg kan gebruiken, iets wat ik bij elektrische wagens tot heden nog nooit zag. Dan hoor ik al gauw het woord restwaarde vallen..., momenteel is de toekomst zo onzeker dat je voor geen enkele wagen een gedegen voorspelling kan doen. Daarbij komt dan nog eens dat een particulier doorgaans vrij lang met z'n wagen rijdt. Intussen zijn er wellicht al veel goedkopere electrische alternatieven op de markt waardoor een Tesla 3 geen goede investering bleek. Want die kunstmatig hoge prijzen voor een EV in het algemeen zullen enorm zakken eens het gemeengoed wordt. 1 Quote
Gast wooter Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Nog nooit een EV op het derde vak gezien? Je moet wat meer buitenkomen . En er zijn inderdaad al een paar goedkopere EV’s beschikbaar maar die zitten in ook in het niet-premium segment. Geen slechte auto’s, maar ook geen concurrentie voor de 3-reeks, C klasse of A4. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.