Ga naar inhoud

Rivian R1T


iceblue

Aanbevolen berichten

  • 3 maanden later...
  • 7 maanden later...
15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Kan je het artikel hier zetten? Kan het niet lezen.

Oei vreemd, daarnet was het volledig leesbaar.  maar op de gsm ook verborgen nu

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Jonge merken van elektrische auto's en vrachtwagens worstelen om te overleven. 'De volgende Tesla' blijkt vooralsnog niet te bestaan.

‘De match wordt de komende vier jaar gespeeld’, zei Geert Bruyneel afgelopen weekend in De Tijd. De Vlaming, die aan het hoofd staat van alle fabrieken van Volvo Cars wereldwijd, verwacht dat de komende jaren duidelijk wordt welke automakers de omslag naar elektrificatie overleven. Hij verwijst vooral naar de stortvloed aan Chinese e-automerken die op Europa afkomt, maar ook op de jonge merken die de voorbije jaren met groot gemak miljarden euro's kapitaal ophaalden.

Europese Rivian-fabriek alweer van de baan

Maandag bleek hoe hevig de strijd is. Rivian, na Tesla de hoogst gewaardeerde bouwer van elektrische auto’s in de VS, stelde nog maar eens zijn ambities neerwaarts bij. Een joint venture met Mercedes-Benz, waarmee het de Europese markt zou bestormen, gaat voor onbeperkte duur de ijskast in.

 

Het opblazen van de joint venture met Mercedes-Benz maakt duidelijk hoe acuut de toestand bij Rivian is. Bij de aankondiging van de deal in september zagen analisten er vooral voordelen voor Rivian in. Met Mercedes-Benz kreeg het niet alleen een voet aan de grond in Europa, maar kon het ook meekijken met een ervaren massaproducent van auto’s. Maar nu Mercedes-Benz vooruit wil en een locatie voor de e-vrachtwagenfabriek wilde kiezen en beginnen met de bouw, kon of wilde Rivian niet meer volgen.

Het is niet de eerste tegenslag voor Rivian. De bouwer van elektrische pick-ups moest eerder dit jaar zijn productiebelofte voor het hele jaar halveren van 25.000 naar 12.000 exemplaren. Daarna bleek dat bijna alle 13.000 al rondrijdende pick-uptrucks en SUV’s van Rivian terug naar de fabriek moesten wegens een potentieel gevaarlijk technisch probleem.

Het gonst bij Rivian van de geruchten over een op handen zijnde sanering, terwijl werknemers in de fabriek klagen over het productietempo. Dat zou veel te hoog liggen en veel arbeidsongevallen veroorzaken. Veel beleggers hebben hun vertrouwen opgezegd in de voormalige Wall Street-lieveling, die op zijn hoogtepunt met een waardering van ruim 150 miljard dollar meer waard was dan Volkswagen. Sinds begin dit jaar is de koers van Rivian

80 procent gekelderd.

Rivian is niet de enige. Veel nieuwe e-automerken hebben het moeilijk. In het afgelopen anderhalf jaar zagen ze meer dan 200 miljard dollar aan beurswaarde in rook opgaan. Vrijdag smeekte de Duitse bouwer van elektrische zonneauto’s Sono Motors zijn trouwste fans hun bestelde auto - die op zijn vroegst in 2024 wordt geleverd - nu al volledig vooraf te betalen. Want het geld is op en het duurt nog zeker een jaar voor de eerste proefmodellen van de band rollen.
 

Lukt het niet om 3.500 potentiële klanten zo gek te krijgen, dan stopt het verhaal van de Duitse zonne-auto. Het restbedrijf gaat dan verder als toeleverancier van zonnecellen voor andere auto- en busbouwers. Van de waardering van 2,1 miljard dollar een jaar geleden rest nog maar 77,5 miljoen euro. Het Duitse bedrijf geniet in ons land enige bekendheid omdat poly-ondernemer en investeerder Marc Coucke er met zijn Alychlo-fonds in investeerde.
Plundering

Het Britse Arrival, dat net als Rivian beleggers enthousiast wist te maken met prototypes van een elektrische bestelbus, lijkt er nog slechter voor te staan. Zonder ook maar één voertuig gemaakt te hebben waardeerden beleggers het bedrijf een dik jaar geleden op 20 miljard dollar.

Oprichter Denis Sverdlov moest vorige maand opbiechten dat het hoogst onzeker is of Arrival nog genoeg geld heeft om het einde van het jaar te halen. Sverdlov zelf nam ontslag en personeel dat een stevige ontslagronde vreest, plunderde de fabriek. Ook merken als Lordstown
, Faraday Future en Nikola zagen het voorbije jaar voor miljarden dollars beurswaarde verdampen.
 

Voor start-ups is dat extra vervelend omdat een hoge waardering cruciaal is voor komende kapitaalrondes. Het opzetten van productiecapaciteit en de daaropvolgende aanloop naar massaproductie kosten bedrijven die daar geen ervaring in hebben niet alleen jaren tijd, maar ook miljarden kapitaal. Ze maken gigantische kosten, terwijl de inkomsten maar mondjesmaat binnenkomen. Niet voor niets sprak Elon Musk, de CEO van Tesla, in 2017 van ‘production hell’.
 

Veel oprichters van e-automerken en hun investeerders spiegelen zich aan het fenomenale succes van Tesla

. Maar dat blijkt zeer moeilijk te kopiëren. Terwijl Tesla-investeerders jaren geduld met en vertrouwen in oprichter Musk hadden, zijn investeerders nu veel minder vergevingsgezind. In de eerste plaats omdat de tijd van goedkoop geld voorbij is. Dat straft vooral bedrijven met hoge waarderingen af die nog niet bewezen hebben dat ze geld kunnen verdienen.
 

Tegelijk maken weinig van die nieuwe elektrische merken duidelijk dat ze iets kunnen dat niemand anders kan. Niet alleen Tesla, bijna alle reguliere automakers hebben intussen bewezen dat ze competitieve elektrische auto’s kunnen maken. Ford heeft met zijn elektrische versie van de F-150 getoond dat het zelfs Tesla kan aftroeven met de massaproductie van de eerste elektrische pick-uptruck. Tesla en truckbouwers bewijzen tegelijk dat ze prima in staat zijn performante elektrische vrachtwagens te maken.

Tot overmaat van ramp lijden de start-ups onder de enorme stijging van de grondstoffenprijzen in het algemeen en die van batterijmaterialen in het bijzonder. Die duwen de aanloopkosten nog hoger, terwijl aanhoudende chiptekorten resulteren in een verlengde ‘production hell’.

 

artikel ging wel nog open op de pc waar ik de link had. Even geplakt hier 😉

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tuscani zei:

 

Jonge merken van elektrische auto's en vrachtwagens worstelen om te overleven. 'De volgende Tesla' blijkt vooralsnog niet te bestaan.

‘De match wordt de komende vier jaar gespeeld’, zei Geert Bruyneel afgelopen weekend in De Tijd. De Vlaming, die aan het hoofd staat van alle fabrieken van Volvo Cars wereldwijd, verwacht dat de komende jaren duidelijk wordt welke automakers de omslag naar elektrificatie overleven. Hij verwijst vooral naar de stortvloed aan Chinese e-automerken die op Europa afkomt, maar ook op de jonge merken die de voorbije jaren met groot gemak miljarden euro's kapitaal ophaalden.

Europese Rivian-fabriek alweer van de baan

Maandag bleek hoe hevig de strijd is. Rivian, na Tesla de hoogst gewaardeerde bouwer van elektrische auto’s in de VS, stelde nog maar eens zijn ambities neerwaarts bij. Een joint venture met Mercedes-Benz, waarmee het de Europese markt zou bestormen, gaat voor onbeperkte duur de ijskast in.

 

Het opblazen van de joint venture met Mercedes-Benz

maakt duidelijk hoe acuut de toestand bij Rivian is. Bij de aankondiging van de deal in september zagen analisten er vooral voordelen voor Rivian in. Met Mercedes-Benz kreeg het niet alleen een voet aan de grond in Europa, maar kon het ook meekijken met een ervaren massaproducent van auto’s. Maar nu Mercedes-Benz vooruit wil en een locatie voor de e-vrachtwagenfabriek wilde kiezen en beginnen met de bouw, kon of wilde Rivian niet meer volgen.

Het is niet de eerste tegenslag voor Rivian. De bouwer van elektrische pick-ups moest eerder dit jaar zijn productiebelofte voor het hele jaar halveren van 25.000 naar 12.000 exemplaren. Daarna bleek dat bijna alle 13.000 al rondrijdende pick-uptrucks en SUV’s van Rivian terug naar de fabriek moesten wegens een potentieel gevaarlijk technisch probleem.

Het gonst bij Rivian van de geruchten over een op handen zijnde sanering, terwijl werknemers in de fabriek klagen over het productietempo. Dat zou veel te hoog liggen en veel arbeidsongevallen veroorzaken. Veel beleggers hebben hun vertrouwen opgezegd in de voormalige Wall Street-lieveling, die op zijn hoogtepunt met een waardering van ruim 150 miljard dollar meer waard was dan Volkswagen. Sinds begin dit jaar is de koers van Rivian

80 procent gekelderd.
200
miljard dollar
De bouwers van elektrische voertuigen zagen het voorbije anderhalf jaar 200 miljard dollar in rook opgaan.

Rivian is niet de enige. Veel nieuwe e-automerken hebben het moeilijk. In het afgelopen anderhalf jaar zagen ze meer dan 200 miljard dollar aan beurswaarde in rook opgaan. Vrijdag smeekte de Duitse bouwer van elektrische zonneauto’s Sono Motors zijn trouwste fans hun bestelde auto - die op zijn vroegst in 2024 wordt geleverd - nu al volledig vooraf te betalen. Want het geld is op en het duurt nog zeker een jaar voor de eerste proefmodellen van de band rollen.
 

Lukt het niet om 3.500 potentiële klanten zo gek te krijgen, dan stopt het verhaal van de Duitse zonne-auto. Het restbedrijf gaat dan verder als toeleverancier van zonnecellen voor andere auto- en busbouwers. Van de waardering van 2,1 miljard dollar een jaar geleden rest nog maar 77,5 miljoen euro. Het Duitse bedrijf geniet in ons land enige bekendheid omdat poly-ondernemer en investeerder Marc Coucke er met zijn Alychlo-fonds in investeerde.
Plundering

Het Britse Arrival

, dat net als Rivian beleggers enthousiast wist te maken met prototypes van een elektrische bestelbus, lijkt er nog slechter voor te staan. Zonder ook maar één voertuig gemaakt te hebben waardeerden beleggers het bedrijf een dik jaar geleden op 20 miljard dollar.
TIP

Begin uw dag goed geïnformeerd.

 

Oprichter Denis Sverdlov moest vorige maand opbiechten dat het hoogst onzeker is of Arrival nog genoeg geld heeft om het einde van het jaar te halen. Sverdlov zelf nam ontslag en personeel dat een stevige ontslagronde vreest, plunderde de fabriek. Ook merken als Lordstown
, Faraday Future

en Nikola zagen het voorbije jaar voor miljarden dollars beurswaarde verdampen.
Production hell

Voor start-ups is dat extra vervelend omdat een hoge waardering cruciaal is voor komende kapitaalrondes. Het opzetten van productiecapaciteit en de daaropvolgende aanloop naar massaproductie kosten bedrijven die daar geen ervaring in hebben niet alleen jaren tijd, maar ook miljarden kapitaal. Ze maken gigantische kosten, terwijl de inkomsten maar mondjesmaat binnenkomen. Niet voor niets sprak Elon Musk, de CEO van Tesla, in 2017 van ‘production hell’.
Lees meer
De plotse doorbraak van de e-truck

Veel oprichters van e-automerken en hun investeerders spiegelen zich aan het fenomenale succes van Tesla

. Maar dat blijkt zeer moeilijk te kopiëren. Terwijl Tesla-investeerders jaren geduld met en vertrouwen in oprichter Musk hadden, zijn investeerders nu veel minder vergevingsgezind. In de eerste plaats omdat de tijd van goedkoop geld voorbij is. Dat straft vooral bedrijven met hoge waarderingen af die nog niet bewezen hebben dat ze geld kunnen verdienen.
 

Tegelijk maken weinig van die nieuwe elektrische merken duidelijk dat ze iets kunnen dat niemand anders kan. Niet alleen Tesla, bijna alle reguliere automakers hebben intussen bewezen dat ze competitieve elektrische auto’s kunnen maken. Ford heeft met zijn elektrische versie van de F-150 getoond dat het zelfs Tesla kan aftroeven met de massaproductie van de eerste elektrische pick-uptruck. Tesla en truckbouwers bewijzen tegelijk dat ze prima in staat zijn performante elektrische vrachtwagens te maken.

Tot overmaat van ramp lijden de start-ups onder de enorme stijging van de grondstoffenprijzen in het algemeen en die van batterijmaterialen in het bijzonder. Die duwen de aanloopkosten nog hoger, terwijl aanhoudende chiptekorten resulteren in een verlengde ‘production hell’.

 

artikel ging wel nog open op de pc waar ik de link had. Even geplakt hier 😉

Beetje overdreven imho

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typisch weer.

Een hele hoop FOMO investeerders die de Tesla trein hebben gemist en dan maar hopen dat dat verhaal zich herhaalt. Zie je in elke nieuwe sector gebeuren. En zoals gezegd in de laatste paragrafen: "that ship has sailed". Tesla heeft getoond aan de wereld dat het (met veel moeite) mogelijk is een daily EV te bouwen waar mensen extreem tevreden mee zijn. Ze hebben ervoor gezorgd dat andere fabrikanten die markt moesten serieus nemen, maar ondertussen hebben die andere fabrikanten de achterstand quasi dichtgefietst. Wat ga je dan als EV startup nog als meerwaarde brengen? Dat je onbetrouwbare dure auto's kan bouwen die veel te lang op zich laten wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Krikkie said:

Beetje overdreven imho

Wat is er overdreven aan? Is toch een opsomming van feiten?

Behalve Tesla, wat ga jij kopen van een pure EV bouwer in Europa vandaag de dag? Niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Wat is er overdreven aan? Is toch een opsomming van feiten?

Behalve Tesla, wat ga jij kopen van een pure EV bouwer in Europa vandaag de dag? Niks.

Nee dat klopt, maar ze verkopen best wat auto's in USA en de bestelwagen voor Amazon is ook klaar. 

https://insideevs.com/news/614057/rivian-production-sales-2022q3/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat die Rivian het haalt, want vind ik een van de mooiste EV pickups. En is ook eerder een mid size ipv een full size, zoals een Ram 1500 of F-150, dus idealer in europa te gebruiken.

Gek dat die Chinese EVs dan precies geen moeilijkheden hebben

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/12/2022 om 09:15, Liquid Li0n zei:

Ik hoop dat die Rivian het haalt, want vind ik een van de mooiste EV pickups. En is ook eerder een mid size ipv een full size, zoals een Ram 1500 of F-150, dus idealer in europa te gebruiken.

Gek dat die Chinese EVs dan precies geen moeilijkheden hebben

Als er iets als een overheid achter zit heb je wat meer cash om mee te spelen dan als je afhankelijk bent van banken en investeerders die liefst gisteren hun investering verzilverd zien worden.

Plus als wij in eu en usa en dergelijke de chineeskes niet kopen hebben ze nog een grote thuismarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, gewoon ik zei:

Als er iets als een overheid achter zit heb je wat meer cash om mee te spelen dan als je afhankelijk bent van banken en investeerders die liefst gisteren hun investering verzilverd zien worden.

Plus als wij in eu en usa en dergelijke de chineeskes niet kopen hebben ze nog een grote thuismarkt.

en ze zijn natuurlijk wel bruikbaarder.

een rivian is ferm en zou graag eentje hebben. maar waar kan je die nog kwijt in de stad of ergens op een parking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

en ze zijn natuurlijk wel bruikbaarder.

een rivian is ferm en zou graag eentje hebben. maar waar kan je die nog kwijt in de stad of ergens op een parking?

Beter dan de gemiddelde Aygo rijder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, tuscani zei:

en ze zijn natuurlijk wel bruikbaarder.

een rivian is ferm en zou graag eentje hebben. maar waar kan je die nog kwijt in de stad of ergens op een parking?

Geen problemen hiermee met mijn Ram en zo een Rivian is kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, Liquid Li0n said:

Geen problemen hiermee met mijn Ram

Dat is gewoon zever 🙂 

Ik kan u zo 10 ondergrondse parkings tonen waar je dat ding niet geparkeerd krijgt wegens te breed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat is gewoon zever 🙂 

Ik kan u zo 10 ondergrondse parkings tonen waar je dat ding niet geparkeerd krijgt wegens te breed.

ondergrondse parkings, ok dat is anders. Ik parkeer daar eigenlijk nooit, ook niet met de BMW of daarvoor. Mensen panikeren precies en ipv even te zoeken in de straat gaan ze direct naar een parking. 

Met de Ram naar kerstmarkt in Antwerpen en Brussel geweest zondern problemen. Ik verschiet er zelf van soms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid