Jump to content
Sign in to follow this  
jvc

Welke banden

Recommended Posts

jvc    506
jvc

Ik ga op mijn Megane 3RS 4 nieuwe banden leggen maar ik ben er nog niet volledig uit welke. De wagen wordt alleen in het weekend gebruikt en dient voor sportieve ritten (rondritten) en 1 a 2 trackdays per jaar. Ik heb maar 1 set velgen en wil dat voorlopig zo houden. Vroeger zaten er Yokohama AD08R op waar ik tevreden van was, voor mij de ideale band voor combo road & track. Maar aangezien de opvolger (AD08RS) niet meer zo goed is weet ik niet welke banden ik er nu zou opleggen. Op de 130i had ik Michelin PS4 die heel goed zijn voor sportieve ritten maar voor track dan minder zijn. Ik denk er aan om dan een echte semi slick te kiezen zoals de Michelin CUP2 of Toyo R888R maar dan vraag ik me af of ik geen spijt ga hebben op een natte rondrit/trackday. En ik lees dat een semi slick warm gereden moet worden om deftig te grippen, is het zo dramatisch of heb je eigenlijk al voldoende grip koud?

Iemand die nog een interessante band kent voor deze combo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
The Swede    3,805
The Swede

 

  • Like 1
  • Funny 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
jvc    506
jvc

Michelin Pilot Super Sport zou je misschien nog kunnen krijgen, ik vermoed dat deze gelijkaardig zijn aan de AD08R.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dante    25
Dante

Met cup 2 kan je perfect elke dag rijden of in het nat. Enkel oppassen als er veel water op de baan ligt voor aquaplanning. Toyo R888R is enkel geschikt voor op circuit, slijt heel snel en weinig grip als ze koud staan of bij nat wegdek. Van Nankang NS-2R en Goodyear Eagle F1 Supersport hoor ik ook veel goede dingen maar zelf geen ervaring mee. Pilot super sport zijn goed op droog wegdek maar weinig grip op het nat, is ook al een heel oude band. Ik heb zelf PS4S liggen onder mijn leon cupra en ben daar heel tevreden van, ook op circuit. Onlangs heb ik wel een set cup2 connect gekocht maar heb er nog niet met kunnen rijden. In jouw geval zou ik cup 2 of PS4S nemen. 

Semislicks - Semislicks

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    36,744
ir_fuel
1 hour ago, jvc said:

Michelin Pilot Super Sport zou je misschien nog kunnen krijgen, ik vermoed dat deze gelijkaardig zijn aan de AD08R.

Supersport zou ik niet meer pakken. Pak dan een PS4S.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jvc    506
jvc
14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Supersport zou ik niet meer pakken. Pak dan een PS4S.

Bestaat niet in 18" :(

22 minuten geleden, Dante zei:

Met cup 2 kan je perfect elke dag rijden of in het nat. Enkel oppassen als er veel water op de baan ligt voor aquaplanning. Toyo R888R is enkel geschikt voor op circuit, slijt heel snel en weinig grip als ze koud staan of bij nat wegdek. Van Nankang NS-2R en Goodyear Eagle F1 Supersport hoor ik ook veel goede dingen maar zelf geen ervaring mee. Pilot super sport zijn goed op droog wegdek maar weinig grip op het nat, is ook al een heel oude band. Ik heb zelf PS4S liggen onder mijn leon cupra en ben daar heel tevreden van, ook op circuit. Onlangs heb ik wel een set cup2 connect gekocht maar heb er nog niet met kunnen rijden. In jouw geval zou ik cup 2 of PS4S nemen. 

Semislicks - Semislicks

Bedankt voor de info en link, CUP2 lijkt inderdaad de beste semi te zijn voor road & track.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    36,744
ir_fuel

Ik vind een semi kopen voor 2 trackdays per jaar weggesmeten geld. Je rijdt dat rubber veel sneller op dan van een niet-semi, en je moet die dingen echt heet stoken om de extra grip te exploiteren, grip die je bij een rondrit op straat in de verste verte niet nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jvc    506
jvc
5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vind een semi kopen voor 2 trackdays per jaar weggesmeten geld. Je rijdt dat rubber veel sneller op dan van een niet-semi, en je moet die dingen echt heet stoken om de extra grip te exploiteren, grip die je bij een rondrit op straat in de verste verte niet nodig hebt.

Ja daarom vond ik de AD08R een goede band voor mijn gebruik. Ik zou die direct terug kopen maar hun opvolger zou niet meer zo goed zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dante    25
Dante
21 minutes ago, jvc said:

Bestaat niet in 18" :(

Bedankt voor de info en link, CUP2 lijkt inderdaad de beste semi te zijn voor road & track.

PS4S bestaat wel in 18": 215/35/18, 225/40/18 en 235/40/18 maar wss heb jij een andere maat nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jvc    506
jvc
45 minuten geleden, Dante zei:

PS4S bestaat wel in 18": 215/35/18, 225/40/18 en 235/40/18 maar wss heb jij een andere maat nodig.

Ah wist ik niet, had vroeger al paar keer gekeken en nooit zien staan :)

Als maat liefst 245/40R18 maar 235/40R18 gaat ook, zal wel niet veel uitmaken zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jenkins    1,493
Jenkins
14 minuten geleden, jvc zei:

Ah wist ik niet, had vroeger al paar keer gekeken en nooit zien staan :)

Als maat liefst 245/40R18 maar 235/40R18 gaat ook, zal wel niet veel uitmaken zeker.

Is een nieuwe maat denk ik, gelanceerd samen met de nieuwe Yaris GR

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrbbs    963
mrbbs

Ik zou een PS4S nemen, best geschikt voor 99% road use en één percent track use.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jvc    506
jvc

Ja zal de PS4S worden, 148€ per band, cava nog :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jvc    506
jvc
23 minuten geleden, #166 zei:

ge kunt ze nog krijgen. wel best prijzig geworden ...

https://www.autodoc.be/banden/yokohama-4968814926168-0e401812wr

Bwa ik heb ze vroeger gekocht voor €160/stuk voor zelfde maat, die prijs zijn ze wel waard voor mij. Alleen weet je niet welke DOT code je krijgt, zullen alleszins geen recente meer zijn.

Vandaag PS4S besteld :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrbbs    963
mrbbs

Wettelijk mag men banden verkopen met een DOT code van max 3j oud.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa
Op 25/2/2021 om 07:33, mrbbs zei:

Wettelijk mag men banden verkopen met een DOT code van max 3j oud.

En wat is nu weer de rule of thumb qua veroudering van rubbercompound? Eerste 2 jaar 10% eraf en de jaren erna 15% per jaar? Was dat zoiets? Dus een band van 5 jaar oud heeft eigenlijk al bijna 2/3e van z'n beste capaciteiten verloren gewoon door veroudering? (Al is dat natuurlijk met een paar dumpster truck ladingen zout te nemen, zo werkt dat helemaal niet, maar bon.)

Wie werkt er hier nu weer bij een bââne-febriek? Blauwe Cayman-peet, denk ik. Efkens zoeken. @tato!

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrbbs    963
mrbbs
8 hours ago, gTa said:

En wat is nu weer de rule of thumb qua veroudering van rubbercompound? Eerste 2 jaar 10% eraf en de jaren erna 15% per jaar? Was dat zoiets? Dus een band van 5 jaar oud heeft eigenlijk al bijna 2/3e van z'n beste capaciteiten verloren gewoon door veroudering? (Al is dat natuurlijk met een paar dumpster truck ladingen zout te nemen, zo werkt dat helemaal niet, maar bon.)

Wie werkt er hier nu weer bij een bââne-febriek? Blauwe Cayman-peet, denk ik. Efkens zoeken. @tato!

Geen idee eigenlijk, maar het zal zoiets zijn. Voor mezelf vind ik banden van 10j echt wel het maximum. (al moet dat dan wel een A-merk zijn)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa
5 minuten geleden, mrbbs zei:

Geen idee eigenlijk, maar het zal zoiets zijn. Voor mezelf vind ik banden van 10j echt wel het maximum. (al moet dat dan wel een A-merk zijn)

 

Heb dat nooit gehad, behalve bij winterbanden en dat was 200% useless. Voor winterbanden vind ik 5 jaar de maximale ouderdom en ook 't profiel moet minimaal 5mm, liefst zelfs 6mm zijn (nieuw meestal 9mm).

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrbbs    963
mrbbs
Just now, gTa said:

Heb dat nooit gehad, behalve bij winterbanden en dat was 200% useless. Voor winterbanden vind ik 5 jaar de maximale ouderdom en ook 't profiel moet minimaal 5mm, liefst zelfs 6mm zijn (nieuw meestal 9mm).

Ik heb dat nooit voor, ik heb nog nooit een setje banden gehad die langer dan een jaar mee ging :)

Maar ooit wel gehad bij een auto die ik kocht dat er banden op lagen van 7-8j oud.. meer dan opgummen kan je daar ook niet mee doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa
7 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik heb dat nooit voor, ik heb nog nooit een setje banden gehad die langer dan een jaar mee ging :)

Maar ooit wel gehad bij een auto die ik kocht dat er banden op lagen van 7-8j oud.. meer dan opgummen kan je daar ook niet mee doen.

Waren bij mij ook banden die op een set velgen lagen die 'k op de kop had getikt. Nog 7 à 8 mm profiel, dus ik dacht "jackpot". Ja nee, smijt maar in de vuilbak. Wa nen brol was da. (Nochtans Michelins!)  Vers setje rubber er op (wel een generatie nieuwer, oké) met nauwelijks méér profiel en dat was hemel en aarde verschil. Die ouwe voelden aan als ijzeren treinwielen qua grip.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jochen    3,241
Jochen

Dat is het nadeel als je tweedehands velgen zoekt vind ik. Daar liggen ofwel 'nieuwe' banden op van 8j oud, 'nieuwe' banden van een brolmerk of een foute maat of ... Maar ze vragen er wel een pak geld voor terwijl je ze eigenlijk wilt wegsmijten voor vers rubber.

Vers rubber :inlove:

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrbbs    963
mrbbs

Ja dat is wel. Ik vind dat altijd een moeilijk verhaal om de juiste banden te vinden voor mijn auto's, zeker als je moet zoeken in 17" heb je niet veel keus.

Als je echt het beste wil kan je niets verkeerd doen met een PS4S en Goodyear SuperSport, kort gevolgd door de Conti SportContact 6.

Maar de evolutie die banden hebben ondergaan de laatste 10 jaar is wel niet normaal, denk dat de grootste winst uit nieuwe soorten compounds wordt gehaald.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tato    1,278
tato
9 uren geleden, gTa zei:

En wat is nu weer de rule of thumb qua veroudering van rubbercompound? Eerste 2 jaar 10% eraf en de jaren erna 15% per jaar? Was dat zoiets? Dus een band van 5 jaar oud heeft eigenlijk al bijna 2/3e van z'n beste capaciteiten verloren gewoon door veroudering? (Al is dat natuurlijk met een paar dumpster truck ladingen zout te nemen, zo werkt dat helemaal niet, maar bon.)

Wie werkt er hier nu weer bij een bââne-febriek? Blauwe Cayman-peet, denk ik. Efkens zoeken. @tato!

Die vuistregel heb ik nog niet gehoord. :)

Bij ons is er geen enkele band ouder dan 3 jaar. De referentiebanden (worden gebruikt gedurende een langere periode) worden dan ook nog eens opgeslagen in geconditioneerde omgeving.

Naar wat ik weet, wordt er weinig onderzoek gedaan naar de veroudering van de banden. In tegenstelling tot de slijtage na x-duizend km. De meeste requirements vereisen dat de band na een bepaalde afstand dezelfde performantie moet leveren in vergelijking met de nieuwstaat. Daar wringt vaak het schoentje. We kunnen een band ontwikkelen met zeer goede eigenschappen. De moeilijkheid zit 'm er in om een uniforme karakteristiek te garanderen gedurende die voorgedefinieerde afstand.

  • Like 1
  • Thanks Friendly 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions