Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
13 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Als die dakbekleding wordt weggehaald, dan zal daar toch iets van afdekking in de plaats moeten komen, anders zal het interieur bij zonnig weer nogal opwarmen.

Standaard (enfin, premium) glazen dak is ook zonder rolgordijn hoor. Merk je niets van. Wel redelijk getint.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Idd, geen last van warmte of zonlicht.  

Geplaatst:
Op 8/10/2025 om 18:54, tuscani zei:

G2ruqpVXEAAEmFn.jpg:large

:lolz:

Wtf.

Ze moeten nog steeds allemaal in brand.

Geplaatst:
On 11/17/2025 at 11:12 AM, BMWMB said:

Alles is toch besneeuwd... Als je uw ruit zuiver maakt, dan doe dat ook effe bij de koplampen hé. 

Wat een gezeur alweer. Een typisch bericht alweer om Tesla in een negatief daglicht te zetten. 

Ik vermoed dat dit tijdens de rit gebeurd is.

Dat heb ik toch nog nooit meegemaakt, dat al rijdend de koplampen volledig bedekt geraken.

Geplaatst:

Wel al meegemaakt maar het licht schijnt er altijd nog wat door hè. Het is dus niet dat het plots pikdonker wordt en de andere weggebruikers u niet meer zien. Ook wel melding dat front assist oid niet meer werkzaam is doordat de sensor ook volgesneeuw is. Misschien moeten ze daar ook een sproeierke op zetten? :D 

Geplaatst:
17 minuten geleden, Jochen zei:

Wel al meegemaakt maar het licht schijnt er altijd nog wat door hè. Het is dus niet dat het plots pikdonker wordt en de andere weggebruikers u niet meer zien. Ook wel melding dat front assist oid niet meer werkzaam is doordat de sensor ook volgesneeuw is. Misschien moeten ze daar ook een sproeierke op zetten? :D 

Op de Juniper zit een front camera met sproeier onderaan de neus 😇

Geplaatst:
9 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik vermoed dat dit tijdens de rit gebeurd is.

Dat heb ik toch nog nooit meegemaakt, dat al rijdend de koplampen volledig bedekt geraken.

Met de w123 nog gehad. Nu is daar ook wel de klassieke vlakke koplamp met een prachtig plateauke(de bumper) ervoor.

De hitte van de lampen was niet genoeg om de sneeuw te doen smelten. 

En dan de dwaze fout begaan om ze na parkeren niet volledig sneeuwvrij te maken. Zodat paar uur later de nieuwe sneeuw gped ingevroren was.

Geplaatst:
On 11/18/2025 at 11:57 PM, ir_fuel said:

De achterlichten daarentegen ... Heb zo ooit een laagje van 4cm dik van de achterkant van mijn toenmalige 1-reeks mogen vegen. Geen idee hoe dat kwam :ninja:

• Grappig 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Ik zag net een vrachtwagen met nieuwe Tesla’s, en ook de Model Y, maar met chroom raamomlijsting. Een nieuwe optie, of speciale versie?

Geplaatst:
4 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik zag net een vrachtwagen met nieuwe Tesla’s, en ook de Model Y, maar met chroom raamomlijsting. Een nieuwe optie, of speciale versie?

Dat is de transportfolie, ik denk dat dat gezichtsbedrog is. Ook al gehad 🙂 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren zo´n basis Y voor mij gehad. Was eerst aan het denken wat ik "verkeerd" zag, toen mijn euro viel. ( het ontbreken van de lichtbalk achteraan)

• 1 maand later...
Geplaatst:

En de Y L zit er blijkbaar ook  aan te komen.  Deze krijgt zoals de plaid eindelijk een zwarte dakhemel. 

G-hPVZ6XgAArMsS.thumb.jpeg.46b497ccbbb7aaa5ec29829ada1d5cd3.jpeg

Geplaatst:

De gewone Model Y en Model 3 ook 🙂 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

En ik zei nog in mijn topic dat ik donker hemeltje miste. Dju toch :D

Geplaatst:

Er zijn aftermarkt oplossingen voor.

Geplaatst:

Daarstraks zag ik een vrachtwagen vol met Model Y's met chroom raamomlijsting, maar als ik op de configurator vind ik daar niets van terug. Is dat een speciale editie? Of heb ik slecht gekeken, en was het transportbescherming?

Geplaatst:
5 minuten geleden, BMWMB zei:

Daarstraks zag ik een vrachtwagen vol met Model Y's met chroom raamomlijsting, maar als ik op de configurator vind ik daar niets van terug. Is dat een speciale editie? Of heb ik slecht gekeken, en was het transportbescherming?

Dat had jij toch al eens gevraagd of was dat iemand anders? 😀

Transportbescherming inderdaad.

Geplaatst:

Dat was idd ik. Toen ik de vraag stelde was ik al aan het twijfelen of ik het hier niet al eens gevraagd had. Het bewijs dat ik oud aan het worden ben. 🙈😂

55 Lentes over een paar maanden. Toen ik op het forum kwam, toen nog Autowereld, was ik nog maar 33. Time flies.

• Grappig 1
  • Omhelzing 1
Geplaatst:

Wacht maar, het zal nog beteren... 🙂

Geplaatst:

Keurings­dien­sten slaan alarm: populair­ste elektri­sche auto massaal afgekeurd. Wat is er aan de hand en wat kan je doen?

De Tesla Model Y is al jaren een vaste waarde bovenaan de Europese en Belgische verkooplijsten. Maar achter dat succes schuilt een probleem: hij wordt bij de autokeuring massaal afgekeurd. In Denemarken en Duitsland zijn er de voorbije week alarmerende berichten daarover verschenen. Ook bij ons is er een probleem, zo blijkt uit cijfers die HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn opvroeg bij de DIV. Wat is er aan de hand met de Model Y? Zijn er ook problemen bij andere modellen? En wat betekent dat voor wie er een heeft of er een wil?

De Tesla Model Y is een van de succesverhalen van de elektrische auto. In Europa sloot hij 2023 af als bestverkochte EV. Dankzij een sterke bedrijfswagenverkoop was hij dat jaar ook korte tijd de populairste auto van België.

Ook daarna bleef het model sterk presteren. Tijdens de eerste helft van 2025 was het opnieuw Europa’s meest verkochte stekkerauto, voor de Tesla Model 3, waarmee hij technisch nauw verwant is. Bij ons is hij intussen niet weg te denken uit het bedrijfswagenpark. Op onze wegen rijden er duizenden rond.

Jonge elektrische auto met ernstig probleem

De Model Y is nog een relatief jong model. Hij werd pas in maart 2020 voorgesteld en Europese leveringen kwamen vanaf 2021 echt op gang. Nieuwe auto’s moeten de eerste vier jaar niet naar de technische keuring, waardoor ze in principe nog nauwelijks worden gecontroleerd. Wanneer dat wél gebeurt, blijken deze Tesla’s massaal te worden afgekeurd. Dat wijst op een ernstig onderliggend probleem.

Vorige week luidde de Deense FDM, een consumentenorganisatie vergelijkbaar met VAB of Touring bij ons, de alarmbel. Nieuwe keuringscijfers zorgden voor opschudding. Daaruit bleek immers dat bijna de helft van de Tesla Model Y’s in Denemarken niet door de keuring raakte. Van de 2.394 gecontroleerde wagens — allemaal modellen van 2021 of jonger — werden er 1.069 afgekeurd. Dat is maar liefst 45 procent. Ter vergelijking: een Volkswagen ID.7 van dezelfde leeftijd faalt in amper 2 procent van de gevallen.
Het was bovendien niet de eerste keer dat de Model Y negatief opviel. Het jongste rapport van de Duitse keuringsinstantie TÜV had ook weinig goeds te zeggen over de middenklasse-SUV van Tesla. Die wordt in 17,3 procent van de gevallen afgekeurd en kreeg zo de slechtste score van alle auto’s van de voorbije tien jaar. Het gemiddelde voor auto’s van een vergelijkbare leeftijd ligt bij TÜV op 6,5 procent. Bovendien worden de gebreken bij de Model Y vaak omschreven als ‘belangrijk’ of zelfs ‘gevaarlijk’.

Kwart Belgische Tesla Model Y’s afgekeurd

Ook in ons land is het raak, zo blijkt uit cijfers van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), die HLN kon inkijken. Omdat de auto’s nog zo jong zijn, werden vorig jaar niet meer dan 212 Tesla Model Y’s aan een keuring onderworpen. Daarvan werden 55 auto’s (26 procent) afgekeurd. Dertien exemplaren, iets meer dan 6 procent, werden zelfs meteen uit het verkeer gehaald.

Uit diezelfde cijfers blijkt trouwens dat de Tesla Model 3 bijna even vaak faalt. Ook daar wordt ongeveer een kwart afgekeurd (213 op 848 gekeurde auto’s). Misschien niet zo verrassend, aangezien beide modellen sterk op elkaar lijken en meer dan driekwart van hun onderdelen delen.

Wat is het probleem precies?

Dat er bij deze Tesla’s abnormaal vaak ernstige problemen opduiken, lijkt daarmee moeilijk te ontkennen. Maar wat er precies misloopt, is uit de statistieken niet altijd duidelijk af te leiden. Enkel de Deense FDM geeft meer uitleg. Daaruit blijkt dat vooral onderdelen van de ophanging en de aandrijflijn opvallend snel slijtage vertonen en speling krijgen. Dat kan de stabiliteit van de wagen aantasten en zelfs tot onveilige situaties leiden.

Voor eigenaars is dat slecht nieuws. Veel van die onderdelen worden namelijk beschouwd als slijtageonderdelen en vallen dus niet automatisch onder de garantie. Dat betekent niet dat ze uitzonderlijk snel mogen verslijten — als klant mag je uitgaan van een normale levensduur. Onderdelen zoals ophangingsrubbers gaan bij klassieke benzine- of dieselwagens vaak de volledige levensduur van de auto mee. In de praktijk is dat echter een grijze zone, waarin constructeurs vaak in hun eigen voordeel redeneren. Bovendien gaat het om herstellingen die doorgaans veel werkuren vergen. De onderdelen zelf zijn niet altijd duur, maar de arbeidskost loopt snel op.

Wat kan je doen als klant?

Van veel elektrische auto’s wordt al langer aangenomen dat ze gevoeliger zijn voor slijtage aan ophangings- en aandrijfcomponenten. Dat heeft vooral te maken met drie eigenschappen: hun hoge gewicht, het grote vermogen en trekkracht, en een vaak stugge ophanging die nodig is om aan die massa toch een sportief rijgedrag – een obsessie van automerken dezer dagen – te geven. Dat zijn keuzes van de constructeur, waar je als klant geen vat op hebt.

Wat blijft er dan over? In de eerste plaats: de wagen minder zwaar belasten verlengt altijd de levensduur. Misschien laat je de sprinttijd uit de brochure beter voor wat hij is. Het kan ook geen kwaad om je auto af en toe extra te laten controleren door een onafhankelijke garage. Wordt er voor het einde van de garantieperiode al speling vastgesteld, dan sta je als eigenaar net iets sterker. En wat met al die occasie-Tesla’s die straks op de markt komen? Wel, die verdienen nu eigenlijk het label ‘te vermijden’.

We hebben Tesla om een reactie gevraagd, maar het bedrijf wenst niet in te gaan op deze “specifieke kwestie”.

Bron: https://www.hln.be/mobiliteit/keuringsdiensten-slaan-alarm-populairste-elektrische-auto-massaal-afgekeurd-wat-is-er-aan-de-hand-en-wat-kan-je-doen~a23a3bf0c/

Geplaatst:

Mijn Model S heeft nu 190.000km, en ik voel nu ook wel dat de draagarmen aan vervanging toe zijn. Is in december weliswaar volledig gekeurd zonder opmerkingen.

Gekend probleem bij die wagens. Dat Model 3 en Y er blijkbaar ook last van hebben verbaast me wel...

Geplaatst:
39 minuten geleden, Roger zei:

een vaak stugge ophanging die nodig is om aan die massa toch een sportief rijgedrag – een obsessie van automerken dezer dagen – te geven. 

Lol ??

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid