Ga naar inhoud

BMW G20/G21 3 Reeks

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ondervind dat je, zelfs met manueel schakelen, geen normaal tempo kan aanhouden bij leuke boerebaantjes. Noch het stuurgevoel, noch het aanvoelen van de motor bepaalt hoe hard je op je pedaal duwt. Ik rij altijd harder door met mijn daily, dan met mijn Z3. Die Z rij je op gevoel.

Zoals PJH zegt, het koppel onderin ligt eig te hoog. Om te raggen wil je een hoog in toeren kunnen blijven, en dat doe je het liefst manueel.

Op vlak van onderstel heb ik geen klagen. Denk dat adaptieve dempers, of een aftermarket schroefset de beste keuzes zijn.

Freude am fahren is er zeker, maar om echt mee te raggen moet je geen hybride kopen. 330i met sper of 340i wil je hebben. Mss nog een 320i manueel (pre facelift) en dan chippen. Al weet ik niet of je met een 330i meer op gevoel gaat rijden. Automaten helpen vaak niet, maar de ZF bak die in een ICE zit, is toch een heel stuk beter afgesteld.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Het is gewoon een chronisch gebrek aan sensatie  Daarom ga je idd al snel veel te hard rijden om nog iets van plezier te hebben. Maar goed, voor de sensatie moet je geen hybrid kopen denk ik dus dan is het ook een beetje raar om hem daarop af te straffen. 

Geplaatst:

Da's nog eens een review waar je iets mee bent zie (opbergvakken, infotainment, sfeerverlichting en materiaalgebruik boeit me minder), doe er iets mee :D

Ik heb twee 330e's (Berline M-sport en Touring M-sport LCI) getest met adaptieve ophanging icm 19" en vond hem niet opvallend hard, maar zeker ook niet (wel)varend zoals m'n C dat wel is. Wat me ook enorm tegenviel (in alle G20's trouwens) is inderdaad dat stuurgevoel, geen communicatie en niet plezant om aan te draaien. In een 5 G30 of X4 vond ik het een pak beter en in m'n C is dat ook een stuk beter vind ik persoonlijk.

Ik heb me bij de testritten in't droog twee keer wat mispakt, waarbij er vrij terminaal onaangekondigd onderstuur opkwam, wat de eerste keer bij correctie in vrij venijnig overstuur overging (DSC half uit denk ik). Overstuur is inderdaad wel vlotjes uit te lokken op power, maar ik vond hem weinig geleidelijk.

Niet lang genoeg gereden om de aandrijflijn leeg te rijden denk ik, want vond hem altijd even vinnig.

Geplaatst: (aangepast)

Met mijn vorige banden (bridgestone turranza) had ik daar ook vaak last van. In de winter/herfst met vuil, grauw weer heb ik het dikwijls voorgehad. Een beetje uitbreken is altijd eens leuk, maar ongewild op een lange doordraaier op een op-afrit van de snelweg, voel je die liever niet schuiven. Vooral als de baan er wat vochtig bij ligt is het opletten geblazen, dezelfde lange doordraaier die ik gewoonlijk bij droog weer aan quasi dezelfde cruisesnelheid pak, kan ik aan 90 niet pakken zonder dat ik de banden voel schuiven.

Ik merkte altijd gripverlies aan de voorkant en dan voel ik de kont ook bewegen. Dus eig schuif je op dat moment met alle 4 de wielen, de snelweg terug op. Niet een situatie waar ik me erg comfortabel bij voel, en die met ons klimaat helaas veel voorkomt.

Volgens mij lag het vooral aan de banden (achteraf bleek ook bij de winterwissel dat de binnenkant al redelijk afgesleten was). Met de PS4's die er nu onder ligt heb ik in alle omstandigheden veel meer grip. X-drive helpt ook niet in zo'n situaties, ik ondervond hetzelfde met mijn eerste q5 quattro. Probleem met 4x4 is dat je het minder snel voelt opkomen.

aangepast door -Fred-
Geplaatst:

Ophanging is vrij hard ja, zeker als je geen deftige banden hebt liggen. Op eco krellen echt weinig demping.

5 uren geleden, Dimitri zei:

Een kameraad van mij heeft kosten aan zijn 330E, versnellingsbak kapot. Belachelijk duur grapje wel, BMW heeft een offerte opgemaakt van 18K en een klets :tct:

Is nu wat aan het horen bij ander garages in de buurt, maar daar zeggen ze bijna allemaal hetzelfde: "das ne hybride van BMW, daar komen we niet aan!"

Plezant, al die nieuwe technologie...heeft er iemand hier toevallig een adresje waar ze het wel aandurven voor een betere prijs?

Probleem is dat de elektromotor in die versnellingsbak zit, dus er is daar veel meer werk aan dan je zou denken. 

Geplaatst:

Mijn carrossier had onlangs een 530e binnen gekregen die geslipt was en met de wielen tegen een borduur geknalt. Enkel wat blikschade dus, geen airbags die afgegaan zijn.

Bij "impact" is een bommetje afgegaan om de batterij af te sluiten, als veiligheid. Achteraf sta je daar dan wel. Nu moet die batterij moet eruit...

Geplaatst:

Om een 'wagen van de baas' te zijn, waar ik mijn gezin (en deze zomer hopelijk ook hun bagage) in krijg, vind ik dit prettig rijden.  Ik rij dan ook voornamelijk rechtdoor op de snelweg en in lokaal verkeer met deze. 

Ik vind die comfortabeler dan onze Mercedes C220d AMG-line en de 200d ervoor:  de ophanging is misschien iets droger, maar de C op de 17" was meer boot-achtig, die op de 18" is ook behoorlijk hard afgeveerd.

Stuurgevoel: weinig... maar dit is de ziekte van elektrische stuurbekrachtigingen, denk ik.

Versnellingsbak: zolang je het beschaafd houdt, is alles zeer smooth.  Als je gaat pushen, dan verslikt die zich tussen elektrische aandrijving en ICE, waarbij de laatste luidruchtig laat weten hiermee niet gediend te zijn.  Hij schakelt dan ook meer dan nodig terug (met hoge toeren, en een blèrende benzinemotor tot gevolg).

In tegenstelling tot veel andere hybrides, die een kleinere benzinemotor hebben, blijft de auto wel comfortabel te rijden met een lege batterij.

Ik heb nog nooit ervaren dat de elektrische aandrijving het te warm kreeg...  en heb nog nooit beide energiebronnen sub 300 km leeg gereden (onlangs gaf de auto een autonomie van 740 km, met een bijna volle tank, en een volle batterij). 

Zoals hierboven al geschreven : om te raggen moet je geen 320e kopen.  Die vraag stelde men vroeger ook niet over een Passat of over een 318d of over een 200d :  dit zijn auto's voor brave loonslaven.  

Geplaatst:
Op 6/6/2024 om 09:01, korneeldebruyn zei:

IMG_1459.thumb.png.1b6fcf60ad04f9d1ee7c1d16824711bc.png

Zijn er hier 320/330e eigenaars die al soortgelijke melding hebben gehad? Wagen heeft nu ca. 18.000 km. 

Vertrek volgende week woensdag naar het zuiden van Frankrijk dus gaat nog een opgave worden om ervoor de wagen nog ergens binnen te kunnen doen voor nazicht…

En wat was de diagnose?

Geplaatst:
10 minuten geleden, Fr79 zei:

En wat was de diagnose?

Die heeft zichzelf opgelost . Melding is niet meer tevoorschijn gekomen en afgelopen weekend ook geen enkel probleem gehad dus had de afspraak van afgelopen maandag afgezegd…

Er stond zelfs iets in de BMW app à la  “motorstoring opgelost” meen ik mij te herinneren.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
10 uren geleden, Maxime S zei:

je bedoelt E46

Ook, ik vind ze ook wijs ... maar een E92/E93 is (vooral motorisch) another level.
De E46 M3 is dan weer visueel een absolute voltreffer. Motorisch ook, maar toch kies ik voor de V8.

Geplaatst:
11 uren geleden, gTa zei:

Ook, ik vind ze ook wijs ... maar een E92/E93 is (vooral motorisch) another level.
De E46 M3 is dan weer visueel een absolute voltreffer. Motorisch ook, maar toch kies ik voor de V8.

Snap ik, maar je had het over het interieur.

Dat van de E9x vind ik zowel qua design als qua bouwkwaliteit duidelijk inferieur aan de E46.

Geplaatst:
1 uur terug, Maxime S zei:

Snap ik, maar je had het over het interieur.

Dat van de E9x vind ik zowel qua design als qua bouwkwaliteit duidelijk inferieur aan de E46.

Een E9x is top vind ik qua bouwkwaliteit. Mijn broer rijdt nog steeds met m'n vorige E90 en dat is nog steeds een top-auto. Zelfs het leder na 250d km is nog perfect zonder schade. Maar bij de E46 is dat misschien ook wel zo..

Ik overweeg zelf om terug een E91 aan te kopen om mijn F31 te vervangen 

• 2 weken later...
Geplaatst:

In ieder geval minstens even mooi dan zowat al hetgene je bij BMW zelf kan kiezen als wiel. Al was het al maar omdat er geen zwarte lak op zit.

Geplaatst:

Ja man, zoals deze velg indertijd, perfect op die Z4. Als je nu naar de configurator kijkt is het huilen met de pet op qua velgopties.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Lofzang voor de E85 2.5i ❤️

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Mijn auto staat tegenwoordig buiten te slapen en ik ondervond regelmatig een muffe geur. Toen ik mijn dak open zette, merkte ik dat er een witte waas zat op de vliegengaas. Rook ook muf dus die met een actief foam reiniger proper gemaakt, stuk beter nu, maar sedertdien controleer ik regelmatig die gaas en ik merk dat die vaak nat is.

Is dat een courant probleem? Zou toch niet mogen denk ik?

Geplaatst:

Heb ik bij de V70 ook, als je er te weinig mee rijdt is dat des te meer, zeker als die buiten staat. Je kan zo een dichting vernieuwen, maar dat gaat niet bij elk model even makkelijk.

Geplaatst:
4 uren geleden, -Fred- zei:

Mijn auto staat tegenwoordig buiten te slapen en ik ondervond regelmatig een muffe geur. Toen ik mijn dak open zette, merkte ik dat er een witte waas zat op de vliegengaas. Rook ook muf dus die met een actief foam reiniger proper gemaakt, stuk beter nu, maar sedertdien controleer ik regelmatig die gaas en ik merk dat die vaak nat is.

Is dat een courant probleem? Zou toch niet mogen denk ik?

Bij mijn vorige (F11 '5 touring) en mijn madam haar huidige (G32 '6 GT) identiek hetzelfde probleem.
Ik heb er een bijzonder gevoelige neus voor en ik vind het verschrikkelijk. Zit idd in hoofdzaak *in* het netje van de windbreker.
Ik gebruik HG schimmelvlekkenreiniger (schuimversie om in te laten werken op het netje + gewone vloeibare versie om alles errond en de afwateringskanaaltjes te behandelen).

Geplaatst:

Ik wou initieel het netje vervangen, maar als het telkens na een regenbui nat wordt, dan heeft dat weinig zin. Nu zet ik telkens ff het dak open van zodra het droog is.

Mijn sq5 had een muffe geur in de airco. Dat was erger, dat krijg je er nooit uit. Om de paar maanden zo'n product erin spuiten...

Geplaatst:
36 minuten geleden, -Fred- zei:

Ik wou initieel het netje vervangen, maar als het telkens na een regenbui nat wordt, dan heeft dat weinig zin. Nu zet ik telkens ff het dak open van zodra het droog is.

Ook aan gedacht maar dat gaat idd niet helpen. Wat jij doet, doe ik ook maar dat verhelpt het probleem niet. Vliegenresten gecombineerd met vocht in een afgesloten ruimte = die vreselijke pisgeur. Ik kuis dat elke paar weken uit met product, toch zeker van september t.e.m. april.

Geplaatst:

Wij hebben ook vaak een muffe geur in onze G21, keer dat netje checken, thx! 

Geplaatst:

Niet echt een probleem, maar wel iets dat ik telkens opmerk: ik wissel regelmatig tussen Hybrid en sport-individual. Bij allebei die modi staan de instellingen gelijk (Stuur en dempers in comfort enkel motor staat op sport). In theorie zou ik dus geen verschil mogen merken. En toch voelt hij stugger aan in sport-individual...

• 2 weken later...
Geplaatst:

Straf wel dat ze in de US een RWD M340I kunnen krijgen en je in Europa de keuze niet krijgt:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid