jan.van.gent 3.728 Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Dag AM'ers, Hopelijk zitten hier wat mensen die wat kaas gegeten hebben van elektronica want ik zit met een probleem. Toen ik mijn E39 touring kocht werkte de trekhaak verlichting niet. Beginnen uitmeten en de aftermarket trekhaak module bleek de oorzaak te zijn. Bij het open doen van dat bakje kreeg ik dit zicht te zien: Goed veel water/vocht schade dus. Na alles gekuist te hebben bleken er enkele baantjes weg gecorodeerd op de printplaat, en enkele beetjes van een IC (ULQ2004A) Dan maar een nieuwe IC besteld en meteen ook 4 nieuwe relais. Nieuwe IC gemonteerd, kabeltjes getrokken om de baantjes te vervangen, relais vervangen. Diodes en weerstanden uitgemeten, die bleken allemaal OK. Alle paden gecheckt en ziet er goed uit. Nu werkt de trekhaak verlichting terug, en hoor ik de relais schakelen. MAAR, dit werkt perfect wanneer de motor NIET draait. Van zodra ik de motor start, werkt alles nog perfect voor ongeveer 30 seconden. Na die periode, beginnen de relais random te schakelen. Eerst traag, maar dan sneller en sneller. Als ik de motor dan afleg stop het direct. Als ik de motor dan DIRECT terug start, is het al na 5 seconden terug van dat. Als ik langer wacht om de motor terug te starten (enkele minuten), dan duurt het terug een 30 tal seconden voor de relais terug random beginnen te schakelen. De relais die ik gebruikt heb zijn geen exacte vervanging ((RTB14012 vervangen door RT114012), maar hij had net hetzelfde gedrag voor ik de relais vervangen had (ik dacht eerst dat het aan de relais lag, dus vandaar dat ik die vervangen heb, ook al zagen de originele er nog goed uit). Iemand een idee wat dit gedrag kan verklaren, en waar het aan zou kunnen liggen? Enige verschil tussen motor uit of draaiende motor lijkt me 12V of 13.5V voeding te zijn... Thanks! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dirk75 Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 (aangepast) Probeer er eens een spanningregelaar van 12v tussen te zetten. Zit diene elektronicawinkel daar nog aan het heilig hart? Of onmiddellijk de spanningsregelaar van je auto nameten of laten uitlezen. willekeurig zoekresultaat: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/regulator-alternator-10451/bmw/5er-reihe/5-touring-e39 7 juli 2018 aangepast door Dirk75 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jan.van.gent 3.728 Geplaatst: 7 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2018 Dat is gemaakt voor in een auto he, lijkt me dus dat dit perfect zou moeten kunnen werken zonder spanningsregelaar. Lijkt me eerder dat er nog iets niet in orde is. Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dirk75 Geplaatst: 7 juli 2018 Delen Geplaatst: 7 juli 2018 (aangepast) Meet eens of je geen piekspanning krijgt bij het starten op de ingang van de module. Of zet er een schakelaar tussen die je kan aanzetten na het starten van de auto. 7 juli 2018 aangepast door Dirk75 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 22 juli 2018 Delen Geplaatst: 22 juli 2018 On 7/7/2018 at 11:27 AM, jan.van.gent said: Enige verschil tussen motor uit of draaiende motor lijkt me 12V of 13.5V voeding te zijn... wanneer je motor af staat, dan is de voeding van de batterij zeer stabiel. wanneer de motor draait, krijg je een zeer onregelmatig signaal met veel storing op de batterij. heb je de printplaat opgekuist? met isopropanol en een tandenborstel? heb je geen andere foto van het herstelde gedeelte? ik zie precies veel vuiligheid en flux die achterbleef. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Race7 132 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Capaciteit plaatsen tussen + en - van (DC signaal) voeding om voltage te stabiliseren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.135 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 4 minutes ago, Race7 said: Capaciteit plaatsen Je bedoelt een condensator? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.326 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 5 minutes ago, ir_fuel said: Je bedoelt een condensator? aka capacitator Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.135 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Ik zou da spel eens gebruiken zonder draaiende motor en met de multimeter eens zien hoe alles zich gedraagt. Daarna hetzelfde doen met draaiende motor en de verschillen zoeken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.135 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 1 minute ago, ICM said: aka capacitator Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Race7 132 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 Ja, een condensator is als onderdeel uitermate geschikt om de elektrische capaciteit toe te voegen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.326 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 6 minutes ago, ir_fuel said: Excuseer, capacitor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.135 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 46 minutes ago, ICM said: Excuseer, capacitor. Ja zover was ik al Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.326 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 1 hour ago, ir_fuel said: Ja zover was ik al Ik heb wel in de specialisatie ingenieur electronica gezeten hé. Voor drie weken. En mij dan snel uit de voeten gemaakt. Wat was dat jong. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.737 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 5 uren geleden, ir_fuel zei: Ik zou da spel eens gebruiken zonder draaiende motor en met de multimeter eens zien hoe alles zich gedraagt. Daarna hetzelfde doen met draaiende motor en de verschillen zoeken. Ik zou een scoop gebruiken. Multimeter zou wel eens weinig kunnen laten zien. 3 uren geleden, ICM zei: Ik heb wel in de specialisatie ingenieur electronica gezeten hé. Voor drie weken. En mij dan snel uit de voeten gemaakt. Wat was dat jong. Ik hoor die peet nog altijd zeggen dat we goed moesten oppassen want we werkten direct met spanning en stroom. Dat kon gevaarlijk zijn. Ik ben niet bang van 6Vdc en 10mA op zo een oefenbord. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 23 juli 2018 Delen Geplaatst: 23 juli 2018 6 hours ago, Race7 said: Capaciteit plaatsen tussen + en - van (DC signaal) voeding om voltage te stabiliseren? enkel nadat je een regelaar of diode plaatst. de ganse spanning van de auto stabiliseren gaat moeilijk. 6 hours ago, ir_fuel said: Je bedoelt een condensator? een weerstand heeft een weerstand, een condensator heeft een capaciteit. niets mis mee hoor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.