Ga naar inhoud

De zoektocht naar een goedkope break


CharlesV

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort op zoek naar een goedkope break, met trekhaak. Budget <6000 euro.

Bonuspunten voor EURO5 en een verkeersbelasting < 500 euro.

Momenteel stonden de zoekopdrachten vooral ingesteld op Volvo V50 en V70, maar dan krijg je ofwel de 1.6l diesel, ofwel de 2l diesel die redelijk hoge CO2 heeft.

Wat stellen jullie voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, B3noît said:

diesel? benzine? 

 

6 minutes ago, Jonass said:

Ga je veel km’s rijden? 

Waarom niks dat al oldtimer is ( indien nodig op dagelijkse platen ) of een benzine? 

In principe maakt het mij niet uit of het een diesel of benzine is, ik doe maar iets van een 7k kilometers per jaar meer denk ik, en meestal redelijk korte afstanden.

Een benzine zou dus de logische keuze zijn. "Probleem" is dat je dat meestal niet echt vind in de prijsklasse van breaks waar ik naar op zoek ben.

De Ford Focus heeft bijvoorbeeld een 1.0 Ecoboost benzine, maar aangezien die nog relatief jong zijn, zijn ze nog boven budget.

Ik heb een tijdje naar oude Volvo 240, 740 en 940 zitten kijken, maar ze staan allemaal in NL en zijn meestal redelijk rot + weinig tijd/zin om enkele weekends naar NL te rijden om die te gaan bekijken + daarna nog ophalen. Het is ook de bedoeling om deze auto te gebruiken voor als we op verlof gaan, dus moet wel comfortabel genoeg zijn ( + liefst geen 10 liter verbruiken ) om Europa doorheen te cruisen.

Deze Ford Focus is bijvoorbeeld ook wel nog goed uitgerust: https://www.2dehands.be/autos/ford/focus/ford-focus-break-1-6-tdi-469413721.html

Ook eens gestuurd of deze https://www.2dehands.be/autos/ford/focus/ford-focus-1600tdci-462703597.html nog te koop is.

Mocht ik daarvan nog een stuk van de prijs krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gezien je gebruik toch zeker benzine shoppen eigenlijk... Kun je volgens mij toch redelijk wat vinden. Taksen zullen lager liggen, verbruik misschien iets hoger, maar gezien ook dieselprijzen momenteel ...

Trekhaak levert momenteel niet veel op maar eventueel na laten plaatsen ipv duurder te gaan shoppen?

Peugeot 308 benzine bj 12 met garantie
€ 6.999,00
https://www.2dehands.be/link/476365712.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android

Opel Astra 1.4 Turbo Benzine Euro 5
€ 6.950,00
https://www.2dehands.be/link/475971590.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android


Toevallig ook in de lijst van de benzines, maar is een diesel
renault megane 1.5 dci tomtom edition euro5/keuring/carpass
€ 5.500,00
https://www.2dehands.be/link/467237983.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android

BMW Toering 3Reeks 2011 316d diesel dus ook
€ 7.500,00
https://www.2dehands.be/link/471799698.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minutes ago, B3noît said:

Ik zou gezien je gebruik toch zeker benzine shoppen eigenlijk... Kun je volgens mij toch redelijk wat vinden. Taksen zullen lager liggen, verbruik misschien iets hoger, maar gezien ook dieselprijzen momenteel ...

Trekhaak levert momenteel niet veel op maar eventueel na laten plaatsen ipv duurder te gaan shoppen?

Peugeot 308 benzine bj 12 met garantie
€ 6.999,00
https://www.2dehands.be/link/476365712.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android

Opel Astra 1.4 Turbo Benzine Euro 5
€ 6.950,00
https://www.2dehands.be/link/475971590.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android


Toevallig ook in de lijst van de benzines, maar is een diesel
renault megane 1.5 dci tomtom edition euro5/keuring/carpass
€ 5.500,00
https://www.2dehands.be/link/467237983.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android

BMW Toering 3Reeks 2011 316d diesel dus ook
€ 7.500,00
https://www.2dehands.be/link/471799698.html?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android

Tgoh, ik vraag me af of een moderne diesel nog echt last heeft van die korte afstanden. Denk niet dat bij een Ford Focus 1.6l diesel bijvoorbeeld het kwaad kan als je meestal korte afstanden doet.

Zoals je zelf zegt, vanaf je benzine en break aanvinkt, slinkt het aanbod drastisch. Doe daar nog eens trekhaak bij en er schiet erg weinig over. Trekhaak naplaatsen kost denk ik ook iets van 400 euro dus moet je ook wat rekening mee houden.

Die Peugeot wil ik niet dood in gevonden worden. Ook van Opels krijg ik het niet meteen warm.

De Meganes en Laguna's vind ik wel nog ok. Geen idee hoe zo'n 1.5dci rijdt en hoe kwalitatief die motor is.

BMW en andere PREMIEJOEM merken heb ik reeds uit de zoekopdrachten gegooid, aangezien je ofwel een kaal exemplaar krijgt ofwel afgeragd voor dat budget.

Wel merci voor de suggesties ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.6l is het psa-blok. En ik weet uit ervaring dat ford daar andere onderhoudsregimes op na hield dan de andere gebruikers van de blok (distributieriem bleef langer zitten, en is in de mijne gesneuveld).

Ik vond dat een astmatisch blok in die ford, je voelde gewoon dat die kar tegengehouden werd door het gebrek aan motor. Ik had wel de eco-versie, de volle 90pk! stationair draaide die vierkant.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.6l is het psa-blok. En ik weet uit ervaring dat ford daar andere onderhoudsregimes op na hield dan de andere gebruikers van de blok (distributieriem bleef langer zitten, en is in de mijne gesneuveld).
Ik vond dat een astmatisch blok in die ford, je voelde gewoon dat die kar tegengehouden werd door het gebrek aan motor. Ik had wel de eco-versie, de volle 90pk! stationair draaide die vierkant.
 

1.6tdci?
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gewoon ik zei:

1.6l is het psa-blok. En ik weet uit ervaring dat ford daar andere onderhoudsregimes op na hield dan de andere gebruikers van de blok (distributieriem bleef langer zitten, en is in de mijne gesneuveld).

Ik vond dat een astmatisch blok in die ford, je voelde gewoon dat die kar tegengehouden werd door het gebrek aan motor. Ik had wel de eco-versie, de volle 90pk! stationair draaide die vierkant.

 

Bij gebrekkig onderhoud in het verleden maak je al veel kans om een nieuwe turbo te winnen. En vreemd genoeg vereist Ford op die motoren geen olie met roetfilterspecificaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook echt geen diesel kopen als je maar 7000km per jaar rijdt. 

Beetje saaie optie, maar niet onknap imho :)

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden. Hyundai i30 1,6 Premium - Verkoopprijs: € 6.250,-
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/hyundai-i30-1-6-premium-benzine-zwart-a46a5a78-07e9-d005-e053-e350040ade5a

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, CharlesV zei:


1.6tdci?

Geen idee. Was eentje uit 2010. 1.6econetic ofzo. Maar al die 1.6 motoren van die tijd zijn dezelfde. 

Wel veel plezier aan gehad tijdens mijn verbouwing

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee. Was eentje uit 2010. 1.6econetic ofzo. Maar al die 1.6 motoren van die tijd zijn dezelfde. 
Wel veel plezier aan gehad tijdens mijn verbouwing

Waarschijnlijk de instap 1.6tdci met 95pk, niet?

Er is ook een versie met 115pk en dan is er nog een econetic versie gelanceerd met 105pk.

Met die econetic waren er blijkbaar wat koppelingproblemen in het begin maar die zijn meestal verholpen geweest. Ook meer roetfilter problemen dan bij de 115pk versie.

115pk versie lijkt geen noemenswaardige problemen te hebben.

Ik begrijp de redenering van benzine aangezien de weinige kilometers. Probleem is gewoon de schaarste aan breaks met trekhaak met benzine motor. Tenzij een 2liter motor of dikker waarbij je dan tegenwoordig alweer onzinnige taksen moet op betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had 95pk.

Koppeling geen problemen mee gehad. Wel een paar keer op de weegbrug van containerpark gestaan met een remork van 1600kg en de auto vol met 800kg (verbouwingen) en boottrailers van rond de 2-2.5ton verzet op een parking. Het rook naar verbrandde koppeling, dat wel. Maar steek ik niet op Ford.

Auto at voorbanden, elke 80k kilometer (ik deed toen ongeveer 50k kilometer van mijn jaarlijkse 60k kilometer op de autostrade) en samen met de voorbanden de voorremblokken. Nooit verstaan. Collega die binnendoor reed, droomt van die cijfers. Hij kreeg jaarlijks nieuwe voorbanden en elk anderhalf jaar nieuwe voorremblokken. Hij deed er 30k op een jaar.

Als ik nu zit uit te denken wat ik allemaal gebrakt heb met die kar, vind ik het eigenlijk niet gek dat op 193k kilometer een gesprongen distributieriem heb gehad. Ik stond daar prachtig stil op de Konterdam in Oostende om 9u op een vrijdag. Redelijk gestrest omdat er weeral vanalles mis was met een of andere boot. Flikken konden er niet mee lachen dat ik daar stond te bellen naar alles en iedereen behalve de takeldienst.

 

Nu pluspunten aan de focus. Wegligging, de zetels waren goed (echt goed, mijn vriendin gebruikt die zetels nog als benchmark). Ik vond de kar in het donkerblauw een mooie auto. Het interieur was basis en vol knoppen. gsm-integratie was cva voor die tijd en ik was goed verstaanbaar.

Achterzetels plat, kon mijn voorstoel wel net niet meer in mijn rijpositie staan (zetel op laagste stand en ik ben 1m88). Er kon wel een fiets in.

 

Verbruik was matig. Ik heb helaas net de spritmonitor-account van die kar gewist, maar ik zat rond de 6,8l gemiddeld. Collega van binnendoor over de 7l> Nu er was ook iemand die de kar op 5,2l reed en ook vooral autostrade deed (op 110kmh)

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tgoh, ik vraag me af of een moderne diesel nog echt last heeft van die korte afstanden. Denk niet dat bij een Ford Focus 1.6l diesel bijvoorbeeld het kwaad kan als je meestal korte afstanden doet.

Zoals je zelf zegt, vanaf je benzine en break aanvinkt, slinkt het aanbod drastisch. Doe daar nog eens trekhaak bij en er schiet erg weinig over. Trekhaak naplaatsen kost denk ik ook iets van 400 euro dus moet je ook wat rekening mee houden.

 

Die Peugeot wil ik niet dood in gevonden worden. Ook van Opels krijg ik het niet meteen warm.

De Meganes en Laguna's vind ik wel nog ok. Geen idee hoe zo'n 1.5dci rijdt en hoe kwalitatief die motor is.

BMW en andere PREMIEJOEM merken heb ik reeds uit de zoekopdrachten gegooid, aangezien je ofwel een kaal exemplaar krijgt ofwel afgeragd voor dat budget.

 

Wel merci voor de suggesties [emoji6]

't gaat hem niet over die korte afstanden hoor. In het gebruik dat je maar zal hebben zal dat niets schelen. Wel in taksen en dergelijke. Al zal dat ook wel de wereld niet schelen. Maar voor dat gebruik zou ik nooit willen dieselen.

Ik doe er nu ook 25000 op een jaar en geniet nog altijd van m'n keuze tov diesel

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat gebruik mag je ook elke zescilinder diesel van Volvo (dus 240, 740, 940, ...) schrappen. Die kunnen daar echt niet goed tegen. De olie volgt een te lange weg eer ze rond is, en geraakt trager op temperatuur dan bij andere motoren, is eigenlijk een ontwerpfout.

Als je zo een model zou vinden, dus alleen nog naar de benzines kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid