Ga naar inhoud

Fun car ?


Germinal

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds kort een 718 s, en ik vind dat echt een leuke Fun car, ok het is geen 6 cilinder meer, maar als compensatie heb je veel vroeger koppel. Het is natuurlijk geen gt3 maar kost ook een pak minder hè.

Ik weet niet wat jullie natuurlijk genoeg vinden qua vermogen, maar om wat zot mee te doen op de openbare weg vind ik deze niet underpowerd.

 

 

vraag u anders eens een testritje in de garage hè 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Germinal said:

Qua acceleratie vond ik de panamera hybrid voldoende maar die doen stoppen dat is wel een paar ander mouwen ! Zelfs op de snelweg stopt dat niet zo snel.. dan voel he die 2300-2400kg wel serieus.. dat vond ik eigenlijk het jammere aan die auto.. de pretentie om een sport-auto te zijn maar anderzijds veeel te zwaar.

Dat is perceptie.

Ben er vrij zeker van dat die wagen geen langere stopafstand nodig heeft dan een andere. Uwe Panamera staat even rap stil met zijn 2.4 ton als een Exige V6.

Is trouwens een typische misvatting bij heel veel mensen, dat een Lotus bv pakken later kan remmen dan een Nissan GT-R, omwille van 600kg verschil in gewicht. Klopt niks van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens meegereden met een Brabus Smart Roadster op circuit, en die mens was aan het stoefen met hoe laat 'ie remde. Tja, als je maar 140 haalt op de straights...

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is perceptie.

Ben er vrij zeker van dat die wagen geen langere stopafstand nodig heeft dan een andere. Uwe Panamera staat even rap stil met zijn 2.4 ton als een Exige V6.

Is trouwens een typische misvatting bij heel veel mensen, dat een Lotus bv pakken later kan remmen dan een Nissan GT-R, omwille van 600kg verschil in gewicht. Klopt niks van.

 

Mm.. probeer eens 2.5 ton te doen stoppen of 1.5 ton ? Toch heel wat minder kracht/wrijving voor nodig he

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Germinal said:

 

Mm.. probeer eens 2.5 ton te doen stoppen of 1.5 ton ? Toch heel wat minder kracht/wrijving voor nodig he

Ik zeg u dat de twee voertuigen dezelfde stopafstand hebben.

Quasi elke auto stopt op een goeie 32 meter van 100 naar 0.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Indien ik geen track zou doen met mijn privé auto zou ik net van een GT3 naar een Carrera (GTS) stappen. Ik vond dat een heel leuke auto. 

Ik volg je volledig! Voor wat het gebruik privé/weekend betreft is zo'n carrera echt voldoende. 

Gecombineerd met sportauspuff, manueel bakje en schuifdak blijft dat echt een magnifiek pakket, ondanks dat het 'maar een carrera' is.

Echter, snelheids/rijdersgevoel is zoveel aangenamer omdat je niet onmiddellijk aan ludacrious snelheden zit (B3 is duidelijk sneller), maar toch lekker in toeren kunt gaan met het atmosferisch blok (althans tem 991.1). Wegligging, geluid,... daarbij is :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal wel te maken hebben met de geweldige sportbanden die daar standaard op steken.

De mijne ben ik zeker op Pilot SuperSport dat het een stuk minder is dan 40m idd!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Een B3 duidelijk sneller?

Zo een 991.1 GTS heeft 430pk.

Ik heb het over onze manuele 991.1 carrera 3.4 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Gij zijt de marchand. Waar kan ik een T kopen voor 75K ? :D 

Man maths galore :D 

3 uren geleden, Germinal zei:

Trager ? Neen... tesla is trager dan de panamera en die deed 0-100 is een 4.1 en 0-200 in 16.5

Moest het om 0-200 tijden te doen zijn dan moet je GTS kijken. Die klinkt inderdaad wel stukken beter dan de gewone Carrera.. qua aankoopprijs wel 130k.. ( zelfs tweedehands )

Qua acceleratie vond ik de panamera hybrid voldoende maar die doen stoppen dat is wel een paar ander mouwen ! Zelfs op de snelweg stopt dat niet zo snel.. dan voel he die 2300-2400kg wel serieus.. dat vond ik eigenlijk het jammere aan die auto.. de pretentie om een sport-auto te zijn maar anderzijds veeel te zwaar.

Zo een GTS zie ik wel zitten.. maar is het realistisch daar 1 a 2 jaar mee te rijden en maar een 20k afschrijving te hebben ? Als je hem tweedehands koopt natuurlijk

GTS valt goed mee qua waardeverlies, als ik zie wat ze nu nog te koop staan tov de nieuwprijs ga je daar maar beperkt op afschrijven natuurlijk. 911 houdt altijd goed zijn waarde, een 997 GTS gaat nog altijd 75-85k ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Ik zeg u dat de twee voertuigen dezelfde stopafstand hebben.

Quasi elke auto stopt op een goeie 32 meter van 100 naar 0.

Dat kan niet he. Grotere massa is een grotere kinetische energie die gestopt moet worden. Met eenzelfde voertuig, onderstel, banden, gaat je stopafstand duidelijk vergroten.

 

How does Mass affect the Braking Distance of a Car?

The braking distance of a car increases as the mass increases.
The two calculations below show how
doubling the mass changes the braking distance of a car.


Q1.  The brakes of a car apply a force of 1500N.
If the car has a mass of 750 kg, what is its acceleration?
(How quickly does it slow down?)

A1.  Use  F = m x a
or  a = F ÷ m

   a = 1500 ÷ 750
= 2 m/s2.

Strictly speaking we would call the acceleration -2 m/s2
because the car is slowing down.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, dat was de controverse zoeken met die stelling. Als ge tabellen met remafstanden voor snelle sportwagens 'op hun best' bekijkt zit er inderdaad niet veel verschil tussen.

https://fastestlaps.com/lists/top-quickest-stoppers-60mph

Kwestie is meer gewicht is wel een nadeel maar het is niet zo simpel want de wrijvingskracht is in eerste orde evenredig met de druk, wat betekent dat elke auto op dezelfde banden(zelfde breedte en al!) in eerste benadering even hard remt. 

De verschillen zitten hem in hogere ordes. En dat mag de fuel uitleggen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minutes ago, Jupke said:

Dat kan niet he. Grotere massa is een grotere kinetische energie die gestopt moet worden. Met eenzelfde voertuig, onderstel, banden, gaat je stopafstand duidelijk vergroten.

En dat is compleet onwaar.

hier een voorbeeld:

http://www.zeperfs.com/en/duel6811-4078.htm

Een Panamera van meer dan 2 ton, tegen een Lotus Exige van 1 ton minder.

Wat staat sneller stil (en dat zijn testresultaten, geen opgegeven waardes)?

De Panamera! 

 

De formule die je bovenhaalt als bewijs is veel te simplistisch, en bewijst dan ook niks.

 

Maar ik hoor u al komen "jama die Lotus staat op kleinere banden etc etc etc".

Dus we pakken een ander voorbeeld:

een Nissan GT-R tegen de Panamera Hybrid.

Een GT-R is een zware sportwagen, op serieus dik rubber. Hier gaan we weer:

 

http://www.zeperfs.com/en/duel6811-3671.htm

 

130 tot nul staat de Panamera 5 meter eerder stil, met 400kg meer aan boord! En je gaat me niet zeggen dat men bij een GT-R niet geprobeerd heeft de remmen te optimaliseren, of dat daar slechtere banden onder liggen dan bij de Pan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Le Capri Mauve said:

De verschillen zitten hem in hogere ordes. En dat mag de fuel uitleggen

Zo is het maar net.

Waar zit het nadeel bij een zware auto: bochtensnelheid en optrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Le Capri Mauve said:

wat betekent dat elke auto op dezelfde banden(zelfde breedte en al!) in eerste benadering even hard remt. 

Onderschat de rol van de ophanging niet. Een auto die compleet op zijn neus gaat hangen bij het remmen gaat een langere remafstand hebben dan diezelfde auto die minder duikt en meer druk op de achteras kan houden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, Jupke said:

Dat kan niet he. Grotere massa is een grotere kinetische energie die gestopt moet worden. Met eenzelfde voertuig, onderstel, banden, gaat je stopafstand duidelijk vergroten.

 

How does Mass affect the Braking Distance of a Car?

The braking distance of a car increases as the mass increases.
The two calculations below show how
doubling the mass changes the braking distance of a car.


Q1.  The brakes of a car apply a force of 1500N.
If the car has a mass of 750 kg, what is its acceleration?
(How quickly does it slow down?)

A1.  Use  F = m x a
or  a = F ÷ m

   a = 1500 ÷ 750
= 2 m/s2.

Strictly speaking we would call the acceleration -2 m/s2
because the car is slowing down.

 

19 minutes ago, ir_fuel said:

En dat is compleet onwaar.

hier een voorbeeld:

http://www.zeperfs.com/en/duel6811-4078.htm

Een Panamera van meer dan 2 ton, tegen een Lotus Exige van 1 ton minder.

Wat staat sneller stil (en dat zijn testresultaten, geen opgegeven waardes)?

De Panamera! 

 

De formule die je bovenhaalt als bewijs is veel te simplistisch, en bewijst dan ook niks.

 

Maar ik hoor u al komen "jama die Lotus staat op kleinere banden etc etc etc".

Dus we pakken een ander voorbeeld:

een Nissan GT-R tegen de Panamera Hybrid.

Een GT-R is een zware sportwagen, op serieus dik rubber. Hier gaan we weer:

 

http://www.zeperfs.com/en/duel6811-3671.htm

 

130 tot nul staat de Panamera 5 meter eerder stil, met 400kg meer aan boord! En je gaat me niet zeggen dat men bij een GT-R niet geprobeerd heeft de remmen te optimaliseren, of dat daar slechtere banden onder liggen dan bij de Pan.

Inderdaad, raar maar waar is massa irrelevant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance

2067359593_ScreenShot2018-11-05at17_49_34.png.73ae49c8fa67d38afbfc3d52785b0ea5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid