Ga naar inhoud

Toyota Yaris


Sjoerie

Aanbevolen berichten

[h=1]Toyota Yaris: rijimpressie[/h][h=2]De Yaris is Toyota’s bestverkochte model, en dat succes smaakt de Japanners naar meer. Met de nieuwe willen ze een nog grotere doelgroep aanboren, namelijk mannen. De auto heeft een aantal kwaliteiten waarmee hij als hij eind september bij de dealers landt nadrukkelijker hun aandacht kan trekken. Hij ziet er stoerder uit dan ooit, heeft een solide weggedrag en komt straks in twee belastingvrije varianten.[/h] Eén op de vier verkochte Toyota’s is een Yaris. En met de nieuwe generatie van zo’n succesvol model wil de Japanse fabrikant begrijpelijkerwijs nog verder de boer op. Volgend jaar, als de line-up van de Yaris compleet is, heeft Toyota twee benzine-varianten, een turbodiesel en een hybride versie van het model in huis. Hoewel de fabrikant voor de komende editie van de Yaris ook de 1.4 D-4D van 90 pk uit de rekken heeft gehaald, rekent het zich vooral rijk met de hybride, die in 2012 het levenslicht ziet en de kleinste benzinemotor, de 1,0-liter. Steeds meer zakelijke rijders zoeken hun heil in het B-segment, waar ze een dieselauto uitzoeken waarvan ze slechts veertien procent van de nieuwwaarde bij hun inkomen hoeven op te tellen. Voor de particuliere automobilist is de vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting een aardig lokkertje. Maar volgend jaar worden de aantrekkelijke B-segmentdiesels duurder door de invoering van een dieseltoeslag, en in 2015 vervalt voor deze efficiënte zelfontbranders de vrijstelling van MRB. En deze ontwikkeling kan gunstig uitpakken voor de komende hybride Yaris. De 1,0-liter pakt volgens de nu geldende belastingregels ook maximaal fiscaal voordeel dankzij de uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer van deze uitvoering. Hoe financieel aantrekkelijk ook, het is maar de vraag of de instapmotor werkelijk de krachtbron is die je wilt hebben in de Yaris. Wij vrezen het ergste voor de prestaties van deze met een bescheiden vermogen van 69 pk gezegende Yaris. De cijfers op papier bevestigen ons bange vermoeden. De 1.0 perst er een maximumsnelheid uit van 155 km/h en bereikt de honderd kilometer per uur vanuit stilstand in 15,3 seconden. Je komt waar je wezen wilt, maar haast moet je niet hebben. Tijdens de kennismakingsrit met de volledig nieuwe Yaris rijden we de 1,3-liter benzinemotor. De 99 pk die deze ophoest zijn genoeg om de Toyota adequaat te laten presteren. Je moet je als je ‘m de sporen geeft, wel nogal wat mechanische geluiden die vanuit het vooronder klinken laten welgevallen, maar met de dertienhonderdmotor haalt de Yaris wel 175 km/h en accelereert hij in 11,7 seconden van nul naar honderd. Kijk, da’s al een stuk beter. Maar ja, wel twintig procent bijtelling voor de zakelijke berijder van deze auto en belasting betalen voor de particulier. Toyota zou echter Toyota niet zijn als het niet toch probeerde de auto zo efficiënt mogelijk te laten werken. Iedere in Nederland geleverde 1,3-liter is daarom voorzien van een start-/stop systeem dat de motor uitschakelt wanneer mogelijk en zo kostbare brandstof bespaart.

Wieltjes

De 1,3 VVT-i-krachtbron kan tegen bijbetaling van E 1.000 worden uitgerust met een CVT-automaat. Die kun je zelf z’n werk laten doen, of, als je het geloei van de transmissie beu bent, zelf bedienen met behulp van flippers achter het stuur. Toyota heeft zeven denkbeeldige stappen in de automaat ingebouwd. Ook de CVT koppelen de Japanners aan een start-/stopsysteem.

Het onderstel maakt duidelijk dat de Yaris het stadium der volwassenheid heeft bereikt. Het onderstel voelt namelijk heel vertrouwenwekkend en solide aan. De Yaris blijft ook op hoge snelheid stabiel. Je moet wel heel hard tekeergaan om ‘m van z’n stuk te brengen; onder normale omstandigheden volgt de auto keurig de ingezette lijn en tilt wieltjes op noch schuift gillend over de voorbandjes richting buitenzijde van de bocht. Bovendien toont het onderstel zich mooi stil, wat het comfort dient. Dat doet ook de lichte besturing. Keerzijde is dat door de nadrukkelijke bemoeienis van het bekrachtigingssysteem veel feedback over wat er onder de auto gebeurt verloren gaat. Toch heeft Toyota hier vooruitgang geboekt, want de Yaris stuurt fijner dan ooit.

Accupakket

De Yaris is uiteraard gegroeid ten opzichte van z’n voorganger, maar alleen in de breedte en de lengte. En ook de wielbasis is groter. Het ontwerp toont dikker, stoerder en volwassener dan z’n aaibaarder voorgangers, meer masculien, ook al omdat de wielen fraai op de hoeken van de carrosserie zijn gepositioneerd en de auto dichter tegen het asfalt aan lijkt te liggen. Binnenin plukken vooral de achterpassagiers de vruchten van de groeistuip van de Yaris. Dankzij de met vijf centimeter toegenomen wielbasis hebben degenen op de achterbank (die overigens niet langer verschuifbaar is in verband met het accupakket van de hybride die hieronder wordt ondergebracht) meer beenruimte dan in de huidige Yaris, die toch ook al niet ondermaats is in z’n segment. Doordat de komende Yaris in de lengte tien centimeter meer meet dan die van vandaag, is de bagageruimte 14,5 centimeter groter.

Binnenin valt op dat Toyota meer werk heeft gemaakt van kwaliteit. De materialen zien er beter uit en voelen ook beter aan. Recht voor je neus en op de portieren zit zelfs zachte kunststof. De boven – en onderkant van het dashboard bestaan nog altijd uit tamelijk hard plastic, maar de algehele indruk is dat Toyota in de Yaris flinke stappen vooruit heeft gemaakt op het gebied van materiaalgebruik en afwerking. De belangrijkste verandering aan boord is dat de instrumenten weer zitten waar ze horen; achter het stuur. En niet midden op het dashboard. Dat ziet er wellicht frivool uit, het komt de overzichtelijkheid niet ten goede; instrumenten horen recht voor je neus te zitten voor de beste, snelste afleesbaarheid.

Knieën

De Yaris kent vier uitrustingsniveaus. Instappen doe je in de Comfort, waaraan Toyota een concurrerende prijs van E 10.990 heeft gehangen. De Comfort heeft onder andere elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, follow me home-verlichting, ABS en 7 airbags - ook eentje voor je knieën. Een stap daarboven zit de Aspiration, waar Toyota het meeste van verwacht. Deze uitvoering heeft onder meer airco en Toyota Touch, Toyota’s multimediasysteem met een centraal display van 6,1 inch, een iPod-aansluiting en een parkeerhulpcamera. Verder zit er cruise control met een snelheidsbegrenzer (1.3) op de Aspiration. De Dynamic staat op 16 inch lichtmetalen wielen en heeft mistlampen in de voorbumper en een easy entry-systeem waarbij de sleutel op zak gehouden kan worden. Climate Control en een automatisch dimmende binnenspiegel zijn eveneens aan boord. Top of te bill is de Executive. Deze uitvoering heeft leren bekleding, een navigatiesysteem (onderdeel van Toyota Touch & Go) en een panoramisch glazen dak.

m1eytalbnux7_800.jpg

m1eytajbf2x8_800.jpg

m1eytg5bld1d_800.jpg

m1eyu8lbe3ge.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid