ma: 25 Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Ik rijd op mijn auto met volgende bandenmaten: V: 245/35/20 A: 275/30/20 Dat zijn runflat banden. Nu heb ik daar nogal slechte ervaringen mee: zo heb ik eens een velg stuk gereden, doordat putten in de weg door de harde wand direct op de velg doorgegeven worden. Nu zijn de runflat banden bijna versleten en kijk ik eens rond voor nieuwe banden. Bij de bandencentrale raden ze me opnieuw runflat banden aan, maar ik zou toch voor gewone banden gaan (Michelin Michelin Pilot Sport 4S). Ik was nu eens aan het denken: mocht ik de aspect ratio wat verhogen, waardoor de flank van de band breder wordt (ik zou naar 245/40/20 en 275/35/20 gaan), zou dat een goed idee zijn? Confort zal waarschijnlijk wel verhogen (maar genoeg opdat het de moeite is?) Zou het visueel een groot verschil maken? auto zal lichtjes omhoog komen denk ik? En zou dat problemen opleveren voor de keuring? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 1 uur terug, ma: zei: En zou dat problemen opleveren voor de keuring? ja ... http://www.goca.be/nl/banden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.159 Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 Naar 19" gaan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 17 juli 2018 Delen Geplaatst: 17 juli 2018 van de afmetingen (omtrek, breedte) mag je niet zomaar afwijken, het is strikt afgelijnd wat er wel en niet mag. wagens gemaakt voor runflat banden hebben een andere ophanging dan hetzelfde model met gewone banden. het zal allemaal een stuk zachter of zompiger rijden, wat je wel kunt opvangen door grotere velgen met een lager profiel banden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ma: 25 Geplaatst: 19 juli 2018 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2018 Ik rijd in de winter op 19", maar vind de 20" mooier, dus wil die niet opgeven in de zomer. Bedankt voor de feedback. Dan blijf ik met mijn gewone maat verder rijden. Ik ga wel wisselen van RFT naar gewoon. Het feit dat wagens speciaal gemaakt worden voor runflat en een andere ophanging zouden hebben, heb ik nog niet gehoord, lijkt me straf. Leek me een leuke oplossing om de wanden wat groter te maken en zo wat meer confort te krijgen. Maar als het niet mag, mag het niet natuurlijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Waky 975 Geplaatst: 19 juli 2018 Delen Geplaatst: 19 juli 2018 Kijken op je gelijkvormigheidsattest wat mag. Maar anderzijds gewoon doen. Is zoals veel zaken die niet mogen van de keuring, het mag niet maar iedereen doet het wel. Van grotere wielen stijgt je vebruik wel, maar je km-teller zal trager gaan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
#166 255 Geplaatst: 19 juli 2018 Delen Geplaatst: 19 juli 2018 kunt ge niet naar de keuring met uw winterbanden? dan legt ge op uw 20"-ers wat ge wilt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
teus_ 245 Geplaatst: 19 juli 2018 Delen Geplaatst: 19 juli 2018 6 hours ago, ma: said: Het feit dat wagens speciaal gemaakt worden voor runflat en een andere ophanging zouden hebben, heb ik nog niet gehoord, lijkt me straf. Quote Performance-wise, runflats have extremely stiff/strong sidewalls (to support weight if the tire deflates). As such, they tend to not "roll under" in hard cornering, but they have a rougher ride than non-runflats. They are also considerably heavier, adding to unsprung weight, which can have a negative effect on overall handling. The suspension on the E9x and F3x series of cars (as well as other BMW models) has been tuned to take these factors into consideration and still give a comfortable ride with good handling. I've put non-runflats on my previous E92 and my wife's 128i convertible with no discernible difference other than a slightly more comfortable ride. That said, the latest generation of runflats is far better than the earlier ones, and there is less of a harsh ride. I still plan to put non-runflats on my F30 when these original tires wear out, mainly due to the higher cost and somewhat lower tread life of runflats. Quote When asked about the criticism of run flat tires Roberts said “run flat tires by their design do have stiffer sidewalls than conventional tires, however, all current BMW models that use run flat tires have suspensions that were significantly developed for use with this technology.” He added “These suspensions have been developed and tuned for the best possible ride comfort. The safety benefits of run flat tires are so significant as to outweigh any possible trade-offs.” When asked if owners could or should swap out their run flats either when a replacement tire is needed or because they’re looking for added performance, Roberts was unequivocal. “We do not recommend replacing run flat tires with conventional tires,” he said, “that deviates away from the original design, safety and suspension calibration technology that the run flats were originally designed for.” 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gixxer 611 Geplaatst: 19 juli 2018 Delen Geplaatst: 19 juli 2018 Zal dat eens aan de dealer moeten zeggen want ben zeker dat ze dit niet weten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mrbbs 2.150 Geplaatst: 30 oktober 2018 Delen Geplaatst: 30 oktober 2018 Ik ben eigenlijk niet te vinden voor die tendens van steeds grotere wielen (en bijgevolg grotere wielkasten). Vroeger ging dat prima op 17". Nu leggen ze standaard al 20" op een Civic Type-R. 19" op een Mégane RS, Focus RS, Golf GTI/R,... Zelf vind ik 18" op een C segment auto de correcte size. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.