Ga naar inhoud

elektronica vraag


jan.van.gent

Aanbevolen berichten

Dag AM'ers,

Hopelijk zitten hier wat mensen die wat kaas gegeten hebben van elektronica want ik zit met een probleem.
 

Toen ik mijn E39 touring kocht werkte de trekhaak verlichting niet. Beginnen uitmeten en de aftermarket trekhaak module bleek de oorzaak te zijn.
Bij het open doen van dat bakje kreeg ik dit zicht te zien:

36609166_10156492922216382_4195197078319661056_n.jpg.a0a2ce749c20415e149bb3af2f8d83ef.jpg

Goed veel water/vocht schade dus. Na alles gekuist te hebben bleken er enkele baantjes weg gecorodeerd op de printplaat, en enkele beetjes van een IC (ULQ2004A)

Dan maar een nieuwe IC besteld en meteen ook 4 nieuwe relais.
Nieuwe IC gemonteerd, kabeltjes getrokken om de baantjes te vervangen, relais vervangen.

36690408_10156498668566382_7870486699011211264_n.jpg.bf6042e7eb115efd7b2206638b271244.jpg

36604924_10156492922406382_8759265026264530944_n.jpg.ab43f77700c731f3e89e12f2f879c169.jpg

Diodes en weerstanden uitgemeten, die bleken allemaal OK. Alle paden gecheckt en ziet er goed uit.

Nu werkt de trekhaak verlichting terug, en hoor ik de relais schakelen.
MAAR, dit werkt perfect wanneer de motor NIET draait.
Van zodra ik de motor start, werkt alles nog perfect voor ongeveer 30 seconden. Na die periode, beginnen de relais random te schakelen. Eerst traag, maar dan sneller en sneller.
Als ik de motor dan afleg stop het direct. Als ik de motor dan DIRECT terug start, is het al na 5 seconden terug van dat. Als ik langer wacht om de motor terug te starten (enkele minuten), dan duurt het terug een 30 tal seconden voor de relais terug random beginnen te schakelen.

De relais die ik gebruikt heb zijn geen exacte vervanging ((RTB14012 vervangen door RT114012), maar hij had net hetzelfde gedrag voor ik de relais vervangen had (ik dacht eerst dat het aan de relais lag, dus vandaar dat ik die vervangen heb, ook al zagen de originele er nog goed uit).

Iemand een idee wat dit gedrag kan verklaren, en waar het aan zou kunnen liggen?
Enige verschil tussen motor uit of draaiende motor lijkt me 12V of 13.5V voeding te zijn...

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk75

Probeer er eens een spanningregelaar van 12v tussen te zetten.

Zit diene elektronicawinkel daar nog aan het heilig hart?

Of onmiddellijk de spanningsregelaar van je auto nameten of laten uitlezen.

willekeurig zoekresultaat:

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/regulator-alternator-10451/bmw/5er-reihe/5-touring-e39

 

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is gemaakt voor in een auto he, lijkt me dus dat dit perfect zou moeten kunnen werken zonder spanningsregelaar. Lijkt me eerder dat er nog iets niet in orde is.


Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk75

Meet eens of je geen piekspanning krijgt bij het starten op de ingang van de module. Of zet er een schakelaar tussen die je kan aanzetten na het starten van de auto.

 

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
On 7/7/2018 at 11:27 AM, jan.van.gent said:

Enige verschil tussen motor uit of draaiende motor lijkt me 12V of 13.5V voeding te zijn...
 

wanneer je motor af staat, dan is de voeding van de batterij zeer stabiel. wanneer de motor draait, krijg je een zeer onregelmatig signaal met veel storing op de batterij. 
heb je de printplaat opgekuist? met isopropanol en een tandenborstel?
heb je geen andere foto van het herstelde gedeelte? ik zie precies veel vuiligheid en flux die achterbleef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou da spel eens gebruiken zonder draaiende motor en met de multimeter eens zien hoe alles zich gedraagt.

Daarna hetzelfde doen met draaiende motor en de verschillen zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Ja zover was ik al :D 

Ik heb wel in de specialisatie ingenieur electronica gezeten hé.

Voor drie weken. En mij dan snel uit de voeten gemaakt. Wat was dat jong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik zou da spel eens gebruiken zonder draaiende motor en met de multimeter eens zien hoe alles zich gedraagt.

Daarna hetzelfde doen met draaiende motor en de verschillen zoeken.

Ik zou een scoop gebruiken. Multimeter zou wel eens weinig kunnen laten zien. 

3 uren geleden, ICM zei:

Ik heb wel in de specialisatie ingenieur electronica gezeten hé.

Voor drie weken. En mij dan snel uit de voeten gemaakt. Wat was dat jong.

Ik hoor die peet nog altijd zeggen dat we goed moesten oppassen want we werkten direct met spanning en stroom. Dat kon gevaarlijk zijn. Ik ben niet bang van 6Vdc en 10mA op zo een oefenbord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Race7 said:

Capaciteit plaatsen tussen + en - van (DC signaal) voeding om voltage te stabiliseren?

enkel nadat je een regelaar of diode plaatst. de ganse spanning van de auto stabiliseren gaat moeilijk. 

6 hours ago, ir_fuel said:

Je bedoelt een condensator?

een weerstand heeft een weerstand, een condensator heeft een capaciteit.  niets mis mee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid