ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari On 6/10/2025 at 6:16 PM, ir_fuel said: Langs de andere kant rijden mensen een gans jaar met all-seasons, en die stoppen ook minder goed dan een zomerband in droog weer. Ik vind het heel veel hypothetisch geleuter, op een bepaald niveau. Had je waar je 70 mag rijden 70 gereden en geen 76 op je teller stond je veel meer dan een meter eerder stil bij een noodstop, om nog maar een ander voorbeeld aan te halen. Zelfs bij de "A banden" zijn er die beter doen in de regen dan andere, of beter doen in het droge etc etc. Heeft iemand trouwens al eens opgezocht wat die banden eigenlijk echt doen? Om met een cliché merknaam te beginnen. De LINGLONG Sport Master staat welgeteld 0.1 meter later stil dan de Goodyear Eagle F1. De Falken ZIEX ZE320 staat 1 meter sneller stil dan die Goodyear Eagle F1. Beide in het droge. In de regen is het nog erger. Daar staat de Linglong 1.4 meter EERDER stil dan de Goodyear Eagle F1. (ook in vergelijking met een Continental en een Bridgestone doet deze het beter). Gaan we dan zeggen dat degene met de Goodyear beter een Linglong had gekocht? Als morgen iemand komt verkondigen aan @ex-Mooseman dat hij Linglongs onder zijn auto heeft gelegd zal die wel als een levensgevaarlijke idioot worden afgeschilderd zeker? Of om het nog een niveau lager te gaan zoeken. De Goodride Z 107 staat in de regen welgeteld 9cm later stil dan de Michelin CrossClimate 2 (vanaf 80km/h), in het wet handling parcours haspelde deze af in 0.2 seconden langer (40.85s). Droog remmen scheelt 1 meter. Om maar te zeggen, je kan tegenwoordig heel veel data terugvinden over banden, en er zit daar wel "waar voor zijn geld" tussen, op eoa manier. Excuseer, het waren LINGLONG banden, geen Wanli. Lees bovenstaande post nog eens aub. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Op datzelfde autoblog.nl trouwens: https://www.autoblog.nl/nieuws/bandentest-wijst-uit-linglong-verslaat-premium-merken-in-de-regen-7212662 Quote
gTa 28.025 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Laat 't ons hierop houden: als je voor jezelf wil besparen op één van de zaken die 't meest impact hebben op veiligheid, hoofdzakelijk (of énkel) ingegeven door financiële redenen: doe wat je niet laten kan. Maar adviseer voor anderen altijd het veiligste/beste, dus géén C-merken. Klaar & einde discussie. Samengevat: banden? A-merk. Klaar. Can't go wrong there. En alle tests bewijzen het keer op keer opnieuw. 3 Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 30 minuten geleden, ir_fuel zei: Excuseer, het waren LINGLONG banden, geen Wanli. Lees bovenstaande post nog eens aub. Ik ben er van overtuigd dat die Chinezen intussen ook goede modellen hebben, kijk maar naar semi slicks bvb van Nankang, maar denk dat de gemiddelde A-merk band nog steeds merkelijk beter is dan de gemiddelde C-merk. Daar is dit forum ook geen referentie, want wij gaan bewust op zoek naar banden met bepaalde eigenschappen. Als een niet-autoliefhebber banden gaat halen moeten ze zo goedkoop mogelijk zijn en traag slijten. Quote
gTa 28.025 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 1 minuut geleden, Monterey Jack zei: zo goedkoop mogelijk zijn en traag slijten. Die 2 samen blijkt toch (al decennia, trouwens) utopie te zijn bij zowat alle C-merk banden. Uiteindelijk koop je grotendeels brol die sneller slijt dan een (veel) betere band die niet noodzakelijk excessief veel duurder hoeft te zijn. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 3 minutes ago, gTa said: Die 2 samen blijkt toch (al decennia, trouwens) utopie te zijn bij zowat alle C-merk banden. Uiteindelijk koop je grotendeels brol die sneller slijt dan een (veel) betere band die niet noodzakelijk excessief veel duurder hoeft te zijn. Klopt, maar sommige mensen kunnen makkelijker elke 20.000km 75euro voor een band betalen dan elke 55.000km 150 euro voor een band. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 6 minutes ago, Monterey Jack said: Als een niet-autoliefhebber banden gaat halen moeten ze zo goedkoop mogelijk zijn en traag slijten. Ik heb het in dit topic geschreven denk ik. Ze vragen u, denkende dat jet niet-autoliefhebber bent, gewoon welk merk ze moeten bestellen. Het model zal je wel zien als ze ze plaatsen Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 2 minuten geleden, ir_fuel zei: Ik heb het in dit topic geschreven denk ik. Ze vragen u, denkende dat jet niet-autoliefhebber bent, gewoon welk merk ze moeten bestellen. Het model zal je wel zien als ze ze plaatsen Bwa, mijn bandenboer weet dat ik op voorhand al gekeken heb en eigenlijk al weet wat ik wil. Mijn bandenboer is toevallig ook mijn neef Ooit bij de dealer: "We hebben gezien dat uw banden bijna versleten zijn, mogen we nieuw monteren? Je hebt geluk, er is net een promo bij Continental: 4500% korting!!!" *nog steeds 50% duurder dan de bandencentrale* "Neu çava, ik kijk zelf wel eens" Quote
gTa 28.025 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 16 minuten geleden, ir_fuel zei: Klopt, maar sommige mensen kunnen makkelijker elke 20.000km 75euro voor een band betalen dan elke 55.000km 150 euro voor een band. Ja da's goed, heb ik begrip voor, maar ga dat dan niet aan anderen adviseren. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari 36 minuten geleden, gTa zei: Die 2 samen blijkt toch (al decennia, trouwens) utopie te zijn bij zowat alle C-merk banden. Uiteindelijk koop je grotendeels brol die sneller slijt dan een (veel) betere band die niet noodzakelijk excessief veel duurder hoeft te zijn. Moet je mij niet vertellen. Alle keren dat mijn ouders banden gingen halen lag er een merk op dat ik niet kende. “De bandenman zei dat die even goed zijn en veel goedkoper.” Het feit dat hij er ook meer op zal verdienen zegt ie natuurlijk niet. Is nu wel anders sinds ze all-season reden, dan zit je al snel bij minstens een B-merk. Quote
-Fred- 825 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Ik ben stilletjes aan het uitkijken welke banden ik ter vervanging onder de z3 wil steken. Nu zijn dat michelin P4. Beetje een neutrale band. Ik zou kunnen upgraden naar de P4S, maar ik wou toch liever een iets sportievere band. Al moet ik wel zeggen dat ik al een aantal keer blij was met de goeie grip in natte omstandigheden. dus in kort, welke band voor een funauto Quote
SB-01 4.347 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 8 uren geleden, Jochen zei: Een schel hesp uit de knaldi voldoet ook aan alle eisen om verkocht te mogen worden maar een vers afgesneden schel hesp van de beenhouwer is zoveel lekkerder. Een topband in de verkeerde maat, op een foute velg, met verkeerde bandendruk, met weinig profiel, over zijn houdbaarheidsdatum, .... Er zijn teveel variabelen. Iedereen wordt geacht zijn gezond verstand te gebruiken, da's met alles zo. 200% mee eens. Is een 4 jaar oude Michelin winterband met nog 3mm profieldiepte veiliger dan een nieuwe Nexen winterband met 8mm profieldiepte? Volgens mij zeker niet. Zijn Michelin banden per definitie topbanden omdat het een topmerk is? Nope, ik vond de Michelin PS2 banden die ik vroeger eens gekocht heb - rekening houdend met mijn gebruiksprofiel - geen haar beter dan de Roadstone N8000 banden die ik ervoor had ondanks pakken duurder. De Michelin Primacy 4 banden die op de Focus liggen vind ik dan weer erg fijn (stil, comfortabel). Ik snap @gTa ook wel: als je een A-merk adviseert aan mensen zal dat op zich nooit tegenvallen. Alleen ben ik van mening dat het daarom niet persé beter zal meevallen dan banden van een goedkoper B-merk afhankelijk van het gebruik. Quote
Joske 922 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Mijn bandenboer heeft als t voor de goedkoop moet zijn altijd wel ergens een setje occasie A-merken liggen. Die is ondertussen ook gestopt met banden te monteren die mensen zelf mee brengen, volgens hem durfde bij die cheap ass merken er al ben draad knappen bij t monteren. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 4 uren geleden, SB-01 zei: 200% mee eens. Is een 4 jaar oude Michelin winterband met nog 3mm profieldiepte veiliger dan een nieuwe Nexen winterband met 8mm profieldiepte? Volgens mij zeker niet. Zijn Michelin banden per definitie topbanden omdat het een topmerk is? Nope, ik vond de Michelin PS2 banden die ik vroeger eens gekocht heb - rekening houdend met mijn gebruiksprofiel - geen haar beter dan de Roadstone N8000 banden die ik ervoor had ondanks pakken duurder. De Michelin Primacy 4 banden die op de Focus liggen vind ik dan weer erg fijn (stil, comfortabel). Ik snap @gTa ook wel: als je een A-merk adviseert aan mensen zal dat op zich nooit tegenvallen. Alleen ben ik van mening dat het daarom niet persé beter zal meevallen dan banden van een goedkoper B-merk afhankelijk van het gebruik. BMW legt tegenwoordig Nexen af-fabriek. Quote
SB-01 4.347 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 1 minuut geleden, ex-Mooseman zei: BMW legt tegenwoordig Nexen af-fabriek. Weet ik, en ook dat is een teken dat "mindere" merken ook degelijke banden kunnen maken toch? Ik heb trouwens nu ook Nexen (Winguard Sport) liggen, en heb die in 2017 ook al gehad. Bevallen prima. Quote
ex-Mooseman 14.567 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Zojuist, SB-01 zei: Weet ik, en ook dat is een teken dat "mindere" merken ook degelijke banden kunnen maken toch? Ik heb trouwens nu ook Nexen (Winguard Sport) liggen, en heb die in 2017 ook al gehad. Bevallen prima. Eerlijk gezegd weet ik zelfs niet over welk type van Nexen-band het gaat . Het zijn de zomerbanden van mijn vrouw haar auto, en die hebben er hoop & al enkele dagen ondergestoken, alvorens de winterbanden er op kwamen (en dat zijn Pirelli Centurato Winter 3). Het is een lease-wagen, en KBC Autolease stond niet open voor mijn verzuchtingen. Op mijn bedrijfsauto lagen er Bridgestones uit de fabriek, en die zijn ook snel naar Michelin Alpin 3 geswitched. De zomerset was 'op' bij de laatste wissel. Bij het vastleggen van de afspraak voor de winter>zomerswitch heb ik gevraagd of ze willen pushen voor Michelin Primacy5. Geen idee of Westlease zal willen meegaan in dit verhaal. Ikzelf ga eigenlijk gewoonlijk blind voor Michelin. Afhankelijk van de aard van de auto is dat dan in de zomer gewoonlijk de meest recente Primacy-versie voor een bravere wagen. Voor onze Mercedes koos ik destijds een sportievere band (2 keer voor PS4), omdat die mooier stond op de AMG-velgen, en het prijsverschil toch beperkt was. Uiteindelijk bleek dat beperkte prijsverschil toch relatief, omdat de banden behoorlijk sletig waren. @Ugeken had de Z4 van GY Eagle F1 Assymetric rondom voorzien, en die band heeft me heel aangenaam verrast. Achter ga ik volgend jaar waarschijnlijk moeten vervangen, en dat zal een zonder twijfel weer die GY zijn (of de nieuwere versie als die er al zou zijn) Quote
Fr79 506 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Vredestein is zogezegd ook een B-merk maar de all-seasons die ik daarvan liggen heb (Quatrac Pro) zijn even goed als de duurdere Pirelli Scorpion Verde van vroeger (en zelfs stiller) Quote
Le Capri Mauve 1.012 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 14 uren geleden, msxx zei: Tjah, hoe vaak was je blij met die vijf meter of tien meter kortere remweg? Da's een test voor de kwaliteit van de chauffeur! Wie regelmatig een noodstop moet doen heeft geen verkeersinzicht. Quote
Fr79 506 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari PS4 heb ik gehad op mijn Golf R. allemaal goed de eerste 10k km maar eens die over de helft waren heel slecht bij regenweer. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 3 minuten geleden, Fr79 zei: PS4 heb ik gehad op mijn Golf R. allemaal goed de eerste 10k km maar eens die over de helft waren heel slecht bij regenweer. Ps5 is merkelijk beter. Ga op de mx5 de ps4 vervangen door de 5 de komende maanden, omdat ze inderdaad die 10k km naderen. Doen wel hun werk als circuitset tot ze op zijn dan Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 10 minuten geleden, Le Capri Mauve zei: Da's een test voor de kwaliteit van de chauffeur! Wie regelmatig een noodstop moet doen heeft geen verkeersinzicht. Uiteraard, dat spreekt voor zich. Quote
Jantes 135 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari De tijd dat de gemiddelde Chinese band op geen hol trekt is voorbij. Ik heb vier jaar terug voor de Suzuki Swift van m'n dochter een setje 17' wielen met 205/40 17 Landsail Qirin 990xl banden gekocht. Dat ding schoof op de Conti ecodingen alle kanten uit. Geloof het of niet, die Landsails zijn een wereld van verschil, zowel op het droge als op het natte wegdek. Zeg ik nu dat zo'n Landsail beter is dan een Michelin of Conti ofzo? Nee. Maar qua prijs/kwaliteit zijn de meeste van die Chinese dingen echt wel heer en meester. Je moet je ook altijd de vraag stellen, hoe en waar gebruik ik m'n auto, wat voor auto rijd ik,...? Ik stel mij ook altijd vragen bij de onafhankelijkheid van zulke testen en/of dat altijd wel allemaal 100% correct gebeurd. Ik ben een fietser, ik rijd al jaren met onderdelen van Chinese makelij. Carbon sturen, vorken, wielen, zadelpennen, enz... . Nog NOOIT een slechte ervaring gehad. Maar je wilt niet weten wat ik over die dingen al gelezen en gehoord heb. Quote
Dante 78 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 11 uren geleden, -Fred- zei: Ik ben stilletjes aan het uitkijken welke banden ik ter vervanging onder de z3 wil steken. Nu zijn dat michelin P4. Beetje een neutrale band. Ik zou kunnen upgraden naar de P4S, maar ik wou toch liever een iets sportievere band. Al moet ik wel zeggen dat ik al een aantal keer blij was met de goeie grip in natte omstandigheden. dus in kort, welke band voor een funauto PS4S is wel een heel stuk beter dan PS4. Maar ik zou voor de Michelin S5 gaan, nog stuk beter dan PS4S. Conti Sportcontact 7 is ook een heel goede band. Ofwel voor Nankang CSR gaan, dat is een topband. 1 Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 48 minutes ago, Fr79 said: PS4 heb ik gehad op mijn Golf R. allemaal goed de eerste 10k km maar eens die over de helft waren heel slecht bij regenweer. Destijds meegemaakt met de Michelin Super Sport. Goeie banden, tot ze halfweg waren. Dan was het over and out. Quote
Monterey Jack 6.499 Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari 39 minuten geleden, Jantes zei: De tijd dat de gemiddelde Chinese band op geen hol trekt is voorbij. Ik heb vier jaar terug voor de Suzuki Swift van m'n dochter een setje 17' wielen met 205/40 17 Landsail Qirin 990xl banden gekocht. Dat ding schoof op de Conti ecodingen alle kanten uit. Geloof het of niet, die Landsails zijn een wereld van verschil, zowel op het droge als op het natte wegdek. Zeg ik nu dat zo'n Landsail beter is dan een Michelin of Conti ofzo? Nee. Maar qua prijs/kwaliteit zijn de meeste van die Chinese dingen echt wel heer en meester. Je moet je ook altijd de vraag stellen, hoe en waar gebruik ik m'n auto, wat voor auto rijd ik,...? Ik stel mij ook altijd vragen bij de onafhankelijkheid van zulke testen en/of dat altijd wel allemaal 100% correct gebeurd. Ik ben een fietser, ik rijd al jaren met onderdelen van Chinese makelij. Carbon sturen, vorken, wielen, zadelpennen, enz... . Nog NOOIT een slechte ervaring gehad. Maar je wilt niet weten wat ik over die dingen al gelezen en gehoord heb. Op mijn MX5 lagen ook Landsail banden toen ik die kocht, en dat rijdt echt wel oké, heb ze gebruikt op het circuit. Maar waar ik mij vooral de bedenking bij maak: in normaal gebruik kom je zelden bij de limiet, als je wat sportief rijdt kom je al dichter, maar gemiddeld gezien totaal niet. Maar wat als je de banden plots echt nodig gaat hebben? Een noodstop in het droog/nat? Plots moeten uitwijken? Dat zijn situaties die je nooit tegen gaat komen, tot het moment dat het te laat is. Om maar te zwijgen van de momenten dat er ergens aquaplaning is of het gaat sneeuwen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.