Ga naar inhoud

Skoda Scala


Phil

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, Phil zei:

De Golf van Skoda, en zeer geslaagd imo.

Met het enige verschil dat de Scala op het platform van de Polo/Ibiza (MQB A0) staat en niet op het Golf platform.

Knap gedaan, Zeker omdat de wielbasis langer is dan die van de Golf... :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, Parsifal said:

Met het enige verschil dat de Scala op het platform van de Polo/Ibiza (MQB A0) staat en niet op het Golf platform.

Knap gedaan, Zeker omdat de wielbasis langer is dan die van de Golf... :o

VAG-sorcery(/trickery?). :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze wordt zo meteen de mooiste hatchback middenklasse uit het VAG segment wat mij betreft.

Ook het interieur vind ik zeer geslaagd. Alleen begrijp ik nog steeds niet, waarom ze dat DSG pookje niet kleiner maken, zoals bv in de Peugeot 3008

aangepast door bud wijzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, tsmetjen zei:

Mooie Audi A3 concurrent



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

hij lijkt er op. maar denk niet dat ze in elkaars vaarwater gaan zitten.

ik ben indertijd de skoda kodiac gaan bekijken en de afwerking (gevoel, kwaliteit) kan toch niet tippen aan een audi interieur. (en ik vergeleek toen met de allroad die toch ook al 5j was)

ik had de indruk 3 stappen terug te zetten, als je de plastiek van de klinken en deurpanelen voelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, tuscani zei:

hij lijkt er op. maar denk niet dat ze in elkaars vaarwater gaan zitten.

ik ben indertijd de skoda kodiac gaan bekijken en de afwerking (gevoel, kwaliteit) kan toch niet tippen aan een audi interieur. (en ik vergeleek toen met de allroad die toch ook al 5j was)

ik had de indruk 3 stappen terug te zetten, als je de plastiek van de klinken en deurpanelen voelde.

Dat klopt voor een stuk, maar ik ben al eens van een A6 meteen in een Superb gestapt en met  beide auto's zo'n 100km gereden. Als je dan heel eerlijk bent, rijdt de Superb zelfs nog comortabeler en net even stil als de A6.

Voor een stuk zit het toch ook tussen de oren, ben ik overtuigd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een conceptuele voorbode en een intensieve teasercampagne is hier dan eindelijk de Skoda Scala in vol ornaat. De geflopte Rapid Spaceback wordt hiermee uit z'n lijden verlost, maar tegelijk zal de gloednieuwe Tsjech een stapje hoger op de ladder klimmen. In het hol van de leeuw; dat van z'n eigen neef, de Volkswagen Golf.

Nooit eerder had Skoda een gelijkwaardig model aan de niet meer te hoeven introduceren Volkswagen Golf. Dit in tegenstelling tot die andere concernzuster, Seat. Opmerkelijk enerzijds, maar anderzijds is Skoda altijd een merk geweest dat graag z'n eigen ding doet. Een strategie die het zeker geen windeieren heeft gelegd. Maar nu vonden de Tsjechen het kennelijk toch wel tijd om een beetje mee te liften op het succes van de meeste succesvolle Volkswagen allertijden. En geef ze eens ongelijk…

Jonge kopers
'Als we het dan toch doen, moeten we het ook doordacht aanpakken!' Zoiets moeten de Tsjechen hebben gedacht bij de totstandkoming van de Scala. Niet voor niets betekent deze naam letterlijk 'ladder' of 'trap' vanuit het Latijns. De hogere positionering in de markt wordt daarmee extra onderstreept. Tegelijk is de Scala ontwikkeld met de jonge autokoper als voornaamste doelgroep. Het vlotte design, maar bovenal ook de keur aan verkrijgbare snufjes en andere moderniteiten moeten hier blijk van geven.

Modernste Skoda ooit
Zo is de Scala de eerste Skoda met 'pulserende' knipperlichten, hebben de wielkasten geen moeite met 18 inch wielen en behoort een volledig digitaal instrumentarium tot de mogelijkheden. Er is bovendien keuze uit drie infotainmentsystemen: Swing, Bolero en Amundsen. Die laatste heeft een 9,2 inch glazen scherm en wordt enkel in combinatie met de Virtual Cockpit geleverd.

Altijd connected is de nieuwe Skoda ook, want de jeugd kan nu eenmaal niet meer zonder. Welkome bijkomstigheid hierdoor: in het geval van een ongeluk belt de auto zelf de hulpdiensten. Het Proactive Service-systeem geeft daarbij de locatie en de status van het voertuig door.
Verder is de Scala op afstand te ontgrendelen of juist te vergrendelen en valt ook te checken of alle ramen wel gesloten zijn, hoeveel brandstof er nog in de tank zit, wat het gemiddelde verbruik is en wat de gemiddeld gereden snelheid is. De Scala kan tevens zijn eigenaar een bericht sturen als hij wordt gestolen, buiten een bepaald gebied komt of sneller rijdt dan vooraf ingesteld.

Ruim als vanouds
De Skoda Scala meet 4,37 meter in de lengte, 1,79 meter in de breedte en is 1,47 meter hoog. Dat zijn niet alleen maten die boven die van de uitgezwaaide Rapid uitstijgen, maar ook zo'n beetje elke andere hatchback in het C-segment. Je voelt 'm zodoende al aankomen: ook deze Skoda is bovengemiddeld ruim voor z'n klasse. En ja hoor… de standaard bagageruimte meet 467 liter en dit kan uitgebreid worden naar zelfs 1.410 liter.

De welbekende Simply Clever-oplossingen (ijskrabber in de tankklep, veiligheidshesjes in alle portieren, een paraplu in de bestuurdersdeur, flessenhouders voor- en achterin, klaptafeltjes achterop de voorstoelen) maken het leven met de Scala extra gemakkelijk. Overigens is de Scala tevens de eerste Skoda met een optionele elektrisch bedienbare kofferklep. 

Vijf motoren
Er zijn vijf motoren beschikbaar vanaf de marklancering. Skoda levert een 1.0 TSI-turbodriecillinder met 95 pk en 175 Nm of 115 pk en 200 Nm. Daarboven staat een 1.5 TSI-turboviercilinder met 150 pk en 250 Nm. Verder is er keuze uit een 1.6 TDI-diesel met 115 pk en 250 Nm en een 1.0 G-TEC die op aardgas rijdt. Dat laatste model heeft een driecilindermotor met 90 pk en 145 Nm en komt pas later in 2019 op de markt. Een handbak is normaliter standaard, een DSG-automaat in de meeste gevallen optioneel. 

Zelfs fans van sportief sturen zouden aan hun trekken komen. Met het standaardonderstel al, volgens Skoda, maar des te meer aan de hand van het nieuwe Sport Chassis Control. Dat verlaagt de auto met 15 mm en heeft instelbare dempers die via Driving Mode Select kunnen worden ingesteld op Normal en Sport. Voor de stuurbekrachtiging, gasrespons en versnellingsbak zijn in totaal vier settings: Normal, Sport, Eco en Individual.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bud wijzer zei:

Dat klopt voor een stuk, maar ik ben al eens van een A6 meteen in een Superb gestapt en met  beide auto's zo'n 100km gereden. Als je dan heel eerlijk bent, rijdt de Superb zelfs nog comortabeler en net even stil als de A6.

Voor een stuk zit het toch ook tussen de oren, ben ik overtuigd..

ik heb er niet mee gereden, mijn bevindingen waren louter op voel en zitbeurt in de toonzaal. en dat was toen pover. als ik dan niet de eerste klik heb, volgt er ook geen testrit. (motors zullen idd gelijk lopen) maar ik had het dus puur op de goedkopere hardere plastiek (kan ook zijn dat dat meer bij de kodiaq was, wegens suv, waar de superb, zich iets luxueuzer toespitst.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval was het idd een Superb L&K.

Die moet écht niet onder doen voor een A6, kost enkel een kleine 15K minder bij dezelfde uitrusting, en biedt nog eens meer plaats ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, walter zei:


Niet voor niets betekent deze naam letterlijk 'ladder' of 'trap' vanuit het Latijns.
 

Latijns?!

Gaat deze dan de Fabia vervangen, of positioneren ze hem er net boven zoals de Polo en Golf zich verhouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ugeken zei:

Rapid is dood eh...

Ah, dan is het duidelijk. Ik ‘volg’ het merk niet op de voet en de site deed me twijfele:

 

719FE861-BDAC-48AA-B1CD-055CC4AFC262.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder plastic, deftiger dashboard, eindelijk een deftige deurbekleding... Alles wat stoorde aan de Skoda lijkt opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid