Ga naar inhoud

Rijden met Z of ZZ platen


Botje

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of een zelfstandige ("dat kan een garagist zijn die in onderaanneming voor een autohandelaar werkt en een testrit moet doen met een wagen van de garage na een herstelling" of "een fotograaf die naar een locatie rijdt met een wagen van die handelaar voor een fotoshoot") met de Z of ZZ platen van een autohandelaar mag rijden zonder begeleidt te zijn door iemand van de garage/handelaar zelf.

Mag dat van de wet? Mag dat van de verzekering? Mag dat van instanties waar ik nu niet aan denk?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wetgeving:

Quote

  Art. 15. 15.1. De voertuigen waarop een "handelaarsplaat" is aangebracht en waarvan de bestuurder het bijbehorende inschrijvingsbewijs bij zich heeft, mogen slechts worden gebruikt :
  - wanneer de houder een natuurlijke persoon is, door deze persoon zelf, door zijn familieleden aangegeven als helpers van een zelfstandig werknemer alsook door de vennoten of leden van de feitelijke vennootschap waartoe de houder behoort die dezelfde activiteiten uitoefenen;
  - wanneer de houder een rechtspersoon is, door de actieve vennoten, beheerders, geranten en beheersorganen van deze rechtspersoon;
  - door de werknemers die door de houder worden tewerkgesteld. Deze werknemers moeten in het bezit zijn van een document dat uitgaat van de houder en waarop hun identiteit vermeld is evenals de hoedanigheid waarin zij gemachtigd zijn het voertuig onder een inschrijving "handelaar" te gebruiken.
  15.2. De voertuigen moeten voorzien zijn van het fiscaal kenteken dat voor de aangebrachte "handelaarsplaat" afgegeven is.
  15.3. Het is verboden voertuigen, voorzien van een "handelaarsplaat", uit te lenen of te verhuren.
  Nochtans is dit verbod, bij afwijking van punt 15.1., niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon waarvan het op zijn naam ingeschreven voertuig zich in de werkplaats van de uitlener of van de verhuurder ter herstelling bevindt.
  Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven dagen mogen duren; bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent eveneens in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig.

 

Uit 15.1 leidt ik af dat het een werknemer moet zijn. In welke mate "zelfstandige werknemers" onder deze noemer vallen weet ik niet. Iemand een idee?

Uit 15.3 leidt ik af dat het kan als "vervangvoertuig" indien de wagen ter herstelling binnen is bij de garage. Al kun je misschien wel stellen dat de regels voor enige lucrativiteit open staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een 'zelfstandige werknemer'? Een leverancier? Nee, dat mag niet. 

Ofwel ben je een werknemer, ofwel een zelfstandige vennoot/beheerder/.. Dan mag het wel. 

Vervangvoertuig moet jouw eigen wagen ingeschreven staan in het wagenregister van de garage, en moet je de papieren van jouw wagen bij hebben. 
En je wagen moet er in herstelling/onderhoud staan. Klein detail. :D 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, Mazdastruction said:

Wat is een 'zelfstandige werknemer'? Een leverancier? Nee, dat mag niet. 

 

Neen, met zelfstandig werknemer bedoel ik :

bv.
een mechanicien die in (eventueel in bijberoep) voor de specifieke autohandelaar een herstelling uitvoert en dan een testrit met die wagen dient uit te voeren.

of bv. een zelfstandig fotograaf die in opdracht van de autohandelaar/garage foto's voor verkoop dient te nemen van de wagen en die zodoende de wagen dient mee te nemen naar een locatie.

In welke mate kun je die al dan niet als "werknemers" zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Mazdastruction said:

Een zelfstandig werknemer bestaat niet. Net zoals een vierkante cirkel niet bestaat. 

Ok, bedankt voor de verduidelijking. Gewoon om zeker te zij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal niet geloven, gewoon een attest opmaken door de loontrekkende onderneming dat de zelfstandige werknemer deel uitmaakt van het zelfstandig personeel van deze onderneming in de hoedanigheid van freelance verkoper en als dusdanig gemachtigd is de salariswagens van de onderneming te gebruiken onder de aan de onderneming toegekende “commerciële platen” rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel auto's moet je verkopen om met Z platen te mogen rondrijden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 per jaar dacht ik, wordt nu gecontroleerd via de BTW aangifte. 
Super interessant

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom staat deze pagina VOL met dt-fouten? :cry: 
Gelukkig wordt er iets aan gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid