Ga naar inhoud

Auto herstellen of andere kopen?


Ian

Aanbevolen berichten

Een 3-tal weken geleden heeft mijn moeder een 'stom' (de meeste accidentjes zijn dat eigenlijk) accidentje voorgehad met haar Swift. Is gebeurd tijdens (accordeon) file-rijden (was al donker, en wss ook slecht weer). Het verkeer versnelde terug wat, en omdat de bestuurder van de auto voor haar (een oude Berlingo of Kangoo, die inmiddels terug stil stond), zijn voet van het rempedaal gehaald had, waardoor zijn remichten niet brandden, had m'n moeder te laat gezien dat hij terug stil stond, met alle gevolgen van dien (veel frontale schade aan de korte plastieken neus van de Swift, en een krasje aan de achterbumper van die Berlingo/Kangoo), ondanks dat dit niet veel sneller dan aan 30 of 40 per uur geweest zal zijn.

 

De bestuurder van de aangereden auto was vooral geschrokken van de grote klap (niet abnormaal in zo'n klankkast als een Berlingo of Kangoo), maar was ongedeerd (had zich ook al wat schrap gezet omdat hij het zag aankomen). Mijn moeder en grootmoeder, die ook in de auto zat, waren gelukkig ook ongedeerd. Het was eerder een mentale klap voor m'n moeder, die tot dan nog nooit een accident had gehad en zichzelf verweet dat ze het eerder had moeten zien etc. Maar het kan uiteindelijk iedereen overkomen.

 

Helaas was zij wel in fout, dus zitten we met een onverwachte financiële doffer. De Swift was dan wel al bijna 13 jaar oud (bj 2006, 2dehands aangekocht in 2013 met 56k km op de teller) maar had wss nog gerust 10 jaar langer meegekund gezien er nog altijd maar net geen 95k km op de teller staan. Gelukkig was de radiator niet geraakt (wel wat gebogen uiteraard), en kon m'n moeder er zo mee naar huis rijden. Heb er zelf ook al mee gereden en hij rijdt nog perfect recht.

 

Ik volg hobbymatig avondschool carrosserie en ging eens polsen bij de leraar of het te doen was om hem evt. te herstellen. Die raadde het echter af, omdat er heel wat geld en uren gingen inkruipen. Bovendien is er ook nog het probleem dat ik de auto elke les (die maar 3u duurt) terug mee naar huis moet nemen, wat het niet evident maakt als je begint te demonteren. Even autoscouten kwamen we snel tot de conclusie dat je al voor rond de €1300 een complete Swift kon kopen (zij het met meer dan 200k km op de teller natuurlijk), om bvb de nodige stukken van te halen, of voor rond de €3000-3500 een gelijkaardige Swift met lage km's had.

 

Het blijft echter spijtig, vooral omdat ie nog niet een 100k km heeft, en m'n moeder reed er graag mee. In huidige staat zal die ook niets meer waard zijn, en ik vrees dat de vraag naar onderdelen voor zo'n auto's niet echt groot is (de meeste afbraak Swifts hebben namelijk ook frontschade).

 

Wat zouden jullie doen? Toch proberen herstellen (het zou natuurlijk leerrijk zijn) of het verlies slikken en iets anders zoeken? Het probleem is dat we niet echt weten wat er in de plaats moet komen. Ofwel terug een gelijkaardige Swift, maar die zijn ook al 'oud' (en nog altijd duur aan de vraagprijzen te zien). De jongere Swifts zijn nog duurder, en ook nog eens lelijker (m'n ma is ook een beetje kieskeurig op dat vlak). Ofwel iets anders, maar we zien door de bomen het bos niet meer.

 

De 'eisen' zijn:

 

- benzine of LPG (doet voor het werk veel korte 'rond de kerktoren' ritten en niet meer dan 10k per jaar)

 

- 5-deurs, want dat is praktischer

 

- klein, maar geen koekendoos (een Swift Mk3 5drs was dus perfect, een Fiat 500, Kia Picanto of Suzuki Alto vindt ze bvb draken van auto's en te klein. Dus zou een gelijkaardige hatchback als haar Swift moeten zijn)

 

- betrouwbaar en niet te kostelijk in onderhoud (ook hier scoorde de Swift goed)

 

Budget... Wellicht 'zo goedkoop mogelijk', veel bang voor weinig buck eigenlijk. De Swift kochtten we destijds bij een handelaar, denk voor rond de €6500. Ze had natuurlijk gehoopt er veel langer mee gereden te kunnen hebben (nog eens 100k km of tot er te grote kosten aan komen door ouderdom/hoge km-stand).

 

M'n vader kwam dan weer met het idee van een splinternieuwe auto te kopen (omdat we dan voor de Swift een schrootpremie krijgen), maar zelfs met schrootpremie kan je met de meerprijs van een nieuwe t.o.v. een jongere 2dehands evengoed je geld in de vuilbak gooien dan imo (auto slaapt ook altijd buiten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat "leerrijk" herstellen, hoelang zet dat je moeder zonder auto?

Volgens de leraar carrosserie wss een dikke 8 lessen (dus 8 weken, al zou ze er eens de nieuwe stukken terug op zitten al vroeger mee kunnen rijden natuurlijk). M'n moeder zit atm wel nog thuis ter recuperatie na een operatie. Ze zou normaal vanaf maart terug beginnen werken. Maar door m'n uit-de-hand-gelopen hobby is er op dat vlak eigenlijk geen probleem (dan zal ik wel met de (op gewone platen ingeschreven) oldtimer naar 't werk rijden. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de avondles hadden we ook eens een ruwe schatting van de rekening gemaakt aan nodige stukken (piraat), excl. werkuren (als je dat bij een carrossier zou laten doen):

- motorkap: €95
- bumper: €105
- grille: €15
- mistlampkapje: €5
- front: €110
- boven- + onderbalk: €45
- linker voorvleugel: €35
- radiator: €105
- koplampen: €120
- koelvloeistof: €20
- lak: minstens €600

Totaal: €755 aan stukken + €600 aan lak = €1355 (zonder werk/tijd die je erin steekt)


Enerzijds veel geld, anderzijds heb je voor dat bedrag geen gelijkaardige andere auto die jonger is dan 2006 met minder dan 100k km op de teller.


Heeft iemand ervaring met auto's in onderdelen verkopen? Vb de motor en deuren lijken me mss het meeste waard/makkelijkst verkocht. Maar een motor uitbouwen en stockeren lijkt me ook niet evident.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je geen stukken vinden in dezelfde kleur? Post eens een foto dan kunnen we meezoeken. 

Auto in onderdelen verkopen lukt goed bij een oude Mercedes, volkswagen, porsche of bmw maar denk dat dat wat moeilijker is bij een Suzuki swift. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat zelf proberen te herstellen als je inderdaad jouw moeder daarmee niet onnodig zonder auto zet. Te meer je zelf interesse toont in die dingen.

Bovendien zonde om zo een betrouwbare auto in de shredder te duwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Bompa zei:

Ik zou dat zelf proberen te herstellen als je inderdaad jouw moeder daarmee niet onnodig zonder auto zet. Te meer je zelf interesse toont in die dingen.

Bovendien zonde om zo een betrouwbare auto in de shredder te duwen.

Akkoord, bijkomend ga je hier wel enige fierheid aan overhouden. Wisselstukken kosten volgens jouw berekening +- 1.500 euro. Hiervoor ga je geen (even betrouwbare) vervanger vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid