Ga naar inhoud

Alfa Romeo Guilia Super 200pk


mrbbs

Aanbevolen berichten

Voila, ik smijt het maar eens in de groep. Vorig jaar had ik al een korte testrit met de Guilia benzine 200pk en was toen al heel hard gecharmeerd.

Wat mij toen tegen hield was 2 ledig, enerzijds had het te maken dat er een opvolger kwam van de GT86/BRZ en ik daar toen nog helemaal verknocht aan was. Ik had ook nog een heleboel mods die ik kon hergebruiken en kreeg toen een eerlijke prijs voor mijn bijna 4 jaar oude GT86. Alles samen leek dit een keuze waar ik weinig verkeerd mee kon doen.

Anderzijds heeft de Guilia bij een eerste kennismaking toch heel wat checkboxes die ik belangrijk vind kunnen aanvinken.

- Een goede zit/stuur positie

Met mijn 1m93 zit ik net niet met mijn kruin tegen het plafond dus hoef ik er ook geen andere stoelen in (zoals in de GT86/BRZ het geval was). Bovendien is de stuur voldoende in de diepte verstelbaar: ik heb het stuur graag dicht bij mij en dat lukt goed in de Alfa. Nog een belangrijke voor mij is dat de schakelflippers vast staan op de stuurkolom: dit is de enige juiste plaats imho. Jammer dat enkel de Italianen dit tegenwoordig goed doen. Ik begrijp dan ook niet dat bij de Nissan GT-R dit vorig jaar hebben aangepast..

- Uit de basis een goede wegligging/stuurgevoel

Je moet het maar doen, als het merk die precies het merk bijster was helemaal terug keren en hun EIGEN idee en filosofie uitvoeren. Eindelijk terug de eigenheid die we van een Alfa verwachten.  Daarbij hebben ze de keuze gemaakt om een achterwiel aangedreven wagen te bouwen met een echt goed chassis waarbij ze het gewicht van de wagen onder controle hebben kunnen houden. Hij is dan ook een 75kg lichter dan de 3-serie en Jaguar XE. De dempers doen hun werk zo goed als het kan voor een standaard productie wagen. Vooral de rebound hebben ze heel goed onder controle kunnen houden waardoor je heel wat vertrouwen krijgt wanneer je de Alfa snel rijdt, ook over slechte, hobbelige wegen.  De calibratie van het stuurhuis hebben ze ook goed voor mekaar en de Guilia communiceert met je als geen ander. Hij is direct en dat heeft zeker weg van bv de stuur directheid van een Ferrari 458 Italia, maar dan in berline maatstaf.  RWD is voor mij een must: een wagen dient te sturen via de voorwielen en aangedreven te worden op de achterwielen.  Ze hebben het in Italië goed voor mekaar.

- Interieur

Het interieur is eens iets anders, anders dan we gewoon zijn van een BMW, Mercedes of Audi, maar aan de andere kant mist het wel iets van de flair van een 159. Ik had misschien iets meer van het Italiaans design willen terug zien.  Maar voor mij is het prima en ik kan er best mee leven, zolang het maar niet gaat kraken of piepen. Het stuur ligt goed in de hand al mocht het van mij volledig rond zijn en niet onderaan licht afgevlakt. Ook de plastiekerige afwerking onderaan het stuur vind ik wat spijtig. In de afwerking konden er wel wat zaken beter uitgevoerd worden. Ik denk maar aan het wieletje om de lichten in hoogte te regelen en de armsteun die niet altijd met evenveel zin toe klapt. Beenruimte achterin is erg krap als ik achter mezelf zit, maar dat is nu niet zo belangrijk. Koffer ruimte lijkt mij iets kleiner dan de concurrentie maar voor mij ok.

- Motor/versnellingsbak

De motor is levendig en gewillig, al zou hij een wat ruwer karakter mogen laten horen. Verder ben ik wat ontgoocheld in de redline. Die begint al aan 5500 toeren, ik had van Alfa toch een redline van 6500 verwacht. Maar de auto gaat wel degelijk van zijn plek. Hij voelt erg vlot aan en dat is zeker mede door de ZF bak met 8 versnellingen. De programmatie van deze bak heeft Alfa zelf voor zich genomen en die is echt goed. Up- en down shift voert hij trefzeker uit, echt een plezier.  Verder zou de motor op de bank overigens 230pk hebben en een paar tientallen meer Nm's. Maar het verhaal wordt nog beter: de motor zou identiek aan de Veloce zijn, waarbij men de motor software van de Veloce erop kan programmeren. Dat wordt dan 280pk, maar ook deze variant levert op de bank 30pk extra waarbij je op 310pk uit komt én 460Nm aan koppel. Dit programma is dan wel enkel actief in de Dynamic stand.

Zo, dit was even mijn korte impressie. Echter staan er nog wat puntjes open die ik niet heb besproken en die sommige mensen die mij kennen gemist hebben in bovenstaand stuk.  En dit is eigenlijk perfect tot één punt.  Alfa zet met de Guilia een fantastische, dynamische auto neer die kan wedijveren met de beste in het segment en misschien wel beter is naar chassis.  Echter heeft er één of andere Italiaan enkele jaar terug beslist dat de ESP niet kon worden uitgezet op de meer standaard modellen van de Guilia.  Enkel op de QV gaat het ESP uit in Race mode.

Mensen die me kennen weten dat dit voor mij een deal-breaker is. Niet dat ik nog zo wil vegen als het geval was met de GT86, maar indien gewenst wil ik nog steeds een bochtje dwars kunnen nemen. Binnen de optie lijst van de Guilia staat een optie "Performance pack" waar er een sperdifferentieel in zit (wellicht Q2 torsen exemplaar). In één video van Autovisie is er hierover gesproken dat in deze configuratie in de dynamic stand de ESP enige vrijheid zou toelaten.  Heeft iemand hier meer informatie over.  Als ik deze vraag stel bij een dealer weten ze uiteraard van niks, en verdere feedback van Alfa Romeo blijft voorlopig ook uit.  Voor mij mag dat eventueel door een geheime combinatie van knoppen aan te draaien zijn. In de BRZ was er bv een "pedal dance" waarbij je herhaaldelijk op de rem moest staan en vervolgens aan de handrem moest trekken. In nood zou je kunnen zeggen, ik trek de zekering uit, maar ik heb nu ook geen zin om met een fouten in de ECU software te zitten :) 

Verder duwt iedereen mij richting M140i. Er zijn natuurlijk enkele pro's aan die keuze: motor met meer longinhoud en een ESP die wel uit kan zonder enig probleem. Nadeel is dat het sperdiff ook prijzig is (2.8k als ik mij niet vergis), maar ook vind ik het stuurgevoel echt "doods", het geeft erg weinig feedback en ook het chassis (wat je onder je billen voelt) is weinig communicatief. Laatste punt is ook dat ik de schokdempers echt ondermaats vind. Op hobbelige wegen hebben ze erg veel moeite om de wagen op de weg te houden..

Finaal punt: een nieuw project waarbij ik weer vanalles moet gaan aanpassen zie ik niet meer zitten. Dat van die M140i valt allemaal op te lossen, maar dat gaat mij weer een pak geld kosten terwilj ik dat eigenlijk niet meer wil.

Feedback en eigen meningen zijn welkom!

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, lancer-evo said:

  Als ik deze vraag stel bij een dealer weten ze uiteraard van niks, en verdere feedback van Alfa Romeo blijft voorlopig ook uit. 

 

Aangezien je om feedback vraagt...

Ik vond ook dat je als liefhebber minstens 1 keer een Alfa gehad moest hebben. Boy, wat ben ik daarvan teruggekomen.
Alfa Romeo is niet te vergelijken qua laksheid en "je m'en foutisme", met geen enkele andere fabrikant.

Als alles goed gaat, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Mooiste wagens die je kan vinden voor een redelijk budget, en rijden goed. Als er echter iets foutgaat, dan is er niemand meer.

Dus bezin eer je eraan begint ;)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, DDke said:

Aangezien je om feedback vraagt...

Ik vond ook dat je als liefhebber minstens 1 keer een Alfa gehad moest hebben. Boy, wat ben ik daarvan teruggekomen.
Alfa Romeo is niet te vergelijken qua laksheid en "je m'en foutisme", met geen enkele andere fabrikant.

Als alles goed gaat, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Mooiste wagens die je kan vinden voor een redelijk budget, en rijden goed. Als er echter iets foutgaat, dan is er niemand meer.

Dus bezin eer je eraan begint ;)

 

Dan moet ik zeker bij een dealer kopen waar ik vertrouwen in heb. Bedankt voor de nota. Als er één komt neem ik dat zeker mee in de onderhandelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vriendin is ook aan het twijfelen over een Alfa, doch haar ervaring (2alfa's) maakt dat ze er rekening houd af en toe in de garage te mogen staan met panne's/troubles

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vriendin is ook aan het twijfelen over een Alfa, doch haar ervaring (2alfa's) maakt dat ze er rekening houd af en toe in de garage te mogen staan met panne's/troubles
Hier bijna 25k probleemloze km's met een Alfa[emoji16]
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de ESP uit kan is voor mij echt een must. Ik weet niet of welke manier ik aan de nodige info kan komen als je de optie sperdifferentieel neemt dat de ESP dan wel uit kan. Vervelend. En Guilia's met die optie in tweedehands vind je gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je voor de Super 200 gaan ipv de Veloce? Eens je wat opties begint toe te voegen, dan zit je al snel aan dezelfde prijs. En de Veloce ziet er beter uit en je krijgt een pak meer PKs. Het is vreemd genoeg verplicht een Q4 in onze contreien (in UK gewoon RWD), maar daar merk je bij het rijden niets van. Het gedoe met het ESP zou ik ook niet van wakker liggen, zeker de Veloce laat je best toe het soort kleine 'stapjes' te zetten die nog net verantwoord kunnen zijn bij het rijden met een 1.4-1.5 ton wagen op de openbare weg (zelfs met/ondanks Q4).

Nee, de reden om dan toch beter voor een M140i te gaan, als dat je alternatief is, is de motor. Die van de Giulia is zelfs in Veloce uitvoerend helemaal nietszeggend. Geen geluid, en zeer lage redline (rond de 6.000 als ik me goed herinner). Ter vergelijking de nieuwe generatie BMW 2-liter diesels heeft een redline van 5.500 tpm, en klinkt niet eens zo veel slechter. In 280 PK trim is hij best snel (en de automaat en flippers zijn wel degelijk briljant, alsook het chassis natuurlijk), maar de beleving is helemaal niets.

Neemt niet weg dat de M140i ook serieuze gebreken heeft. Beenruimte achterin. Weinig inspirerend chassis. Toch al erg oud model ook ondertussen (zelfs als het de laatste RWD 1-reeks is/wordt). Maar de motor maakt enorm veel goed, die is echt niet te vergelijken met wat er in de Alfa zit.

Conclusie: als Alfa liefhebber hoop ik nog altijd stiekem op een model tussen de Veloce en de QV, dan weliswaar met V6. Maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. De volumes van de QV en Veloce zijn waarschijnlijk al nauwelijks rendabel, en dan een model daartussen plaatsen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De extra uitrusting van de Veloce hoef ik niet. Voornaamste reden is overigens dat deze 4wd is en ik RWD wil.

De 4-cylinder benzine is inderdaad laagtoerig, wat jammer is, maar de briljante ZF bak maakt dat goed. Beenruimte in de Guilia is evenzeer beperkt en denk vergelijkbaar met de M140i. De BMW vind ik inspiratieloos naar uiterlijk en interieur. Bovendien heb ik in de BMW stoelen na een half uur pijn in de onderrug waardoor er al een andere stoel in moet.  Verder herinner ik mij van een korte testrit het "doods" stuurgevoel en de schokdempers die al helemaal tekort komen.  Dus daar moet ik al weer heel wat inspanningen maken om die auto min of meer naar mijn zin te maken.  De motor/ZF bak is dan wel helemaal goed en een meerwaarde tov de Guilia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de Alfa gaan puur op wat ik lees he, zonder enige ervaring.......wel na lezen van wat tests en feedback. 

Ook qua looks.

Denk wel dat je bij BMW misschien iets zekerder bent over betrouwbaarheid en restwaarde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal mijn plannen mogen opbergen.. net nog even gebeld naar Shiftech en Squadra tuning. Beide vertellen mij dat er nog geen manier is om de ESP uit te zetten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle bijdragen. In de versie met sper (Q2 diff) heb je iets meer vrijheid, maar is toch nog altijd te beperkt.

Zit momenteel in de vrieskast, voorlopig nog wat verder bollen met de BRZ tot er duidelijkheid is wanneer het wel kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2018 om 10:43, lancer-evo zei:

Beenruimte in de Guilia is evenzeer beperkt en denk vergelijkbaar met de M140i.

Dat scheelt echt wel serieus hoor, in een Giulia kan je perfect zitten achter een 1m80 chauffeur op laagste stoelstand, in een M140i moet je daarvoor je benen afsnijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Niko80 zei:

Let wel dat enkel op de QV de traction controle kan uitgeschakeld worden. Als je graag is speelt.

Bij uitbreiding het ESP. Bedankt om het topic even samen te vatten trouwens :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Home » Alfa Romeo , Autotest

Alfa Romeo Giulia Veloce is de best wensbare auto

20 januari 2018 17:57 4 reacties

Veloce-header.jpg

En de beste auto van 2017 is… de Alfa Romeo Giulia Veloce. Met de Giulia Veloce zijn we afgelopen jaar niet voor niets een soort relatie aangegaan. We reden ‘m in de zomer én in de winter. Onder de warme zon en zelfs door een laag sneeuw. In een meer assertieve look met het sprekende Blu Misano en in gedistingeerd Grigio Vesuvio met meer ingetogen accenten. En even wat meer dan in de Stelvio met evenveel pk’s, worden we in de Giulia Veloce telkens stil van verbazing. Of beter gezegd van verwondering. Deze auto voelt in alles optimaal en is onderscheidend in al z’n aspecten. Hij rijdt als en lichtvoetige coupé, voelt als een volwaardig topmodel qua comfort en is tot in detail doordacht.

Het gebalanceerde design is bovendien een mooi evenwicht tussen functionaliteit en stijl. Het voorkomen van de Giulia maakt steeds meer indruk naarmate je er langer naar kijkt. Een beetje als de indringende blik met subtiele lach van de Mona Lisa. Opponenten verbleken snel naast deze verschijning. En dan de kwaliteit. De Giulia Veloce is zó goed, dat veel mensen vaak niet kunnen geloven dat Alfa Romeo het kunstje daadwerkelijk geflikt heeft (zolang ze er zelf niet mee in aanraking zijn geweest). Je kunt het vergelijken met een onvergetelijk lekkere maaltijd uit een klein restaurantje in een achterafstraatje. Pas als je ’t weet, hoef je nooit meer wat anders en jaren na dato heb je het nog steeds over deze bijzondere ervaring.

Veloce-back2.jpg

 

veloce1
veloce2
veloce3
veloce4
veloce5
veloce6
veloce7
veloce8
veloce9
veloce10
 

 

De 2.0 viercilinder in deze hoedanigheid is een uiterst aantrekkelijk fenomeen. Hij is comfortabel en vrij zuinig te rijden, terwijl je beseft dat het blok altijd een ongelofelijke reserve aan vermogen paraat heeft (400 Nm koppel). De uiterst responsieve gerobotiseerde automaat maakt het rijgenot van deze krachtbron compleet. De Giulia met 280 pk voelt dus ook écht snel aan en klinkt met z’n ingetogen brom zoals elke Veloce hoort te klinken. Het geraffineerde onderstel van de Giulia maken dat deze Veloce in de meest sportieve stand aanvoelt als een snelle GT. De vergaande balans van deze nimmer saai rijdende Alfa Romeo, is mede te danken aan de ideale massaverdeling tussen de beide assen (51/49). Het lijkt alsof je de controle over dit voertuig nooit kunt verliezen en dat de eenheid tussen mens en machine altijd gegarandeerd is. Het uiterst intelligente Q4 systeem draagt daar uiteraard aan bij. Alles op de achterwielen totdat het noodzakelijk wordt om de krachten meer te verdelen. Tot 50% aan toe. Deze unieke eigenschap maakt dat de Giulia Veloce niet gewoon een snelle sedan is met veel vermogen, maar dat het veel meer is dan dat. Het is een precisie-instrument dat zich met het hart en hoofd laat rijden. Een ideale balans voor wie een auto heel bewust kiest. Daardoor vinden niet alleen wij (met onze minder objectieve ‘tricolore bril’) dit het beste van 2017, maar ook enkele andere bronnen in Europa en Amerika, die wél een grondige vergelijking pleegden.

Veloce-header2.jpg

 

veloce11
veloce12
veloce13
veloce14
veloce15
veloce16
veloce17
veloce18
veloce19
veloce20
 

 

Het zijn deze verfijnde rijeigenschappen die je als bestuurder een bescheiden superioriteitsgevoel geven, wanneer je je tussen het dagelijkse verkeer begeeft. De man (of vrouw) in de Alfa weet precies waarom het door hem (of haar) gekozen product, een toonbeeld is van technisch raffinement van Italiaanse bodem. De massa blijft intussen achter in onwetendheid, zolang het zich niet laat overtuigen. Alfa Romeo is de betere keuze in het universum van luxere personenauto’s. Nieuwe modellen zullen in de nabije toekomst naar verwachting herhaaldelijk uitwijzen dat dit opnieuw een feit is geworden. De Giulia (Veloce) is uitgedacht door technische puristen, waardoor zelfs een SUV met dezelfde basis weet te fascineren qua rijdynamiek. Wellicht helpt deelname in de F1 pas écht om deze perceptie wat wijder verspreid te maken, maar wij kunnen als ervaringsdeskundige intussen heel goed zonder.

Veloce-back.jpg

 

veloce21
veloce22
veloce23
veloce24
veloce25
veloce26
veloce27
veloce28
veloce29
veloce30
veloce31
veloce32
veloce33
veloce34
veloce35
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid