Ga naar inhoud

Bandenvraag


Sibo Berebrouckx

Aanbevolen berichten

Hallo!

Weer een tijd niets gepost, maar ik heb nog een vraag!

Ben onlangs weer van wagen veranderd, deze keer naar een Skoda Octavia VRs van 2009.

Ik heb deze gekocht met nagenoeg nieuwe voorbanden op, maar achteraan bijna versleten.
Vooraan liggen er Michelin CrossClimate banden op. Het is de eerste keer dat ik op 4 seizoensbanden rijdt en om eerlijk te zijn, ik ben er precies geen fan van. Weinig tractie, vlug onderstuur als je het bochtje iets te snel ingaat, en wanneer het regent is het al helemaal een ramp. Dan is normaal vertrekken aan een roodlicht is zelfs moeilijk, van het minste beetje dat je aan de gas komt slippen de voorbanden door. Heb ook de indruk dat die wielen redelijk wat herrie maken, al kan dat ook zijn door het feit dat de achterste versleten zijn.

Omdat ik dus toch al 2 nieuwe nodig heb was mijn idee, weg met die rommel en 4 zomerbandjes eronder en evt een setje winterbanden + velgen als we het ergens occasie op de kop kunnen tikken. Ik heb nooit echt op winterbanden gereden, enkel als ik door Duitsland moet.

De bandenboer waar ik altijd ga raadde me dit echter af. Hij raadt me aan om 2 x de Vredestein Quatrac vooraan te leggen en de Michelin naar achter. Die Vredestein zou me wel voldoende tractie geven, en dat 4 seizoensbanden echt wel de nieuwe standaard aan het worden zijn. Ik zou zot zijn moest ik nog 2 sets kopen.....Dus nu weet ik het even niet meer.

Wat zijn jullie ervaringen of ideeën? Die Vredesteins proberen? Nog andere 4 seizoensbanden waar jullie fan van zijn? Toch maar voor een dubbel setje gaan? In dit geval, welke kunnen jullie aanraden? Ik zie even de bomen door het bos niet meer!
 

Alvast bedankt!
Sibo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een onderwerp waar al veel over gediscussieerd is :D . Ik wil gewoon 4 goede banden, zodat ik niet moet kiezen of ik de goede voor of achteraan leg. Ik kan nog wel een 1000 km doen met de achter banden, maar is één of ander chinees merk, en ik heb gewoon graag deftig rubber onder de wagen. Zowel voor als achteraan :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooraan goede zomerbanden en de Michelin's naar achter verhuizen. Blijken ze achteraan nog problemen te geven kan je ze nog vervangen maar kan me niet inbeelden dat ze zo dramatisch slecht zouden zijn dat je kar alle kanten op slingert.

Of je winterbanden legt of niet is iets wat je voor jezelf moet uitmaken en niet je bandenboer ;) . Maar het is wel een feit dat minder en minder mensen winterbanden kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Jochen zei:

 

Of je winterbanden legt of niet is iets wat je voor jezelf moet uitmaken en niet je bandenboer ;) . Maar het is wel een feit dat minder en minder mensen winterbanden kopen...

Dat is omdat het al enkele jaren geen winter is in België.

Als je niet buiten België komt, en minder dan 10.000km per jaar doet is een all-season band meer dan genoeg voor die paar keer sneeuw.

Rij je meer, of kom je frequent in besneeuwde gebieden, blijven winterbanden de beste optie.

All seasons zijn voor mensen die anders heel het jaar op zomerbanden zouden blijven rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan goed advies geven.

Heb in gelijkwaardige situatie gezeten.

Ook een Octavia vRS maar van 2016.

Laten leveren met Vredestein Quadrac.

Ik herken het rijgedrag die je schetst. Past totaal niet met al dat vermogen op de voorwielen.

Tip: kies niet voor een all season band maar voor een goede sportieve zomerband van een A merk.

Zelf heb ik voor de Michelin Super Sport gekozen. Heel tevreden van. Dag en nacht verschil met die Quadracs.

Hou die eventueel als winterband en denk niet dat er veel verschil zal zijn tussen de all season van Michelin of Vredestein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik weet niet hoeveel pk's en koppel dat die Octavia heeft, maar ik heb op mijn Megane GT ook de CrossClimate's staan en deze doen het perfect in alle omstandigheden.

Niks doorslippen, geen gripverlies, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid