Ga naar inhoud

Mercedes C63 AMG


Botje

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb een aantal maanden geleden een tweedehands 6 gekocht. Prachtige wagen, maar viel me ietwat tegen qua rijplezier. Ik meende dat ik er wel naartoe zou groeien, maar we zijn nu 7 maanden ver en het omgekeerde is waar.

Daarom ben ik op zoek naar wat ik eigenlijk al wilde toen ik op advies van de vrouw settelde voor die 6: een w204 c63 FL.

Ik ben heb na wat zoeken eentje op het oog. Ziet er optisch héél goed uit, 70000km, maar maakt onderstaand geluid bij koude start ( https://we.tl/tF87N05egW ).

Toen ik de verkoper hierover aansprak, meldde ie me dat dit normaal was. Ik had al heel wat gelezen op fora over de issues met de nokkenassen, maar liet het voorlopig voor wat het was.

Bovenstaand filmpje liet ik horen aan een aantal technici (onder andere een MB tech die aan AMG's werkt). Al die mensen vertelden met hetzelfde:

1) Zeer moeilijk om aan de hand van een filmpje te zeggen wat het is,
2) Het geluid is allesbehalve normaal.

Toen ik hiermee naar de verkoper terug ging, zei ie me dat ik vertrouwen moest hebben en dat ze de wagen (eenmaal de bestelbon getekend is) gingen binnen doen bij een MB concessiehouder voor onderhoud én om het probleem aan te pakken. Bovendien was ie er zeer gerust op dat het probleem bij een oliewissel ging opgelost zijn. Er ging een opschortende voorwaarde in de bon staan dat bij een mankement de verkoop gewoon niet door gaat.

Persoonlijk ben ik niet zo happy met het "na het tekenen van de bestebon" formaliteitje. Het belichaamt naar mijn aanvoelen weinig vertrouwen.

Mijn verstand zegt hier nu: gewoon wegwandelen en verder op zoek gaan. De (op het oog) goeie c63's lopen op het moment echter niet zo heel dik en misschien is er nog een andere te volgen piste:

Ik vraag of ik de wagen zelf (op mijn kosten) naar een MB concessie mag doen en hem daar laten controleren (nokkenassen, onderstel, hun algemene checklist, ...). Op verschillende fora lees je wel meer over zo'n second opinions, maar wordt dat in België veel gedaan / toegestaan?

Geven ze daar hun groen licht, dan kan de koop als nog door gaan.

Graag had ik van jullie kant jullie gefundeerde opmerkingen gehoord. Zeker van de c63 eigenaars op dit forum.

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het houdt geen steek de mogelijke gebreken pas te willen oplossen bij het tekenen van een overeenkomst, maar dan evenwel een opschortende voorwaarde te willen opnemen. ( cfr @dragonfly)

Laat die voorwaarde er dan uit en laat het eerst nakijken.

Als hij dat niet wil, walk away.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, ICM said:

Het houdt geen steek de mogelijke gebreken pas te willen oplossen bij het tekenen van een overeenkomst, maar dan evenwel een opschortende voorwaarde te willen opnemen. ( cfr @dragonfly)

Laat die voorwaarde er dan uit en laat het eerst nakijken.

Als hij dat niet wil, walk away.

Als koper vond ik dat ook, maar misschien heeft de verkoper - los van malafide - nog andere redenen om dit te willen. Redenen die ik als gewone particulier niet zie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Botje said:

Als koper vond ik dat ook, maar misschien heeft de verkoper - los van malafide - nog andere redenen om dit te willen. Redenen die ik als gewone particulier niet zie...

Er is maar één logische reden waarom hij dat niet laat nakijken voorafgaand een verkoop, en dat is omdat hij de investering niet wil doen op een niet-verkochte wagen. Vergroot alleen maar het dood kapitaal - het geïnvesteerd bedrag.

Maar dat staat recht tegenover zijn uitspraak dat er niets scheelt. Als er iets schort, moet hij dat oplossen voor jou of een andere klant, maar ik zou nog begrijpen dat hij dat nu nog niet laat doen.

Tenzij hij een potentiële klant zoekt waarvoor hij het niet moet oplossen ("er scheelt niets aan"). Dan doet hij een voordeel. Maar impliceert ook bedrog.

Opschortende voorwaarde of niet, het zal je veel gezeik kosten om die uit te oefenen.

Dus doe hem het voorstel de boel na te kijken in ruil voor het schrappen van de opschortende voorwaarde, of laat die kar staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, ICM said:

Er is maar één logische reden waarom hij dat niet laat nakijken voorafgaand een verkoop, en dat is omdat hij de investering niet wil doen op een niet-verkochte wagen. Vergroot alleen maar het dood kapitaal - het geïnvesteerd bedrag.

Maar dat staat recht tegenover zijn uitspraak dat er niets scheelt. Als er iets schort, moet hij dat oplossen voor jou of een andere klant, maar ik zou nog begrijpen dat hij dat nu nog niet laat doen.

Tenzij hij een potentiële klant zoekt waarvoor hij het niet moet oplossen ("er scheelt niets aan"). Dan doet hij een voordeel. Maar impliceert ook bedrog.

Opschortende voorwaarde of niet, het zal je veel gezeik kosten om die uit te oefenen.

Wat bedoel je hiermee?

Dus doe hem het voorstel de boel na te kijken in ruil voor het schrappen van de opschortende voorwaarde, of laat die kar staan.

Je bedoelt dat ik de wagen door mijn mensen laat nakijken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als blijkt dat er een probleem met de wagen is waardoor jij hem niet meer wil, of hij is onherstelbaar, of de verkoper wil hem niet op zijn kosten laten herstellen, dan zal je die optie van opschortende voorwaarde kunnen lichten, maar dat zal je tijd en moeite kosten, allemaal voor niets. Als er echt niets aan schort (weinig waarschijnlijk tot nu toe) en hij is van goeie wil (weinig waarschijnlijk tot nu toe), dan hoeft die voorwaarde niet en laat hij die wagen eerst nakijken/fixen bij een MB dealer voorafgaand de koop.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ICM zei:

Het houdt geen steek de mogelijke gebreken pas te willen oplossen bij het tekenen van een overeenkomst, maar dan evenwel een opschortende voorwaarde te willen opnemen. ( cfr @dragonfly)

Laat die voorwaarde er dan uit en laat het eerst nakijken.

Als hij dat niet wil, walk away.

Ik moest er ook aan denken, te zot voor woorden :D 

Als ik een wagen verkoop laat ik inderdaad eerst de gebreken herstellen. Rail van de passagierstoel in de A5 was defect dus nog 700 EURO opgehoest voor ik die online zette.

Dat hij wacht met een onderhoud kan ik verstaan maar een gebrek moet nagezien worden.

Er zitten hier genoeg 'Mercedes' mensen dus auto laten nazien voor je iets tekent lijkt mij het veiligste te zijn. Ken je het chassisnummer van de wagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

WDD2042771F897664.

Laatste MB onderhoud van 2015.

De rest werd (vertelde de verkoper me dan uitgevoerd door een "mercedes specialist".

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, dragonfly said:

Als ik een wagen verkoop laat ik inderdaad eerst de gebreken herstellen. Rail van de passagierstoel in de A5 was defect 

Ook apart als vrijgezel :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afblijven !!!

Als er iets scheelt aan die motor ben je een rib kwijt en een amg moet jaarlijks onderhoud krijgen

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Botje zei:

WDD2042771F897664.

Laatste MB onderhoud van 2015.

De rest werd (vertelde de verkoper me dan uitgevoerd door een "mercedes specialist".

Walk away.

Tenzij de onderhoudshistoriek waterdicht is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnt een bekend geluid te zijn bij de C63's, eerder regel dan uitzondering zelfs. Teken desnoods een intentieverklaring (ipv te werken in de omgekeerde richting) dat je de auto zal kopen zodra het euvel verholpen is. Het is een bekend issue dus een gespecialiseerde garage kan hier zeker mee helpen. Geen idee wat het kostenplaatje is, maar dat mag uw zorg niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nog eens naar de verkoper gegaan.

Afgesproken dat de auto naar een mb garage van mijn keuze mag gestuurd worden om een checkup te doen. Geluid was vandaag wel niet meer aanwezig ...

Hun uitleg over het niet willen oplossen van het probleem voor de bestelbon: Ze willen het onderhoud pas laten uitvoeren wanneer de wagen verkocht is. Stel dat ze het onderhoud doen, dan bestaat er voor hun een kans dat ik de wagen toch niet koop. Als ze dan bv. 6 maanden later een koper vinden voor de wagen, dan moet ie na 6 maand (ipv een jaar) terug op onderhoud. Plausibele uitleg, maar onderhoud en herstelling zijn imo twee verschillende zaken.

We zullen zien na check up. Al blijf ik wat op de achtergrond of dit effectieve problemen wel kan blootleggen. Nokkenassen bekijken doen ze bv. niet. Iets wat een serieuze indicator voor problemen kan zijn.

Nog een ander vraagje:

Ik hoorde al x aantal keer, dat performance modellen (zoals een amg er één is) een soort logging systeem hebben van alle inputs en outputs. Ze kunnen maw zien hoe er met een wagen gereden worden over y aantal tijd.

a) Klopt dit?
b) Indien ja, kan deze data door een MB garage geraadpleegd worden en adhv de data (simpel en snel) gezien worden hoe de wagen gebruikt/misbruikt werd?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu al zo twijfelt en er niet 100% achterstaat, laat die auto dan toch voor wat het is?

Mij lijkt het dat je net WEL een klik moet hebben met de auto waar je naar gaat kijken. Watin dit geval toch absoluut niet zo is. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Botje zei:

Vandaag nog eens naar de verkoper gegaan.

Afgesproken dat de auto naar een mb garage van mijn keuze mag gestuurd worden om een checkup te doen. Geluid was vandaag wel niet meer aanwezig ...

Hun uitleg over het niet willen oplossen van het probleem voor de bestelbon: Ze willen het onderhoud pas laten uitvoeren wanneer de wagen verkocht is. Stel dat ze het onderhoud doen, dan bestaat er voor hun een kans dat ik de wagen toch niet koop. Als ze dan bv. 6 maanden later een koper vinden voor de wagen, dan moet ie na 6 maand (ipv een jaar) terug op onderhoud. Plausibele uitleg, maar onderhoud en herstelling zijn imo twee verschillende zaken.

We zullen zien na check up. Al blijf ik wat op de achtergrond of dit effectieve problemen wel kan blootleggen. Nokkenassen bekijken doen ze bv. niet. Iets wat een serieuze indicator voor problemen kan zijn.

Nog een ander vraagje:

Ik hoorde al x aantal keer, dat performance modellen (zoals een amg er één is) een soort logging systeem hebben van alle inputs en outputs. Ze kunnen maw zien hoe er met een wagen gereden worden over y aantal tijd.

a) Klopt dit?
b) Indien ja, kan deze data door een MB garage geraadpleegd worden en adhv de data (simpel en snel) gezien worden hoe de wagen gebruikt/misbruikt werd?

 

Stort je niet in avonturen. Geef dan liever net iets meer aan een auto die je een goed gevoel geeft. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet idd misschien meer met verstand dan hart/gevoel redeneren.

De 6 moet natuurlijk ook weg en jammer genoeg krijg ik daar niet overal voor wat ik zou willen.

Tesla is een gans ander kaliber van wagen, totaal niet te vergelijken imo. Ondanks dit heb ik hier wel voor gekeken. Valt voor een aantal zaken af: 1) ze nemen mijn 6 niet over, 2) te duur. Indien je ontopic wilt blijven, praat hier dan niet over in dit topic aub. Is je hart toch vol van Musk z'n wagen waardoor je een onweerstaanbare dwang hebt om erover te praten, stuur me dan gerust een pm of start er een topic over.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Botje zei:

Als ze dan bv. 6 maanden later een koper vinden voor de wagen, dan moet ie na 6 maand (ipv een jaar) terug op onderhoud.

 

vreemde redenering. ik heb nog nooit een wagen laten staan, omdat ik 6maand later al een onderhoud zou moeten laten doen.

als de wagen steeds op tijd onderhouden is, mag de bc van mij zelfs al na een maand een servicecontrole aangeven. 

jij zou een wagen kopen die een ratel heeft, en iemand anders zou hem laten staan, omdat hij misschien na 6maand  gewoon een onderhoud moet laten doen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid