Ga naar inhoud

Olie


Maxime S

Aanbevolen berichten

Hangt af van de specificatie van de olie. bvb A3, C2,... Bij bepaalde merken staat in het boekje dat je naast de voorgeschreven olie ook andere mag gebruiken, op de site van kroonoil staat dat bvb ook bij veel modellen.

Bij sommige performante motoren gebruik je wel best de 10w60 die voorgeschreven is, bij de hdi's van psa gebruik je wel best de 5w30, bij sommige toyota motoren de 0w30 (ivm start stop systeem),... Dus zonder de motor te vermelden kun je weinig nuttigs zeggen.

Zolang je er geen minerale in kapt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Ik snap er nog minder van nu.

Is voor mijn auto (Alpina D3). Fabriek raadt Castrol 0W30 aan. 
Maar ik heb massa's bidons 5w40 staan (specificatie moet ik checken). 

Vandaar dus de vraag...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Ok. Ik snap er nog minder van nu.

Is voor mijn auto (Alpina D3). Fabriek raadt Castrol 0W30 aan. 
Maar ik heb massa's bidons 5w40 staan (specificatie moet ik checken). 

Vandaar dus de vraag...

 

Wat is er goedkoper? 5L van de correcte olie kopen of motorschade? 😄 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een expert kan zich permitteren van de specificaties af te wijken omdat hij weet wat hij doet. Maar die gaat hier dan ook de vraag niet stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, dragonfly zei:

Wat is er goedkoper? 5L van de correcte olie kopen of motorschade? 😄 

Men kan toch maar de vraag stellen?

Je zou moeten weten hoeveel oliën door elkaar gebruikt worden in (officiële) garages, ik denk dat ge u een bult verschiet! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind geen voorschriften voor de Alpina D3. Als ik deze bekijk voor bijvoorbeeld een 335d, zie ik dat er naast de 0w30 ook een mogelijkheid is om 5w40 te gebruiken met C3-goedkeuring (dpf). Dus check uw handleiding en de specificaties van de olie die je staan hebt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Maxime S zei:

Men kan toch maar de vraag stellen?

Je zou moeten weten hoeveel oliën door elkaar gebruikt worden in (officiële) garages, ik denk dat ge u een bult verschiet! 

Dat zal nog wel mee vallen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Ugeken zei:

Dat zal nog wel mee vallen 🙂

Ik heb letterlijk nog van een mechanieker gehoord. 'dat maakt niet veel uit, olie is olie'. 
(dat was niet op mijn vorig werk voor alle duidelijkheid)

Ok, het was geen high-performance motor waar ie de olie moest van vervangen, maar ik stond er toch van te kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:

iemand met liefde voor zijn vak, dus.

Echt wel.
Je zou toch verschieten hoeveel mechaniekers gewoon hun job doen... omdat het hun job is. 
Bij heel véél gasten is er weinig passie mee gemoeid.

Daar was ik toch soms enorm van verwonderd op mijn vorig werk. Of ze nu aan een M3 of aan een 216d AT werken, maakt geen hol uit. 
En dat heb je zelfs bij hele gespecialiseerde garages ook. 
Maar bon, we wijken af 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Maxime S said:

Echt wel.
Je zou toch verschieten hoeveel mechaniekers gewoon hun job doen... omdat het hun job is. 
Bij heel véél gasten is er weinig passie mee gemoeid.

Daar was ik toch soms enorm van verwonderd op mijn vorig werk. Of ze nu aan een M3 of aan een 216d AT werken, maakt geen hol uit. 
En dat heb je zelfs bij hele gespecialiseerde garages ook. 
Maar bon, we wijken af 🙂 

Bij Monsereets kijken ze toch allemaal op wanneer ik binnen rij. Ok, die open kleppen en dat gedreun in de hal helpen ook natuurlijk. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er wel wat van aan is, olie is olie. Maar een beetje sneller slijten valt ook niet echt op.

Olie specs moeten werken voor een motor die in de winter koud buiten moet starten en zichzelf opwarmen zonder te veel sleet, en die dat een paar duizend keer moet kunnen doen. Dezelfde olie moet een warme motor die in de zomer wordt afgebeuld smeren en koelen.
Dat is een hele range.  De ideale range is nog een stuk groter want de gebruiker wordt aangemaand koud vooral niks te forceren.

Dus wat is het risico van 10W40 dan. Stel dat dat ding nooit buiten koud moet starten bv, dan is de sleet van de koudstart al voor een stuk vermeden.
Stel dat die auto een goede oliedruk en temperatuurmeting heeft, dan kunt ge daar toch vanalles ingooien en de metertjes zullen het wel zeggen als ge in het rood gaat?
10W40 mag warmer draaien maar zal misschien ook warmer draaien omdat die wat minder goed koelt. Bij mijn auto raden ze het af.

Een deel van de specificaties gaan over de sleet beperken over die range, maar een stuk is ook gewoon emissienormen. Mijn olie is voorgeschreven 0W20. Ik ben er tamelijk van overtuigd dat de enige reden om geen 5W30 te gebruiken emissienormen zijn en dat ik hier gerust het hele jaar 5W30 kan gebruiken. De garagist zal ook 5W30 van't vat gebruiken als ik niks zeg.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Maxime S zei:

Echt wel.
Je zou toch verschieten hoeveel mechaniekers gewoon hun job doen... omdat het hun job is. 
Bij heel véél gasten is er weinig passie mee gemoeid.

Daar was ik toch soms enorm van verwonderd op mijn vorig werk. Of ze nu aan een M3 of aan een 216d AT werken, maakt geen hol uit. 
En dat heb je zelfs bij hele gespecialiseerde garages ook. 
Maar bon, we wijken af 🙂 

Dan prijs ik mezelf toch gelukkig als ik zie welke liefhebbers er bij ons werken.

Dat er wekelijks gemiddeld 3 AMG's ofzo binnen komen zal ook wel helpen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, William Blake zei:

Dan prijs ik mezelf toch gelukkig als ik zie welke liefhebbers er bij ons werken.

Dat er wekelijks gemiddeld 3 AMG's ofzo binnen komen zal ook wel helpen :D

In Antwerpen hadden ze nog niet door dat het een AMG was 🙄

Mijn vraag: vriendin haar A45 fl heeft het optionele sper. Moet die olie nooit vervangen worden? Auto heeft nu 65000km’s... Auto heeft onderhoudscontract (jammer genoeg) maar aangezien ze nog niet doorhadden dat het een AMG is heb ik 0,0 vertrouwen in die mannen. Zelfs na meermaals aandringen “nieje das ni nodig” 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, William Blake zei:

Dan prijs ik mezelf toch gelukkig als ik zie welke liefhebbers er bij ons werken.

Dat er wekelijks gemiddeld 3 AMG's ofzo binnen komen zal ook wel helpen :D

Ik zeg natuurlijk niet dat ze allemaal zo zijn/waren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Ik denk dat er wel wat van aan is, olie is olie. Maar een beetje sneller slijten valt ook niet echt op.

Olie specs moeten werken voor een motor die in de winter koud buiten moet starten en zichzelf opwarmen zonder te veel sleet, en die dat een paar duizend keer moet kunnen doen. Dezelfde olie moet een warme motor die in de zomer wordt afgebeuld smeren en koelen.
Dat is een hele range.  De ideale range is nog een stuk groter want de gebruiker wordt aangemaand koud vooral niks te forceren.

Dus wat is het risico van 10W40 dan. Stel dat dat ding nooit buiten koud moet starten bv, dan is de sleet van de koudstart al voor een stuk vermeden.
Stel dat die auto een goede oliedruk en temperatuurmeting heeft, dan kunt ge daar toch vanalles ingooien en de metertjes zullen het wel zeggen als ge in het rood gaat?
10W40 mag warmer draaien maar zal misschien ook warmer draaien omdat die wat minder goed koelt. Bij mijn auto raden ze het af.

Een deel van de specificaties gaan over de sleet beperken over die range, maar een stuk is ook gewoon emissienormen. Mijn olie is voorgeschreven 0W20. Ik ben er tamelijk van overtuigd dat de enige reden om geen 5W30 te gebruiken emissienormen zijn en dat ik hier gerust het hele jaar 5W30 kan gebruiken. De garagist zal ook 5W30 van't vat gebruiken als ik niks zeg.

Het is niet omdat uw auto binnen staat, dat er geen koudstart is eh 🤔. Bij auto’s met start/ stop systeem ga je ook sneler 0w-graden zien verschijnen omdat deze sneller weer rond gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Ugeken zei:

Het is niet omdat uw auto binnen staat, dat er geen koudstart is eh 🤔. Bij auto’s met start/ stop systeem ga je ook sneler 0w-graden zien verschijnen omdat deze sneller weer rond gaat.

de sleet gaat snel omhoog naarmate de temperatuur daalt dus die koudste 10 graden tellen meer. In mijn garage gaat het nooit onder 10 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

de sleet gaat snel omhoog naarmate de temperatuur daalt dus die koudste 10 graden tellen meer. In mijn garage gaat het nooit onder 10 graden.

Vriest het niet op de parking van je werk? 😀 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals hier al gezegd. Specificaties van Alpinaen uw flessen controleren. DPF en sensoren kunnen nog al gevoelig zijn voor verkeerde keuzes. 

Low saps, mid saps,... en andere zever. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, ICM said:

Bij Monsereets kijken ze toch allemaal op wanneer ik binnen rij. Ok, die open kleppen en dat gedreun in de hal helpen ook natuurlijk. :lol:

Ik ben ooit bij een Volvo gestopt met mijn eerste serie V40 T4 om een lampje te kopen. 

Toen kwamen alle mechaniekers op de parking kijken en stonden ze met 3 man dat lampje te plaatsen :D 

was nu wel een zeldzame verschijning in België. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

T4 kwam je ook niet veel tegen, reed dat goed? 
Ik ben ooit zo in een T4 gestapt als passagier terwijl ik in de vlucht TD had gelezen, FF schrikken toch [emoji3526] ik vond dat wel een fijne wagen, opvolger was een pittige Saab, zit wat in die lijn.

Heeft op een bepaald moment wel een nieuwe bak en kort daarna nieuwe motor nodig gehad. Dat was moeilijk te vinden.
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid